pacman42 pacman42 skrev:
Och det bryr sig en mindre kinesisk tillverkare om? Och den svenska importören som säljer på CDON eller Amazon?

Kjelle och Classe gör det dock.
Elbilsladdare kan vara riktigt farliga, speciellt om man har problem med jordfel på AC och DC...
Så jag antar att kunderna borde bry sig....
Det går att gå in på IECs hemsida och kolla upp om en laddare har ett CB cert mot korrekt standard. Detta är bra om man vill försäkra sig om att ha en laddare som är relativt säker.

Eller så köper man något billigt mög direkt från Kina (man kan dessutom enkelt bygga en elbilsladdare som fungerar med hjälp av lite standardkomponenter... helt utan säkerhet. För det mesta kommer man att överleva). ;-)
 
Laddaren sitter oavsett vad du köper i bilen.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
R Ring skrev:
Elbilsladdare kan vara riktigt farliga, speciellt om man har problem med jordfel på AC och DC...
Så jag antar att kunderna borde bry sig....
Det går att gå in på IECs hemsida och kolla upp om en laddare har ett CB cert mot korrekt standard. Detta är bra om man vill försäkra sig om att ha en laddare som är relativt säker.

Eller så köper man något billigt mög direkt från Kina (man kan dessutom enkelt bygga en elbilsladdare som fungerar med hjälp av lite standardkomponenter... helt utan säkerhet. För det mesta kommer man att överleva). ;-)
Frågeställningen var inte om de var farliga, den handlade om varför det inte dykt upp billiga laddare.

Jag har byggt min egen laddbox billigt och den har inte de problem som du pratar om...
 
D Daniel 109 skrev:
Laddaren sitter oavsett vad du köper i bilen.
Japp!
(y) rätt skall vara rätt!
 
pacman42 pacman42 skrev:
Frågeställningen var inte om de var farliga, den handlade om varför det inte dykt upp billiga laddare.

Jag har byggt min egen laddbox billigt och den har inte de problem som du pratar om...
väldigt off topic men hur vet du att du uppfyller alla säkerhetskrav?
 
Det är inte särskilt mycket att uppfylla. Men en sådan lösning är ju uppenbarligen inte EMC testad.
Men om du syftar på felströmsövervakning är det ju bara att stoppa in en kvalificerad jordfelsbrytare.
 
F
R Ring skrev:
väldigt off topic men hur vet du att du uppfyller alla säkerhetskrav?
pacman42 pacman42 skrev:
Jag lovar att det är mycket billigare att göra i Kina där man tillverkar sakerna.
pacman42 pacman42 skrev:
Jag lovar att det är mycket billigare att göra i Kina där man tillverkar sakerna.
1 miljon för en total testning är ju ingenting. Ingen normal människa skulle utsätta sig för det för dom pengarna.

Det mesta förutom EMC är väl ändå rätt enkelt att mäta och sen behöver man väl förvisso tillgång till berörda standarder?
 
F
D Daniel 109 skrev:
Det är inte särskilt mycket att uppfylla. Men en sådan lösning är ju uppenbarligen inte EMC testad.
Men om du syftar på felströmsövervakning är det ju bara att stoppa in en kvalificerad jordfelsbrytare.
Finns det ett krav på felströmsövervakning på en ladd-box?
 
Om det gör det i standarden vet jag inte. Det rekommenderas ju vid fast installation, så det är inte fel att ha i en portabel.

Jag undrade om det var det frågan syftade på.
 
F fsn skrev:
1 miljon för en total testning är ju ingenting. Ingen normal människa skulle utsätta sig för det för dom pengarna.

Det mesta förutom EMC är väl ändå rätt enkelt att mäta och sen behöver man väl förvisso tillgång till berörda standarder?
Och 40 laddare har jag för mig går åt på portabla laddare .... Massa mekaniktesternoch temptester... Och funtionstester etc etc....
 
40st?

Nu har jag aldrig testat mot de standarderna. Men målet är alltid att göra all testning på en och samma enhet. Det handlar visserligen om prylar som tillverkas i väldigt mycket mindre serier.

Varför skulle det behövas 40st?
 
D Daniel 109 skrev:
40st?

Nu har jag aldrig testat mot de standarderna. Men målet är alltid att göra all testning på en och samma enhet. Det handlar visserligen om prylar som tillverkas i väldigt mycket mindre serier.

Varför skulle det behövas 40st?
Massa destruktiva tester... Kolla på jordfelsbryrarstandarden så går det åt en hel hög bara där...
 
F
R Ring skrev:
Och 40 laddare har jag för mig går åt på portabla laddare .... Massa mekaniktesternoch temptester... Och funtionstester etc etc....
Där har du fel. CE märkning görs på en och samma enhet. Däremot accelererade reliability/robustnesstester så behövs kanske många enheter beroende på hur lång testtid och vilken ”konfidens” man tänkt sig men det har inget med certifiering/CE-märkning att göra.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Om det gör det i standarden vet jag inte. Det rekommenderas ju vid fast installation, så det är inte fel att ha i en portabel.

Jag undrade om det var det frågan syftade på.
. Det skall väl finnas en Jfb B men den kan väl lika gärna sitta i normskåp i huset.
 
F fsn skrev:
. Det skall väl finnas en Jfb B men den kan väl lika gärna sitta i normskåp i huset.
Det räcker med en likströmsdetektor, JFB typ B är inget krav om det finns en likströmsdetektor på jordledaren, åtminstone som jag tolkat det. Likströmsdetektorn skall naturligtvis stänga av laddboxen också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.