Hej.

Som rubriken lyder så har vi senaste dagarna fått problem med varmvattnet i huset, det blir knappt ljummet.

VVB= Nibe Compact 300 från 2015

Allt började med att en propp hade gått till VVB, jag bytte den och trodde livet skulle rulla på som vanligt, men efter ett tag så har vattnet fortfarande inte blivit varmt och jag börjar felsöka lite mer enligt nedan:

- Alla proppar är hela
- Vi har mätt upp hela VVB så den får ström.
- Det går ström genom elpatronen (400v)
- Överhettningsskyddet har ej löst ut (har tyckt på det flera ggr ifall det skulle kärva)
- Den fyller upp och man hör att den arbetar (tickade ljud som att den värmer)
- Vi har höj temp till typ max på vvb:n
- Motionerat kranar & ev ventiler

Vad kan ha hänt?

Vattnet kommer från egen borrad brunn.


Häls från Norrbotten
 
  • Typskylt på en NIBE Compact 300 varmvattenberedare, visar tekniska specifikationer som volym och maxtemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att hålla handen på det rörda röret direkt under VVB, spola enbart VV, det röret ska bli hett, blåsor i handen. Blir det hett och VV svalt så är det blandningsventilen som bråkar. Brukar vara ett svart vred till vänster med kanske + och - på eller en ökande markering. Vrid den ca 10 ggr mellan min/max mär du spolar lite VV, kanske lite hammarknack på metallen med, det tål lite bordust hantering.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Kolla med en amperemätare om den tar ström. Låter som att elpatronen gått.
 
@jonaserik , jag provade ditt tips och inte i närheten av några brännskador tyvärr, jag har klämt en fast en utomhustermometer mot godset högt upp på beredaren bakom frigoliten och den når endast 27 grader, känns som en fungerande vvb borde ge mer värme mot godset?

@Lasrberglund , jag får låna mig en multimeter och mäta den (känns ändå som att den borde fungera eftersom vi har lyckats skicka ström genom den med testverktyget (400v)
 
Düsseldorff
Det här är helt taget ur luften för jag har verkligen ingen aning om vad som är fel på din maskin. På min hade dock en trevägsventil som ska se till att vatten hamnar rätt pajat. "Vanligt fel" sa reparatören. Det ledde till att ju varmare det blev ute desto ljumnare blev varmvattnet eftersom pissljummet elementvatten hamnade i varmvattensystemet istället för elementrören.

Stor reservation för fel terminologi och att jag missförstått reparatören. Men det löste vårt problem med pissljummet varmvatten.
 
Har du jordfelsbrytare ? en som sägs, troligtvis något som löst, det finns ett överhettningskydd, en lite knapp att trycka på och sitter på undersidan av VVB, det ska klicka till om den löst, annars är det nog bara en ny ELpatron som hjälper, då får dt tömma hela beredaren. Inget märkvärdigt jobb. Glöm inte att slå ifrån all el bara.
 
H
Är väl Ohm mätning av element som ska till
 
H Hallerudsbo skrev:
Är väl Ohm mätning av element som ska till
Då måste han koppla loss ledningarna. Är man inte elkunnig så är en tångamperemätare säkrare.
 
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Det här är helt taget ur luften för jag har verkligen ingen aning om vad som är fel på din maskin. På min hade dock en trevägsventil som ska se till att vatten hamnar rätt pajat. "Vanligt fel" sa reparatören. Det ledde till att ju varmare det blev ute desto ljumnare blev varmvattnet eftersom pissljummet elementvatten hamnade i varmvattensystemet istället för elementrören.

Stor reservation för fel terminologi och att jag missförstått reparatören. Men det löste vårt problem med pissljummet varmvatten.
Tror du missfförstått ganska ordentligt . Elementvattnet är helt skilt från dricksvattnet utom en påfyllningsventil med inbyggd backventil. Går pannan eller ventilen sönder så går Varmvatten TILL Elementvattnet pga att det är högre tryck på varmvattnet. Däremot kan shuntventilen för värmen haka upp sig, blandningsventilen på varmvattnet strejka och massa annat skumt.
 
H
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Det här är helt taget ur luften för jag har verkligen ingen aning om vad som är fel på din maskin. På min hade dock en trevägsventil som ska se till att vatten hamnar rätt pajat. "Vanligt fel" sa reparatören. Det ledde till att ju varmare det blev ute desto ljumnare blev varmvattnet eftersom pissljummet elementvatten hamnade i varmvattensystemet istället för elementrören.

Stor reservation för fel terminologi och att jag missförstått reparatören. Men det löste vårt problem med pissljummet varmvatten.
detta är endast en varmvattenberedare och gör endast varmt vatten.
Har inget med värmen i huset att göra.
 
Düsseldorff
H Hallerudsbo skrev:
detta är endast en varmvattenberedare och gör endast varmt vatten.
Har inget med värmen i huset att göra.
Ah ok. Hoppas du hittar lösningen på ditt problem.
 
Düsseldorff
L Lasrberglund skrev:
Tror du missfförstått ganska ordentligt . Elementvattnet är helt skilt från dricksvattnet utom en påfyllningsventil med inbyggd backventil. Går pannan eller ventilen sönder så går Varmvatten TILL Elementvattnet pga att det är högre tryck på varmvattnet. Däremot kan shuntventilen för värmen haka upp sig, blandningsventilen på varmvattnet strejka och massa annat skumt.
Det skulle alltså innebära att motsatsen till vad jag skrev? Förklarar ju det problem jag hade dessutom, att varmvattnet i kran inte var tillräckligt varmt. Eller?

Struntsamma, mitt problem är löst sen länge och tillför inget för att lösa TS problem.
 
Mät Ohm eller strömmen. Spänning kan du ha även om patronen har pajat.
 
Är det ingen värme på rör och tank så värmer inte patronen, det är VVB med en slinga i för 400V och rycker en propp eller avbrott i den så är det kört. Termostaten är av 1-polig typ och bryter bara en fas. För att hitta ett fel så måste det mätas, det ska vara 400V mellan stiften på patronen, då är allt OK före den och nästa moment är att byta patronen.
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Hej.

Jag har beställt en patron som bör komma imorgon onsdag eller torsdag så vi får hoppas det löser sig efter bytet

Tack för all hjälp hittills
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.