C cpalm skrev:
Som sagt @mickef , läs tråden först så slipper vi ta alltsammans från början med dig...
Om det framgår någonstans i tråden att man inte får ta ut kontanter från sina konton och inläggaren kan belägga det, ger jag mig. Jag tänker hur som helst inte läsa igenom hela tråden.
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Mikael_L
Hjälper ju inte dig ifall de inte vill befatta sig med pengarna.
Det blir lika svårt som att du skulle ha tillgångarna i någon märklig kryptovaluta från Nordkorea.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hjälper ju inte dig ifall de inte vill befatta sig med pengarna.
Det blir lika svårt som att du skulle ha tillgångarna i någon märklig kryptovaluta från Nordkorea.
Varför skulle de inte?
 
M mickef skrev:
Varför skulle de inte?
Att ha kontanter med uttagskvitton är svagare än att ha kvitto och överföring till ditt konto. Kontanterna behöver inte vara samma kontanter som du tog ut.
Och att ha kvitto på att du fört över pengar från ditt eget konto hos svensk bank är inte tillräckligt för att få använda dem för amortering.
Alltså är kontanter värdelösa (redan innan det faktum att banker inte tar emot kontanter).
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Mikael_L
Hela denna fråga har ju en spännande dimension.
Alla valutasystem, utan undantag, bygger ju på tilltro till valutan och valutasystemet.

Om man inte kan använda sina tillgångar så faller ju förtroendet.
Jag har sedan denna tråd startat funderat på hur man egentligen ska förfara med sina kontanta tillgångar för att de inte ska bli värdelösa av någon orsak.

Om man har tillgångar i valuta, som är giltig och har ett värde, så blir det ändå rätt värdelöst ifall man blir förhindrad att använda tillgången.
 
  • Gilla
EddieHansson och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
M mickef skrev:
Varför skulle de inte?
För att de inte behöver.

Och de tjänar ju inga pengar på dig heller, så det finns inget tvång och inget incitament.
 
S sjoelund skrev:
Att ha kontanter med uttagskvitton är svagare än att ha kvitto och överföring till ditt konto. Kontanterna behöver inte vara samma kontanter som du tog ut.
Och att ha kvitto på att du fört över pengar från ditt eget konto hos svensk bank är inte tillräckligt för att få använda dem för amortering.
Alltså är kontanter värdelösa (redan innan det faktum att banker inte tar emot kontanter).
Det är nog inga problem att få pengarna verifierade, varför det nu skulle spela roll.
Om det är så att banker inte tar emot kontanter så faller ju mitt resonemang och jag lämnar den här helt osannolika historian.
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Stickan56
M mickef skrev:
Jag uppfattar det inte så, men har som sagt inte läst igenom alla inlägg, och ser det som osannolikt att det är fallet.
Då är det väl dags att börja läsa.

Stickan
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
M
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hela denna fråga har ju en spännande dimension.
Alla valutasystem, utan undantag, bygger ju på tilltro till valutan och valutasystemet.

Om man inte kan använda sina tillgångar så faller ju förtroendet.
Jag har sedan denna tråd startat funderat på hur man egentligen ska förfara med sina kontanta tillgångar för att de inte ska bli värdelösa av någon orsak.

Om man har tillgångar i valuta, som är giltig och har ett värde, så blir det ändå rätt värdelöst ifall man blir förhindrad att använda tillgången.
Sätt in pengarna på ett aktiedepåkonto, köp aktier. Går du minus får du dra av 30% i deklarationen. Då sitter staten med dig i båten om det är nån tröst:crysmile:
 
  • Wow
Stickan56
  • Laddar…
P
N Nisken skrev:
Utmärkt att bankerna och samhället äntligen reagerar mot misstanke om svarta pengar. Oavsett om det är kriminella pengar eller bara från svartjobb, så är det utmärkt att man tvingas visa varifrån de kommer.

Bästa sättet att helt bli av dessa "svarta pengar" är att helt slopa kontanter, så kan myndigheterna alltid kolla varifrån alla pengar kommer. Med banköverföringar, swish och kreditkortsbetalningar.

Försäljning av knark och stöldgods försvinner, liksom mutpengar, svartjobb, gatuprostitution OCH man behöver inte längre spara kvitton i tio år, myndigheterna kan ju själva utreda alla betalningsströmmar vid behov.

INNAN vi kommer dit, skulle jag byta bank OM de inte godtog din förklaring och dina papper för de senaste åren.

Konkurrensen mellan bankerna är hård att få låna ut pengar idag.
Är du en av våra allt för många naiva politiker?
Tror du på fullt allvar att penningtvättlagen förhindrar någon brottslighet ?
Se bara på vad t.ex. Swedbank har lyckats med, de var ganska nära att bli utestängda från att handla Dollar med FED, vilket troligen hade inneburit konkurs.
Se denna artikel från Veckans Affärer : https://www.affarsvarlden.se/artikel/miljardboter-i-usa-hotar-swedbank-6953383
Och där handlar det inte om några tusenlappar för kokain eller horor.

Det finns fullgoda alternativ för de som vill gringgå penningtvättslagen, antingen används Bitcoin eller annan cryptovaluta alternativt kontanter i utländsk valuta.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Javisst, men bankerna måste göra sina egna utredningar.

Stickan
Banken skall vara sin vakt på misstänkt pengatvätt. Sparpengar från andra banker kvalificerar väl inte där? Löjligt.
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
M
Tänk ”uteblivna statliga intäkter” så förstår ni varför regelverk införs, vilka som jagas med blåslampa osv. Detta kan appliceras på hela samhällsapparaten. Polisen blir prioriterade att utföra hastighetskontroller istället för att utreda inbrott. Skattebrott ger högre straff på skalan än misshandel, ibland tom. dråp.

Titta på utförselkontroller där ligor rullar över gränsen med stöldgods för miljonbelopp och vinkar till tullarna. När Svensson landar på Arlanda, då jääää_lar om han har en liter starkvara för mycket med sig, som han ändå har köpt, skattad i ett annat land.

Ja jag vet att det är offtopic, men ju mer man tänker på hur uppfuckade vissa saker är och man tänker på staten som bakomliggande indrivare så förstår man varför. ALLT handlar om klirret i statskassan, ALLT!

Kolla på elbilshetsen! Hur länge tror ni det dröjer innan elen som levereras till våra fastigheter kommer ha en skattesats liknande den på bensin/diesel? Jag gissar att när tillräckligt många bilister tvingats in i elbilsträsket så kommer priset (skattad och klar på räkningen) kosta minst 3kr/kwh. Och nej, jag är inte teknikmotståndare, jag vet bara hur scenariot kommer spela ut när statens uteblivna intäkter på bensin/diesel ska betalas.
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Det är en finfin ide som många kommit med i tråden. Grejen är att ge dem mer än bara lite trubbel.

  • Betala för att få ut alla kontoutdrag.
  • Begär sedan att efter att banken har gått igenom det de vill ha så begär du dem tillbaka
  • Tvinga dem att ta kopior av allt.
  • Eller begär ett verifikat på att de kontrollerat allt med att de har signat alla sidorna så du kan kontrollera dem.
Glöm inte, have fun !
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Stickan56
elpaco elpaco skrev:
Banken skall vara sin vakt på misstänkt pengatvätt. Sparpengar från andra banker kvalificerar väl inte där? Löjligt.
Ja det kan man tycka men så ser inte verkligheten ut.
Att skylla på att en en annan bank slarvat duger inte i slutändan.

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Ja det kan man tycka men så ser inte verkligheten ut.
Att skylla på att en en annan bank slarvat duger inte i slutändan.

Stickan
Jaså? Kan du ge referens på att en bank måste ha bevis på att pengarna är lagliga? Jag tror inte kraven är så högt ställda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.