Hej alla byggahus-kunniga. Vad sägs om en båtfråga.
Hade båten på land (utombordare Suzuki DF90A) och bytte oljer och ojlefilter.
Testkörde med trädgårdslang och muffar, det sprutade bra (en kraftig stråle) ur kylvattenhållet som det ska.
Så byte av impeller kändes onödigt just nu.
Nu la jag just ner den i vattnet och nu skvätter det bara lite ur hålet.
Frågan:
- La just impellern av eller kan det bero på något annat? Skräp i systemet?
Tack på förhand.
Hade båten på land (utombordare Suzuki DF90A) och bytte oljer och ojlefilter.
Testkörde med trädgårdslang och muffar, det sprutade bra (en kraftig stråle) ur kylvattenhållet som det ska.
Så byte av impeller kändes onödigt just nu.
Nu la jag just ner den i vattnet och nu skvätter det bara lite ur hålet.
Frågan:
- La just impellern av eller kan det bero på något annat? Skräp i systemet?
Tack på förhand.
Redigerat:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 098 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 098 inlägg
Menar du hålet som är uppe på motorn?
Det är bara en indikation på vatten.
Kylvattnet går oftast ut genom rigg nede eller i propeller.
Min var tät på en Yamaha jag hade.
Körde en säsong med det.
Visste ju att kylning fick den.
med det sagt.
Ta av kåpan och lossa slangen till den lilla plast genomförningen.
Blir det mer sprutt?
Kan va något skit som sugit med upp och fastna i det lilla hålet på tur ut.
Isåfall ta en liten ståltråd och peta.
va gammal är impellern?
Är inte strålen som är viktig utan mängd vatten som kommer genom kylkanalen.
Om det ser ut som en gammal gubbe som pissar i kylkanalen då bör man byta
Det är bara en indikation på vatten.
Kylvattnet går oftast ut genom rigg nede eller i propeller.
Min var tät på en Yamaha jag hade.
Körde en säsong med det.
Visste ju att kylning fick den.
med det sagt.
Ta av kåpan och lossa slangen till den lilla plast genomförningen.
Blir det mer sprutt?
Kan va något skit som sugit med upp och fastna i det lilla hålet på tur ut.
Isåfall ta en liten ståltråd och peta.
va gammal är impellern?
Är inte strålen som är viktig utan mängd vatten som kommer genom kylkanalen.
Om det ser ut som en gammal gubbe som pissar i kylkanalen då bör man byta
Kanske gammal gubbe?
Med slang+muffar var det mer ungdomlig stråle.
Ska försöka hitta slangen och plastgenomföringen…
Hur vet man annars om den får tillräckligt med kylvatten? Trodde strålen berättade detta men man lurar den med trädgårdsslangen alltså?
Köpte den förra sommaren. Förra ägaren gjorde allt själv så jag har ingen aning när den byttes senast.
Följdfråga: ny olja som sagt så jag undrar om ett impellerbyte på denna motor betyder att de måste tömma allt igen?
Med slang+muffar var det mer ungdomlig stråle.
Ska försöka hitta slangen och plastgenomföringen…
Hur vet man annars om den får tillräckligt med kylvatten? Trodde strålen berättade detta men man lurar den med trädgårdsslangen alltså?
Köpte den förra sommaren. Förra ägaren gjorde allt själv så jag har ingen aning när den byttes senast.
Följdfråga: ny olja som sagt så jag undrar om ett impellerbyte på denna motor betyder att de måste tömma allt igen?
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 098 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 098 inlägg
Om du inte vet om skicket på impeller så byter du.
En impeller för ett par hundringar.
När bom blir lite slitna kan man ha otur att bladet kan gå av och följa med upp i riggen.
Där fastnat dom och blockerar för vatten in till motorn.
Kan bli dyrt att ta isär.
Slangen till Strålen sitter oftas efter röret upp från riggen.
Så strålen kommer direkt.
Skulle termostaten va trasig så ser du fortsatt strålen, men vatten går inte genom hela motorn och kyler inte.
så vill man va säker så startar man upp motorn på land, låter den gå.
Som på Johnson och evinrud så är det 2 kanaler på riggen som vattnet kommer ut genom när termostaten öppnar, då ser man att den fungerar med.
Yamahan min så kommer allt vatten genom propellern. ( vanligast ).
Startar upp så får den gå och så ser man på vattnet.
men som sagt, vet du inte skick på impeller byt.
Frågar du en service man så ska impeller bytas vart år. eller kontrolleras.
Räcker med lite torrkörning så är den skrot.
Eller att de som haft bara bytt impeller men att den gått varm så impeller hus blivit skadat.
Då bygger den nya impellern inte tryck upp till motorn.
När man är ute på sjön så vill man veta att grejerna är ok.
Köpte ny impeller till min motor nu.
165 kr via jobbets konto.
En impeller för ett par hundringar.
När bom blir lite slitna kan man ha otur att bladet kan gå av och följa med upp i riggen.
Där fastnat dom och blockerar för vatten in till motorn.
Kan bli dyrt att ta isär.
Slangen till Strålen sitter oftas efter röret upp från riggen.
Så strålen kommer direkt.
Skulle termostaten va trasig så ser du fortsatt strålen, men vatten går inte genom hela motorn och kyler inte.
så vill man va säker så startar man upp motorn på land, låter den gå.
Som på Johnson och evinrud så är det 2 kanaler på riggen som vattnet kommer ut genom när termostaten öppnar, då ser man att den fungerar med.
Yamahan min så kommer allt vatten genom propellern. ( vanligast ).
Startar upp så får den gå och så ser man på vattnet.
men som sagt, vet du inte skick på impeller byt.
Frågar du en service man så ska impeller bytas vart år. eller kontrolleras.
Räcker med lite torrkörning så är den skrot.
Eller att de som haft bara bytt impeller men att den gått varm så impeller hus blivit skadat.
Då bygger den nya impellern inte tryck upp till motorn.
När man är ute på sjön så vill man veta att grejerna är ok.
Köpte ny impeller till min motor nu.
165 kr via jobbets konto.
Kan absolut var impellern som är kass. Men innan du börjar skruva isär motorn testa att trycka upp en liten ståltråd eller något annat i det lilla hålet där ”skvallerstrålen” kommer ut. Vispa runt lite och testa igen. Det är mycket vanligt att hålet sätts igen av smuts, avlagringar eller annat.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 098 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 098 inlägg
Hade du haft motorn i flera år och du vet när service och impeller har vart bytt då är det säkrare.
Brukar se varje år på min hur den ser ut.
Tar ca 15 minuter att kolla den på motorn jag har.
Tror det är lika på den där med.
25 hk suzuki på jobbet så är det 5 skruv och växelstaget så är drevet nede.
Sen 4 skruv till impeller huset.
Väldigt enkelt.
En impeller som är dårlig kan fort bli en dårlig dag på sjön
Brukar se varje år på min hur den ser ut.
Tar ca 15 minuter att kolla den på motorn jag har.
Tror det är lika på den där med.
25 hk suzuki på jobbet så är det 5 skruv och växelstaget så är drevet nede.
Sen 4 skruv till impeller huset.
Väldigt enkelt.
En impeller som är dårlig kan fort bli en dårlig dag på sjön
Skulle tro att det tar ett par timmar om man inte gjort det innan, men det verkar ju faktiskt som man kan göra det själv, som sagt, om man har verktyg och inte alltför många tummar mitt i handen.
Hittade denna som är en liknande motor:
Hittade denna som är en liknande motor:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 098 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 098 inlägg
Ja det är nog lika.
Endel får man dela växelstaget med en vantskruv.
Men brukar va mindre snurror.
Propellern behöver inte tas av.
Ett par timmar nja säg en timme då och då är det inklusive att tvätta och lägga tillbaka verktygen .
Det är enkelt, och man lär sig att känna sin motor med.
Men visst finns en del som har många akter monterade tummar som hatar att skruva med.
följer du den videon så är du i mål.
enda att tänka på, ha neutral i på reglaget.
När drevet är nede så rör inte reglaget alls.
Endel får man dela växelstaget med en vantskruv.
Men brukar va mindre snurror.
Propellern behöver inte tas av.
Ett par timmar nja säg en timme då och då är det inklusive att tvätta och lägga tillbaka verktygen .
Det är enkelt, och man lär sig att känna sin motor med.
Men visst finns en del som har många akter monterade tummar som hatar att skruva med.
följer du den videon så är du i mål.
enda att tänka på, ha neutral i på reglaget.
När drevet är nede så rör inte reglaget alls.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 098 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 098 inlägg
Ja är nog ingen fara för ser ut att va bra stråle.
Man får ju varning innan för varmgång med.
Det jag tycker är skit är om man kör lite för länge så en vinge går av och fastnar uppe i en kylkanal.
Du kan då ha full stråle på motorn då den ligger först efter röret i riggen.
Men flödet genom motorn är strypt.
Jag fick plocka av toppen på min motor och fick tag på 2 vingar.
Va en del jobb men fick den till
Man får ju varning innan för varmgång med.
Det jag tycker är skit är om man kör lite för länge så en vinge går av och fastnar uppe i en kylkanal.
Du kan då ha full stråle på motorn då den ligger först efter röret i riggen.
Men flödet genom motorn är strypt.
Jag fick plocka av toppen på min motor och fick tag på 2 vingar.
Va en del jobb men fick den till