K kortis skrev:
Helt riktigt hela banksystemet är korrupt och i sig en brottslig verksamhet som är laglig, kanske JAK är något men har aldrig provat det själv.
Vad är JAK?
 
P pmd skrev:
Kortbetalningar och Swisch tycks inte dela system så värst mycket. Jag har råkat ut för att kortbetalningssystemet var nere medan Swisch fungerade. Det räddade köpet. Jag är visserligen ett fan av kontanter, men jag är också mycket bekväm av mig.
vad jag har fattat är Swisch ett privat företag som inte lämna ut uppgifter hur som helst. Knarklangarnas våta dröm :) Man kan ju koppla vilket nummer som helst till vilket konto som helst. Även oregistrerade nummer vad jag förstår.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Nu tror jag du missuppfattat, banken kan inte ”generera” pengar som inte finns. Staten kan men inte banken. Banken kan inte låna ut pengar som de inte har. Vanliga personer som kan visa vad pengarna kommer ifrån har inga problem.
Här har man förklarat ganska bra och enkelt.
https://ekonomihandboken.se/pengar-och-valutor/vad-ar-en-bank/

Banker är rövare, och staten har ingen ryggrad.
Det här är också anledningen till att man stal hur mycket pensionspengar som helst av folket för att rädda banken. Det är vi skattebetalare som garanterar lånen. Det finns ingen ”bankgaranti”. För pengarna garanteras med kommande skattemedel. Det är alltså du själv som får betala.
 
P
emmschen emmschen skrev:
Det finns ingen ”bankgaranti”. För pengarna garanteras med kommande skattemedel. Det är alltså du själv som får betala.
Det kallas för "solidaritet". :cool:
 
emmschen emmschen skrev:
För pengarna garanteras med kommande skattemedel.
Nej, de finansieras av bankerna själva genom en "försäkringspremie" som sätts in i en fond.
 
  • Gilla
Marcus_L
  • Laddar…
harry73
@Budgivare hur blev det? Lyckades du betala handpenningen? Hur ser det ut med resten?
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Nej, de finansieras av bankerna själva genom en "försäkringspremie" som sätts in i en fond.
Som vid förra finanskrisen var en liten liten del av vad de fick i stöd. Det har nu blivit bättre försäkringspremie som vi kunder betalar åt bankerna, vi, för bankernas vinster bara ökar o ökar o ökar
 
M -MH- skrev:
Nej, de finansieras av bankerna själva genom en "försäkringspremie" som sätts in i en fond.
Vems pengar är det de finansierar detta med då menar du?
 
P
emmschen emmschen skrev:
Vems pengar är det de finansierar detta med då menar du?
Sina egna. Pengarna tas från bankernas vinster.

Alla vinstdrivande bolag försöker göra så bra vinst som möjligt genom att ha högsta möjliga priser som kunderna accepterar.
 
B Budgivare skrev:
Jag tycker att det är fullständigt vansinne som sker idag där folk i gemen sitter med mångmiljonbelopp i lån som de knappt amorterar på. Jag tycker att det är ett snedvridet system där lån ges, som inte är tänkta att betalas av under ens livstid.
Håller med! Det är helt galet.
 
B Budgivare skrev:
Tack snälla för alla svar! Riktig skitsituation det här och det känns inte alltför bra för tillfället.. Mardrömmen vore att inte få loss något lån.. Det blir förutom missat hus, även skadestånd till säljarna isf. Kunde för mitt liv inte föreställa mig att det skulle vara något som helst problem att styrka att det handlar om vita pengar!


Jag dränker dem mer än gärna (även med annat än papper), men handläggaren sa att de inte hade eller tänkte lägga ner tid på att gå igenom så många kontoutdrag. Samtidigt som hon sa att jag inte fick "Klippa och klistra" och ta ut de relevanta delarna. Byta bank gör vi gärna, men det blir lånelöfteansökan (inga problem förutom kreditupplysningar) och det tycks som att man måste ha fysiska möten, svårt att få ihop tider pga jobb för både mig och min sambo.

Se ovan, de var inte sugna på att gå igenom papperna om det var för mycket. Inte för att jag förstår hur jag ens ska kunna styrka dset på annat sätt än med många papper, då banken jag har/haft lönekonto hos inte kunde filtrera i utdragen, utan måste skicka "allt eller inget". Insatsen tror jag nog ändå att de måste säkerställa var den kommer ifrån.
De vill inte bläddra, en tanke jag har är att sammanställa månad för månad, på något A4, sen lämna pallen med utdragen som bilaga, så kan de dubbelkolla sammanställningen där om de vill.

Utdrag från nischbankerna finns, där man ser kapitalökningen/räntekapitalisering samt insättningar/uttag. Dock syns inte alltid från vilka konton det kommit in, skiljer sig lite bank från bank.
Det tycker jag verkligen också, någon måtta får det finnas. Vad kan jag liksom mer ge, förutom deklarationer, lönespec, kontoutdrag från nischbankerna och pallen med utdragen från banken med mitt lönekonto.
Det tror jag. Det var iaf inget problem att föra över >1.000.000:- från en nischbank till en annan fristående Sparbank, samt ~400.000:- från en annan nischbank till samma sparbank (den sparbank där jag har mitt lönekonto sedan 200 år tillbaka).
Det gäller Sparbanken Sjuhärad. Pratade dock med Sparbanken Skåne, där jag varit kund sedan liten parvel och alltså har mitt lönekonto hos. Frågade om de på ett enklare vis kunde styrka vitheten av pengarna om jag valde att söka bolån där istället.Men inte heller de kunde styrka "vitheten" hos pengarna på annat sätt än genom kontoutdrag och trots att det är hos dem som jag är kund, så fick jag isf beställa kontoutdrag från dem, och ge till densamma..

Jag fick också en tanke/känsla av att den här handläggaren i Sjuhärad kanske inte fattat penningtvättlagen alltför väl. Hon sa också att beslutet inte låg hos henne, även om det var till henne jag skulle lämna uppgifterna. SÅ skulle hon ta dessa vidare till "chefen" så fick den"de avgöra. Kanske inte ett dumt förslag alls, att be att få prata med chefen för kontoret, utifall det blir avslag pga antingen "Klippt och klistrat" eller pga för många papper (inte mitt jobb att gå igenom allt).
Uppgifterna är beställda, men gratis kommer det inte att bli. Tanken är att göra en sammanställning med utvalda månader kring pengar in och pengar ut, samt hur mycket som sparats. Men jag har sparat olika summor varje månad och säkert inte alls någon månad, fan vet, det är lång tid som gått. I vart fall tänkte jag lämna den sammanställningen till fler banker, får försöka söka lånelöfte och snabb tid för möte där. Jag får försöka köpa/äga hela huset själv inledningsvis, avtala bort sambolagen och sen kanske ge 50% i gåva till min sambo, mot revers på halva kontantinsatsen. Att äga själv pga jag är mer flexibel i mitt arbete, och kan springa på fler möten än vad hon kommer kunna göra.

SBAB och Stabelo kan tyvärr inte bli aktuella, detta då fastigheten vi köpt är taxerad som 120, dvs lantbruksfastighet. Inte för att vi tänkt driva näringsverksamhet där och försörja oss på "gården", utan vi kommer lönearbeta som förr. Men flera banker bryr sig inte om det, och lånar helt sonika inte ut till 120-fastigheter.

Tycker också att vi erbjudit oss visa mer än tillräckligt.. Storbankerna som sig skiter jag blankt i, vill inte ens vara där. Blev erbjuden 1.2% ränta hos Danske Bank, men de hade lång handläggning på nytecknade lån så de rådde oss att gå till Swedbank eller Sparbankerna för att få bolån (rörligt), och sedan flytta till dem, då skulle det gå snabbare. Swedbank/sparbankerna bjuder för tillfället dessutom på ett juridiskt hållbart avtal där man avtalar bort sambolagen, så det passade oss.

Helkund och liknande har jag min fulla övertygelse kring vad det innebär.. Håller med dig fast och fullt. Det är inte låntagaren som tjänar på det upplägget, det är banken. Försäkringar, fonder, pensionsförvaltning och allt vad det nu är, det kan man få bra mycket mer fördelaktigt på annat håll, om man bara ids leta och framförallt byta en gång varje/vartannat år. Det är iaf min övertygelse.

Sparbanken sjuhärad är det som bråkar. Sparbanken Skåne, vars skitsystem inte tillåter filtrering av beloppsgränser på kontoutdrag. Helt otroligt bara det egentligen, 2020.. De sa att allt förvisso fanns elektroniskt, men krävde en hel del manuell hantering för att få fram "aktuella perioder". Kom igen för f-n, det ska väl bara vara att klicka i konto -> från år -> till år -> skicka elektroniskt. OM deras skitsystem medgett filtrering utiofrån beloppsgräns så hade utdraget blivit gissningsvis 2000 sidor tunnare.

Jo, otroheten hos nischbankerna hängde hon upp sig på och hon sa att folk vanligtvis inte brukade spara såhär, utan oftare i aktier eller fonder. Jag sa att jag inte vetat hur snabbt jag kunde komma att behöva pengarna, då jag letat efter hus länge och då inte ville ha dem uppbundna. Hon menade att det fanns fonder som man kunde sälja och få utbetalt på bara en vecka. MM, men kom igen.. Fonder och aktier kan jag spara i, på lång horisont, men inte i kort. Dessutom är de förenade med risk och jag har klena nerver på sånt där. Alltså var högräntekonto bra för mig.

Vad tusan är egentligen skillnaden mellan mig som sparat såhär, och någon som varje år under 10 års tid gjort insättning från sitt lönekonto till aktiedepå/fondportfölj hos Avanza? Banken kan se aktuellt innehav i depå/portfölj, men de kommer likförbannat inte se hur pengarna kommit in på lönekontot från början.. Varför hör man då inte oftare från folk som hamnat i samma sits som mig, varför behöver inte fler människor beställa utdrag för 10, eller varför inte 20 år tillbaka..?

Utdragen är beställda iaf, kostnaden får jag ta, även om den gör mig rasande. Jag bad att de skulle ringa mig om den skulle övergå 5000:- Sedan får jag se hur mycket jag vågar klippa och klistra, eller hur få sidor jag kan skriva ut för att inte dränka den stackars handläggaren. Men fler banker lär det få bli. Men det är vansinnigt stressande, då sådana kontakter tar tid, och tillträdet närmar sig med stormsteg. Det är heller inte så att husköp inte är förenat med en massa andra saker att göra/hinna/fixa..

Nej, det är ingen omöjlig summa att spara ihop på något sätt.. Särskilt inte då man tjänat förhållandevis bra, och haft löjligt låga utgifter. Sedan har det funnits två ekonomier i hushållet dessutom, varpå jag kunnat spara undan ordentligt.

Men hade Handelsbanken inga frågor där menar du, var dina 1.8MSEK kom ifrån..? Lite väl slött då kan kanske tyckas.. Men jag ska ge dem ett samtal och höra om de tar lantbruksfastigheter, fast då till villalån ist för jordbrukskredit.
Swedbank o Nordea är ju ökända som looserbankerna i Sverige. Ommoderna datasystem och amatörmässiga bankstyrelser är ju bara ytterligare stöd för den uppfattningen. Håller mig alltid långt bort ifrån dem.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Som så många redan nämt här.

Byt bank!

Dem är bara avundsjuk att du har pengarna och haft dem i "fel bank".

Jag var själv i en situation att banken (Nordea) vägrade ge mig lån på vårat hus då jag ägde redan 1 hus och 2 bilar.
Började tjaffsa med mig om att vi skulle åtminstone klara oss med 1 bil.

Blev bankbyte till Handelsbanken och allt ordnade sig!
Pratade efteråt med banken jag bytt till och dem bara skakade på huvudet och sade att det är ju bara en tillgång ju mer jag äger.
Huset och bilarna var UTAN lån.
Vi lever i ett sjukt land......
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.