Det verkar vara kedja på den där motorn.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM651_engine

Om det är hydraulisk kedjespännare så kan den mycket väl ha kuggat över. Det var ju ett problem VAG drogs med ganska länge i början av 00-talet när dom återinförde kedja på sina småmototer.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
A
nino nino skrev:
Det är alltså kamrem lika som på en bensinare?
Motorn är en 2.2 crd Mercedes motor, dom brukar ju vara skottsäkra enl mina MB åkande vänner.

Får lov att se om nån av dom har en verkstadshandbok eller om jag kan köpa en.

Vet jag vad jag ska göra så tror jag att jag löser det mesta, men det är ju veta också...
När jag sökte på bilen så fick jag fram både kedja och rem.. Så kolla upp vad det är..
Ja vag hade eller har fortfarande problem med sina sträckare...
Och då blir det dyrt att laga..
Jag har en sådan motor som står...
 
A
nino nino skrev:
Det är alltså kamrem lika som på en bensinare?
Motorn är en 2.2 crd Mercedes motor, dom brukar ju vara skottsäkra enl mina MB åkande vänner.

Får lov att se om nån av dom har en verkstadshandbok eller om jag kan köpa en.

Vet jag vad jag ska göra så tror jag att jag löser det mesta, men det är ju veta också...
Det är ingen större skillnad på att skruva diesel mot att skruva bensin nu för tiden.
förr var det annat.
Men själva jobbet med kamrem eller kedja är samma..
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Cheesen
Maskintok skrev:
inte helt sant.
tjuvluft i bränslesystemet är väldigt vanligt på moderna dieselmotorer och ger väldiga problem.
Samma med äldre när sugledning inte är tät.
Eller en spridare ej är tät.
skruvat allt från lastbil till traktor motorer.
Så jo då de är känsliga Men inte på samma sätt som en bensinmotor.

En modern diesel har en massa givare och sensorer som kan få fnatt av felaktiga värden.
En äldre diesel behöver oftast bara luftas ur bränslesystemet så är det mesta där löst.
Om inte luft och diesel smyger sig genom matarpumpen och ner till tråget..
Hade 3 traktorer i våras där detta skett och oljestickorna stod och hoppade vid körning...
Hur kan det komma in luft i bränslesystemet? Snälla förklara det för mig för jag förstår inte hur det kan sugas in luft i en trycksatt ledning om inte tanken är tom.
Det är ju övertryck i alla ledningar från tanken där första pumpen sitter ända in till spridaren.
Såvitt jag vet så suger ingen bil, som inte har Lucas 6v system, något bränsle utan den trycker bränsle.( Samma på både bensin och diesel)
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
A
Cheesen Cheesen skrev:
Hur kan det komma in luft i bränslesystemet? Snälla förklara det för mig för jag förstår inte hur det kan sugas in luft i en trycksatt ledning om inte tanken är tom.
Det är ju övertryck i alla ledningar från tanken där första pumpen sitter ända in till spridaren.
Såvitt jag vet så suger ingen bil, som inte har Lucas 6v system, något bränsle utan den trycker bränsle.( Samma på både bensin och diesel)
Nu är du bara dum.
common rail är trycksatt men inte systemet före, det är ett sugande system.

Varför skulle annars alla andra dieslar ha problem med just detta?

marina framförallt.
common rail har vi haft på traktorer ett bra tag men de är trycksatta just i den kammaren.
Man har nu ökat på bar trycket hos jd så man slipper ad blue... till 2500 bar.
världsledande... :cool:

Nu har jag förklarat om du begrep är annat.
 
  • Gilla
Vedhuggarrn
  • Laddar…
Sugande i tanken ja. Där sitter det oftast en elektrisk pump som pumpar fram bränsle under konstant tryck (via en tryckregulator och returledning till tanken) till bränslepumpen på motorn.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nej, det sitter i allmänhet alltid en pump i tanken. Så det är tryck i hela systemet. Även om det inte är högt.

(det blir inte tydligare med en ovidkommande enhet mitt i meningen)
 
A
D Daniel 109 skrev:
Nej, det sitter i allmänhet alltid en pump i tanken. Så det är tryck i hela systemet. Även om det inte är högt.

(det blir inte tydligare med en ovidkommande enhet mitt i meningen)
Jaså.. common rail sitter det i dessa Mercedes motorer.. Men men..
 
Cheesen
Maskintok skrev:
Nu är du bara dum.
common rail är trycksatt men inte systemet före, det är ett sugande system.

Varför skulle annars alla andra dieslar ha problem med just detta?

marina framförallt.
common rail har vi haft på traktorer ett bra tag men de är trycksatta just i den kammaren.
Man har nu ökat på bar trycket hos jd så man slipper ad blue... till 2500 bar.
världsledande... :cool:

Nu har jag förklarat om du begrep är annat.
Nej nu förstår jag ingenting,.... det sitter ju en pump i tanken på alla moderna bilar (Från 1970 och senare) utan den skulle det inte komma fram något bräsle till motorn... Membranpumparna försvann på 70talet
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det sitter i allmänhet alltid en pump i tanken. Så det är tryck i hela systemet. Även om det inte är högt.

(det blir inte tydligare med en ovidkommande enhet mitt i meningen)
Är det jd du syftar på? Då är det nog John deer som menas
 
Nej det var ett ”bar” inslängt mitt i en mening.
 
A
jag säger bara..

jösses..
Hoppas att TS får bra hjälp av er förståsigpåare... För jag tänker inte sitta och fjanta med er.. Utan går ut och renoverar en annan dieselmotor istället..
med liknande problem...
 
A
nino nino skrev:
Är det jd du syftar på? Då är det nog John deer som menas
Japp John deere.
Har man inte koll på vad JD står för, då skulle jag aldrig ta råd från dessa...
 
Cheesen
D Daniel 109 skrev:
Nej, det sitter i allmänhet alltid en pump i tanken. Så det är tryck i hela systemet. Även om det inte är högt.

(det blir inte tydligare med en ovidkommande enhet mitt i meningen)
Maskintok skrev:
Japp John deere.
Har man inte koll på vad JD står för, då skulle jag aldrig ta råd från dessa...
Kan du nu förklara hur luft kan komma in i ledningen när den är trycksatt? Jag är uppriktigt nyfiken för jag förstår inte hur man kan bryta mot naturlagarna.. och om det är hål i ledningen så brukar det ju spola ut bränsle på marken.

https://www.autodoc.se/ridex/8056250 <-- pumpen som sitter i tanken på TS bil... ger 3,3 bars tryck.

Till TS så kan man som inte ge så många bra tips utan bara det vanliga typ kolla bränslefilter.. Datorn sa ju att det var tryck i systemet men det säger ju ingenting om flödet. Kan ju lika gärna vara skit som kommit i spridarna. Finns det komp?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
OT kanske, men en bekants Peugeot diesel slutade starta det var under halv tank, och en verkstad sa utan att felsöka "det är matarpumpen i tanken"
Det fanns 3 olika pumpar till den bilmodellen, så man måste helt enkelt öppna tanken och kolla för att köpa rätt pump.
Jag öppnade, men det fanns ingen pump alls !!! bara ett rör ner i tanken.
Monterade en lös sugande pump i motorrummet, sen startade motorn som den skulle.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.