I sommarstugan har vi en källare som är murad in i en rullstensås. Källaren byggdes för ca 40 år sedan och har fungerat bra fram till de senaste åren då den börjat läcka fukt genom väggarna.
Att åtgärda detta utifrån (gräva ur rullstensåsen) är inte ett alternativ, är det möjligt att göra något åt problemet inifrån?
 
  • Äldre, fuktig källare med murade väggar, hyllor med föremål och en korg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktiga källargolv och väggar i sommarstugans murade källare med synlig fuktinfiltration.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktfläckar på murade källarväggar inne i en sommarstugans källare med en korg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källardörr i röd färg på murad stensund intill en sommarstuga, med en svart hund på taket ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utan nån närmre kunskap i området har jag kikat lite på Electrodrain.com/se/
Kanske nån annan har erfarenhet...
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
tommib
Augh.... Elektrisk osmos igen.

Det finns minst en lång tråd i ämnet här på BH. Läs gärna den innan ni ens överväger att lägga en enda krona på sådan "dränering".

Det är ju väldigt märkligt att företagen som kränger den där produkten hela tiden byter namn...
 
  • Gilla
JersLena
  • Laddar…
harry73
Osmos kan under rätt omständigheter hålla insidan torr, men då ska det vara sprickfri betong. En murad vägg med lecablock är det motsatta, så det kommer absolut INTE att fungera.
 
  • Gilla
JersLena
  • Laddar…
Nej fukttätning gör man på utsidan. Tänk om du skulle sätta fuktspärren på utsidan av ett badrum, skulle inte funka så bra.
 
harry73 harry73 skrev:
Osmos kan under rätt omständigheter hålla insidan torr, men då ska det vara sprickfri betong. En murad vägg med lecablock är det motsatta, så det kommer absolut INTE att fungera.
Jag är mycket skeptisk till att det funkar ens då.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Nej fukttätning gör man på utsidan. Tänk om du skulle sätta fuktspärren på utsidan av ett badrum, skulle inte funka så bra.
Den liknelsen är inte helt bra. Det är trotts allt insidan som är den varma sidan även i detta fall. Men för att det ska hjälpa med fuktspärr på insidan ska ju fukten komma innifrån. Så om man har bra dränering och isolering på utsidan kan det vara en vettig lösning. Men inte här.
 
S Scootersvempa skrev:
Utan nån närmre kunskap i området har jag kikat lite på Electrodrain.com/se/
Kanske nån annan har erfarenhet...
Glöm mitt förra inlägg! :rofl:
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den liknelsen är inte helt bra. Det är trotts allt insidan som är den varma sidan även i detta fall. Men för att det ska hjälpa med fuktspärr på insidan ska ju fukten komma innifrån. Så om man har bra dränering och isolering på utsidan kan det vara en vettig lösning. Men inte här.
Fukten kommer utifrån, då tätar man inte insidan. I ett badrum kommer fukten inifrån och då tätar man inte utsidan det är min liknelse
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Fukten kommer utifrån, då tätar man inte insidan. I ett badrum kommer fukten inifrån och då tätar man inte utsidan det är min liknelse
Matti, det där är ju en sanning som gäller vanliga hus. Nu är ju detta en källare inuti en rullstensås. Utanför källaren rinner alltså vatten rakt ner genom åsen och källarens murade väggar har -troligen på grund av utmattning- börjat ta åt sig av fukten.
Det är inte möjligt att täta utifrån, så om man skulle vilja täta på insidan; hur gör man då?
 
Den är dränering som gäller eller ventilerade golv.
 
tommib
Man kan dränera invändigt men det är ekvivalent med att bygga ett rum i rummet. Tillgänglig volym minskar snabbt.

Varför går det inte att dränera på utsidan? Varför rinner vattnet in i förrådet och inte bara förbi?
 
Är det genomsläpplig mark så kan det räcka att dränera längre från huset, eller under golvet. Det handlar om att sänka grundvatten nivån. Men den borde nästan vara låg ändå.
 
J JersLena skrev:
Matti, det där är ju en sanning som gäller vanliga hus. Nu är ju detta en källare inuti en rullstensås. Utanför källaren rinner alltså vatten rakt ner genom åsen och källarens murade väggar har -troligen på grund av utmattning- börjat ta åt sig av fukten.
Det är inte möjligt att täta utifrån, så om man skulle vilja täta på insidan; hur gör man då?
Varför skulle det inte gå att täta från utsidan? Vi tätar ständigt källare som står under grundvattennivån. Allt går
 
Det går att täta från insidan min granne är en av få i Sverige som håller på med denna typ av betongtätning. Skall kolla med han vad den kallas/heter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.