Lampan blinkar blått igen... Litet less på¨att lägga till två extra kopplingar med en liten skarvbit för varje punkt där jag ansluter en testtråd.

Tänker att det borde gå att ordna några 'fasta' anslutningspunkter på slingan, typ en i mitten, ytterligare en vardera på varje halva, och evt yidare så på fjärdedelarna. Alltså en koppling som gör det möjligt att ansluta en tredje tråd när man vill felsöka. Det går så vitt jag förstår inte att använda standardkopplingarna till detta, eftersom den tredje anslutningspunkten stängs av när man klämmer ihop den.

Om det jag nu skrev alls blev begripligt, är det någon som hittat en lösning på detta? Eller har idéer?
 
C ciczack skrev:
Lampan blinkar blått igen... Litet less på¨att lägga till två extra kopplingar med en liten skarvbit för varje punkt där jag ansluter en testtråd.

Tänker att det borde gå att ordna några 'fasta' anslutningspunkter på slingan, typ en i mitten, ytterligare en vardera på varje halva, och evt yidare så på fjärdedelarna. Alltså en koppling som gör det möjligt att ansluta en tredje tråd när man vill felsöka. Det går så vitt jag förstår inte att använda standardkopplingarna till detta, eftersom den tredje anslutningspunkten stängs av när man klämmer ihop den.

Om det jag nu skrev alls blev begripligt, är det någon som hittat en lösning på detta? Eller har idéer?
Om du ska ha fasta mätpunkter är det ju bara att permanent ansluta en stump i det tredje hålet. Andra änden på stumpen kan du ju mäta på.

Men annars finns det billiga slingsökare. De funkar jättebra och är lätta att använda.
 
Kan man inte sätta kapslade kopplingsdosor i tex varje hörn av tomten. Dosorna skulle kunna sitta på små stolpar så de kommer upp ca en halvmeter från marken. I dosorna borde man väl kunna använda tex wagoklämmor. På så sätt skulle man ju få ett system som var lätt att felsöka och underhålla.
 
Behöver inte klippa av tråden för att mäta, tryck en nål genom plasten som mätpunkt.
Jag har en extra vass mätprob till mitt mätinstrument.

Protte
 
Men poängen är väl att slippa skarva här och där på marken. Har man definierade delsträckor och moduldesign så vet man ju vilka skarvar man ska hålla koll på.
 
O Olf Oggler skrev:
Kan man inte sätta kapslade kopplingsdosor i tex varje hörn av tomten. Dosorna skulle kunna sitta på små stolpar så de kommer upp ca en halvmeter från marken. I dosorna borde man väl kunna använda tex wagoklämmor. På så sätt skulle man ju få ett system som var lätt att felsöka och underhålla.
Låter ju möjligt. Grejen är väl att hålla fukt ute, men det borde väl en kapslad dosa kunna klara. Ska åka till någon järnhandel och se vad som finns.

Tack för tipset!
 
P proffsrik skrev:
Om du ska ha fasta mätpunkter är det ju bara att permanent ansluta en stump i det tredje hålet. Andra änden på stumpen kan du ju mäta på.

Men annars finns det billiga slingsökare. De funkar jättebra och är lätta att använda.
Tack! Har aldrig fått dom där tonbaserade sökarna att fungera. Ger signal över hela tråden. Nyckfullt i hur stark signalen låter. Har läst på om hur de ska användas, tycker det borde vara svårt att göra helt fel. Men för mig fungerar det alltså inte.

En lös trådstump låter ju som en enkel och billig lösning. Tänker att man kan sätta en klämkontakt i änden och kanske en bit eltejp för att skydda mot fukt också.
 
O Olf Oggler skrev:
Men poängen är väl att slippa skarva här och där på marken. Har man definierade delsträckor och moduldesign så vet man ju vilka skarvar man ska hålla koll på.

Yes, så jag tänker. Med 400 meter tråd (som är halverad av en styrtråd) och 15 jämt utplacerade snabbkopplingar kan jag snabbt isolera felet till en del som bara är 25 meter. Därifrån blir det rimligare att inspektera och lista ut om man varig och grävt i närheten och så.
 
prototypen prototypen skrev:
Behöver inte klippa av tråden för att mäta, tryck en nål genom plasten som mätpunkt.
Jag har en extra vass mätprob till mitt mätinstrument.

Protte
Förstår jag dig rätt felsöker du med tongenerator? Trodde att vitsen med en sån är att man ska kunna höra var på tråden man tappar signal bara genom att hålla mätinstrumentets probe när eller mot tråden på utsidan? Alltså att man ska slippa klippa. För om man ändå klipper går det ju bra att bara dra en tråd från stationen för att se om man får signal.

Men en vass probe som går genom isoleringen kanske skulle lösa det problem jag haft med att signalerna blir för diffusa när jag mäter utanpå med mätinstrumentet. Funderar om det då finns en risk att det tränger in fukt som skapar problem på sikt?

Om jag nu förstod hur du menade:thinking:
 
Redigerat:
C ciczack skrev:
Förstår jag dig rätt felsöker du med tongenerator? Trodde att vitsen med en sån är att man ska kunna höra var på tråden man tappar signal bara genom att hålla mätinstrumentets probe när eller mot tråden på utsidan? Alltså att man ska slippa klippa. För om man ändå klipper går det ju bra att bara dra en tråd från stationen för att se om man får signal.

Men en vass probe som går genom isoleringen kanske skulle lösa det problem jag haft med att signalerna blir för diffusa när jag mäter utanpå med mätinstrumentet. Funderar om det då finns en risk att det tränger in fukt som skapar problem på sikt?

Om jag nu förstod hur du menade:thinking:
Jag mäter resistansen/om det finns kontakt. Tonsökarmodellen verkar fungera dåligt.

Protte
 
P proffsrik skrev:
Om du ska ha fasta mätpunkter är det ju bara att permanent ansluta en stump i det tredje hålet. Andra änden på stumpen kan du ju mäta på.

Men annars finns det billiga slingsökare. De funkar jättebra och är lätta att använda.
Så gör jag och det fungerar kalasbra.

Edit: för att komma ihåg var T-kopplingarna ligger så har jag gjort en karta också...
 
  • Gilla
ciczack
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Så gör jag och det fungerar kalasbra.

Edit: för att komma ihåg var T-kopplingarna ligger så har jag gjort en karta också...

Då börjar jag nog så. Lämnar du stumpen bara litet skalad och 'naken' eller sätter du dit någonting för att skydda den litet?
 
C ciczack skrev:
Då börjar jag nog så. Lämnar du stumpen bara litet skalad och 'naken' eller sätter du dit någonting för att skydda den litet?
Naken och skalad. Gärna under en stenplatta eller liknande. På ett par platser har jag lagt stumpen i ett svart plaströr.

Jag brukar skarva ut ca 2dm, då finns det att ta av för framtiden.
 
  • Gilla
ciczack
  • Laddar…
Ni som har behov av att ha mätpunkter, hur mycket slinga har ni och hur mycket fel är det?

Jag har mer än 1000m slinga nergrävt. Gissningsvis uppåt 1500m med guider och allt. Alla fel hittills (vilket är ett fåtal som inte varit väldigt uppenbara) har jag kunnat söka fram med AM-radio efter att jag konstaterat fel genom att mäta resistansen baserat på AL/AR/G1/G2/G3.

Det känns liksom fel att medvetet göra hål och liknande som kan leda till problem i framtiden. pacman42s förslag är något jag kanske kan jämka mig med ändå.
 
Jag har närmare 1000m slinga, men har problem med sättningar pga sluttande tomt och dessa drar ibland av tråden. Jag har också sork som biter av tråden ibland. Har en gång haft brott pga grävling. Jag skulle säga att jag har runt två avbrott per år i snitt, fördelade så att de flesta är vartannat år. De uppkommer oftast på vintern och skall hittas på våren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.