D da98jpn skrev:
Tackar för inspirationen och svar på frågor som jag haft när det gäller bygga altan...
Våran version av trallcirkus, snarare trallparklek...
Vad roligt att se! Du tycks ha fattat galoppen direkt!
Känns det ok att bygga med ramar och känns det stabilt?
Några snedsträvor i reglingen under trallen gör i så fall susen.
Väntar med spänning på slutbilderna när ”trallparken” är färdig! (y) :love: (y)

Dag
 
Det blev inga ramar just här där vi är nu. Just här kör vi lite som du gjorde mellan den gamla altanen och poolen. Vi gör T reglar som skruvas fast i gamla altanen. Med en stolpe för varje regel och sen kortla emellan. Blev enklast så när poolen inte har några raka vinklar.

En fråga, är 2m för långt mellan stolarna och/ eller fastsättning i gamla altanen? Har det nu och det är väldigt stabilt.
 
Ja just det, kör med 45*120 som stolpar som jag fäster med såna här. Kör även med ditt trick för att få justerbara stolpar.
 
  • Förpackning av träskruvar märkta '8,0 x 70 mm', används för att fästa stolpar i byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
D da98jpn skrev:
Det blev inga ramar just här där vi är nu. Just här kör vi lite som du gjorde mellan den gamla altanen och poolen. Vi gör T reglar som skruvas fast i gamla altanen. Med en stolpe för varje regel och sen kortla emellan. Blev enklast så när poolen inte har några raka vinklar.

En fråga, är 2m för långt mellan stolarna och/ eller fastsättning i gamla altanen? Har det nu och det är väldigt stabilt.
Om det känns stabilt så behöver du inte göra något men om du vill gardera så sätt en trallbräda från regelbasen vid poolen snett upp mot mitten av reglingen. Då blir det extra stumt.

Dag
 
  • Gilla
da98jpn
  • Laddar…
10-4
Jag har fäst den nya altanen på två sidor i den gamla.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
D da98jpn skrev:
10-4
Jag har fäst den nya altanen på två sidor i den gamla.
Halvlek! Nu är det bara resten kvar!
 
  • Gilla
da98jpn
  • Laddar…
Julafton?
Nej! Midsommarafton!


I går kom så paketet från Italien som jag länge väntat på. Kändes nästan som Julafton när jag öppnade det. Allting väl förpackat och när alla verktygen låg där på bordet spreds en stark känsla av välbehag i kroppen!

:love::love::love::love::love::love::love::love::love::love::love::love::love::love::love::love::love::love::love:

Herrejösses vad han hade ansträngt sig och utvecklat sakerna!

Men snabbt tillbaka till verkligheten. Att närmare skärskåda dom olika verktygen får vänta. En längre utvärdering kommer framöver.
Huset är fullt av barn och barnbarn som skall fira Midsommar hos oss. Barnen och barnbarnens förväntningar går före!

Jag väntar tills lugnet åter lagt sig efter helgen. Nu är det festdagar framöver som gäller!

Trevlig Midsommar på Er alla!

Dag

Ett mässingsverktyg bredvid en burk öl och en midsommarstång på ett bord med färgfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Julafton?
Nej! Midsommarafton!


I går kom så paketet från Italien som jag länge väntat på. Kändes nästan som Julafton när jag öppnade det. Allting väl förpackat och när alla verktygen låg där på bordet spreds en stark känsla av välbehag i kroppen!

:love::love::love::love::love::love::love::love::love::love::love::love::love::love::love::love::love::love::love:

Herrejösses vad han hade ansträngt sig och utvecklat sakerna!

Men snabbt tillbaka till verkligheten. Att närmare skärskåda dom olika verktygen får vänta. En längre utvärdering kommer framöver.
Huset är fullt av barn och barnbarn som skall fira Midsommar hos oss. Barnen och barnbarnens förväntningar går före!

Jag väntar tills lugnet åter lagt sig efter helgen. Nu är det festdagar framöver som gäller!

Trevlig Midsommar på Er alla!

Dag

[bild]
Detsamma Dag! :beer:
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Detsamma Dag! :beer:
:beer:!
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
:beer:!
Glad midsommar!(y):beer::beer:
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Kodama 木霊 - trädens själ

Kodama #1 påminner i sin utformning och övriga specifikationer om en Clifton Low Angle Block Plane. När man tar den i handen känns den väldigt gedigen och vikten på 1300g förstärker det intrycket. Detaljarbetet är utsökt!
När man hyvlar så blir verktyget i handen som en förlängning av tanken och kraften i armens rörelse. Harmoni!

Teknisk information:
Block/stöt-hyveln KODAMA # 1 är en utveckling av prototypen # 0.
Nu är den mer ergonomisk och tillverkad helt i mässing och rostfritt stål AISI 304.
Längden på hyvelsulan är 167 mm och bredden är 48 mm och vikten är 1300g.
Hyvelsätet är 12 grader och O1-hyvelstålet är slipat till 25 grader.
Stålet har genomgått Kryogen härdning på cirka 64HR, härdningen är en process som använder kryogena temperaturer - temperaturer under -150 C, för att stärka och förbättra metallens kornstruktur.
Bladjusteringssystemet är gjort efter det klassiska Norris-systemet med en justeringsskruv.

En Kodama #1 blockhyvel i mässing och rostfritt stål med trähandtag, detaljerad och välkonstruerad för hantverksarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kodama #1 blockhyvel i mässing och rostfritt stål sedd uppifrån på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gedigen närbild av mässings- och stålhyvel Kodama #1 med justeringsskruv och detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mässings- och stålblockhyveln Kodama #1 med japanska tecken, visande vikten och hantverksskickligheten i designen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mässingsblockhyvel KODAMA #1 på ett arbetsbord med justeringsskruv och snyggt detaljarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kodama #1 blockhyvel i mässing och rostfritt stål på ett skrivbord, visar sulans längd och bladjusteringsskruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bryningsverktyget för vattenstenarna är också väldig stabilt konstruerat. Rätt vinkel ställs enkelt in med den medföljande jiggen. Rullen undertill löper i två helkapslade kullager.

Kodama blockhyvel i mässing och rostfritt stål med röd handtag och svarta justeringsrattar på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bryningsverktyg i metall med gradskala för vinkelinställning, svarta justeringsrattar och mässingsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på Kodama #1 blockhyvel i mässing med detaljfokus på kullagerrullen och justeringssystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mässing- och rostfritt stålblockhyveln Kodama #1, visad ovanifrån på ett vitt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En metallhyvel med justerbara handtag intill en rad mässingssinkmallar med markerade vinklar på en arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Strykmåttet i mässing och rostfritt är enkelt att använda och man kan välja mellan kniv eller spets som markör. Dom lettrade mässingsytorna underlättar användningen och förhöjer utseendet på verktyget.

Mässing och rostfritt stål KODAMA bryningsverktyg för vattenstenar med texturerat grepp och justeringsrulle.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mässing och rostfritt stål hyvelkomponent med texturerat grepp och justeringsskruv, verktyget reflekterar kvalitet och precision.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktyg för träarbeten, möjligtvis ett bryningsverktyg, i mässing och rostfritt stål på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom två sinkmallarna i mässing ger mig 4 olika vinklar 1:4, 1:5, 1:6 och 1:8 att använda efter tycke och smak. Snyggt förpackade i några små askar.

Två mässingsverktyg för träarbete i öppna trälådor med etiketter från Italian Woodworking Tools.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två mässingsblockhyvlar framför öppna trälådor med etiketter, på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så vad skriver jag på sista raden?

Otroligt nöjd med verktygen! Materialen och verktygens utformning håller enligt min syn på sakerna väldigt hög kvalitet. Dom kommer tjäna mig i många år och bli vackrare ju mer jag använder dom.
Jag ger verktygen fem ”Pelarborr” av fem!

Dag
 
  • Gilla
  • Wow
Sthlm1891 och 16 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Kodama 木霊 - trädens själ

Kodama #1 påminner i sin utformning och övriga specifikationer om en Clifton Low Angle Block Plane. När man tar den i handen känns den väldigt gedigen och vikten på 1300g förstärker det intrycket. Detaljarbetet är utsökt!
När man hyvlar så blir verktyget i handen som en förlängning av tanken och kraften i armens rörelse. Harmoni!

Teknisk information:
Block/stöt-hyveln KODAMA # 1 är en utveckling av prototypen # 0.
Nu är den mer ergonomisk och tillverkad helt i mässing och rostfritt stål AISI 304.
Längden på hyvelsulan är 167 mm och bredden är 48 mm och vikten är 1300g.
Hyvelsätet är 12 grader och O1-hyvelstålet är slipat till 25 grader.
Stålet har genomgått Kryogen härdning på cirka 64HR, härdningen är en process som använder kryogena temperaturer - temperaturer under -150 C, för att stärka och förbättra metallens kornstruktur.
Bladjusteringssystemet är gjort efter det klassiska Norris-systemet med en justeringsskruv.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Bryningsverktyget för vattenstenarna är också väldig stabilt konstruerat. Rätt vinkel ställs enkelt in med den medföljande jiggen. Rullen undertill löper i två helkapslade kullager.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Strykmåttet i mässing och rostfritt är enkelt att använda och man kan välja mellan kniv eller spets som markör. Dom lettrade mässingsytorna underlättar användningen och förhöjer utseendet på verktyget.

[bild]

[bild]

[bild]

Dom två sinkmallarna i mässing ger mig 4 olika vinklar 1:4, 1:5, 1:6 och 1:8 att använda efter tycke och smak. Snyggt förpackade i några små askar.

[bild]

[bild]


Så vad skriver jag på sista raden?

Otroligt nöjd med verktygen! Materialen och verktygens utformning håller enligt min syn på sakerna väldigt hög kvalitet. Dom kommer tjäna mig i många år och bli vackrare ju mer jag använder dom.
Jag ger verktygen fem ”Pelarborr” av fem!

Dag
Nice :)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Kodama 木霊 - trädens själ

Kodama #1 påminner i sin utformning och övriga specifikationer om en Clifton Low Angle Block Plane. När man tar den i handen känns den väldigt gedigen och vikten på 1300g förstärker det intrycket. Detaljarbetet är utsökt!
När man hyvlar så blir verktyget i handen som en förlängning av tanken och kraften i armens rörelse. Harmoni!

Teknisk information:
Block/stöt-hyveln KODAMA # 1 är en utveckling av prototypen # 0.
Nu är den mer ergonomisk och tillverkad helt i mässing och rostfritt stål AISI 304.
Längden på hyvelsulan är 167 mm och bredden är 48 mm och vikten är 1300g.
Hyvelsätet är 12 grader och O1-hyvelstålet är slipat till 25 grader.
Stålet har genomgått Kryogen härdning på cirka 64HR, härdningen är en process som använder kryogena temperaturer - temperaturer under -150 C, för att stärka och förbättra metallens kornstruktur.
Bladjusteringssystemet är gjort efter det klassiska Norris-systemet med en justeringsskruv.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Bryningsverktyget för vattenstenarna är också väldig stabilt konstruerat. Rätt vinkel ställs enkelt in med den medföljande jiggen. Rullen undertill löper i två helkapslade kullager.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Strykmåttet i mässing och rostfritt är enkelt att använda och man kan välja mellan kniv eller spets som markör. Dom lettrade mässingsytorna underlättar användningen och förhöjer utseendet på verktyget.

[bild]

[bild]

[bild]

Dom två sinkmallarna i mässing ger mig 4 olika vinklar 1:4, 1:5, 1:6 och 1:8 att använda efter tycke och smak. Snyggt förpackade i några små askar.

[bild]

[bild]


Så vad skriver jag på sista raden?

Otroligt nöjd med verktygen! Materialen och verktygens utformning håller enligt min syn på sakerna väldigt hög kvalitet. Dom kommer tjäna mig i många år och bli vackrare ju mer jag använder dom.
Jag ger verktygen fem ”Pelarborr” av fem!

Dag
Ser bra ut. Men jag fick en fundering kring strykmåttet. Är det risk att det rullar iväg? Eller är reglerskruven så stor att den blir ett naturligt stopp?
 
Hej Dheri!

Skjutmåttet rullar som mest ett halvt varv när man lägger ner det. Sen tar den stora ställskruven i och stoppar rullningen. Jag får se om det blir ett störande moment. I så fall får man göra om det runda anhållet lite. Man kan ju slipa det 6-8 kantigt i ytterkanten. Men tiden får utvisa det hela.

Dag
 
Rullar det inte mer än så är det nog inget problem man behöver lägga energi på. (y)
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.