Har grannarna bra vatten?

Annars kanske ni kan gå ihop några och borra och dela på brunnen?
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Så det låter sannolikt som att marken har varit undermålig under lång tid, att vattentäkten varit utdömd inom snar framtid, och att de tunga maskinerna har påskyndat förloppet. Vad de skall ersätta är alltså en uttjänt vattentäkt som sannolikt värderas till noll. Det är min gissning till sammanfattning av tråden. Är det typ så advokaterna/kommunen sammanfattar läget TS??
 
  • Gilla
Richard Beiron och 2 till
  • Laddar…
Detta är OT men ändå. Hur vet ni som föreslår brunnsborrning att det är möjligt hos TS?
 
  • Gilla
Sewen
  • Laddar…
Mikael_L
Det vet vi väl strängt taget inte.
Men för det mesta fungerar det, och för det mesta blir det bättre än grävda vattenbrunnar.
 
elpaco elpaco skrev:
Så det låter sannolikt som att marken har varit undermålig under lång tid, att vattentäkten varit utdömd inom snar framtid, och att de tunga maskinerna har påskyndat förloppet. Vad de skall ersätta är alltså en uttjänt vattentäkt som sannolikt värderas till noll. Det är min gissning till sammanfattning av tråden. Är det typ så advokaterna/kommunen sammanfattar läget TS??
hur blir en vattentäckt uttjänt?
 
  • Gilla
Sewen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Genom att grundvattennivån sjunker, genom att jorderosion gör att den inte längre har rent vatten, genom lång tids övergödsling, genom tsunami, kärnkraftsolycka, jordbävning eller kemiska utsläpp osv

Det verkar som att du hör ordet "slitage" här. Men du behöver inte begränsa dig så ...
 
  • Haha
  • Gilla
MrXman och 1 till
  • Laddar…
Uttjänt brukar bara just att den på grund av lång tjänst är utsliten. Att grannen har ett läckande avlopp går inte riktigt i under uttjänt hos mig. Möjligen att avloppet är uttjänt.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Genom att grundvattennivån sjunker, genom att jorderosion gör att den inte längre har rent vatten, genom lång tids övergödsling, genom tsunami, kärnkraftsolycka, jordbävning eller kemiska utsläpp osv
Grannens konstanta bombardering trots trasigt avloppsrör!
 
Mikael_L
Uttjänt kan också vara att något är omodernt eller inte ekonomiskt motiverbart längre.
Det kan också vara att något fått för mycket avlagringar på sig (tänk en cementblandare t.ex), dvs den är inte utsliten, utan börjar bli oanvändbar av annat skäl.

Så släpp slitage. För det var i alla fall inte det jag menade, när jag skrev uttjänt, så behöver du inte haka upp dig där.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Framgår det hur närma eller hur långtifrån grannes avlopp ligger ts brunn ?
 
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
Är det ”bara” koliforma bakterier som är problemet så kan du installera en UV-lampa. Inte gratis men väldigt mkt mycket billigare än att t ex borra nytt. Vi har en sån av just den anledningen. (Vår brunn är borrad i en grävd otät brunn, plus att grannarnas trekammarbrunn ligger uppströms ;) )

Vad gäller poolen så tar väl kloret såna bakterier?
 
hamhamham hamhamham skrev:
Är det ”bara” koliforma bakterier som är problemet så kan du installera en UV-lampa. Inte gratis men väldigt mkt mycket billigare än att t ex borra nytt. Vi har en sån av just den anledningen. (Vår brunn är borrad i en grävd otät brunn, plus att grannarnas trekammarbrunn ligger uppströms ;) )

Vad gäller poolen så tar väl kloret såna bakterier?
Och E-coli.
Klor biter inte.
Försökt flera gånger. Men eftersom det forstätter att läcka så kommer det nytt hela tiden.
 
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Framgår det hur närma eller hur långtifrån grannes avlopp ligger ts brunn ?
Ca. 87 m.
hitersta pricken är min brunn.
Och bortersta + ngn meter är ungefär där rören ligger.
 
  • Utsikt genom ett fönster över ett grönt landskap med två markerade punkter som indikerar en brunn och rörplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det framgår dock inte riktigt om det verkligen skrevs avtal mellan ts och de som grävde/lade fiber? Eller blev det bara ett muntligt ja och de rider på att det egentligen inte finns nåt avtal?
 
A AgnetaLi skrev:
Och E-coli.
Klor biter inte.
Försökt flera gånger. Men eftersom det forstätter att läcka så kommer det nytt hela tiden.
Fattar, då e det nog UV som är billigast. Om man inte kan få grannen att reparera sitt läckage. Är det verkligen ok för kommunen att de har ett läckande avlopp?

Vi har grannens avlopp på ungefär samma avstånd och här har det inte grävts på senare år så det är garanterat deras avlopp som läcker, och det i kombo med vår otäta brunn ger koli-förorenat vatten. De som gjorde vattenanalysen undrade om vi hade brunnen nedanför en gödselstack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.