Ska bli kul att pyssla med det här i helgen…
Lång, vit förpackning på trätrall nära kruka med grönt växt, redo för helgens byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan det va ett Partytält?
 
A
Motorbåt förtöjd vid en träbrygga med skog och klippor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rampante och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Det där ser smart ut! :)
 
rampante rampante skrev:
[bild]
En fundering om en ombyggnation av vår entre till huset... Vår trappa idag är ju av tryckt virke och ansluter till en stor altan i samma material.

Bredd på själva trappstegen är 210cm idag, men det hade ju varit nice med att ha trappsteg i granit istället, exempelvis de här: [länk]
Har ju inga problem med att korta ner till 200cm som granitstegen är i - men funderar lite på vad man behöver bygga upp för konstruktion bakom/under stegen.
Sen tänker jag att det får ansluta till altanens golv, men måste såklart bli rätt höjd.

Att kombinera trä och granit är ju snyggt, och känns som det kunde passa bra för vår entre, eller vad säger panelen?
Som det är nu är det två material - tryckvirke och marksten. Ett tredje material (granit) skulle göra ett mer rörigt intryck tycker jag.
 
A
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det där ser smart ut! :)
Jo,säkert fiffigt,fråga inte mig om varför,jag bara googlade bilden på kartongen:) använder bara spön för att fiska från stranden,aldrig ut på havet...hadiraja! :D
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Motorbåt förtöjd bredvid en träbrygga vid en lugn sjö med grönskande träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyst tryggt och lugnt
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
rampante rampante skrev:
[bild]
Tyst tryggt och lugnt
De där spröten som sticker ut från bryggan, är det en form av tamphållare?
 
Det är för att hålla ut båten från bryggan.
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är för att hålla ut båten från bryggan.
Jag tycker de ser för klena ut för det ändamålet. :thinking:
 
Immobil Immobil skrev:
Jag tycker de ser för klena ut för det ändamålet. :thinking:
Nejdå - jag ligger på rätt sida om marginalen. Halvmeter till godo på längden på båten och ca 500kg lättare än vad just min storlek på spö är för. Amerikansk välbeprövad produkt, så med tanke på hur försäkringsärenden funkar i USA, så känner jag mig trygg och tror nog det finns bra marginal. Dessutom ligger min båt oftast väldigt lugnt skyddad från vind och inte allt för mycket eller för tung båttrafik i närheten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
För en vecka sedan var det helt plötsligt ett jäkla åskväder, och givetvis var man inte hemma och kunde dra ur kabeln till Robotklipparen. Enligt grannarna så verkade blixten slå ner i skogen några få hundra meter ifrån oss, och givetvis så är Robotens laddstation heldöd. Konstaterade igår att det inte var transformatorn som gett upp utan sannolikt laddstationen, så nu är en ny beställd, och ärende lagt till försäkringsbolaget.

Har även på sistone blivit med Robotdammsugare. Frun var gravt ointresserad av det för bara nåt år sen, men tyckte själv det kunde vara bra för ett tag sen, så då slog vi till såklart. Nyblivna familjemedlemmen OREO kör runt och försöker kartlägga huset för fullt, och det är rätt kul att se, på samma sätt som det är kul med en robotklippare. För att göra det så smidigt som möjligt för oss valde vi en iRobot i7+ dvs med tömningsstation, så man slipper tömma roboten varje gång den kört - det gör den enkelt själv.
Känns som ett stort lyft - den tar bra hand om och upp hår från hund och döttrar, samt allt annat som hunden lyckas släpa med sig in i päls och tassar. Mattorna har nog aldrig känts så rena och utan att man behöver slita som ett djur så känns det ok städat varje dag...

Enda nackdelen hittills är att den inte klarar att ta sig ut från badrummet och över den tröskeln... Undrar om man kan jämna ut/bygga på tröskeln på nåt sätt...
 
Har en fundering på att förr eller senare ge mig på att göra det lite snyggare i källaren. Är murad och slätspacklade väggar. Vad ska man köra för färg på sånt underlag?
 
Blev med ett umbrosa-segel och stolpe… blev mysigt på köpet.
Trädäck med ett vitt umbrosa-segel som skapar skugga över utemöblerna, med växtkrukor och husväggar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Soltak av märket Umbrosa installerat över en träterrass på ett vitt hus med röda takpannor och utemöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett grått umbrosa-skyddsegel draget över ett uteområde med ett modernt hus och utemöbler i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
Givetvis ställde åskvädret häromveckan till det för vår robotklippare...
Bytte till ny laddstation och nytt laddaggregat... vaknade till liv med grön lampa... men klipparen backar bara ut och säger "utanför klippområdet".
Display på robotgräsklippare med felmeddelandet "Utanför arbetsområdet" och dammiga knappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Supporten säger att min klippares mjukvara är för gammal för den nya laddstationen, som är till nya 420. (Min är ju en 320). De har nu tagit emot min klippare och ska uppdatera den med ny mjukvara, och att den då blir kompatibel med min nya laddstation. Men får den nog inte förrän nästa vecka - tur det är så dåligt med regn, så det bara är lite strån här och där just nu...

Funderar på om den nya laddstationen innebär att jag även får de nya funktionerna på köpet, dvs att jag kan ha flera guideslingor som ju går på 420, och på 320 kan jag bara ha en... Nån som vet nåt?
Närbild på en robotklippares laddkontakter och typskylt mot gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal och ny robotgräsklippare laddstation på gräs, den gamla med gräsrester, nyare ren och oanvänd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.