tommib
H HSP skrev:
Varför ska "många" uslas med att köpa lågkvalité...

Lumi Legend Electrical Co. Ltd.

Sedan får man inte byta elmaterial utomhus om man inte har egen auktorisation eller jobbar under ett ekp....
Men det vet TS säkert....

1 och L är anslutningarna... det finns även bara två skruvanslutningar så löser man det inte då bör man låta bli att byta själv.... det kanske är fler ledare inkopplade i gamla brytaren.....
Har du några belägg för att man inte får byta elmateriel utomhus? Mig veterligen så är det endast ljusarmaturer som kvalificeras med att de måste sitta torrt inomhus.

Man ska dock veta vad man håller på med. Kan man inte tolka det kopplingsschemat så kan man möjligen ifrågasätta det.

Jag håller också med övriga, lägg pengar på vettigt materiel. Aqua stark är bra, likaså elkos IP44 grejer.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Har du några belägg för att man inte får byta elmateriel utomhus? Mig veterligen så är det endast ljusarmaturer som kvalificeras med att de måste sitta torrt inomhus.

Man ska dock veta vad man håller på med. Kan man inte tolka det kopplingsschemat så kan man möjligen ifrågasätta det.

Jag håller också med övriga, lägg pengar på vettigt materiel. Aqua stark är bra, likaså elkos IP44 grejer.
Ja det stämmer man får byta.... Blandade ihop det med ljusarmatur.... Dock ska man som vanligt veta vad man gör...
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Så här ser ut på befintliga gamla strömbrytare. Det är gummi tättning som är skadad. Kabel kommer från toppen. Tack för eran kommentarer. Men det finns nollan kopplade också i gamala brytare
 
  • Gamla eluttaget öppnat på vägg med synlig skadad gummipackning och elektriska kablar som kommer in från toppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Affaf Affaf skrev:
Så här ser ut på befintliga gamla strömbrytare. Det är gummi tättning som är skadad. Kabel kommer från toppen. Tack för eran kommentarer. Men det finns nollan kopplade också i gamala brytare
Har du mätt upp det så att du säkert vet eller gissar du med tanke på färgerna?
 
Jag har kollat att den brytar bara brun kabel Inte den blån. Jag har inte mätt så länge
 
Affaf Affaf skrev:
Jag har kollat att den brytar bara brun kabel Inte den blån. Jag har inte mätt så länge

Brytaren som sitter nu är ju med stor sannolikhet inte inkopplad tillsammans med en neutralledare, om det nu inte är en 2-polig brytare då vill säga, man kopplar normalt inte neutralen till brytare men... Att mäta är att veta (y)
 
Hur många ledare är det i kabeln?
Tre gissar jag på.
Gissar även på att Jordledaren är inte ansluten. Dvs. Att endast två ledare är anslutna till gamla brytaren...

Det är tre anslutningar på gamla brytaren (som också verkar vara av skräp kvalité)
Med tre anslutningar så är den gissningsvis en 1-pol/trapp. En anslutning är gissningsvis ledig.

Då är den blå ledaren förmodligen tändtråd.

För att det ska vara en 2-polig brytare som bryter nollan, då behöver fyra ledare vara anslutna i gamla brytaren....

Skulle nolla och fas vara ansluten i en 1-pol/trapp då smäller säkringen i ett av lägena.


Nu kan det givetvis vara felkopplat från början så brytaren bryter enbart nollan.
Med det vill jag säga att man aldrig ska ta någon koppling eller färg för givet...

Det tar inte lång tid att mäta fram vad som är vad. Om man har ett instrument och kan tolka mätresultatet.
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Hur många ledare är det i kabeln?
Tre gissar jag på.
Gissar även på att Jordledaren är inte ansluten. Dvs. Att endast två ledare är anslutna till gamla brytaren...

Det är tre anslutningar på gamla brytaren (som också verkar vara av skräp kvalité)
Med tre anslutningar så är den gissningsvis en 1-pol/trapp. En anslutning är gissningsvis ledig.

Då är den blå ledaren förmodligen tändtråd.

För att det ska vara en 2-polig brytare som bryter nollan, då behöver fyra ledare vara anslutna i gamla brytaren....

Skulle nolla och fas vara ansluten i en 1-pol/trapp då smäller säkringen i ett av lägena.


Nu kan det givetvis vara felkopplat från början så brytaren bryter enbart nollan.
Med det vill jag säga att man aldrig ska ta någon koppling eller färg för givet...

Det tar inte lång tid att mäta fram vad som är vad. Om man har ett instrument och kan tolka mätresultatet.
Det är två kablar i gamla brytare. Blå och brun. Jag tror också att brun är fas som är kopplad till gamla brytare. Och blån är tänd tråd. Nolla är redan kopplade till lampan därför att jag ser att det är två vitta kabel som går till lampan. En där nollan är kopplad till lampan och andra som ta med sig fas från första vitt, och andra kabel går till strömbrytare och sen tand tråd tilbaka till lampan. Frågan är när Ström brytare är av kan man mätta spänning mellan brun och blå för att säker ställa att vilken är fas och vilken är tand tråd ? Om en är fas och andra är bara tänd tråd då är tänd tråd kanske floating när brytare är av, och spänning kan man mätta mellan N och L eller jord och L ?
 
  • Tänd glödlampa hängandes från träbjälkar, elektriska kablar synliga i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Affaf Affaf skrev:
Så här ser ut på befintliga gamla strömbrytare. Det är gummi tättning som är skadad. Kabel kommer från toppen. Tack för eran kommentarer. Men det finns nollan
Men all heder till TS som vill byta och åtgärda endast lätt felaktigt och skadat elmaterial, det måste ni väl hålla med om.
Jag, som dessutom är auktoriserad elinstallatör, skäms nu över ett uttag jag har på garageväggen som jag borde bytt för flera år sedan. :oops:
Jag kan försöka fixa en bild imorgon, så fattar ni hur illa det är.

Så nu hjälper vi TS till ett lyckat byte, eller hur?


Och då kan jag säga så här.
Den nya brytaren ( JA, den är av inte så väldigt bra kvalitet, den kommer troligen ha gjort sitt inom max 10 år) har endast två anslutningar, så det finns bara ett sätt att ansluta den, man har fas in och sen en tändtråd ut.
Och har man fas och tändtråd i samma kabel och en treledare så är det OK och rätt vanligt att man låter den blå vara tändtråd, den bruna är då fas (svart mellan ca 1970 och 2000).

Så har du bara tre ledare där, brun, blå och gulgrön (eller svart, blå g/g) så ska du helt enkelt sätta brun i ena skruvanslutningen och blå i den andra.
Har du fler ledare och färger så måste vi tänka till och kolla upp lite mer.

Och ärligt talat spelar det ingen roll vilken av brun eller blå som du sätter på vilken plint.
Jag tycker gott du kan anta att brun är fas och blå tändtråd, som alltså ska kopplas brun - L och blå - 1
Det skulle de flesta elektriker göra utan att kontrollera något mer.
 
Redigerat:
  • Gilla
qhrille_ och 3 till
  • Laddar…
Affaf Affaf skrev:
Frågan är när Ström brytare är av kan man mätta spänning mellan brun och blå för att säker ställa att vilken är fas och vilken är tand tråd ?
Nej, dels behöver du inte veta vilken som fas och tändtråd och dels ska du inte försöka mäta något om du inte har kunskaper och lämpliga instrument för det. Kanske kan
G GoGetLost skrev:
Att mäta är att veta
ger dig en detaljerad mätprocedur. Jag vore också genuint intresserad.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, dels behöver du inte veta vilken som fas och tändtråd och dels ska du inte försöka mäta något om du inte har kunskaper och lämpliga instrument för det. Kanske kan

ger dig en detaljerad mätprocedur. Jag vore också genuint intresserad.

När TS skriver "Men det finns nollan kopplade också i gamala brytare" så är det klart att man skriver att han får mäta för att reda ut det
 
Det är vad TS tror. Min fråga var hur du detaljerat skulle beskriva hur man mäter vad som är vad här, vilken ledare som är fas och om någon av ledarna är en neutralledare. Kan du göra det?
 
Om det är så att blå är tänd tråd och brun är fas. Vad ska man mätta om man tar multimeter som voltmätare och mätar mellan där brun är anslutna och där blå är anslutna i gamla brytare när brytare är av ? 230v ?
 
Mikael_L
Man kan rulla ut en skarvsladd och mäta mot jordblecket i uttaget såsom referens.
 
  • Gilla
claesborjesson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.