Lite fel forum för denna typ av fråga men kanske någon här som har koll.

Har behov av en transportbil (läs en bil man kan lasta i, behöver ju inte vara ett "yrkesfordon") men har väldigt specifika krav så undrar om det jag söker ens existerar. Innan någon föreslår det. Nej, släp är inte ett alternativ.

Den kommer köras sällan och korta sträckor.
Den skall kunna lasta en byggskiva (dvs ~1200x2400).
Begagnad men fortfarande i gott skick så man kan ha den ett antal år utan att fixa rost eller köra till verkstad allt som oftast.

Första punkten gör att jag tror att diesel går bort och då tror jag marknaden kanske krympte till i princip 0 tillgängliga fordon. Vad jag förstår (kanske har jag helt fel) så är både sällankörning och korta sträckor dåligt för diesel.

Är det någon som har tips på något som klarar ovanstående?
 
A
N Nizztos skrev:
Lite fel forum för denna typ av fråga men kanske någon här som har koll.

Har behov av en transportbil (läs en bil man kan lasta i, behöver ju inte vara ett "yrkesfordon") men har väldigt specifika krav så undrar om det jag söker ens existerar. Innan någon föreslår det. Nej, släp är inte ett alternativ.

Den kommer köras sällan och korta sträckor.
Den skall kunna lasta en byggskiva (dvs ~1200x2400).
Begagnad men fortfarande i gott skick så man kan ha den ett antal år utan att fixa rost eller köra till verkstad allt som oftast.

Första punkten gör att jag tror att diesel går bort och då tror jag marknaden kanske krympte till i princip 0 tillgängliga fordon. Vad jag förstår (kanske har jag helt fel) så är både sällankörning och korta sträckor dåligt för diesel.

Är det någon som har tips på något som klarar ovanstående?
jumpy, expert, boxer.. vivaro är väl de vanligaste du kan hitta...
 
Maskintok skrev:
jumpy, expert, boxer.. vivaro är väl de vanligaste du kan hitta...
Hade helst sluppit franskt.
Är väl baserat på vid detta laget väldigt gamla erfarenheter men Renault, Citroen och framförallt Peugot är för mig förknippat med rost och tvivelaktig mekanik.

Men om det är enda vägen framåt måste det ju i alla fall övervägas.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
A
N Nizztos skrev:
Hade helst sluppit franskt.
Är väl baserat på vid detta laget väldigt gamla erfarenheter men Renault, Citroen och framförallt Peugot är för mig förknippat med rost och tvivelaktig mekanik.

Men om det är enda vägen framåt måste det ju i alla fall övervägas.
flesta franska är galvade och rostar inte mer än annat..
Men de har andra sämre egenskaper.. motorkrångel mm..

Mercedes har väl någon...
jag hade hellre köpt en expert årsmodell äldre och blivit nöjd..
För dessa går att åtgärda.. moderna är det mera fjant med data...
 
Maskintok skrev:
flesta franska är galvade och rostar inte mer än annat..
Men de har andra sämre egenskaper.. motorkrångel mm..

Mercedes har väl någon...
jag hade hellre köpt en expert årsmodell äldre och blivit nöjd..
För dessa går att åtgärda.. moderna är det mera fjant med data...
Verkar som expert bara finns som diesel (på begagnatmarknaden) 0 träffar i hela sverige när jag valde bensin (blocket).
 
A
N Nizztos skrev:
Verkar som expert bara finns som diesel (på begagnatmarknaden) 0 träffar i hela sverige när jag valde bensin (blocket).
Ja det kan vara så tyvärr
 
Om den är avställd en stor del av året så borde inte skatten bli så hög. Har själv en Opel vivaro buss och dom är ganska vanliga med bensinmotor även om jag föredrar diesel i en så pass stor och tung bil. Tar man ut båda sofforna ryms vanliga standardskivor. Med en soffa kan hela familjen åka samtidigt som bagaget rymmer 8 paket gullfiber.


Mercedes Vito är ökända för att rosta, så undvik dom.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
N Nizztos skrev:
Hade helst sluppit franskt.
Är väl baserat på vid detta laget väldigt gamla erfarenheter men Renault, Citroen och framförallt Peugot är för mig förknippat med rost och tvivelaktig mekanik.

Men om det är enda vägen framåt måste det ju i alla fall övervägas.
Rostskydd och allt annat blev bättre efter 2010 på franska bilar.

Renault har du med, Bör få in i en renault trafic. Men dieseln tog bort det alternativet troligtvis.
 
Skåpmodellerna används nästan bara yrkesmässig, så dom går oftast på diesel. Kolla bussmodellerna istället. Dom är ju dessutom flexiblare eftersom man både kan köra folk och gods i dom. Dessutom slipper man väggen mellan bagaget och förarutrymmet och kan lasta längre saker.
 
T
Chevrolet Suburban,äldre modell!
Kan du lägga in skivorna
 
  • Gilla
shs
  • Laddar…
Köp en gammal pickup. Kör en fullsizecheva. Kostar 65:- i trafikavgift om året, försäkring kanske en tusenlapp. Visst dricker en V8 bensin men så mycket går inte och let’s face it. Hur mycket roligare är det inte att mullra omkring i den lite då och då en än liten vanlig tråkbil. Har bytt bromscylindrar bak och bytt olja årligen och det är väl servisen som är gjord sen 2012 så billig i drift. Besiktar också bara vartannat år
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Det är få gamla pickuper som har ett flak på 2,5 x 1,2 meter.
 
Jag har väl bara drömt att jag får på det på min då :sweat: C10 från -80
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
T
Äldre Dodge durango kanske,min kollegas gamla Chevrolet Suburban ca:1980 lastade vi rakt in i på liggandes,den är som en gigantisk SUV med fram och baksäte!
Ej flak.
 
S
Toyota Hiace lastar byggskiva mellan hjulhusen och brukar finnas som bensinare.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.