P Perkylainen skrev:
14 gav jag, för arbete, material och frakt för enbart duken. Min är drygt 24kvm exkl kanalerna som ger någon halv kvadrat extra. Det är fyra ”remsor” som är ihopsydda på längden, dvs tre ”sömmar”…!
Ok, mitt är bara ca 15 m2, så det låter ju orimligt dyrt. Det är svårt att argumentera mot det bara, men att det inte kostade mer än så för dig är ju iaf något konkret jag kan komma med. Tack för svaret!
 
Jag gav 10500 för 24kvm (6X4m) utan kanaler. Säljaren menade att det skulle bli "snuskigt" dyrt med dessa.
Jag mätte noggrant och fäste de elva alu-rören på 7 punkter:
4 farmarskruv (packningen bär upp väldigt bra
3 öglebult M5 (som jag kompletterade med packning från farmarskruv) till löpvagnarna.
Det tog en hel lördag med all mätning, förborrning odyl, men det var det värt!
In- och utdraget fungerar perfekt!
Monterade aluminiumrör för utdragbart markistak fästa under en träkonstruktion i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Monterade aluminiumrör under ett trädgårdstak ovanför uteplats med möbler och växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Monterade alu-rören under ett träpergolatak över en uteplats, med synliga farmarskruvar och packningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Perkylainen
  • Laddar…
Som uppfödd på en syfabrik så undrar man ju varför det skulle bli så dyrt med kanaler...

Ja visst är det lite mätning och så men annars?

Jag som tycker själva tygkostnaden är hög och då kan jag köpa in det till inköpspris
 
  • Gilla
Bangeman79
  • Laddar…
Har ingen bra förklaring varför det hamnade tre bilder i inlägget men tar såklart fullt ansvar :)
 
  • Gilla
Bangeman79 och 1 till
  • Laddar…
R Richard P skrev:
Jag gav 10500 för 24kvm (6X4m) utan kanaler. Säljaren menade att det skulle bli "snuskigt" dyrt med dessa.
Jag mätte noggrant och fäste de elva alu-rören på 7 punkter:
4 farmarskruv (packningen bär upp väldigt bra
3 öglebult M5 (som jag kompletterade med packning från farmarskruv) till löpvagnarna.
Det tog en hel lördag med all mätning, förborrning odyl, men det var det värt!
In- och utdraget fungerar perfekt!
Snyggt! Ser gärna mer detaljbilder på hur du löst upphäng o in-/utdrag då jag inte är helt nöjd med min lösning…
 
  • Gilla
Manfreds
  • Laddar…
Kommer i morgon…
Fotboll nu
 
  • Gilla
Perkylainen och 1 till
  • Laddar…
Fotbollen gick ju bra...
Hoppas bilderna går att zooma..

Mitten av Mars - vinterkänsla:
Person som arbetar med trädgårdsprojekt, med verktyg och material utspridda på en nygrävd yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mitten av Maj - medelhavskänsla:
Trädgård med pergola, matplats och inbyggd pizzaugn, grön gräsmatta, vinterkänsla byts till medelhavsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mitt enkla dragschema, tog lite tid att klura ut teoretiskt men fungerade direkt
Handritat schema på linjärt dragsystem för pergola med färgmarkeringar och noteringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Använde mig av rostfria enkel- och dubbelblock från Bauhaus
En utomhusgrill med ett överliggande konstruktionssystem av trä och metall inkluderande vajrar och block.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Genomgående rostfri öglebult med tillagd farmarskruvpackning. Enkelt upphängd i buntband
(Bild från bakre rör, onödigt med dubbelvagn då den aldrig kommer att röra sig...)
Rostfritt enkelblock fäst vid trä med en genomgående öglebult och rep genom blocket för upphängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övriga infästningar är 20mm farmarskruv. Förborra innerdiametern så är den lätt att skruva i och sitter som berget.
Del av ett solskyddssystem med träreglar, rostfritt rörsystem och beige duk, enkelt infäst med öglebultar och buntband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Främre alurör (dubbelvagn)
Syns kanske inte så bra men jag satte en öglebult i bakre hålet av vagnen där jag bara knöt fast linan.
Fäste nästa lina i främre hålet med ett wirelås för enkel justering
Mekanism för upphängning av duk med rostfria block och öglebult, infäst med buntband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har inte hunnit använda det mer än några veckor men det är väldigt lätt att dra fram duken och den blir kvar där den placeras (om det inte blåser väldigt mycket).
Det är lite trögare att att dra tillbaka den men fullt funkis.
Har justerat längd o parallellitet en gång (tog 5 min) men får nog på det igen då linan sträcks nu i början.

Önskas någon specifik bild så fixar vi såklart det..
 
  • Utegrill med överliggande träbjälkar som stödjer ett drag-/täckningssystem med rostfria block och öglebultar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
..förstår fortfarande inte varför vissa bilder hoppar in mer än en gång...
 
Grymt Richard. Mitt dragsystem funkade bra förra året men iår har jag justerat fallet på skenorna, sänkt den yttersta några mm, typ 4. Och nu är det jättetrögt att dra i snöret… knappt så det går. Tror vagnen dras snett, så den fastnar liksom. Förmodligen pga falljusteringen.

Ska prova lite olika varianter innan draglinan åker upp igen. Jag har mkt tunnare lina än din, kanske också påverkar.
 
R Richard P skrev:
Fotbollen gick ju bra...
Hoppas bilderna går att zooma..

Mitten av Mars - vinterkänsla:
[bild]
Mitten av Maj - medelhavskänsla:
[bild]

Mitt enkla dragschema, tog lite tid att klura ut teoretiskt men fungerade direkt
[bild]

Använde mig av rostfria enkel- och dubbelblock från Bauhaus
[bild]

Genomgående rostfri öglebult med tillagd farmarskruvpackning. Enkelt upphängd i buntband
(Bild från bakre rör, onödigt med dubbelvagn då den aldrig kommer att röra sig...)
[bild]

Övriga infästningar är 20mm farmarskruv. Förborra innerdiametern så är den lätt att skruva i och sitter som berget.
[bild]

Främre alurör (dubbelvagn)
Syns kanske inte så bra men jag satte en öglebult i bakre hålet av vagnen där jag bara knöt fast linan.
Fäste nästa lina i främre hålet med ett wirelås för enkel justering
[bild]

Har inte hunnit använda det mer än några veckor men det är väldigt lätt att dra fram duken och den blir kvar där den placeras (om det inte blåser väldigt mycket).
Det är lite trögare att att dra tillbaka den men fullt funkis.
Har justerat längd o parallellitet en gång (tog 5 min) men får nog på det igen då linan sträcks nu i början.

Önskas någon specifik bild så fixar vi såklart det..
Hej, ser bra ut. Var köpte du skenor och vagn? Är det aluminium, och vad betalde du?
 
B Bluelane skrev:
Hej, ser bra ut. Var köpte du skenor och vagn? Är det aluminium, och vad betalde du?
Hej,
Ursäkta sent svar, fick klydd med inloggningen..
Skenorna, galvade,tog jag från Ahlsells ca 3500 för tre 6m inkl leverans.
Vagnarna beställde jag från Hägges Golf https://haggesgolf.com/sv/ då de var mycket billigare än alla andra jag kollade upp (exakt samma fabrikat). De levererade på 2 dagar
 
S solsegelsverige skrev:
Så här kan man också göra.[bild]
Ser snyggt ut och väldigt likt det vi har fundering på! Vad är det för segel? Har du någon Vad är det för dimensioner på materialet?
 
  • Gilla
Ninjasmurfen
  • Laddar…
R Richard P skrev:
Hej,
Ursäkta sent svar, fick klydd med inloggningen..
Skenorna, galvade,tog jag från Ahlsells ca 3500 för tre 6m inkl leverans.
Vagnarna beställde jag från Hägges Golf [länk] då de var mycket billigare än alla andra jag kollade upp (exakt samma fabrikat). De levererade på 2 dagar
Funkar vagnarna från Häggs Golf bra efter en vinter utomhus? Jag har kollat lite på plastmans vagnar, de här är billigare. Men får man vad man betalar för?
 
Inga problem hittils, de löper på bra. Dock har jag rengjort lite i skenorna då det blåser in div skit..
 
  • Gilla
MrSki
  • Laddar…
E
Jag väcker lite liv i den här gamla tråden då jag jagar nån form av pergolamarkis som man kan dra ut från huset med hjälp av linor.
Jag gjorde en liten skiss och skickade till ett företag för att få en uppskattning av priset.

Offert:
2st bredd 4m utfall 3.6m
Vinterpris 72000:-

Tror ni det kan vara så att de fått med en 0:a för mycket.

Vi har även kikat på terassmarkis, 7*3.5m skulle gå på ca 55.000 inkl motor, fjärr osv och det känns ju lite lockande än 72.000 för lite tyg och ett par tunna alu profiler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.