boschkenta
X xLnT skrev:
Eftersom du varnade trodde jag du visste.
Trodde du drev! Ursäkta.
Vad som sker är att metadata kan skickas och i extremfall även bilder. Vad vill Kina med det kan man ju undra och svaret är så enkelt som att köra ansiktsigenkänning för att hitta politiska dissidenter och liknande. Det är hög foliehattsvarning på detta men tyvärr är det något som förekommer. Så antingen blockerar man kamerorna via sin router eller så lägger man dom på en helt egen lokal lina, om man bekymrar sig över sådant.

Här är lite läsning om ämnet och risker:
https://www.csis.org/blogs/technolo...orate-governance-and-risks-chinese-technology
 
  • Gilla
Micke MOH och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag inte POE kameror som du efterfrågade. Jag har Arlo Pro 2, samt IMOU Looc. Måste säga att jag är mycket nöjd med med min IMOU looc jämfört med Arlo 2. Tycker Arlo PRO 2 allmänt är lite segare jämfört med IMOU Looc plus att IMOU är betydligt billigare.

Det jag gillar med IMOU Looc.
1. Pir detektor, upptäcker rörelser kvickare samt på längre avstånd jämfört med Arlo. Testat och mätt avstånd för Imou rörelsedetektering och har då kommit upp i ca 20-25 meter. Arlo kommer jag upp i ca 5 m avstånd. Arlo PRO 2 använder inte PIR, vilket märks ganska tydligt då den inte upptäcker rörelser lika bra som IMOU.

2.Inbyggd led lampa samt siren som man kan aktivera antingen manuellt eller via rörelsedetektorn.

3. Möjlighet att både spara via molnet och via minneskort.

4. Fästet till kameran man sätter på fasaden, samt formatet på kameran. Lätt att justera så man får rätt vinkel på kameran, samt sitter mer tätt mot fasaden och sticker inte ut lika mycket som Arlo.

5. Behövs ingen ”hubb” som Arlo. Vilket innebär att om man har ett mest nätverk som jag har nu så kan jag enkelt få bra mottagning till kameror runt hela huset. Utan att behöva ta hänsyn till var ”hubben” står. Med Arlo så skulle jag antingen behöva köpa 1 extra hubb eller dra nätverksladdar för att kunna ställa hubben i mitten av huset.

6. Mycket bra Wi-Fi mottagning. Samt snabb respons i appen om man tex vill se ”live view”, Arlo laggar ofta några sek jämfört med IMOU.

Det negativa med Imou
1. Ingen POE, USB sladd till strömadapter som ej är ip klassad , helt ologiskt för en kamera som är avsedd för utomhusbruk. Personligen så har jag ström via inglasad altan. Vet dock inte om strömadaptern klarar kalla vintrar.

Jag gjorde ett försök att få till egen POE för min Imou kamera, det lyckades nästan. Jag använde en Poe adapter plus 30 m nätverkskabel. Tyvärr så verkar det som att det inte ger tillräckligt mkt ström då kamerans siren inte funkade, samt led lampan inte kunde lysa på full styrka. Dock så fungerade allt annat som det skulle.

Det som är bra med Arlo är att de är väldigt smidiga att få upp utan att man behöver tänka på strömförsörjningen.
 
Redigerat:
Om du inte vill borra hål genom väggen fungerar reolink wifi bra. Den är batteridriven och kan kompletteras med solpanel vilket innebär att de under större delen av året aldrig behöver laddas. Däremot behöver du säkerställa en stark wifi signal.
Du behöver inte heller något abbonemang och kan lagra och spela in via wifi. Har själv två stycken i jaktstugan så jag kan gå in i realtid och kontrollera att allt funkar som det ska. Lite enklare än att behöva åka 62 mil enkel resa då och då. Hade grannen förut som gjorde det men han börjar komma till åren och har några mil fram och tillbaka.
 
T
Jag kör Hikvision PoE, fungerar ganska problemfritt. Triggar inspelning lite ofta, men det kan bero på att jag bara gjort grovinställningar. Den senaste kameran jag köpte hade darkfighter, stor skillnad mot de andra när det börjar skymma.

(Givetvis sitter de på ett eget vlan utan kontakt med internet.)
 
Jag kör endast Axis kameror (Companion line). Sant eller påhitt om att kinesiska kameror skickar data hem, så hade jag inte vågat sätta upp kinesiska kameror. Hikvision är dessutom på amerikanskorna svarta lista över företag som är inblandade i en del oegentligheter.

Sen är det alltid roligt att gynna svenska produkter :)
 
  • Gilla
JRF28 och 2 till
  • Laddar…
P
Samtliga grannar är pensionärer med trädgårdsintresse så jag behöver inga kameror. :p
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Har 4 reolink 520 kameror och 2 st 8mp kameror . Mycket bra bild för priset, ca 50 euro styck från reolink webbshop.
Kopplade via poe till en switch och vidare till server med blue iris.
Smidigt och funkar kanon.
 
P pathal skrev:
Samtliga grannar är pensionärer med trädgårdsintresse så jag behöver inga kameror. :p
haha. Det hjälper inte långt det tyvärr. Grannarna stod mest och tittade när min knäppa granne grävde upp det som skulle bli min grind ut mot vägen och gömde den i sitt garage… tror inte dom skulle göra annat om en flyttfirma kom åkande och började plocka grejor ur huset eller dylikt. Kameror är det som gäller idag. Tyvärr. Bra tips på märken ni andra. Tack. :) som ni hör kommer jag att sätta upp jag med inom kort. Hah.
 
  • Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Lockas inte att sätta upp vidvinkellinser överallt, de tillför ofast inget mer än frustration ändå. Sikta på skarp bild istället och tänk igenom ordentligt var du faktiskt vill ha din övervakning. En vidvinkellins över hela trädgården är ju bra om man vill räkna katter som passerar, men en vassare lins vid altandörren kanske är mer användbart för att identifiera obehöriga som är där o tycker i handtaget.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
M mf76 skrev:
Har 4 reolink 520 kameror och 2 st 8mp kameror . Mycket bra bild för priset, ca 50 euro styck från reolink webbshop.
Kopplade via poe till en switch och vidare till server med blue iris.
Smidigt och funkar kanon.
Detta låter ju som en lockande lösning. Fick för mig att man var tvungen att använda Reolinks NVR. Men det funkar utan problem då. Bara plug and play eller behövs någon work around?
För en server med blue iris är det bara att ha en vanlig dator med windows på som rullar dygnet runt eller är det något annat speciellt man ska tänka på för servern?
 
K Knallhatt skrev:
Hade siktet inställt på Hikvision men har inte riktigt fått tummen ur. Tyckte det skulle vara lite skoj med ColorVU kameror, men det kanske egentligen inte är viktigt med färg på natten bara man får bra och skarp bild.
Har Dahuas variant av samma teknik, Starlight. Äckligt bra färgbilder i vad man med blotta ögat uppfattar som "jävligt mörkt" ute. Men till slut byter de till IR också.
Men alla gånger hellre bra optik och bra CCD än så många mexapixels som möjligt. Mina är 2 MP men räcker fullt tillräckligt. Den sällsynt goda mörkerförmågan är mer värd.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Lockas inte att sätta upp vidvinkellinser överallt, de tillför ofast inget mer än frustration ändå. Sikta på skarp bild istället och tänk igenom ordentligt var du faktiskt vill ha din övervakning
+1 på den.
Fluktade genom IPCamTalks "Common mistakes" innan jag började bygga och det kändes som väl investerade 40 sekunder.
https://ipcamtalk.com/wiki/ip-cam-talk-cliff-notes/
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
M mf76 skrev:
Har 4 reolink 520 kameror och 2 st 8mp kameror . Mycket bra bild för priset, ca 50 euro styck från reolink webbshop.
Kopplade via poe till en switch och vidare till server med blue iris.
Smidigt och funkar kanon.
En fråga till. Hur tycker du att skillnaden är mellan 520 kamerorna och dina 8mp kameror? Någon fördel med 520 eller är allt bättre med mer mp :geek:
 
  • Gilla
NICHOLAS J
  • Laddar…
Fråga till er som kör Reolink och deras NVR; Går det lägga till kameror som inte sitter på samma nätverk?
 
Jag kör hikvision nvr och anpviz poe kameror, mycket bra bild till ännu bättre pris (400kr/st).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.