J Jompa94 skrev:
Eftersom jag själv precis har valt nytt försäkringsbolag iom att jag flyttat från hyresrätt till bostadsrätt så har jag tagit reda på att IF är (mig veterligen) det enda försäkringsbolaget som uttryckligen ersätter skador som uppstår pga byggfel i våtrum - dock med förbehållet att det föreligger en förhöjd självrisk (10 000kr) om inte ett våtrumsintyg finns. De flesta andra försäkringsbolag ersätter inte vid byggfel.
Källa på det?
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Man får inte heller glömma att försäkringsbolagen lever på att vi utnyttjar våra försäkringar, dom vill inte ha bort skador helt enkelt.
 
J Jompa94 skrev:
Eftersom jag själv precis har valt nytt försäkringsbolag iom att jag flyttat från hyresrätt till bostadsrätt så har jag tagit reda på att IF är (mig veterligen) det enda försäkringsbolaget som uttryckligen ersätter skador som uppstår pga byggfel i våtrum - dock med förbehållet att det föreligger en förhöjd självrisk (10 000kr) om inte ett våtrumsintyg finns. De flesta andra försäkringsbolag ersätter inte vid byggfel.
Har inte de rykte om sig att vara svåra att få ersättning från?
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Källa på det?
Folksam har samma märkliga resonemang. De ersätter när det är felbyggt, men mot högre självrisk.
Kolla deras villkor så ser du.
 
Intressant artikel, då jag precis läst det omvända här på forumet ganska nyligen. Många som inte ersatte om det inte var gjort av en fackman, o.s.v.

Hur felbyggt är ett badrum som är byggt 2004 eller 2006 där inkommande vatten kommer in under badkarets ena hörn genom golvet?
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det är en mycket bra idé att ringa sitt försäkringsbolag för rådgivning. Sen är det inte alltid så enkelt att förstå vad dom egentligen säger.

Just Länsförsäkringar är hyfsat tydliga vad som gäller. Men jag förstår om det ändå är svårt att förstå om man inte är insatt.

[länk]

Det viktiga att förstå är att om en skada inträffar i badrummet som inte beror på ålder så kommer det bli svårt att få ersättning eftersom det inte blir skador i badrum som är rätt byggda.
Det dummaste man kan göra är att lyssna på vad FB säger.

Det enda som gäller är dom skriftliga villkoren oavsett vad som sagts i telefon. Så rådet är alltid att lusläsa villkor.
 
  • Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
S salkin85 skrev:
Folksam har samma märkliga resonemang. De ersätter när det är felbyggt, men mot högre självrisk.
Kolla deras villkor så ser du.
Kan vi inte börja med att reda ut If innan vi hoppar till Folksam?
Men länka gärna dina villkor så ska jag svara även när det gäller Folksam.

Så här skriver IF på sin hemsida. Sen är det givetvis viktigt att kolla upp sina egna försäkringsvillkor hos If eftersom det finns olika villkor.

https://www.if.se/privat/forsakringar/hemforsakring/renovera/badrum
 
  • Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har inte de rykte om sig att vara svåra att få ersättning från?
Alla FB ersätter enligt de skriftliga villkoren, därför är det viktigt att läsa dom hur trist det än är.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Det dummaste man kan göra är att lyssna på vad FB säger.

Det enda som gäller är dom skriftliga villkoren oavsett vad som sagts i telefon. Så rådet är alltid att lusläsa villkor.
Du har SÅ rätt. Men eftersom jag vet av erfarenhet att många inte orkar läsa villkoren så är ett telsamtal bättre än inget.

Det man också ska känna till är att det gäller att ha lite tur med handläggare när en skada inträffar. Vissa är mer nitiska än andra.

Sen arbetar försäkringsbolagen lite som bolåneinstituten. När man vill fylla på portföljen tolkas villkoren väldigt generöst. När det inte är lika viktigt läser man villkoren som fan läser bibeln.

Frågorna måste också ställas rätt.

-Ersätter ni Cancer?
-Ja
-Ersätter ni prostatacancer?
-Nej
 
  • Gilla
  • Haha
banjoragge och 2 till
  • Laddar…
Tack för artikeln! Superaktuellt för mig.

Har du eventuellt några tips om hur man argumenterar för/till ett försäkringsbolag vad gäller "avvikelser" på ett sådant intyg?

Då inte förändringar som man gör som gör till förtret av standarden emot branschregler utan saker man behåller i befintligt skick istället för att förbättra dem.


Vänlilgen;
BB
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Kan vi inte börja med att reda ut If innan vi hoppar till Folksam?
Men länka gärna dina villkor så ska jag svara även när det gäller Folksam.

Så här skriver IF på sin hemsida. Sen är det givetvis viktigt att kolla upp sina egna försäkringsvillkor hos If eftersom det finns olika villkor.

[länk]
Här har du folksam
10% av skadekostnaddn i självrisk, minst 10 000 kr. Derss villaförsäkring medel.
 
  • Skärmbild av försäkringsvillkor som beskriver självrisk och begränsningar för vattenskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ByggaB ByggaB skrev:
Tack för artikeln! Superaktuellt för mig.

Har du eventuellt några tips om hur man argumenterar för/till ett försäkringsbolag vad gäller "avvikelser" på ett sådant intyg?

Då inte förändringar som man gör som gör till förtret av standarden emot branschregler utan saker man behåller i befintligt skick istället för att förbättra dem.


Vänlilgen;
BB
Tror vi haft den här diskussionen förut? ;)
Ring ditt försäkringsbolag. Läs igenom dina villkor. Försök att vara kritiskt till hur du ska tolka alla information du får.

Försök till sist förstå att en anonym gubbe på nätet försöker få dig och andra att förstå att försäkringsbolagen aldrig kommer acceptera några avvikelser OM skadeorsaken beror på dessa avvikelser.
När du väl sätter spaden i marken så är det färska branschregler som gäller. Man kan tycka vad som helst om detta men så är det.

I artikeln hänvisas till någon som renoverar sitt badrum själv på detta forum. Läs inlägg #36 några gånger och tänk efter ur olika synvinklar vad det egentligen står.
Försök att förstå att avvikelsen inte kommer accepteras om skadeorsaken beror på avvikelsen.

Om du bor i en Brf. Tänk efter några gånger till. De flesta Brf:er idag har styrt upp kraven på egen hand.
Det kan bli en dyrbar läxa när det gäller en Brf.

Jag hoppas jag klarar mig från avstängning då jag VERKLIGEN inte försöker få folk att inte våga renovera sina badrum själva.
Men man bör fundera mer än en gång vilka moment man ska utföra själv.

Jag upprepar det jag skrev tidigare. Om du väljer att göra alla moment själv. Anlita en besiktningsman som utför 2 kontroller.
1, När tätskiktet är klart.
2, När allt är klart.
 
Det jag tar med mig från den här artikeln är att Gjensidige troligtvis är det enda ärliga försäkringsbolaget av de 8 man kontaktade. Det brukar låta så himla mycket när man ska teckna försäkring och sen när man står där så ramlar en lista med klausuler som gör det fullkomligt omöjligt att hävda någon som helst rätt till ersättning.

Kanske en onödig kommentar, men jag har iaf fått min beskärda del av försäkringar i form av Volvo Assistans, Försäkringskassan, Folksam mfl.
Minns mycket väl hur en säljare kom till jobbet för att förklara för oss medlemmar om hur en kund fått sin skidutrustning fullt ersatt åtta (8!!) gånger i rad vid stöld... Very likely? Not so much.
 
J Jontha skrev:
Det jag tar med mig från den här artikeln är att Gjensidige troligtvis är det enda ärliga försäkringsbolaget av de 8 man kontaktade. Det brukar låta så himla mycket när man ska teckna försäkring och sen när man står där så ramlar en lista med klausuler som gör det fullkomligt omöjligt att hävda någon som helst rätt till ersättning.

Kanske en onödig kommentar, men jag har iaf fått min beskärda del av försäkringar i form av Volvo Assistans, Försäkringskassan, Folksam mfl.
Minns mycket väl hur en säljare kom till jobbet för att förklara för oss medlemmar om hur en kund fått sin skidutrustning fullt ersatt åtta (8!!) gånger i rad vid stöld... Very likely? Not so much.
Då har du inte förstått något...

Det enda som gäller är dom skriftliga villkoren och där är Gjensidige den sämsta.

Du har fått exempel på 2 bolag som ersätter även om det inte är gjort rätt, men tycker att dom är sämre än Gjensidige som inte ens ersätter om det är rätt gjort av en privatperson?

Hur tänker du då?
 
  • Gilla
vickan11
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Det jag tar med mig från den här artikeln är att Gjensidige troligtvis är det enda ärliga försäkringsbolaget av de 8 man kontaktade. Det brukar låta så himla mycket när man ska teckna försäkring och sen när man står där så ramlar en lista med klausuler som gör det fullkomligt omöjligt att hävda någon som helst rätt till ersättning.

Kanske en onödig kommentar, men jag har iaf fått min beskärda del av försäkringar i form av Volvo Assistans, Försäkringskassan, Folksam mfl.
Minns mycket väl hur en säljare kom till jobbet för att förklara för oss medlemmar om hur en kund fått sin skidutrustning fullt ersatt åtta (8!!) gånger i rad vid stöld... Very likely? Not so much.
Du har mycket rätt i det du skriver.

Kan inte folk i detta forum med egna erfarenheter fylla på?
Eller rättare sagt starta en ny tråd så det inte förstör denna tråd.
 
  • Gilla
Jontha
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Då har du inte förstått något...

Det enda som gäller är dom skriftliga villkoren och där är Gjensidige den sämsta.

Du har fått exempel på 2 bolag som ersätter även om det inte är gjort rätt, men tycker att dom är sämre än Gjensidige som inte ens ersätter om det är rätt gjort av en privatperson?

Hur tänker du då?
Jag vill inte baktala något försäkringsbolag. Har hört mycket gott om if och Folksam ifrån branschfolk, men samtidigt är jag medveten om att man som privatperson är väldigt liten när papper ska tolkas. Ett svar över telefon att försäkringsbolaget ersätter skador, bara man gör det efter konstens alla regler, är inget som övertygar mig. När det kommer till kritan så ersätter man kanske bara vissa delar, upp till ett visst belopp eller höjer självrisken ofantligt mycket. Om du då får 10 000kr istället för 100 000kr så har ju försäkringsbolaget givit ersättning vid skada, eller hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.