P pmd skrev:
Om du öppnar ett konto hos den konkurrerande hedersamma banken så blir du väl kund där?
Att hyra ett bankfack är väl också att vara kund? Jag misstänker att ordet "kund" i detta sammanhang inte har den traditionella betydelsen. Vad krävs för att få hyra ett bankfack?
Finns det bankfack idag?
 
Mikael_L
Blir det lättare att använda pengarna ifall man meddelar banken att pengarna kommer från bankfacket, när de undrar över var man fått de från? :thinking:
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ett problem med kontanter är att man kan få problem att sätta in kontanterna på ett bankkonto innan sedlarna blir ogiltiga (vilket alla sedlar blir med (o)regelbundna mellanrum). Jag löste ett sånt problem genom att använda en insättningsautomat när jag inte fick sätta in pengarna i kassan på banken. Det tar dock längre tid att använda en insättningsautomat.

Ett annat problem med kontanter är att fler och fler butiker, mm, skyltar med att de är kontantlösa.
Fast jag sätter ju inte in kontanter. Jag tar ut dem och använder dem, samt har en buffert. Jag försöker undvika att handla i butiker som inte tar kontanter. Problemet är att om kontanterna fasas ut så får vi stora problem när det digitala inte funkar. Det måste finnas alternativ. Jag tycker det är bra att det finns ett stort urval på digitala betalningssätt och använder många av dem själv. Men har flera gånger varit med om att kortbetalning inte har fungerat, om än tillfälligt, och har nästan alltid kunnat betala kontant för mig istället, medan de flesta andra har fått stå över sina köp den dagen.

Problemet är inte kontanterna, utan butikerna som inte tar emot legitima betalningsmedel i form av kontanter.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Detta är väl problemet i sammanhanget. Svensson förväntas kunna betala 6-10 miljoner för en familjebostad men samtidigt inte kunna spara 10 papp i månanden vilket vore helt rimligt på två bra löner som krävs för att kunna köpa villa i en större stad. Systemet är minst sagt ruttet.
Eller så är det inte meningen att Svensson ska kunna köpa sitt boende utan det ska vara förbehållet de välsituerade
 
emmschen emmschen skrev:
Fast jag sätter ju inte in kontanter. Jag tar ut dem och använder dem, samt har en buffert. Jag försöker undvika att handla i butiker som inte tar kontanter. Problemet är att om kontanterna fasas ut så får vi stora problem när det digitala inte funkar. Det måste finnas alternativ. Jag tycker det är bra att det finns ett stort urval på digitala betalningssätt och använder många av dem själv. Men har flera gånger varit med om att kortbetalning inte har fungerat, om än tillfälligt, och har nästan alltid kunnat betala kontant för mig istället, medan de flesta andra har fått stå över sina köp den dagen.

Problemet är inte kontanterna, utan butikerna som inte tar emot legitima betalningsmedel i form av kontanter.
Problemet är ju egentligen alla svarta pengar som flyter omkring och som genereras av allt från grävarns svartjobb på helgen till knark, svartsprit o slavhandel, om detta försvann så vore inte kontanter ett problem
 
K kortis skrev:
Problemet är ju egentligen alla svarta pengar som flyter omkring och som genereras av allt från grävarns svartjobb på helgen till knark, svartsprit o slavhandel, om detta försvann så vore inte kontanter ett problem
Jovisst. Men nu är det inte kontanter det handlar om i TS fall, utan spårbara digitala pengar. Vilket är helt sjukt.

Sen tror jag inte att knarklangare och slavhandlare heller går och sätter in sina pengar på sitt bankkontor. De måste ju ”tvättas” först. Men det vet vi ju att bankerna själva, ofta och gärna, hjälper till med. Det är bra att frågan ställs, men det får ju vara rimligt. Att jaga vanliga privatpersoner med ett sparande, som också kan visa var pengarna kommer ifrån är ju hål i huvudet. Jag sparar kvitton på mina större uttag. Och alla pengar som kommit in på kontot är ju också spårbara.

Ett större problem än de ”svarta” pengarna som flyter omkring, skulle jag säga, är de sk ”vita” som banken genererar och som faktiskt inte existerar. De lånar ut pengar de inte har, och kräver ränta och amortering på något de enbart genererat digitalt och gör enorma vinster på detta. Det är ett helt sjukt system vi har, och rent brottsligt. Men vanliga privatpersoner får knappt köpa bil med sparade pengar utan att bli ifrågasatta. Småpotatis i jämförelse med vad bankerna håller på med.
 
  • Gilla
Budgivare och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Eller så är det inte meningen att Svensson ska kunna köpa sitt boende utan det ska vara förbehållet de välsituerade
Har du råd kan du köpa, har du inte råd kan du inte köpa. Det är inte så att staten eller någon annan hindrar dig. Vilka är de ”välsituerade”?
 
:D:D
A Anders_Nilsson skrev:
Detta är väl problemet i sammanhanget. Svensson förväntas kunna betala 6-10 miljoner för en familjebostad men samtidigt inte kunna spara 10 papp i månanden vilket vore helt rimligt på två bra löner som krävs för att kunna köpa villa i en större stad. Systemet är minst sagt ruttet.
Vad menar du? Helt orimligt inlägg. Snittpriset för en villa i år är 3,7 miljoner. 10 miljoner är ju extremt mycket även i storstäderna :D

Sen har ju bankerna inte ensamt ansvar för att priserna är höga (visst ansvar dock pga låga räntor). Det beror ju också på att det finns för få hus till salu i populära städer samt politisk styrning som ränteavdraget och att folk inte kan spara beror väl också på att en del överkonsumerar annat, typ bil, solsemester, ny teve osv.
 
emmschen emmschen skrev:
Jovisst. Men nu är det inte kontanter det handlar om i TS fall, utan spårbara digitala pengar. Vilket är helt sjukt.

Sen tror jag inte att knarklangare och slavhandlare heller går och sätter in sina pengar på sitt bankkontor. De måste ju ”tvättas” först. Men det vet vi ju att bankerna själva, ofta och gärna, hjälper till med. Det är bra att frågan ställs, men det får ju vara rimligt. Att jaga vanliga privatpersoner med ett sparande, som också kan visa var pengarna kommer ifrån är ju hål i huvudet. Jag sparar kvitton på mina större uttag. Och alla pengar som kommit in på kontot är ju också spårbara.

Ett större problem än de ”svarta” pengarna som flyter omkring, skulle jag säga, är de sk ”vita” som banken genererar och som faktiskt inte existerar. De lånar ut pengar de inte har, och kräver ränta och amortering på något de enbart genererat digitalt och gör enorma vinster på detta. Det är ett helt sjukt system vi har, och rent brottsligt. Men vanliga privatpersoner får knappt köpa bil med sparade pengar utan att bli ifrågasatta. Småpotatis i jämförelse med vad bankerna håller på med.
Nu tror jag du missuppfattat, banken kan inte ”generera” pengar som inte finns. Staten kan men inte banken. Banken kan inte låna ut pengar som de inte har. Vanliga personer som kan visa vad pengarna kommer ifrån har inga problem.
 
Livanbygger Livanbygger skrev:
:D:D

Vad menar du? Helt orimligt inlägg. Snittpriset för en villa i år är 3,7 miljoner. 10 miljoner är ju extremt mycket även i storstäderna :D

Sen har ju bankerna inte ensamt ansvar för att priserna är höga (visst ansvar dock pga låga räntor). Det beror ju också på att det finns för få hus till salu i populära städer samt politisk styrning som ränteavdraget och att folk inte kan spara beror väl också på att en del överkonsumerar annat, typ bil, solsemester, ny teve osv.
Villa i Göteborg kostar minst 5-6 millar för en standardvilla om vi inte snackar ghettot. Sparar du 10 papp i månaden betalar du huset på 50 år. Varför skulle 10 papp vara extremt mycket?
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Nu tror jag du missuppfattat, banken kan inte ”generera” pengar som inte finns. Staten kan men inte banken. Banken kan inte låna ut pengar som de inte har. Vanliga personer som kan visa vad pengarna kommer ifrån har inga problem.
Banken genererar inte pengar men väl skulder som används som betalningsmedel. Och tjänar pengar på räntediffen. Det du har på ditt bankkonto är inte pengar utan en fordran. Det är därför alla hatar kontanter, det finns oerhört mycket mer skulder än kontanter och man är livrädd för panik. Så länge ingen kräver kontanter kan man enkelt hålla systemet flytande genom att bara generera mer skulder.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
banken kan inte ”generera” pengar
Jo. Banken skapar pengar när den ger ut lån. Det finns inte ett 1:1-förhållande mellan utlåning och inlåning. Däremot måste en bank ha en viss kapitaltäckning för att vara stabil.

I vårt reglerade samhälle sker detta genom lagkrav (strängt taget EU-gemensamma regler för oss), men även i ett fritt system har banker i praktiken kapitalkrav på sig.

I Sverige hade vi ett fritt banksystem under större delen av 1800-talet (fram till 1903).
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Detta är väl problemet i sammanhanget. Svensson förväntas kunna betala 6-10 miljoner för en familjebostad men samtidigt inte kunna spara 10 papp i månanden vilket vore helt rimligt på två bra löner som krävs för att kunna köpa villa i en större stad. Systemet är minst sagt ruttet.
Om man inte kan spara 10’/mån så kan man inte köpa för 10 milj. Vad är det som är orimligt? Att lönerna är för låga för att tillåta sparande eller att husen är för dyra att bygga (prisnivån sätts ju delvis av nybyggnation). Hur skall du lösa det?
 
Mikael_L
D Dr Jumping Jack skrev:
Nu tror jag du missuppfattat, banken kan inte ”generera” pengar som inte finns. Staten kan men inte banken. Banken kan inte låna ut pengar som de inte har. Vanliga personer som kan visa vad pengarna kommer ifrån har inga problem.
Hehe, ja du har lite spännande saker att upptäcka, hör jag ... :D

Här får du några läs och sevärda länkar. Du kan lätt själv googla fram hur mycket som helst.

https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/vad-ar-pengar/
(mitten på sidan, stycket "Privata bankpengar")


https://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/a/r6xrw/sa-gor-banken-pengar-av-luft

Den här sidan har jag inte kollat själv (än), men det verkar lovande.
https://positivapengar.se/banking-101/

Den här är lång, och inte bara kärnbudskapet, men hyggligt värd att kolla:


Och här har du en mer extrem film, där de lägger in en massa egna politiska och sociala budskap, lite underhållande, men ska ses och tolkas med försiktighet. :)
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
T
M Michael_P skrev:
Exakt så är det! Min bank efter 2 decennier plötsligt avslutat bankfack tjänsten , som de under dessa 20 år tog över 20.000 SEK för. Vad kunderna gör med viktiga handlingar och mormors smycket när man åker på semester tex skiter de i. På fråga varför svarade de : ”inte lönsamt längre” Girigbukar! I begreppet ”service” måste ju ingå ett och annat som inte ALLTID är ”lönsamt” Heder åt en konkurrent som fortsätter med denna ”olönsamma” service , men där måste man vara kund och ”min” banks alla kunder står nu där med lång näsa....
Va, vänta nu, varför tycker du att andra ska betala för att du ska få ha ett bankfack?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.