harry73 harry73 skrev:
Jag pratar om egen erfarenhet. Vi har bålgetingar varje år. Först bygger de bo i en fågelholk, men efter ett tag är holken för lite och lämnar de boet för att bygga nytt . Då har de hamnat högst uppe på gavelspetsen, under nacken.
Bålgetingar är nattaktiva och jagar framförallt på nattfjärilar. Nattfjärilar dras till ljus, så de befinner sig rund huset vid utebelyssning och vid upplysta fönstren.

Det gör att man har många bålgetingar rund huset och kommer man för nära när de jagar, kan de börja attackdyka. Så man kan inte bara öppna dörren och gå ur huset, men man behöver först släcka utebelysning och ljuset i alla rum närmast dörren, och då (efter ca en minut) kan man gå ut
känner igen det där, enstaka getingar cirklar runt utebelysningen och det hade ju varit bra om de bara varit där 3 m upp men ibland sjunker de ned, efter att ha träffat lampan eller nåt. Och då var de i huvudhöjd.

Sen kommer de in genom öppna fönster om det mörkt ute och tänt inne.
Går att styra ut genom att tända/släcka lampor.

Blev biten av en rackare som sjönk ned på mig när jag skulle jaga ut den.


Men... vi märker dagtid av en enorm skillnad i antalet getingar sedan vi fick bålgetingar.
Och med allergi i familjen är det mycket bättre att man dagtid kan vara utomhus.
 
Kör lite radar eller myrr. Tar död på skiten.
 
  • Arg
Drenalin och 1 till
  • Laddar…
harry73
L larka742 skrev:
Men... vi märker dagtid av en enorm skillnad i antalet getingar sedan vi fick bålgetingar.
Och med allergi i familjen är det mycket bättre att man dagtid kan vara utomhus.
Av den anledningen har de fått bo kvar trots att det inte gick att öppna dörren och gå ut på kvällen. Men ser jag att de bygger bo, tar jag bort det medan det fortfarande är litet.
Gift behövs dock inte.
 
  • Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
För några år sedan hade vi ett bålgetingbo innanför brädfodringen precis vid ingången till bostadshuset. Jag hade sett några stycken flygandes i närheten,
men inte tänkt så mycket på det, förrän jag en dag ställt mina arbetsskor ute på trappen. När jag sen stoppade i foten stack det till, mycket värre än en vanlig geting, och när jag drog ut foten så satt det en bålgeting på tårna. Fick lägga mig i sängen en stund, för jag blev alldeles snurrig.

Efter det så blev det bekämpning av dem. Skulle gissa på att det blev 50-75 stycken som jag fångade i fällor eller med sprayflaska, hur många som blev kvar inne i boet efter att jag sprayar vid ingångarna vet jag ju inte. Så att de skulle vara helt solitära stämmer inte.

Om de bygger bo någonstans där man sällan befinner sig så ska man så klart låta dem vara, men man vill inte ha dem alltför nära inpå.
 
harry73 harry73 skrev:
Av den anledningen har de fått bo kvar trots att det inte gick att öppna dörren och gå ut på kvällen. Men ser jag att de bygger bo, tar jag bort det medan det fortfarande är litet.
Gift behövs dock inte.
Vi hade ett megastort bo, det hade växt ur en fågelholk och svällt över alla gränser. Såg knappt holken.
Sen råkade vi sparka en fotboll på det, en liten skada i ett hörn... på någon dag var allt borta. De hade flyttat på allt material och byggt boet någon annanstans.
 
harry73
Vi har flera bålgetingar i trädgården senaste dagen. Har dock inte upptäckt boet än. Sitter den på lämplig plats, för de vara kvar.
Ibland letar de in sig i huset, då får man hjälpa dem ut igen
En bålgeting på en röd läderväska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
De vill gärna komma in :thinking:
En geting som sitter på insidan av ett fönsterglas med träd och himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De som säger att bålgetingar är harmlösa har aldrig blivit stugna av dem :crysmile: De är nattaktiva och har en otrevlig tendens att surra runt utebelysning på verandor och liknande, och leta sig in igenom öppna fönster. De är inte aggressiva med hamnar lätt i skor och kläder :cry:

Om de är nyttoinsekter vet jag inte heller. De tar säkert en hel del flugor och mindre getingar, utan att själva svärma runt mat och dryck, men de går illa åt frukt. I fjol fick jag nästan alla päron och plommon förstörda, de var till och med på äpplena på slutet....
 
De är inte aggressiva men biodlare gillar dem inte, de ger sig på bin.
 
harry73
Hjälp, trodde det var min bild jag hittade, men det var antagligen din bild, förlåt :crysmile:
 
Jag tycker inte att det ser ut som en bålgeting. Om man jämför med bilden i inlägg 21 som definitivt känns som en bålgeting så har inte getingen på bilden de här orange/bruna banden och fläckarna. Är det inte bara en vanlig getingdrottning? även de blir ju rätt stora.
 
harry73
Teckningen på huvudet ser ut som bålgeting, men den röda färgen är svårt att se (kan vara ljuset)
 
harry73 harry73 skrev:
Teckningen på huvudet ser ut som bålgeting, men den röda färgen är svårt att se (kan vara ljuset)
Ska försöka att ta en bättre bild i morgon. Försökte alldeles nyss men såg ingen boende, bara ett slags ” knaper” som lät. OM det nu skulle vara en getingdrottning som skrevs här, är väl inte det så käckt att ha ovanför huvudet då vi går in och ut i boden imellanåt
 
KristinaRT
Jag var tvungen att ta bort ett bålgetingbo för några år sedan eftersom de byggde i en ventilationskanal (hål i nätet…). De var så lugna och snälla att de inte ens gav sig på mig när jag sprutade radar i boet. Så Anticimex behövs absolut inte för ett litet bo, om man nu måste ta bort det. Men som skrivits innan, bålgetingar är snälla och lugna, sticker mycket mer sällan än vanliga getingar och lever (oftast iaf) i mindre kolonier (så man ser dem sällan/aldrig i svärmar). Låt dem vara om det är praktiskt möjligt…..
 
  • Gilla
carelisas och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.