Jag har en Husqvarna 310. Laddstation blinkar blått och när jag kontrollerar vilken sida det gäller så är det den vänstra eftersom den högra ger grönt sken. Men problemet är att när jag mäter kabeln så är den hel ända ner till guidkabeln går. Och efter guidkabelns start så kommer ju den sida som är hel och lyser grönt.

Någon som har nått tips?
 
R Robin-8 skrev:
Jag har en Husqvarna 310. Laddstation blinkar blått och när jag kontrollerar vilken sida det gäller så är det den vänstra eftersom den högra ger grönt sken. Men problemet är att när jag mäter kabeln så är den hel ända ner till guidkabeln går. Och efter guidkabelns start så kommer ju den sida som är hel och lyser grönt.

Någon som har nått tips?

Har du kabel och kopplingar så du kan göra en provisorisk slinga 2-3 meter ut från laddstationen och säkerställa att det verkligen är en intakt slinga inkl. guidekabel. Skarven där kan du provisoriskt tejpa med eltejp för att säkerställa den delen till 100%.

Har du provat växla kontakt höger/vänster i laddstationen och se vad som händer?
 
galento
Vad mäter du med ? Vi hade blinkande blå lampa och testinstrumentet
nedan visade att slingan var hel. När man ohm mätte fann man stället
där felet var.
007306b.jpg
 
E EasyCash skrev:
Har du kabel och kopplingar så du kan göra en provisorisk slinga 2-3 meter ut från laddstationen och säkerställa att det verkligen är en intakt slinga inkl. guidekabel. Skarven där kan du provisoriskt tejpa med eltejp för att säkerställa den delen till 100%.

Har du provat växla kontakt höger/vänster i laddstationen och se vad som händer?

Du menar att jag ska ta en ny kabel och koppla på begränsningskabeln och vänster? Eller förstår jag fel?
 
galento galento skrev:
Vad mäter du med ? Vi hade blinkande blå lampa och testinstrumentet
nedan visade att slingan var hel. När man ohm mätte fann man stället
där felet var.
[bild]
Ja jag har en sån. Så det är bättre med en ohm mätare alltså.
 
Schematisk bild av trädgård med trasig guidekabel markerad i rött, laddstation och hus etiketterat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så ligger kabeln idag. Och det är den röda delen som är trasig.

Guidekabeln ligger inte över begränsningskabeln som det blev på bilden.
 
Är det förhöjd slingresistans (R>20 ohm) så börjar laddstationen blinka och klipparen vill ej köra.
De beröringsfria instrumentet tar inte hänsyn till detta utan detekterar glatt signalen i slingan.
En batteridriven radio med mellanvåg duger också till att plocka upp signalen i slingan.

Om det är förhöjd resistans i slingan kan skarvdonen misstänkas. Kolla dessa om du vet var de ligger.
Använd enbart skarvdon av fabrikat 3M. Grimsholms grönsa skarvdon är undermåliga.
 
E etompau skrev:
Är det förhöjd slingresistans (R>20 ohm) så börjar laddstationen blinka och klipparen vill ej köra.
De beröringsfria instrumentet tar inte hänsyn till detta utan detekterar glatt signalen i slingan.
En batteridriven radio med mellanvåg duger också till att plocka upp signalen i slingan.

Om det är förhöjd resistans i slingan kan skarvdonen misstänkas. Kolla dessa om du vet var de ligger.
Använd enbart skarvdon av fabrikat 3M. Grimsholms grönsa skarvdon är undermåliga.
Okej. Får mäta resistansen. Tack för svaret.

Ska alla kablar vara isatta eller bara den vänstra när jag mäter?
 
R Robin-8 skrev:
Okej. Får mäta resistansen. Tack för svaret.

Ska alla kablar vara isatta eller bara den vänstra när jag mäter?
Ta ut alla kablar från laddstationen och mät upp resistansen på den sektion du menar är defekt.
Sedan kan det vara bra att göra en komplett mätning som referens för framtida felsökningar, alltså total slingresistans och resistansen i respektive sektion (vänster--guide och höger--guide)
 
R Robin-8 skrev:
Du menar att jag ska ta en ny kabel och koppla på begränsningskabeln och vänster? Eller förstår jag fel?
Jag menar inte så utan såhär som illustrationen visar... Men längre ner skriver du att den röda är fel... Är det ett kabelbrott du letar efter?

Om det är ett kabelbrott du letar efter så skulle jag utgå ifrån alla skarvar till att börja med. Har alltid använt mig av en vanlig AM radio för att fånga upp signalen och identifiera var kabelbrottet är någonstans.
 
  • Handritad illustration av en sluten loop med en laddstationskylt och blå linje som representerar en kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova med en kort helt ny kabel. Om det fortfarande är fel kan det vara kretskortet i basstationen. Jag fick byta det då en familj spindlar hade bestämt sig för att flytta in och skapat kortslutning.
 
galento
R Robin-8 skrev:
[bild]


Så ligger kabeln idag. Och det är den röda delen som är trasig.

Guidekabeln ligger inte över begränsningskabeln som det blev på bilden.
Vi hade en kabelrulle över eftersom vi fick köpa extra kabel. Så jag kopplade
ihop denna t.ex där den röda börjar från laddstationen och kollade ohm värdet vid
en skarv jag gjorde t.ex där kabeln viker av mot huset. Om denna del är ok
kan man ju mäta och se om slingan runt huset är ok ( ohm värde mindre än
20 , vi hade 5-6 ohm med slingan hel ) Blev ju några skarvar men det får man väl
leva med , de är dock uppmärkta så man vet var de är.
 
galento galento skrev:
Vi hade en kabelrulle över eftersom vi fick köpa extra kabel. Så jag kopplade
ihop denna t.ex där den röda börjar från laddstationen och kollade ohm värdet vid
en skarv jag gjorde t.ex där kabeln viker av mot huset. Om denna del är ok
kan man ju mäta och se om slingan runt huset är ok ( ohm värde mindre än
20 , vi hade 5-6 ohm med slingan hel ) Blev ju några skarvar men det får man väl
leva med , de är dock uppmärkta så man vet var de är.
Vi mätte slingan och den visade bara att den var av. Slingan som var hel visade 2-3 ohm.
Jag gjorde nått liknande som det du skriver. Så nu har jag fått ner felet ytterligare. Men nu måste jag köpa mer kabel.
 
Enkel skiss av kabeldragning med grön fungerande kabelväg och röd problematisk sträcka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu har jag gjort så att jag drog en kabel som på bilden och det fungerar. Alltså är problemet någonstans längst det röda. Så jag ska köpa mer kabel och testa mig fram.


Tack till er alla som svarat i tråden.
 
galento
Skriv gärna när du hittat felet , hos oss var det en "ö" runt en gran som hade ett högt
Ohm värde. Kabeln är nedkörd i gräsmattan
men jag lade en ny kabel runt trädet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.