Sensorerna kan låta klipparen åka in och fastna under en bil, upptäckte jag idag efter parkerat lite ut på gräset... Trodde de tog lite uppåt och nedåt...
 
Måste bara dela med mig kring en observation. Har skapat en stor ö mitt på gräsmattan och noterat att gräsklipparen skyr den som pesten. Den vägrar gå närmre än ca en halvmeter från begränsningstråden, ser ut som en virtuell vägg. Har funderat och funderat och till sist kom jag på en möjlig orsak. Jag har råkat byta håll på slingan när jag lade den och korsat trådarna så det blivit en ögla. Det är rätt mycket jobb att dra om den där så vad tror ni? Kan det vara det som är felet?
 
Gör det inte svårare än du måste, klipp kablarna och skarva om dem rätt.
 
  • Gilla
mangeroffe och 1 till
  • Laddar…
M mrdn skrev:
Gör det inte svårare än du måste, klipp kablarna och skarva om dem rätt.
Tack, reality check :D Ska så klart testa, ibland är det stopp i knoppen :rofl:
 
Ny mjukvara/app släppt
 
  • Skärmbild av Landxcape-appens informationssida som visar nyheter, appbeskrivning och version.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer min reflektion som förstagångsanvändare av robot som inköptes sent förra året.
Så här kommer mina positiva och ”negativa” saker om min robot.

Har nu kört min LX812i i ca 6-7 veckor konstant.
Schema på 24 timmar i veckan för en relativt lätt tomt på ca 200 kvm.

Positivt
1. Har en slänt som är ca 5 meter lång och 2 meter hög. Lutar ca 30% och är absolut inga problem.
När gräset är blöt kan den kana lite på nervägen.

2. Den klipper i ca 1:45 innan den laddar i ca 1 timme.

3. sensorerna funkar klockrent. Undviker t o m stolpen för torkvindan.

4. har bytt till Bosch-blad som är lite längre så man får bredare klippning. Fick endast modifiera knivplattan en aning då bladen tog i en upphöjning.

5. appen är fruktansvärt lätt att använda.

6. Grannarna är numera avis på min golfbanematta

Nu det negativa, om det nu är så negativt.
1. Den är lite högljudd från hjulmotorn. Låter lite som en svärm bin när den kommer.
2. Den följer gränskabeln när den går hem vilket kan skapa spår längs gräsmattan.
3. Det går inte att ställa in zoner för klippning vilket jag skulle behövt pga ett område den klipper rätt lite på.
4. Den har tendens till att slira när den vänder vid gränskabeln vilket sliter sönder gräset och skapar fula hål. detta är dock löst nu med spik i däcken.

Så summa summarum är jag sjukt nöjd över roboten.
Betalade 4495:- på Bauhaus rea och allt har fungerat bra.
Lite strul vid installation med uppdateringar och Wi-Fi som löstes med snabb hjälp från supporten.
Jag har många grannar med Gardena, HQ m.fl. Som varit förbi och blivit imponerade med tanke på priset.

Så hade Landxcape bara promotats mer där ute och sålts av fler ÅF så är jag övertygad om att vi skulle se fler såna här rackare ute

spikarna i däcken är förmodligen den bästa modden som gjorts.
Gratis, enkel och effektiv.
20 mm takpappsspik
 
  • Närbild på hjulet av en robotgräsklippare med modifierade däck där takpappsspikar använts för bättre grepp på gräsmattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Vejbymats och 4 till
  • Laddar…
J Jockose skrev:
Här kommer min reflektion som förstagångsanvändare av robot som inköptes sent förra året.
Så här kommer mina positiva och ”negativa” saker om min robot.

Har nu kört min LX812i i ca 6-7 veckor konstant.
Schema på 24 timmar i veckan för en relativt lätt tomt på ca 200 kvm.

Positivt
1. Har en slänt som är ca 5 meter lång och 2 meter hög. Lutar ca 30% och är absolut inga problem.
När gräset är blöt kan den kana lite på nervägen.

2. Den klipper i ca 1:45 innan den laddar i ca 1 timme.

3. sensorerna funkar klockrent. Undviker t o m stolpen för torkvindan.

4. har bytt till Bosch-blad som är lite längre så man får bredare klippning. Fick endast modifiera knivplattan en aning då bladen tog i en upphöjning.

5. appen är fruktansvärt lätt att använda.

6. Grannarna är numera avis på min golfbanematta

Nu det negativa, om det nu är så negativt.
1. Den är lite högljudd från hjulmotorn. Låter lite som en svärm bin när den kommer.
2. Den följer gränskabeln när den går hem vilket kan skapa spår längs gräsmattan.
3. Det går inte att ställa in zoner för klippning vilket jag skulle behövt pga ett område den klipper rätt lite på.
4. Den har tendens till att slira när den vänder vid gränskabeln vilket sliter sönder gräset och skapar fula hål. detta är dock löst nu med spik i däcken.

Så summa summarum är jag sjukt nöjd över roboten.
Betalade 4495:- på Bauhaus rea och allt har fungerat bra.
Lite strul vid installation med uppdateringar och Wi-Fi som löstes med snabb hjälp från supporten.
Jag har många grannar med Gardena, HQ m.fl. Som varit förbi och blivit imponerade med tanke på priset.

Så hade Landxcape bara promotats mer där ute och sålts av fler ÅF så är jag övertygad om att vi skulle se fler såna här rackare ute

spikarna i däcken är förmodligen den bästa modden som gjorts.
Gratis, enkel och effektiv.
20 mm takpappsspik
Hur sitter hjulen fast?
Antar att du fick plocka av och isär dom för din modifikation
 
S SA6BTU skrev:
Hur sitter hjulen fast?
Antar att du fick plocka av och isär dom för din modifikation
Lite skruvmejsel för att ta loss gula locket på hjulet.
Sen en skiftnyckel t ex för att lossa bulten som håller fast hjulet.
Av med hjulet och kräng av däcket från hjulet.
Simple as that
 
  • Gilla
SA6BTU
  • Laddar…
Dom har lyckats med den senaste appen så den inte hänger sig om kontakt saknas längre
 
Sitter i soffan nu och får helt plötsligt upp att kabeln saknas.
Roboten har jobbat i 5 timmar på förmiddagen utan problem och stod nu i basen när jag fick meddelanden.
- Manual stop
- Wire missing.

tog ur roboten ur stationen, displayen visar E1, trycker på start.
Inga problem? :thinking:
 
  • Skärmfoto av felmeddelande "Kabel saknas" på en robotgräsklippares display.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissar att du fått in fukt i en kabelskarvskarv, fick samma problem stup i kvarten med dom medföljande skarvdonen
 
S SA6BTU skrev:
Gissar att du fått in fukt i en kabelskarvskarv, fick samma problem stup i kvarten med dom medföljande skarvdonen
Aha!
Ja så kan det vara efter nattens hällregn som kom.
Ska dra ny kabel under semestern utan skarvar söder löser sig nog då.

roboten jobbade en stund tills jag skickade hem den nu.
Inga konstigheter nu.

blir att prioritera nya kabeln.
 
  • Gilla
SA6BTU
  • Laddar…
T Thomas1972 skrev:
Skarva med 3m-skarvklämma , [länk].
Jag kör med 3Ms fast den blå som majoriteten rekommenderar
 
J Jockose skrev:
Sitter i soffan nu och får helt plötsligt upp att kabeln saknas.
Roboten har jobbat i 5 timmar på förmiddagen utan problem och stod nu i basen när jag fick meddelanden.
- Manual stop
- Wire missing.

tog ur roboten ur stationen, displayen visar E1, trycker på start.
Inga problem? :thinking:
Jag har inga skarvar, men har drabbats av samma fel. Roboten ute på gräsmattan i det misstänkta området. Det var i anslutning till den feldragna ön jag beskrev häromdagen. Kabeln är lite korsad där och är inte så fint dragen ut till ön heller. Hävde felet med en omstart och sedan har det inte återkommit.
 
  • Gilla
SA6BTU
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.