Hej,

Funderar på att bestrida fakturan från Telia jag fått för installation av "fast bredband via mobilnätet". Tjänsten håller inte vad de lovat, de verkar inte ha någon teknisk lösning för att installationen ska koppla upp sig mot rätt mast/cell. När det är uppkopplat mot rätt mast så funkar det klockrent (70-100Mbit/s) men nu har den för andra gången sen installation kopplat upp sig mot fel cell och prestandan är bedrövlig, 2-3Mbit igår, gjorde ett vanligt ping test, 11% packet loss. Jag har precis skapat är ett support ärende mot Telia.

Frågan är enl rubrik, är det lönt att bestrida eller betala under protest?
Vad är är skillnaden?
Hamnar jag i någon bättre position om jag gör detta?

ps, vad jag helst vill är att behålla tjänsten men att den funkar bra. Men om det visar sig att de inte kan/tänker göra något så känns det ju enklare om jag inte betalat något, kontra att försöka få tillbaka pengar från Telia.

/Ivar
 
  • Gilla
Theolinn
  • Laddar…
Finns säkert nåt finstilt i avtalet som inte garanterar hastigheten 100% av tiden. Tror du måste betala. Men du kan ju alltid prova att reklamera tjänsten om inte supportärendet löser det. Löser det sig kan du ju be om lite kompensationsrabatt.
 
  • Gilla
Alexandra59 och 6 till
  • Laddar…
Du får nog börja med att läsa avtalet om vad du faktiskt betalar för, utifrån det får du sedan fundera på rätt väg.
Och med ovanstående menar jag förstås också det finstilta.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Som alltid är det väl skrivet upp till .
 
  • Gilla
  • Wow
leffeisala och 6 till
  • Laddar…
H
Har fått Telia mobilt med.
Min mast står 100 m bort helt synlig med antennen riktad dit.
Ändå driver mitt att byta mast och koppla upp och ned sig.
Ganska störande när man ser på Netflix och så stannar allt upp för man vänta på att det ska koppla upp sig igen.
 
  • Gilla
Alexandra59 och 2 till
  • Laddar…
Hallå,
Jag har också bredband via Telias mobilnät och det fungerar från apdåligt till nästan ok, mycket beroende på väder. Jag vill också att det ska fungera bättre men framförallt saknar jag alternativ.

Mitt tipps är att betala fakturan så länge du vill vara kvar som kund.
 
  • Gilla
Arvid Olovsson och 1 till
  • Laddar…
Det borde gå att låsa mot en mast, har nu fiber men körde på mobilnätet innan och hade samma problem som du beskriver.

Hade en Asus ac55u 4G router, har för mig att jag ringde nätleverntören och frågade närmaste mast och frekvens/band som ställdes in i routern.
 
  • Gilla
kortis och 3 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Hallå,
Jag har också bredband via Telias mobilnät och det fungerar från apdåligt till nästan ok, mycket beroende på väder. Jag vill också att det ska fungera bättre men framförallt saknar jag alternativ.

Mitt tipps är att betala fakturan så länge du vill vara kvar som kund.
Mitt alternativ (Tele2 via egenmonterad antenn) fungerade aldrig "apdåligt" men det kom ju heller aldrig upp vad Telia gör när det funkar bra.

Banvaktarn Banvaktarn skrev:
Det borde gå att låsa mot en mast, har nu fiber men körde på mobilnätet innan och hade samma problem som du beskriver.

Hade en Asus ac55u 4G router, har för mig att jag ringde nätleverntören och frågade närmaste mast och frekvens/band som ställdes in i routern.
Ja man tycker det, men uppenbarligen inte på deras utrustning för då skulle väl teknikern som var här gjort det i samband med installation (Nokia Fastmile 4g05-b). Jag fick dock inte något admin lösen till den utan kan bara gå in och kolla på status sidan.

Nåväl jag avvaktar svar på mitt supportärende och ser vad som händer, fakturan ska inte vara inne förrän 30:e så jag kan ju vänta i nån dag till och se.
 
  • Gilla
Helgeman och 4 till
  • Laddar…
Vad förväntar ni er av en MBB-tjänst? Extremt svårt att få detta stabilt då det beror på så många saker. Kan man inte låsa, då blir det väldigt svårt att få det ens OK, med låsning så blir det oftast OK men inte mer än så.
 
Redigerat:
  • Gilla
Suomela och 3 till
  • Laddar…
nikasp
Det här borde de som skriver att fiber är onödigt i vad-den-jättelånga-tråden nu heter. Hoppas ni får till det men har inte läst så mycket bra om mobilt bredband så köpte fiber till torpet, cry once och slippa strul. Hoppas jag då A3 precis blev uppköpta av Bredband2 som jag inte läst så mycket gott om.
 
  • Gilla
  • Älska
Tamazin och 15 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Det här borde de som skriver att fiber är onödigt i vad-den-jättelånga-tråden nu heter. Hoppas ni får till det men har inte läst så mycket bra om mobilt bredband så köpte fiber till torpet, cry once och slippa strul. Hoppas jag då A3 precis blev uppköpta av Bredband2 som jag inte läst så mycket gott om.
Åh vad jag önskar att cry once var ett alternativ, tecknade avtal med IP-Only samma dag som vi flyttade in i huset för 4 år sen, har inte hänt ett piss sedan dess.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Jag fick dock inte något admin lösen till den utan kan bara gå in och kolla på status sidan.
Det kanske inte är inställt något lösen prova med "admin" :giggle:
 
nu börjar vi hamna off-topic (dvs om det är någon vits att bestrida/betala under protest) men jag får en känsla av att support personalen får läsa Joseph Hellers, Moment 22 som introduktions material.

Telia: Hej det här är support, hur kan jag hjälpa till?
Jag: Jag upplever att det mobila bredbandet inte lever upp till avtalet
T: Vad har du för personnummer
J: XXXXXXX
T: Kan du verifera via bankid
J: OK
T: Kan du starta om utrustningen
J: Ja, men då konmmer den här chatten att avbrytas och vi får börja om igen...
T: Du måste start om utrustningen om jag ska kunna hjälpa dig
J: Ok,
Chatten bryts ...
Telia: Hej det här är support, hur kan jag hjälpa till?
Jag: Jag pratade nyss med en annan person och har problem med fast bredband via mobilnätet.
T: Vad har du för personnummer
J: XXXXXXX
T: Kan du verifera via bankid
J: OK
T: Kan du starta om utrustningen
J: Ja, men då konmmer den här chatten att avbrytas och vi får börja om igen...
T: Du måste start om utrustningen om jag ska kunna hjälpa dig
...

och så pågår det i evinnerlig tid...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Wow
  • Ledsen
  • Älska
Marcus-k och 91 till
  • Laddar…
C Christoffer L skrev:
Som alltid är det väl skrivet upp till .
Vad jag har kunnat hitta så är minimimhastigheten 8Mb/s. Föräldrarna hoppade också på detta i väntan på att fibern ska komma och telia har flaggat för att kopparnätet skulle kopplas ur.

Har ännu inte kunnat testa vid dåligt väder men en fredagkväll vid 18:00 så fick jag 80Mb/s på mobilen så änsålänge funkar deras som det ska.
 
  • Gilla
Shuanghong
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Vad jag har kunnat hitta så är minimimhastigheten 8Mb/s. Föräldrarna hoppade också på detta i väntan på att fibern ska komma och telia har flaggat för att kopparnätet skulle kopplas ur.

Har ännu inte kunnat testa vid dåligt väder men en fredagkväll vid 18:00 så fick jag 80Mb/s på mobilen så änsålänge funkar deras som det ska.
Problemet är bara att förhållandena varierar kraftigt. Man kan inte veta hur det kommer att vara vid tidpunkt B baserat på en mätning vid tidpunkt A.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.