Branschen borde ta fram ett gäng typexempel på saker som normalt sett är onödiga att bygga om. Men det har de inget att vinna på. Så det lär inte hända.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Att de godkänner är en sak. Det borde varit med en fråga till - Hur stort avdraget är om man gör det själv?
 
  • Gilla
117kvadrat och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Branschen borde ta fram ett gäng typexempel på saker som normalt sett är onödiga att bygga om. Men det har de inget att vinna på. Så det lär inte hända.
Vad menar du med branschen? Sedan länge finns ett samarbete mellan olika branschorganisationer och försäkringsbolag. Man söker efter ett hållbart byggande sägs det.

Det lustiga är att de flesta försäkringsbolag inte går med på en avvikelse. Säg att du har ett par radiatorrör som kommer upp ur golv 2 m från våtzon 1. Tidigare kunde du gjuta en klack runt dessa så att om det blev översvämning så rann vattnet över tröskeln innan det nådde rören. Detta moment tog man bort. Alla som arbetat med försäkringsskador och badrum vet att det inte uppstår några vattenskador där. Inga som helst problem att täta rören med manschett eller betylband. ÄNDÅ, lite beroende på försäkring, betalar försäkringsbolaget ut stora pengar för att bygga om rören istället för att gå med på en avvikelse genom att skriva en notering i skadan och öppna skadan igen om något skulle hända just kring dessa radiatorrör.

Det här är bara ett exempel. Du har avstånd mellan vattenrör, avloppsrör, skvallerrör mm som förändrats. Och försäkringsbolagen väljer att betala för ombyggnation om du har rätt försäkring.
 
  • Gilla
Henrik Lindberg
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Att de godkänner är en sak. Det borde varit med en fråga till - Hur stort avdraget är om man gör det själv?
Erfarenheten hos försäkringsbolagen är att de badrum som man byggt själv är mer välgjorda än de som hantverkarna byggt. Så det är knappast tal om några avdrag. Försäkringbolaget tittar på hur badrummet är byggt.
 
  • Gilla
Peter787 och 4 till
  • Laddar…
C
Ser inte riktigt distinktionen mellan ett kvalitetsdokument (som Gjensidige vill ha) och dokumentation som bevisar att badrummet är fackmannamässigt byggt (som If vill ha). Finns ju inget som hindrar att man knåpar ihop sitt eget kvalitetsdokument.
 
  • Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
Perfekt! Då är det full fart framåt med renoveringarna och jag slapp ringa o kolla själv (y).
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Att de godkänner är en sak. Det borde varit med en fråga till - Hur stort avdraget är om man gör det själv?
Rimligen ingen skillnad mot ifall det skulle varit en hantverkare som byggt badrummet. Däremot om du sedan väljer att bli kontant reglerad för hela skadan så skiljer det sig åt mellan bolagen hur mycket av totala skadesumman som betalas ut till en privatperson.

Man får heller aldrig ersättning för själva skadeorsaken. Om tex. Brunnen skulle spricka så får du ingen ersättning för brunnen.
Är det en tätskiktskada så brukar man inte få ersättning för tätskiktet ELLER ytskiktet. Är det då kakel så får du ingen ersättning för kakel.

Även här skiljer det sig åt. Säg att det är en tätskiktskada på golvet. Då får du hos vissa bolag ingen ersättning för tätskikt på golv OCH väggar. Samma gäller kakel och klinker.
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
Det märkliga i detta var att jag pratade själv med LF för några år sedan när jag hade tänkt att göra vissa moment själv så fick jag svaret att det är svårt att få ut full ersättning utan våtrumsintyg. Så kontentan blev att jag lejde ut allt. Har även hört att det finns regionala skillnader inom LF. Det som är okej i Stockholm är inte okej på Gotland t ex.
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Det märkliga i detta var att jag pratade själv med LF för några år sedan när jag hade tänkt att göra vissa moment själv så fick jag svaret att det är svårt att få ut full ersättning utan våtrumsintyg. Så kontentan blev att jag lejde ut allt. Har även hört att det finns regionala skillnader inom LF. Det som är okej i Stockholm är inte okej på Gotland t ex.
Det är en mycket bra idé att ringa sitt försäkringsbolag för rådgivning. Sen är det inte alltid så enkelt att förstå vad dom egentligen säger.

Just Länsförsäkringar är hyfsat tydliga vad som gäller. Men jag förstår om det ändå är svårt att förstå om man inte är insatt.

https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/forsakring/hemforsakring/renovera/badrum/


Det viktiga att förstå är att om en skada inträffar i badrummet som inte beror på ålder så kommer det bli svårt att få ersättning eftersom det inte blir skador i badrum som är rätt byggda.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Det märkliga i detta var att jag pratade själv med LF för några år sedan när jag hade tänkt att göra vissa moment själv så fick jag svaret att det är svårt att få ut full ersättning utan våtrumsintyg. Så kontentan blev att jag lejde ut allt. Har även hört att det finns regionala skillnader inom LF. Det som är okej i Stockholm är inte okej på Gotland t ex.
Det är väl tyvärr även lite beroende på vem man pratar med för ringer man upp tre ggr så kan man mycket väl få tre olika svar. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Bangan och 5 till
  • Laddar…
Ok det här bekräftar ju motsatsen vad man läst i många trådar hitils att man måste ha intyg för allt.
tom om man ska kunna sälja bostaden :D
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det är väl tyvärr även lite beroende på vem man pratar med för ringer man upp tre ggr så kan man mycket väl få tre olika svar. ;)
Det där kan du inte bara kasta ur dig. Ge mig namnet på den personen tack så att jag kan ringa och bekräfta. Annars tror jag inte på dig.
 
  • Haha
  • Gilla
Freniño och 4 till
  • Laddar…
20mm invändigt?

Krille-72 Krille-72 skrev:
Håller med dig nästan helt. Enligt mig borde man ta fram separata branschregler för ROT jobb. Det är hål i huvudet idag när slitsar ska byggas om för att avståndet mellan inkommande vattenrör är 4 cm men det krävs 6 cm idag. Eller en slitsbotten som ska byggas om för att det sitter ett 16mm rör där men dagens krav är 20 mm invändigt.

Men branschregler fyller faktiskt ett gott syfte. Det ska man inte glömma bort. Skulle vi bara haft BBR att följa är jag övertygad om att det skulle varit betydligt mer vattenskador än idag.
 
T TheGame skrev:
Ok det här bekräftar ju motsatsen vad man läst i många trådar hitils att man måste ha intyg för allt.
tom om man ska kunna sälja bostaden :D
Det är ju en ganska liten insats att dokumentera med bilder och fylla i ett våtrumsintyg även om man själv gjort arbetet. Alternativet är att hoppas att försäkringen täcker fullt ut och utan invändningar. Som nämnts är det en trygghet att kunna visa upp det för en köpare när det är dags.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Eftersom jag själv precis har valt nytt försäkringsbolag iom att jag flyttat från hyresrätt till bostadsrätt så har jag tagit reda på att IF är (mig veterligen) det enda försäkringsbolaget som uttryckligen ersätter skador som uppstår pga byggfel i våtrum - dock med förbehållet att det föreligger en förhöjd självrisk (10 000kr) om inte ett våtrumsintyg finns. De flesta andra försäkringsbolag ersätter inte vid byggfel.
 
  • Gilla
Hakarn68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.