Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur uppskattad känner du dig den dagen då du kommer på att du vill köpa något för den där halvmiljonen, eller två miljoner, surt besparade slantar du har på några konton och så upptäcker du att banken/bankerna/lagstiftningen stoppar dig från att använda pengarna?
om jag inte kan redogöra för var pengarna kommer ifrån så antar jag att de kommit från någon olaglig verksamhet och ska väl då åtalas, folk vill ha hårdare straff för brott men bara om det inte drabbar de själva, och en del tycks inte anse att stjäla genom skatte o momsstöld är något brott vilket är märkligt, att tvätta pengar från skattebrott el försäljning av slavar o knark o svartsprit är ju bara en gradskillnad båda föder ju mer brottslighet.
 
Hej igen,

Jag redogjorde tidigare för en händelse liknande den som TS råkat ut för i inlägg #164, men i mitt fall gällde det att lösa ett mindre summa (150.000 kr) i ett utökat bolån. Nu är lånet löst, utan en massa utdrag och historik om 'vart pengarna kommer ifrån'.
Med rätt person i andra änden på telefonluren så räckte det med en skärmdump från banken som pengarna kom från (vilket var en annan bank än där lånet fanns) samt att jag på frågan om varifrån pengarna kom från svarade - Från min arbetsgivare. - Så det är sparande, menar du? frågar handläggaren. - Ja, svarade jag. Så var det bra med det.
Handläggaren informerade tydligt om vad och varför och då gick det jättebra. Den handläggaren jag var i kontakt med första gången var mycket knapphändig med information och om man verkar det minska oförstående eller ifrågasättande så tror jag de blir misstänksamma direkt. I mitt fall kunde jag inte byta bank när jag blev dåligt bemött första gången för lånet måste ju lösas i den bank man tagit det, men man kan ta namnet på den otrevliga handläggaren och be om en annan handläggare. Det är mitt tips.
Jag håller tummarna för TS och bevakar tråden.
 
  • Gilla
Yasse
  • Laddar…
B Budgivare skrev:
Vi skrev kontrakt på en fastighet i måndags, handpenningen betalas i morgon.

På banken idag när vi sökte bolån fick vi veta att det utifrån nuvarande underlag inte gick att styrka var pengarna för insatsen kom ifrån. Jag har sparat undan från lönen efter att räkningarna betalts sedan många år tillbaka. Sedan 2015 har jag sparat i s.k högräntekonton hos olika nischbanker, där jag flyttat pengarna utifrån vilka som erbjudit bäst ränta. Jag har på detta sätt sparat ihop omkring 1.500.000:-

Jag lämnade kontoutdrag till lånehandläggaren från samtliga nischbanker, som visade insättningar och uttag, samt kontoutdrag på summor från 5000:- ut/in, i mitt lönekonto från idag till två år bakåt. Längre än två år gick inte att gå.

När lånehandläggaren sa att det inte var tillräckligt styrkt så undrade jag hur jag då skulle gå tillväga och hon uppmande mig att beställa kontoutdrag från 10(!) år tillbaka. Jag sa att det då kommer bli oerhörda mängder papper och hon sa att "ja, och det kommer vi inte att vilja gå igenom". Jag sa att jag då kunde ge in de utdrag som visade när lön och ev andra insättningar kommit in, samt då de gått över från lönekontot till högräntekontot i andra banker. Det skulle heller inte gå sa hon, då jag inte fick "Klippa och klistra i utdragen".

Hur f-n ska man göra då? Vi sa att det nog borde fungera om jag bad banken jag beställde kontoutdrag ifrån att filtrera transaktionerna och bara ta med de på 5000:- in och 5000:- ut. Det skulle nog fungera. Men det visade sig att banken inte kunde göra denna filtrering.. Utan det var allt eller inget, hela månader/år.

Banken jag beställde kontoutdrag ifrån undrade också (tre olika handläggare) om jag verkligen ville beställa så mycket, samt sa att det kostade 400:- per konto och 800:- i timmen. Det lät som att det kunde bli riktigt dyrt.

Så här sitter vi.. Tillträde och överföring av köpesumman (som är på 2.300.000:-, är den 2 juli, inte mycket tid kvar alltså. Lånet vi söker är på 1.000.000:-, tanken har slagit oss att söka privatlån på 500.000:- var, och se om säljaren går med på att ta emot betalning via en direktöverföring till sin bank. Men frågan blir vad som händer sen när man vill amortera av privatlånen. Förmodligen lär de bankerna också vilja veta var pengarna kommer ifrån. Eller om det kanske går att söka bolån i efterhand, med huset som säkerhet. Eller om bankerna kommer att vilja veta var pengarna för själva köpet av huset kom ifrån..

Jag ringde lånehandläggaren och sa vad banken sagt, att det blev väldigt mkt papoper och att de inte kunde filtrera. Samt att jag kunde inkomma med deklarationer, lönespecifikationer och utdrag från särskilt stora inbetalningar jag fått på mitt lönekonto, men hon lät inte så imponerad. Hon skulle lämna det vidare till beslutsfattaren. Om det skulle bli nej, så undrade jag om de då kunde precisera vad det isg var som "gick igenom" och vad som inte gjorde det, så att vi isf kunde komplettera med vad som nu kundet änkas "Inte hålla". Men det skulle inte gå, fick vi nej så fick vi nej och då kunde vi gå till någon annan bank, men rutinerna såg likadana ut även där.

Jag kan alltså inte räkna med i nuläget att det kommer anses styrkt att det är "vita" pengar (vilket varenda krona är) och alltså få ett nej från banken. Vad finns då för alternativ?

Jag ska ringa mäklaren i morgon, kanske har han stött på något liknande tidigare.

Kanske har någon här inne som läser, varit med om en liknande situation..? Hur kan man i sådana fall ta sig runt den?

Planen i nuläget är att när kontoutdragen kommer, frösöka välja ut så få papper som möjligt, men som ändå visar lön in på kontot, och överföring till sparkonton (insättningarna kommer synas på utdragen från dessa sparkonton) samt en sammmanställning över våra utgifter (vi bor riktigt billigt i nuvarande hyresrätt) och deklarationer för så långt bak som jag nu kan få tag på. På det viset kanske det går att göra nbågorlunda trovärdigt att besparingarna härrör från skattade pengar. Och sen får vi försöka säka bolån hos så många banker som möjligt, för att se om iaf någon av dem kan tänka sig att gå igenom lite tjockare buntar med papper.

Kom som en rejäl j-vla kalldusch det här, det kunde jag aldrig tänka mig att det här skulle drabba en, så som jag gått och gnetat ihop pengar under så många år nu..

Har säkert utelämnat något, fråga gärna om någon undrar något. Tacksam för reflektioner kring situationen!
Låna pengar till kontantinsatsen och betala tillbaka det dagen efter...
 
Stickan56
F fastighetsskötaren skrev:
Låna pengar till kontantinsatsen och betala tillbaka det dagen efter...
Kontantinsatsen brukar inte vara något problem.
Då gör man en överföring själv till mäklarens konto.

Stickan
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Stickan56
M mnils skrev:
Och som vanligt lyckas ni tjafsa sönder tråden med en massa ovidkommande blaj så att TS ger upp och försvinner!

Hade varit intressant få höra hur det gått.
Bra rutet!

Stickan
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
J jani84 skrev:
Så du har jobbat och sparat ihop 1,5milj?

det låter ju för mig med ganska anmärkningsvärt. Nu vet jag ju såklart ingenting om din ekonomiska situation eller något annat för den delen men om man tänker lite på bankerna ser på det hela:

vi säger att du sparar 2000kr varje månad. Inte många som klarar av det utöver allt annat men vi utgår från det nu ändå.

2000kr/månad = 24000kr/år

efter 10år = 240000kr

efter 20år = 480000kr

Efter 50år = 1,2milj

Sen lite ränta på det som du säger men jag kan inte tänka mig att oavsett vilken bank du väljer så skulle någon ge dig mer än kanske 3-4% i ränta?

att spara ihop 1,5milj på detta vis skulle ta en smärre evighet. Jag vet som sagt ingenting om dig: ålder, lön etc men jag tycker inte att det är så konstigt om banken ifrågasätter dig ifall du sagt att du sparat ihop 1,5milj med hjälp av ”högräntekonton”

du skriver att du sparat i dessa konton sedan 2015.

ett jäkla sparande isf om du på så kort tid sparat ihop 1,5milj.
Det är snarare vanligt, att personer kan spara ihop så mycket pengar på kort tid. I alla fall bland mig och mina bekanta i sthlm som var tvugna att jobba ihop 3-500 000 för att få köpa en lägenhet. Inte alls ovanligt att man la undan 10 000:- i månaden.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur uppskattad känner du dig den dagen då du kommer på att du vill köpa något för den där halvmiljonen, eller två miljoner, surt besparade slantar du har på några konton och så upptäcker du att banken/bankerna/lagstiftningen stoppar dig från att använda pengarna?
Banken stoppar inte dig att ta ut pengarna, banken vill veta att det inte är kriminella pengar när du sätter in dem.
 
  • Gilla
kortis och 2 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Banken stoppar inte dig att ta ut pengarna, banken vill veta att det inte är kriminella pengar när du sätter in dem.
Banken stoppar uppenbarligen TS från att använda pengarna som han vill. Att de går att ta ut och köpa glass för är ofta inte bra nog.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Banken stoppar uppenbarligen TS från att använda pengarna som han vill. Att de går att ta ut och köpa glass för är ofta inte bra nog.
Det är där någonstans hunden ligger begraven.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Stickan56
J jani84 skrev:
haha. Ja absolut. Allt är möjligt!

om man bor hos mamma, lever som student i 10år, undviker alla utgifter och spenderar sin fritid med att panta burkar så kan man bli mångmiljonär.

oavsett så är det inte poängen. Poängen är att han borde ha väldigt enkelt att påvisa detta för banken. Men han har ju uppenbarligen inte det. Han söker om ett väldigt lågt bolån. Om allt bara rimmade skulle han fått detta direkt. Något stämmer inte.
Ja, det är möjligt och inte speciellt svårt om du har en anständig lön och inte drar på dig skulder och onödiga utgifter.

Stickan
 
P
M mickef skrev:
I mitt scenario ska det vara, jag har aldrig satt in kontanter på min bank så jag vet inte hur den skulle ha reagerat. TS´s bank verkar varken vilja hantera pengar eller papper. Uttagskvittot visar att det går att spåra pengarna och om någon är intresserad av att göra det, så varsågod.
Banken är knappast intresserad av att spåra pengarna. Den är intresserad av att du kan visa spåret.

Du har knappast något att sätta emot om du tycker att banken har för krångliga krav på dig att visa att pengarna är legitimt införskaffade.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
P
N Nisken skrev:
Definiera "objektiv rättvisa"?
Du får gärna börja eftersom du skrev att väljarna vill ha ett rättvist skattesystem i inlägg #276.
Vad är det en majoritet av väljarna vill ha? Hur överens är de?

Ordet rättvisa har urholkats så mycket att det knappt betyder mer än "bra" nuförtiden.
 
Redigerat:
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Banken stoppar uppenbarligen TS från att använda pengarna som han vill. Att de går att ta ut och köpa glass för är ofta inte bra nog.
Sparbanken sjuhärad vill inte ge TS ett lån till en husköp eftersom den tycker att TS inte har visat att pengarna som han ska betala resten av köpet med är vita. Dessa pengar finns på en annan bank.
 
P pmd skrev:
Du har knappast något att sätta emot om du tycker att banken har för krångliga krav på dig att visa att pengarna är legitimt införskaffade.
Åjo, men kanske inte TS.
 
P pmd skrev:
Sparbanken sjuhärad vill inte ge TS ett lån till en husköp eftersom den tycker att TS inte har visat att pengarna som han ska betala resten av köpet med är vita. Dessa pengar finns på en annan bank.
Ja precis. Så att säga att staten (genom banken) inte hindrar TS att använda pengarna som han vill är uppenbarligen inte sant.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.