Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in där den inte är välkommen?

  • Antal röster
    1 791
Fairlane
J JohanLun skrev:
Svårigheten är ju att enda sättet att göra det är ju att inte släppa ut katten alls. Men i samråd med dig tycker jag kattägaren ska bistå så mkt han kan - tex erbjuda sig köpa de där sakerna man kan hälla ut som katten inte gillar lukten på, eller uppmana dig att spruta vatten på den. Men jag misstänker du inte vill ha grannen springandes in och jaga katten i ditt hus för att få ut den. Men en bra dialog med ägaren hur det ska hindras och vad du resp han kan göra är nog ett bra första steg.

Om du tex skulle ha någon jättealergisk vän på besök eller ha ett firande i trädgården så vore det fullt rimligt att be grannen hålla katten inne den dagen. Men att (när lagen säger att man får ha utekatter) förbjuda katten vara ute alls känner jag är att gå till överdrift om det händer en gång om året...

Ska jag vara ärlig så tycker jag det vart bra om våra grannar skrämde vår katt så han bara höll sig på vår tomt (som han för det mesta gör) för det är säkrare för katten och det gör att risken för att någon irriterar sig blir mindre. Men att jag som kattägare ska skrika och spola vatten på min egen katt tror jag inte funkar. Katten kommer få dubbla budskap och inte alls fatta varför jag gör det. Vår katt har klöst på suffletten på (vår) bil och då har jag ju visat att det inte är ok. En annan katt har klöst på min grannes sufflett, jag frågade om vår katt gjort det och då sa han nej, men gjorde han det så önskar ju jag att min granne skrämmer honom rejält. Var det så skulle jag ju försöka bistå så mycket jag kunde, men jag kan ju inte springa runt på grannens tomt och jaga min katt (skulle jag se det så skulle jag ändå göra ett försök och hoppas att grannen tyckte det var ok om jag gick in på hans tomt). Jag försöker fostra min egen katt inomhus att inte klösa på möbler. Det har funkat rätt bra, men en soffa har han lyckats göra märken på för att jag inte vart tydlig nog.
Helt enig. Jag är bara lite less på inställningen "Min katt kan jag inte styra så jag har inget ansvar. Vill du inte ha min katt på din tomt eller i ditt hus får du ordna det själv."
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
S Slangfil skrev:
Det här är ingen diskussion. Lagen säger klart och tydligt att ägaren inte är ansvarsskyldig för vad dess utekatt sysslar med. Punkt slut, era åsikter om det är inte ens en piss i Nilen faktiskt.
Kan upplysa dig om vi sitter på ett forum som är till för just detta, att just diskutera ämnet på tråden. Och lagar kan ändras av just diskussion. Så vi får hoppas att det blir en lagändring i framtiden. Att sitta och samla på sig djur och säga sig vara icke ansvarskyldig säger en del om ägaren.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi har tre utekatter, bor på landet men har ändå grannar nära. Ena katten bor halvtid hos grannen, de har själva bjudit in den.

Man får se till katten också tycker jag, hur den är som individ. Våra katter är omplaceringar som tidigare bott i villaområden/lgh men där det inte har funkat. Ena kissen gick konstant in till grannarna där hon bodde tidigare, ett tag bosatte hon sig på ett sjukhem (till gamlingarnas stora förtjusning), hos oss lämnar hon inte tomtgränsen.

Det är dessutom ett otyg med folk som matar andras katter, så de lär sig att gå in till andra för då får de kanske mat. Iom att TS katt går in till andra så kan det vara värt att fråga runt om någon ger den mat, och isf be dem sluta med det.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Helt enig. Jag är bara lite less på inställningen "Min katt kan jag inte styra så jag har inget ansvar. Vill du inte ha min katt på din tomt eller i ditt hus får du ordna det själv."
Bra, så resonerar jag, jag bistår gärna en granne med åtgärdsbatteri men att jag ska säga åt katten att inte göra si eller så funkar inte. För att lära ett djur måste nog "skrämselåtgärden" komma omedelbart kring händelsen.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Är du verkligen så korkad att du jämför vilda djur med en katt som du själv har köpt?

Vill du inte ha något ansvar så föreslår jag att du inte skaffar djur
Korkad? Du kallar mig korkad, är du ens läskunnig? Du förstår inte ironi? Vet du ens vad ironi är?
VAR i mitt inlägg står det att jag köpt en katt?
Han har flyttat in skrev jag!
Liksom grävlingen har flyttat in på min tomt!
Vari ligger skillnaden?
Båda har bosatt sig på min fastighet och jag ÄGER ingen av dem.
Men som sagt det var ursprungligen skrivet med ironi... du kan ju slå upp det så kanske du lär dig något nytt idag.
 
Det är du som husägare som bär ansvaret för utföra nödvändiga åtgärder för att hålla t.ex katter ute där man ej vill ha dem.
Det är väldigt svårt att t.ex. få ersättning om grannens katt repat din bil ute på din p-plats.
Som kattägare har man väldigt lite ansvar egentligen mer än att se till att katten har det bra hemma. Jag är ej kattägare själv men har grannar som. Skaffat innekatter som blev utekatter som förstört våra utemöbler med piss och rivmärken.
 
Konstig fråga:

Jag äger en katt. Är jag eller någon annan ansvarig för katten?

Ja...det kan man ju undra, men då kanske man inte ska äga en katt.
 
  • Gilla
llehs och 1 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Ni som tycker att det är kattägarens, vad tycker ni att man kan göra? Eller tycker ni inte att utekatter ska få finnas annat än på landsbygden?
Man får väl göra precis vad man vill. Kan ju hända att den ovälkomna katten ”försvinner”?
 
ebolasmurf ebolasmurf skrev:
Det är du som husägare som bär ansvaret för utföra nödvändiga åtgärder för att hålla t.ex katter ute där man ej vill ha dem.
Det är väldigt svårt att t.ex. få ersättning om grannens katt repat din bil ute på din p-plats.
Som kattägare har man väldigt lite ansvar egentligen mer än att se till att katten har det bra hemma. Jag är ej kattägare själv men har grannar som. Skaffat innekatter som blev utekatter som förstört våra utemöbler med piss och rivmärken.
Låter som att grannarna behöver ta sina katter för en koll hos veterinären, inte normalt att de pissar på såna ställen.

Ett tips är att stryka ut lite eterisk olja av citronella eller citrongräs, det avskyr katterna. Som bonus blir man av med myggen också ;) Luktar dock inget vidare i början så sätt det inte i näs-höjd.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
hamhamham hamhamham skrev:
Låter som att grannarna behöver ta sina katter för en koll hos veterinären, inte normalt att de pissar på såna ställen.
Ej kastrerade katter kan göra det för att markera revir. Men kastrerade katter som är "friska" tror jag sällan gör det. Vi har som sagt inte haft någon incident alls med vår katt. Det handlar nog om att lära dem detta när de är små och kastrera dem. Något som en ansvarsfull kattägare gör.
 
Staffans2000
S stefan.65 skrev:
Man får väl göra precis vad man vill. Kan ju hända att den ovälkomna katten ”försvinner”?
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Som vanligt i alla husdjurstrådar, vaknar karlar med mindervärdighetskomplex till liv genom att insinuera att de på olika vis skulle ta livet av grannens husdjur.
Impotens ger sig tydligen även på förståndet, för de tar aldrig med i beräkningen att djurägare kanske blir lite purken över att hans familjemedlem dödats av någon ynkrygg och därför ger igen. Med råge!
Staffans
 
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Ej kastrerade katter kan göra det för att markera revir. Men kastrerade katter som är "friska" tror jag sällan gör det. Vi har som sagt inte haft någon incident alls med vår katt. Det handlar nog om att lära dem detta när de är små och kastrera dem. Något som en ansvarsfull kattägare gör.
Ja såklart, tänkte inte på att det finns folk som inte kastrerar sina katter. Borde vara stenhård lag på att icke-avelskatter ska kastreras, inte bara en ”rekommendation” som det väl är nu.
 
  • Gilla
Hellenna och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
S stefan.65 skrev:
Och vem har pratat om att döda? Man skulle exempelvis kunna köra katten så långt hemifrån att den inte hittar hem? Förstod att någon inkontinent och inkompetent djurägare skulle svara som du gjorde. Skulle jag låta katten försvinna på ett eller annat sätt kan jag försäkra att du som djurägare skulle vara ovetande om vad som hänt. Håll ordning på katten eller ha ingen om du inte klarar av det! Inte svårare än så
Kör du iväg katten så långt hemifrån att den inte hittar hem, svälter den sannolikt ihjäl. Skulle det vara bättre? Eller är du bara feg? Jag satsar på det sistnämnda eftersom du uppenbarligen inte är karl nog, för att stå för konsekvenserna av dina handlingar.

Staffans
 
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Kör du iväg katten så långt hemifrån att den inte hittar hem, svälter den sannolikt ihjäl. Skulle det vara bättre? Eller är du bara feg? Jag satsar på det sistnämnda eftersom du uppenbarligen inte är karl nog, för att stå för konsekvenserna av dina handlingar. Du har ju uppenbara problem att förstå ditt ansvar som djurägare!

Staffans
 
S stefan.65 skrev:
Man skulle exempelvis kunna köra katten så långt hemifrån att den inte hittar hem?
Fruktansvärt grymt mot katten som kommer svälta ihjäl.

Otroligt fegt att inte prata med sina grannar. De kommer leta efter sin katt och vara ledsna över vad som kan ha hänt.

Eller menar du att du ska berätta att "er katt har jag kört iväg 10 mil så ni vet"?

Jag trillar omkull vilka människor det finns!
Hade en granne gjort så vet jag inte vad jag skulle göra. Jag kan säga att grannfriden skulle vara förstörd för evigt och jag skulle iallafall inte lägga två fingrar i kors om jag såg tex ett inbrott hos grannen eller nåt annat hände tex om han var bortrest.
 
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.