F
D Daniel 109 skrev:
Vilken certifiering? Marknaden borde vara tillräckligt stor för billigare produkter.
Vilken certifiering tror du själv? Skulle det kunna vara certifieringen av själva produkten för att få lov att sätta den på marknaden jag menade tror du? Skömt att se att du har förhållandevis dumma one-liners där du påpekar det uppenbara men inte svarar på nåt av det jag frågade dig. Härligt.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Det krävs ingen certifiering. Det räcker med CE-märkning, som görs av tillverkare eller importör.
 
Att utfärda CE-intyg om överensstämmelse innebär att den som skriver ut intyget garanterar att samtliga relevanta EU-direktiv för produkten i fråga är uppfyllda. Minimum för el är väl LVD, EMC, RoHS och ev. produktstandard.

Elsäkerhetsverket har rätt att begära kopia av alla tekniska underlag för detta, och om det visar sig saknas beräkningar, bedömningar, förklaringar, i praktiken även spårbara mätningar av säkerhetsavstånd, fukt-klass, isolation och annat som krävs för produkttypen så blir det vite, saluförbud, krav att återkalla sålda varor (detta oavsett hur bra prylen ser ut att vara - pappren räknas först).

Men om man låtit något erkänt mätinstitut genomföra provningen (vilket rimligen kan kallas "certifiering") så är det bara att skicka in kopia av deras intyg och sälja vidare. Om man kan påvisa att man själv har teknisk kompetens och utrustning att göra bedömningen, och skickar in hela dokumentationen där man gjort det, så kan det nog också funka. Exempelvis ABB har nog detta "i huset", men knappast "Bladbegrs import och argentur"...

Reglerna tillämpas väldigt fyrkantigt, och effekten är helt klart att mindre företag missgynnas/skrämst bort från elomrädet, som i stället kan "tas hand om" av ett fåtal stora drakar - som kan sätta priserna hur de behagar.
 
Ja, kalla det certifiering om du vill. Men det är det inte.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Ja, kalla det certifiering om du vill. Men det är det inte.
kalla det vad du vill men få importör kommer att snyta ur sig en EMC- mätning enligt standard. Det är fö rätt få som gör det själva utan det vanliga är att man vänder sig till ett certifierat labb. Sen kan du kalla det CE-märkning om det passar dig. Har du funderat på vad det kostar på ett ungefär?
 
Jag vet att det springer iväg. Särskilt om man inte klarar testningen på första försöket. Det är därför det krävs stora serier att slå ut kostnaden på om det är billiga prylar.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Jag vet att det springer iväg. Särskilt om man inte klarar testningen på första försöket. Det är därför det krävs stora serier att slå ut kostnaden på om det är billiga prylar.
Samma fråga igen då…. Ungefär vad kostar det, vilka är det på en avancerad förlängningskabel?
 
Om jag ska tvingas slänga ut mig en siffra säger jag ett par hundratusen. Men det är inget jag har bra koll på. Så det kan avvika en hel del från den siffran.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Om jag ska tvingas slänga ut mig en siffra säger jag ett par hundratusen. Men det är inget jag har bra koll på. Så det kan avvika en hel del från den siffran.
och hur många ”förlängningssladdar” säljer en populär modell om året? Kan det vara 10000 eller mer?

Det är ganska klart att med det totala komponentpriset, relativt begränsade verktygsinvesteringar och låga ”certifieringskontnaderna” ( även om jag tror att din gissning minst måste dubblas) så är det bra marginal på dessa produkter.
 
D Daniel 109 skrev:
Om jag ska tvingas slänga ut mig en siffra säger jag ett par hundratusen. Men det är inget jag har bra koll på. Så det kan avvika en hel del från den siffran.
För en portabel laddbox (IEC 62752) kostar extern testning hos CB labb runt 2 miljoner (lite mer). Stationär (61851) kostar runt 1 miljon.
Detta gäller om man har både typ A och B jordfelsbrytare integrerat. Tillkommer gör alla radiotester.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
R Ring skrev:
För en portabel laddbox (IEC 62752) kostar extern testning hos CB labb runt 2 miljoner (lite mer). Stationär (61851) kostar runt 1 miljon.
Detta gäller om man har både typ A och B jordfelsbrytare integrerat. Tillkommer gör alla radiotester.
Jag lovar att det är mycket billigare att göra i Kina där man tillverkar sakerna.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag lovar att det är mycket billigare att göra i Kina där man tillverkar sakerna.
Lite off topic...
Det är inte billigare i Kina om man vill använda något av de stora testlabben, och tro mig, det vill man..... ;-)
 
R Ring skrev:
Lite off topic...
Det är inte billigare i Kina om man vill använda något av de stora testlabben, och tro mig, det vill man..... ;-)
Det där får du gärna utveckla. Vill man använda de stora labben för att på det sättet försäkra sig mot risker, eller vad menar du?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det där får du gärna utveckla. Vill man använda de stora labben för att på det sättet försäkra sig mot risker, eller vad menar du?
Man vill använda de stora labben framförallt för att de inte fuskar.....Lika mycket.....
Dessutom kan det i vissa fall vara bra att ha en CB testrapport..
 
  • Gilla
Soltorp40
  • Laddar…
R Ring skrev:
Man vill använda de stora labben framförallt för att de inte fuskar.....Lika mycket.....
Dessutom kan det i vissa fall vara bra att ha en CB testrapport..
Och det bryr sig en mindre kinesisk tillverkare om? Och den svenska importören som säljer på CDON eller Amazon?

Kjelle och Classe gör det dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.