useless useless skrev:
Det är få gamla pickuper som har ett flak på 2,5 x 1,2 meter.
Nu kanske jag minns tokigt, men visst tusan går en normal byggskiva ner mellan hjulhusen på flaket? Var några år sen jag använde min till sånt nu.

Sen är det ju bara att ha baklämmen nerfälld....

Jag röstar också på en gammal hederlig jänke-pickis, eller varför inte en van?
 
Tack, några alternativ att titta på i alla fall.

Pickup går bort. Måste vara täckt.
Gamla jänkare går också bort rent generellt.
Litar inte på att jag säkert kan köra en sådan från gång till gång (rätt som det är har något rasat).
Bussmodeller av transportfordonen är helt ok även om jag i mitt fall permanent tagit ut sitsarna.

Dock ser jag en risk i att jag hamnar i punkt fyra som jag aldrig skrev upp. Jag vill ha ett så kort fordon som möjligt. Har en kort uppfart med husvägg som stopp i ena ändan och trottoaren som begränsare i andra.
Vill gärna hålla mig inom 5m i längd. Några centimeter till går men inte många.

Besvärlig kravlista jag har, jag vet.
 
Kanske en dum fråga, men varför inte bara skaffa ett rejält släp?
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kanske en dum fråga, men varför inte bara skaffa ett rejält släp?
Visste den skulle komma upp :)
Genom att skaffa en "skåbil" som "andrabil" ger jag mig möjligheten att på sikt skaffa en liten opraktisk förstabil.

Kan dessutom säga att jag idag har en "praktisk" bil i form av en VW Golf men just min model går inte att besiktiga med krok.

Visst, allt går att lösa på olika sätt. I praktiken är det billigare (men absolut inte bekvämare) att hyra skåpbil de gånger jag behöver den.
Dock är det absolut viktigaste i mitt liv känslan av frihet. Den blir jag av med i ett sådant scenario. Så ja, jag öser hellre pengar på problemet än nöjer mig med vad som känslomässigt är en dålig lösning.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Du letar upp en av de få kvarvarande Toyota Hi Ace som finns. Kan tyckas dyra för att vara så gamla bilar, men kvalité kostar. Även där är bensin ovanligt i de rena skåpbilarna, men de som såldes som bussar har ofta bensinmotor, är ju bara att kasta ut alla stolar.
Stolarna måste dock sparas för besiktningen.
 
N Nizztos skrev:
Tack, några alternativ att titta på i alla fall.

Pickup går bort. Måste vara täckt.
Gamla jänkare går också bort rent generellt.
Litar inte på att jag säkert kan köra en sådan från gång till gång (rätt som det är har något rasat).
Bussmodeller av transportfordonen är helt ok även om jag i mitt fall permanent tagit ut sitsarna.

Dock ser jag en risk i att jag hamnar i punkt fyra som jag aldrig skrev upp. Jag vill ha ett så kort fordon som möjligt. Har en kort uppfart med husvägg som stopp i ena ändan och trottoaren som begränsare i andra.
Vill gärna hålla mig inom 5m i längd. Några centimeter till går men inte många.

Besvärlig kravlista jag har, jag vet.

Kan du inte sätta kåpa på flaket då? (Förstår att det kanske failar ut på längden men som sagt, täckt går det ju iaf att få)
 
S shs skrev:
Kan du inte sätta kåpa på flaket då? (Förstår att det kanske failar ut på längden men som sagt, täckt går det ju iaf att få)
Kan ju vara en lösning. Som sagt så tror jag dessa faller på längd om inte annat.
Föredrar nog skåp av andra skäl också. Lyfthöjd tex (tänker då annan typ av last än skivor).
 
Jag började med en LT31 fullskåp med takförhöjningen, ståhöjd med mina 189cm.
Bänk i hytten med tre sittplatser.
Insåg snabbt att den ändå var opraktiskt inte minst så fort det kom till långa laster så den såldes till förmån för en fullflaks 4x4 pickis som jag nu haft i 15 år, idag veteran dessutom. Det bästa köpet jag gjort, extremt allround och en grym vinterbil.
Visst den drar 1,5 l men med max 600 mil om året så kvittar det.
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Jag började med en LT31 fullskåp med takförhöjningen, ståhöjd med mina 189cm.
Bänk i hytten med tre sittplatser.
Insåg snabbt att den ändå var opraktiskt inte minst så fort det kom till långa laster så den såldes till förmån för en fullflaks 4x4 pickis som jag nu haft i 15 år, idag veteran dessutom. Det bästa köpet jag gjort, extremt allround och en grym vinterbil.
Visst den drar 1,5 l men med max 600 mil om året så kvittar det.
För min del faller ju en sådan på dess längd. Har bara 5m (plus några cm) plats att parkera på.
 
Opel vivaro/renault trafic är kortare än en Volvo v70. Samma sak gäller nog de flesta bilar i den klassen, typ VW caravelle, merca vito, peugeot boxer, ford transit, mm. Dom har ingen motorhuv, så totallängden är mindre än man kanske tror.
 
useless useless skrev:
Opel vivaro/renault trafic är kortare än en Volvo v70. Samma sak gäller nog de flesta bilar i den klassen, typ VW caravelle, merca vito, peugeot boxer, ford transit, mm. Dom har ingen motorhuv, så totallängden är mindre än man kanske tror.
Nja, samtliga finns i minst 2 längder, brukar kallas L1 och L2. Min Transit L2 är nästan 5,5 med dragkroken.
I L1 bilar brukar det inte gå att stänga bakdörren med gipsskivor i, så det är en L2 man behöver.
 
Är ju fordon typ transit L1 som intresserat mig mest. Är ju under 5m (om än utan marginal). Går en skiva inte in i dessa alltså. Det trodde jag.

En pickup som rymmer en skiva lär ju dock vara bra mycket längre. I USA (pickuppernas hemland) är det ju inte manligt att inte ha en lång motorhuv :)

Min kravlista verkar dock för svår. Många bra tips här men de faller alla på något vad det verkar (min ribba är för högt satt).

Tror jag måste läsa på lite om diesel. Kanske går det att köra kort och sällan om man använder sig av något knep och några tricks.
 
Som jag förstått är dieselproblemet kopplat till partikelfiltret. Det behöver komma upp i rejäl värme för att bränna ur skiten. Gamla dieslar har inget sådant.... men högre skatt.... om dom inte är riktigt gamla... det finns en del att tänka på!
 
N Nizztos skrev:
Är ju fordon typ transit L1 som intresserat mig mest. Är ju under 5m (om än utan marginal). Går en skiva inte in i dessa alltså. Det trodde jag.

En pickup som rymmer en skiva lär ju dock vara bra mycket längre. I USA (pickuppernas hemland) är det ju inte manligt att inte ha en lång motorhuv :)

Min kravlista verkar dock för svår. Många bra tips här men de faller alla på något vad det verkar (min ribba är för högt satt).

Tror jag måste läsa på lite om diesel. Kanske går det att köra kort och sällan om man använder sig av något knep och några tricks.
Du bör ha en diesel utan partikelfilter vid korta resor.
Jag är ingen direkt vän av USA bilar men det låter faktiskt som ditt körmönster skulle motivera en gammal jänkare.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
C
N Nizztos skrev:
Är ju fordon typ transit L1 som intresserat mig mest.
Skulle tveklöst säga att det är L2 du skall kolla på. L1 är lite för kort.
Vi har en '04 Renault Trafic L2 dCi 100 (diesel) för samma ändamål och tycker den är toppen. Om du tycker att du kör för lite kan du ju låna ut den, lovar att den kommer att vara riktigt poppis bland grannar och bekanta :rofl:
Men inte bara fördelar, dyr skatt, dyr besiktning och du behöver i praktiken E-kort om du skall köra med släp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.