Hej,

Bor i en hyresrätt i centrala Göteborg, som man inte gjort något åt badrummet på väldigt länge.

Häromdagen ramlade en stor bit lös från fönsterbrädan, se bild.

Är detta ok, att ha en marmor skiva i direkt våtutrymme? Den dränks i vatten varje gång man duschar och nu börjar det lossna stora bitar.

Tack på förhand!
 
  • Skadad marmorfönsterbräda i badrum med lossläppt bit, vita kakelväggar och duschprodukter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad marmorskiva på fönsterbräda i badrum med spår av vattenskador och lossnande bitar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Det är typiskt sett dåligt att ha fönster i duschen. Men med det sagt, det är inte ytskiktet som stoppar vattnet, det är tätskiktet därunder.
 
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Det är typiskt sett dåligt att ha fönster i duschen. Men med det sagt, det är inte ytskiktet som stoppar vattnet, det är tätskiktet därunder.
Yes fattar. Tänker mer på om det är så illa att det kommer in vatten i skarven mellan fönsterbrädan och vägg. Ser rätt så risigt ut på nära håll. Likaså tätning kring fönster ser ut att vara under all kritik.
 
Vad är det för bitar som lossnar menar du?
 
Düsseldorff
FRESTAH FRESTAH skrev:
Yes fattar. Tänker mer på om det är så illa att det kommer in vatten i skarven mellan fönsterbrädan och vägg. Ser rätt så risigt ut på nära håll. Likaså tätning kring fönster ser ut att vara under all kritik.
Om tätskiktet är riktigt ska det inte spela någon roll om det kommer in vatten i en skarv. Men här vet vi ju såklart inget om skicket på tätskiktet. Att det har lossnat en bit av marmorn gör dock inget skillnad i det hänseendet.
 
S Stefan1972 skrev:
Vad är det för bitar som lossnar menar du?
Det är stora bitar i underkant av fönster brädan som lossnar.
 
Düsseldorff
Följdfråga: Är det verkligen marmor? Ser väldigt homogent ut.
 
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Om tätskiktet är riktigt ska det inte spela någon roll om det kommer in vatten i en skarv. Men här vet vi ju såklart inget om skicket på tätskiktet. Att det har lossnat en bit av marmorn gör dock inget skillnad i det hänseendet.
Jag har mina tvivel på hur pass bra tätskiktet är då man kikar på hur kaklet är satt och hur fogarna ser ut och att det var flera borrhål i direkta våtutrymmen som det satt rostiga skruvar i, som jag fick påpeka som de då kom och fyllde i med silikon efter mkt om OH men.

Bara det att man vänder en kapad kakel bit med den sidan utåt tycker jag säger allt om kompetensen på de personerna som gjort badrummet.
 
  • Vägghörn med dåligt satt kakel och synliga, rostiga skruvar samt fula fogar och silikon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slarvigt kakelarbete med ojämna fogar och en synlig kapad kant på en kakelplatta i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Följdfråga: Är det verkligen marmor? Ser väldigt homogent ut.
Jag tror det. Vänta får du bättre bild.
 
  • Närbild på en trätröskel med slitage och skador ovanpå vita kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Hmm ja kakelsättning är ju förjävlig. Men tätskikten kan ju vara bra ändå. Hyresvärden borde väl ha ett intresse i att det inte läcker satan i badrummen? Dialog med värden?
 
Düsseldorff
FRESTAH FRESTAH skrev:
Jag tror det. Vänta får du bättre bild.
Stor tvek på marmor. Men det spelar egentligen ingen roll. Ta upp en dialog med värden.
 
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Stor tvek på marmor. Men det spelar egentligen ingen roll. Ta upp en dialog med värden.
Det är samma som sitter i sovrum, kök och vrum men kanske är nåt annat material. Hur som helst otrevligt att det lossnar stora sjok varje gång man duschar.

Yes de får komma och kolla, man kan ju tycka att det ligger i deras intresse med då de äger fastigheten.
 
Karlia
Är det ett större eller mindre hyresbolag? Har de renoveringsplaner? Hur gammalt är badrummet? Jag tänker att om det är 15 år gammalt har det ju onekligen fungerat. Det är inte snyggt med kapat kakel men det är ingen anledning för hyresvärden att göra om.

Jag har definitivt sett värre i hyreslägenheter..

Och anmäl det absolut, det ligger i din vårdplikt som hyresgäst att göra.
 
Karlia Karlia skrev:
Är det ett större eller mindre hyresbolag? Har de renoveringsplaner? Hur gammalt är badrummet? Jag tänker att om det är 15 år gammalt har det ju onekligen fungerat. Det är inte snyggt med kapat kakel men det är ingen anledning för hyresvärden att göra om.

Jag har definitivt sett värre i hyreslägenheter..

Och anmäl det absolut, det ligger i din vårdplikt som hyresgäst att göra.
Det är Poseidon, så en stor aktör.

Ingen aning, min gissning är att det är 80 talet. De har ingen tanke på att göra om något, vad jag vet iaf.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Är skivan i sten så borde den rimligen klara av vatten utan att påverkas nåt iallafall. Lossnar det bitar så måste ju nån ha slagit mot kanten tidigare isåfall så den spruckit och flisar ut sig av den anledningen. Kan rimligen inte bero på vattnet i sig om den nu inte är gjord av nån låtsas material då........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.