Fick rådet på lokala bygghandeln att fästa min bärlina 45x145 i källarväggen med Essve fasadplugg 10x120 mm, men det biter inte, den drar inte åt ordentligt och det glappade rejält. Nu har jag 5 för stora hål istället, typ 15mm istället för 10mm, eftersom materialet är så poröst och det expanderade när jag drog ur pluggarna.

Vad gör man nu? Kan jag fylla hålen med något och dra i nya (bättre) plugg, eller köra större plugg?

Eller var pluggen för korta? 45mm regel så 75mm in i väggen.
 
raubtier raubtier skrev:
Fick rådet på lokala bygghandeln att fästa min bärlina 45x145 i källarväggen med Essve fasadplugg 10x120 mm, men det biter inte, den drar inte åt ordentligt och det glappade rejält. Nu har jag 5 för stora hål istället, typ 15mm istället för 10mm, eftersom materialet är så poröst och det expanderade när jag drog ur pluggarna.

Vad gör man nu? Kan jag fylla hålen med något och dra i nya (bättre) plugg, eller köra större plugg?

Eller var pluggen för korta? 45mm regel så 75mm in i väggen.
Frågan är väl vad den massan ska fästa i?
Du måste hitta någonting att fästa i, putsen verkar inte så hållfast, vad finns bakom?
 
Borra genom hela stenen och fäst med gängstång, brickor och mutter mm
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vad ska bärlinan bära, en del an en altan, normalt ska inte en sådan gästas i grundmuren. den ska flyta och kunna röra sig, lämpligt då med stolpar ca 30 - 40 cm frän grunden. Betionghålsten är inte det som man vill fästa något tungt i. Det går att fylla hålen med betong ( vatten och sand likte blaskigt så det rinner in ) , blir nog att fylla flera ggr.
 
Kikade på en instruktionsfilm för Essve GXL fasadplugg för vad den används till och betonghålsten skulle det fungera till vad jag kunde se. Står lite mer här: FASADPLUGG GXL INKL. SKRUV MED FÖRSÄNKT SKALLE. VARMFÖRZINKAD (essve.com)

K kanonkula skrev:
Frågan är väl vad den massan ska fästa i?
Du måste hitta någonting att fästa i, putsen verkar inte så hållfast, vad finns bakom?
Betonghålsten bakom putsen.

P Pappa1986 skrev:
Borra genom hela stenen och fäst med gängstång, brickor och mutter mm
Förstår tanken men inte ett alternativ. Är ett inrett rum på andra sidan väggen så då behöver jag med andra ord riva inredningen där vilket jag inte är särskilt sugen på.

J jonaserik skrev:
Vad ska bärlinan bära, en del an en altan, normalt ska inte en sådan gästas i grundmuren. den ska flyta och kunna röra sig, lämpligt då med stolpar ca 30 - 40 cm frän grunden. Betionghålsten är inte det som man vill fästa något tungt i. Det går att fylla hålen med betong ( vatten och sand likte blaskigt så det rinner in ) , blir nog att fylla flera ggr.
Ja, en av tre bärlinor till en altan på 3x4m. Altanen på andra sidan huset har suttit i grunden i 50 år så förstår inte varför det inte skulle gå? Jag vet att det är ett sämre alternativ på nya hus med kantelement.

Kan ankarmassa och en gängstång vara ett alternativ?
 
  • Gilla
El Lasse
  • Laddar…
När installatören av Luft-Luft-värmepumpen skulle montera utedelen, på min källarvägg av betonghålsten, borrade han rätt stora hål och slog in träplugg, som han sedan skruvade fast infästningen i. Det har hållit i tio år nu.
 
  • Gilla
raubtier
  • Laddar…
raubtier raubtier skrev:
så förstår inte varför det intemår inte bärlinan bra . skulle gå
Det ned att fästa kloss bärlina blir att det samlas skit mellan och det gör att fukt stannar kvar och då mår inte bärlinan bra efter några år. Bäst är att klossa ut så det blir ett par centimeters mellanrum så det luftar.
raubtier raubtier skrev:
Kan ankarmassa och en gängstång vara ett alternativ
Kan gå om du kan fylla upp i alla hål i stenen , går nog åt en del ankarmassa, men vad göra
 
Fischer ankarmassa.
Borra, borsta ur/dammsug, injicera, tryck in gängstång, fixera, låt härda, montera.
:cool:
Förutsätter att puts/hålsten tål belastningen...
 
J jonaserik skrev:
Det ned att fästa kloss bärlina blir att det samlas skit mellan och det gör att fukt stannar kvar och då mår inte bärlinan bra efter några år. Bäst är att klossa ut så det blir ett par centimeters mellanrum så det luftar.

Kan gå om du kan fylla upp i alla hål i stenen , går nog åt en del ankarmassa, men vad göra
Ok ja det förstås, går såklart som du säger att lösa med ett par distanser. Om det så går år 10 tuber ankarmassa så får det väl göra det, bara jag får fast skiten.

David-O David-O skrev:
Fischer ankarmassa.
Borra, borsta ur/dammsug, injicera, tryck in gängstång, fixera, låt härda, montera.
:cool:
Förutsätter att puts/hålsten tål belastningen...
Bör det göra tycker jag. Entrén med tillhörande tak sitter på samma sätt, dock med genomgående då det byggdes samtidigt som huset antar jag.

Tror jag får köra med Essve om jag ska klara mig med handlaren som finns i byn, men det bör väl fungera lika bra tänker jag. De hade en perfohylsa också som man använder vid hålsten som såg smidig ut så den fyller ut där den behöver. PERFOHYLSA I PLAST (essve.com)
 
Precis som du skrev under tiden som jag sökte fram en bild, så skall man använda en "perfohylsa" när man skall sätta gängstång i t.ex betonghålsten med ankarmassa. Både Hilti och Essve har produkter för detta, säkert fler tillverkare.
Teknisk datablad för Hilti perfohylsor som visar inställningsdetaljer för ihåliga tegelstenar och ankarstorlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Någon som har en idé om vilken storlek jag borde köra på gängstången? Har 5 fina hål klara på cc 80. Hålen är efter juckandet med plugg dryga 15mm i ytterkant och minst 10mm längre in och de är 130 cm djupa. Tolkar jag tabellen rätt borde en M8 passa hålet men det kanske är för klent?
 
8 mm klarar sig bra, det är inte dragbelastning du ska ha, gängstång eller annan infästning ska hålla rakt ner och ta upp tryck uppifrån, dom flesta tror att det ska vara draginfästning och ska dra så hårt det går, dra till med måtta och stora brickor mot linan. Tänk lite på det med mellanrum, går utmärkt att få till med gängstång.
 
  • Gilla
raubtier
  • Laddar…
M10 passar också. Jag har min bärlina fastsatt i min Lecavägg och jag har fäst den med fasadskruv med tillhörande plugg och skruvdimensionen är 7*140 vfz. De sitter med s-avstång 600 och inget har rört sig på över 20 år. Halva bärlinan bär dessutom upp ett inglasat uterum. Pluggen biter så bra i Lecan att den fyrkantbricka som skruven trycket mot pressas in i träet när man drog åt och så ser det fortfarande ut att vara.
 
R roli skrev:
M10 passar också. Jag har min bärlina fastsatt i min Lecavägg och jag har fäst den med fasadskruv med tillhörande plugg och skruvdimensionen är 7*140 vfz. De sitter med s-avstång 600 och inget har rört sig på över 20 år. Halva bärlinan bär dessutom upp ett inglasat uterum. Pluggen biter så bra i Lecan att den fyrkantbricka som skruven trycket mot pressas in i träet när man drog åt och så ser det fortfarande ut att vara.
Det var den monteringen jag såg fram emot också, men nu sitter jag men en grogg i näven och surar över att jag inte hann komma så långt innan bygghandeln stängde för dagen att jag hann in och köpa ankarmassa och gängstänger istället. Men det blir väl en dag imorgon också... :D
 
  • Haha
tommib
  • Laddar…
B b8q skrev:
När installatören av Luft-Luft-värmepumpen skulle montera utedelen, på min källarvägg av betonghålsten, borrade han rätt stora hål och slog in träplugg, som han sedan skruvade fast infästningen i. Det har hållit i tio år nu.
Bra tips för någon annan kanske som hittar tråden, men känns lite risky att fästa en altan i. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.