Var finns huvudkranen till fastigheten?

Innanför fastighetsägarens ansvar utanför vattensamfälligheten.

/ATW
 
  • Gilla
Enterprise och 4 till
  • Laddar…
T
Borde inte grannen förstöra sin egen uppfart om det rinner vatten under asfalten?
Han borde vara mer angelägen än du att lösa det? Eller så borde du hinta om att han inte ska klaga när bilen står i slukhål om 6 mån. Så kanske han ändrar sig.

Är det fler som blir drabbade av detta eller är det bara du?
Lättare att övertala om det är flera tänker jag.
 
  • Gilla
Sticke och 12 till
  • Laddar…
Jag tolkar tråden så att man stängt av det läckande röret. Felet ligger troligen efter överlämningspunkten. Därmed har inte samfälligheten med det att göra.
 
  • Gilla
Enterprise och 6 till
  • Laddar…
H
Vet inte hur det är hos er.
Men där vi bor där sommarvattnet går.
Där ligger slangen knappt under ytan.
Kanske 10 cm ibland.
Slangen går runt i kvarteret sen är det div avstick åt olika håll upp till husen.
Där den går sitter det lite kranar så man kan stänga vissa hus eller delar av slingan.
Höst vill man att folk öppnar kranar om de kommer ihåg då dom släpper ut vattnet.
Våren när dom slår på vattnet så kommer ett par i föreningen och går runt för att se om det finns läckage och lufta ur ledningen, eller om något har frusit.

men gäller att veta vart pem slangen går i trädgården så man inte gräver av den.
Ofta kryssar slangen runt i trädgårdarna för det var ett billigt sätt att dra slangen.

de som inte ville ha sommarvatten fick heller ingen slang i sin trädgård.
De som ville ha blev med i föreningen, och godtog då även slangdragning.
Inget servitut skrivet alls.

Misstänker säkert något liknande här.
Men vad som gäller när det blir bråk om lagning, det vet jag inte.
Men vill ju mena att det är föreningens ansvar.

om inte det va som hos oss där 2 hus delade på en bevattningspunkt.
Då kopplade en del på slang och drog in till sig själv, den är ju då inte förening ansvarig för.
 
  • Gilla
Peternow och 5 till
  • Laddar…
Kan bara flika in att företaget som grävde knappast kan belastas om nu inte ledningen var utsatt.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
harry73
Jag undrar fortfarande hur vattenföreningen är organiserad. Är det en samfällighet, vilken info fick ni och grannen när ni köpte huset, var ligger anslutningspunkten.
Dras ledningen genom alla trädgårdar och vad är då ledningen som går under vägen?
Med vilka rättigheter ligger ledningen i vägen och i privat mark?

Kan du inte fråga föreningen om exakta dragningen och var anslutningspunkter finns?
Flygfoto över ett bostadsområde med markerad punkt som kan vara en anslutningspunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Nu har vi bara hört en sida av historien, det kan ju funnas anledning till att grannen är osams med TS.
Men om jag vore TS och grannen ensidigt var en tjurskalle/orsaken till osämjan, skulle jag jävlas lite.
Trycksätta röret från min sida med vanligt vatten......
Och när grannen sen gräver upp för att laga slukhålet, kan man passa på att laga röret :)
 
  • Gilla
  • Haha
Heidina och 36 till
  • Laddar…
Eftersom varken grannen eller föreningen vill kännas av något problem med befintlig ledning så föreslår jag att TS slår på vattnet igen, så får vi se hur länge grannen eller föreningen tycker att det inte gör något.
 
  • Gilla
P skum och 11 till
  • Laddar…
Tess90 Tess90 skrev:
Hej,

Jag bor i ett sjönära villaområde i södra Stockholm där vi har tillgång till sommarvatten. Vi har ett delat stort dubbelgarage med grannen där tomtgränsen går mittemellan garaget. Grannen har under våren asfalterat sin del av uppfarten och hans byggare lyckades då spräcka sommarvattenröret som legat under vilket märktes efter att asfalten lades(det började bubbla upp vatten ett par dagar efter).

Det dumma är att det rör som förstördes är mitt inkommande sommarvatten och grannen som jag är osams med sedan tidigare har nu mage och hävda att han inte har någon skyldighet att åtgärda röret och säger att jag får gräva upp min tomt och hitta en ny anslutning någon annanstans.

Vad gäller här? Jag har bett honom att återställa till ursprungligt skick, dvs att hans entreprenör får gå på sin ansvarsförsäkring (om det nu är en seriös firma) och att jag inte tänker lägga ner varken tid eller pengar på något han orsakat.

Han säger att röret ligger på hans tomt och att han inte behöver åtgärda det... All tips är uppskattat, främst vad jag har rätt till rent juridiskt.

Bifogar en bild på hur uppfarten ser ut. Det när numera en kantsten på tomtgränsen.
Tess

Sluta nu att läsa denna tråden. För många som gissar och häver ur sig subjektiva tyckanden. De faktabaserade och nyttiga svaren kommer att drunkna i resten. Du behöver:
1. Ta reda på och ta fram fakta
- vem äger röret?
- vem förser dig med sommarvatten?
- vad säger föreningens stadgar?
- vad säger ev servitut?
- vad säger detaljplan?

2. Denna fakta tar du sedan till en fysisk person som kan tolka den och översätta den till dina rättigheter och andras skyldigheter.

3. SEN kan du börja fundera på vilka åtgärder som ni tycker är lämpliga, inte vad Bittergrinburk58 häver ut sig efter 5 stycken 2,8:surprised:r en kväll efter att dom äntligen börjar bita och självförtroendet stiger bakom skärmen.

Lycka till!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
Blåsalvia och 71 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Sommarvattenförening, är det en gemensamhetsanläggning?
harry73 harry73 skrev:
Jag undrar fortfarande hur vattenföreningen är organiserad. Är det en samfällighet, vilken info fick ni och grannen när ni köpte huset, var ligger anslutningspunkten.
Dras ledningen genom alla trädgårdar och vad är då ledningen som går under vägen?
Med vilka rättigheter ligger ledningen i vägen och i privat mark?

Kan du inte fråga föreningen om exakta dragningen och var anslutningspunkter finns?
[bild]
En viktig fråga som harry73 ställer är hur vattenföreningen är organiserad. Om det är en gemensamhetsanläggning så har alla skyldighet att sköta sin del utan att det finns servitut.
 
  • Gilla
EddieHansson och 8 till
  • Laddar…
Hej. Bra råd från Robertwh. Men jag har ett tips till. Ta reda på HUR röret gick sönder.
Att kravställa asfaltsläggarens ansvarsförsäkring kräver en vårdslöshet från deras sida, svårt!

MEN det råder strikt ansvar på alla skador som är i följd av trafik. Har röret skadats av grävaren så är de i princip skyldiga tills de bevisar motsatsen, rent juridiskt är det din största chans.

Lycka till!
Tess90 Tess90 skrev:
Hej,

Jag bor i ett sjönära villaområde i södra Stockholm där vi har tillgång till sommarvatten. Vi har ett delat stort dubbelgarage med grannen där tomtgränsen går mittemellan garaget. Grannen har under våren asfalterat sin del av uppfarten och hans byggare lyckades då spräcka sommarvattenröret som legat under vilket märktes efter att asfalten lades(det började bubbla upp vatten ett par dagar efter).

Det dumma är att det rör som förstördes är mitt inkommande sommarvatten och grannen som jag är osams med sedan tidigare har nu mage och hävda att han inte har någon skyldighet att åtgärda röret och säger att jag får gräva upp min tomt och hitta en ny anslutning någon annanstans.

Vad gäller här? Jag har bett honom att återställa till ursprungligt skick, dvs att hans entreprenör får gå på sin ansvarsförsäkring (om det nu är en seriös firma) och att jag inte tänker lägga ner varken tid eller pengar på något han orsakat.

Han säger att röret ligger på hans tomt och att han inte behöver åtgärda det... All tips är uppskattat, främst vad jag har rätt till rent juridiskt.

Bifogar en bild på hur uppfarten ser ut. Det när numera en kantsten på tomtgränsen.
 
  • Gilla
Enterprise och 3 till
  • Laddar…
r0bertwh r0bertwh skrev:
** För många som gissar och häver ur sig subjektiva tyckanden. De faktabaserade och nyttiga svaren kommer att drunkna i resten. **

Lycka till!
Exakt! Fattar inte att folk skrivit så många rena gissningar och rappakalja!

Vet man inte vad man talar om är det bättre att hålla sig och bara läsa - hjälper ingen att komma med tyckanden och tro-enden..
 
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
H helder skrev:
Exakt! Fattar inte att folk skrivit så många rena gissningar och rappakalja!

Vet man inte vad man talar om är det bättre att hålla sig och bara läsa - hjälper ingen att komma med tyckanden och tro-enden..
Ibland när jag undrat nåt i ett forum har jag mycket tydligt gjort klart i mitt inlägg att endast svar från de med faktiskt kunskap eller erfarenheter är önskvärda. Nackdelen är att det då inte blir mycket till tråd utan oftast helt tyst...
Det kanske på ett sätt är lika bra men ett problem är att då hamnar tråden långt ner och får få exponeringar vilket kan bidra till att de som faktiskt har nåt vettigt att tillägga inte ser tråden.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
harry73
Om inte ts kommer med bra svar, får man leta ;)
Jag vet nu vilken förening det handlar om och i en historisk beskrivning, skriver man följande om föreningen
Förening förresten, några formaliteter skapades aldrig och än i dag fungerar systemet – bra – utan stadgar, årsmöte och styrelseval.
 
  • Gilla
  • Wow
OlssonX och 4 till
  • Laddar…
sunnis
Slå på vattnet? Det är ju inte "din" ledning och du har betalt för sommarvattnet och är medlem i gemensamhetsanläggningen.

Att det läcker hos din granne är inte ditt problem, utan det får föreningen och grannen lösa. Föreningens problem är att de har ett trasigt ledningsnät som de äger, grannens problem är att han har läcka som kommer errodera sönder marken. Din granne har väl också sommarvatten i samma anläggning?
 
  • Gilla
helder och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.