Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De stora fördelarna med kontanter är systemstabilitet och anonymitet.

Tyvärr är det inte så stora fördelar att kontanterna kommer klara sig, eftersom att fördelarna med digitala betalningar är så mycket större.
När jag skulle sälja en fastighet i tvåmiljonersklassen för fem år sedan var det en som ville betala med diesel. Jag frågade var han fått den ifrån men han ville inte svara, jag undra om han hade stulit den el. blivit ”bestulen”. Så jag bugar för att banken är noga med var pengarna kommer ifrån.
 
Stickan56
B Byggare Sonja skrev:
Det är en finfin ide som många kommit med i tråden. Grejen är att ge dem mer än bara lite trubbel.

  • Betala för att få ut alla kontoutdrag.
  • Begär sedan att efter att banken har gått igenom det de vill ha så begär du dem tillbaka
  • Tvinga dem att ta kopior av allt.
  • Eller begär ett verifikat på att de kontrollerat allt med att de har signat alla sidorna så du kan kontrollera dem.
Glöm inte, have fun !
Vad skulle din förslag leda till?
Knappast något positivt för TS.

Stickan
 
K kortis skrev:
När jag skulle sälja en fastighet i tvåmiljonersklassen för fem år sedan var det en som ville betala med diesel. Jag frågade var han fått den ifrån men han ville inte svara, jag undra om han hade stulit den el. blivit ”bestulen”. Så jag bugar för att banken är noga med var pengarna kommer ifrån.
Själv behöver jag inte statliga diktat för att inte ta emot ett halvdussin tankbilar med diesel som betalning för ett hus, men vi är alla olika.

Men för att ta saken på lite större allvar: Jag har inget emot att staten jagar misstänkta kriminella. Jag har något emot att staten jagar alla, urskiljningslöst.
 
  • Gilla
videopac och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Själv behöver jag inte statliga diktat för att inte ta emot ett halvdussin tankbilar med diesel som betalning för ett hus, men vi är alla olika.

Men för att ta saken på lite större allvar: Jag har inget emot att staten jagar misstänkta kriminella. Jag har något emot att staten jagar alla, urskiljningslöst.
Om det varit en åkare så kanske han varit frestad, el nån me grävare, Jag känner mig inte jagad iaf, möjligtvis uppskattad :rofl: men det kan jag leva med för det finns de som har det sämre
 
P
M mickef skrev:
Jag uppfattar det inte så, men har som sagt inte läst igenom alla inlägg, och ser det som osannolikt att det är fallet.
Jag hade nog fel. Efter att ha läst igenom TS alla inlägg i den här tråden så fick jag uppfattningen att TS har fört över en del av (eller alla?) sina sparpengar från nischbankerna till sitt lönekonto i Sparbanken Skåne.

Se inlägg #53.

Där befinner sig alltså nu pengarna som ska användas som kontantinsats för fastighetsköpet. (Lustig beteckning f.ö. när inga kontanter är inblandade).
 
P
M mickef skrev:
I mitt fall har jag kontanter i en dokumentportfölj med uttagskvitton från svenska bankinrättningar.
Du får hoppas att den bank du anlitar är medgörligare än den TS är kund hos. Den banken varnade TS att den inte ville hantera stora mänger papper.

Dessutom visar knappast ett uttagskvitto att det inte handlar om penningtvätt.
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hela denna fråga har ju en spännande dimension.
Alla valutasystem, utan undantag, bygger ju på tilltro till valutan och valutasystemet.

Om man inte kan använda sina tillgångar så faller ju förtroendet.
Jag har sedan denna tråd startat funderat på hur man egentligen ska förfara med sina kontanta tillgångar för att de inte ska bli värdelösa av någon orsak.

Om man har tillgångar i valuta, som är giltig och har ett värde, så blir det ändå rätt värdelöst ifall man blir förhindrad att använda tillgången.
Fast egendom brukar väl rekommenderas som försäkring mot valutakollaps?

Om man absolut behöver ha hyfsat stora tillgångar i form av kontanter så tror jag att USD fortfarande är ett starkt kort.
 
P
elpaco elpaco skrev:
Banken skall vara sin vakt på misstänkt pengatvätt. Sparpengar från andra banker kvalificerar väl inte där? Löjligt.
Lycka till!
 
P
M Markarbetaren skrev:
Ja jag vet att det är offtopic, men ju mer man tänker på hur uppfuckade vissa saker är och man tänker på staten som bakomliggande indrivare så förstår man varför. ALLT handlar om klirret i statskassan, ALLT!
Degen måste in.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
P
B Byggare Sonja skrev:
Det är en finfin ide som många kommit med i tråden. Grejen är att ge dem mer än bara lite trubbel.

  • Betala för att få ut alla kontoutdrag.
  • Begär sedan att efter att banken har gått igenom det de vill ha så begär du dem tillbaka
  • Tvinga dem att ta kopior av allt.
  • Eller begär ett verifikat på att de kontrollerat allt med att de har signat alla sidorna så du kan kontrollera dem.
Glöm inte, have fun !
För mycket jobb, säger banken. Vi vill inte ha dig som kund. Tack och adjö!
 
Mikael_L
K kortis skrev:
Om det varit en åkare så kanske han varit frestad, el nån me grävare, Jag känner mig inte jagad iaf, möjligtvis uppskattad :rofl: men det kan jag leva med för det finns de som har det sämre
Hur uppskattad känner du dig den dagen då du kommer på att du vill köpa något för den där halvmiljonen, eller två miljoner, surt besparade slantar du har på några konton och så upptäcker du att banken/bankerna/lagstiftningen stoppar dig från att använda pengarna?
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Du får hoppas att den bank du anlitar är medgörligare än den TS är kund hos. Den banken varnade TS att den inte ville hantera stora mänger papper.

Dessutom visar knappast ett uttagskvitto att det inte handlar om penningtvätt.
I mitt scenario ska det vara, jag har aldrig satt in kontanter på min bank så jag vet inte hur den skulle ha reagerat. TS´s bank verkar varken vilja hantera pengar eller papper. Uttagskvittot visar att det går att spåra pengarna och om någon är intresserad av att göra det, så varsågod.
 
P pmd skrev:
Då får vi väl ta och införa ett rättvist skattesystem. Jag betalar gärna min del, men jag vill inte betala en större del än andra för det är inte rättvist.
Definiera "objektiv rättvisa"?
 
M
Och som vanligt lyckas ni tjafsa sönder tråden med en massa ovidkommande blaj så att TS ger upp och försvinner!

Hade varit intressant få höra hur det gått.
 
  • Gilla
Joonazz och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.