Undrar vad ni skulle säga är bäst.

Det finns ju en mängd sidor som skickar förfrågningar till olika hantverkare.
Hur mycket de delar med varandra då vet jag inte samt så finns väl risken (om det nu ens är något att beakta) att om man använder flera sådana sidor så skickar man eventuellt flera förfrågningar till samma hantverkare.


Annars finns ju möjligheten att ringa eller maila själv.
Tänker mig att man har bättre koll på informationsflöder, man kan ha någon hyffsad i reserv med ett högre pris och bolla det mot andra för ett lägre pris eller en paketdeal eller något liknande.


Vad hade ni tagit själva om det gäller renoveringen av ett mindre badrum?

Finns det förresten någon tid på sommaren då hantverkarna har minst att göra och därför är mest intresserade av nya jobb? Tänker mig kanske mitt på sommaren då företagen redan fått sitt gjort men de som köper lägenhet för nytt jobb/studier inte har påbörjat deras än?
 
Till att börja med: Gå inte via några offerttjänster. Det är ett säkert sätt att inte få en bra hantverkare. Alla där är inte helt kassa, men många. De duktigaste hantverkarna går aldrig via de här offerttjänsterna.

Väldigt många "byggföretag" som du får kontakt med via dessa sidor är själva snarare förmedlingsföretag, eller rena säljföretag. De skickar ut en säljare som sålde damsugare för en månad sedan. Han säljer dig en badrumsrenvoering så dyrt han kan. När du väl skrivit på, så raggar de upp hantverkare till lägsta möjliga kostnad, och då pratar vi om 30 - 50 kr/h. Du får en "plattsättare" som körde sopor i Bulgarien till för en vecka sedan. Och så är du i en soppa som ger ett dåligt resultat och till mycket högre kostnad än du räknat med. Har du riktig otur så anlitar de något MC gäng för att få dig att betala.

Fullt så illa går det bara ibland, men principen är att om du skall få ett bra resultat till vettigt pris, så kör enbart på referenser, och då inte referenser som finns hos offertföretagen och liknande ställen, de är oftast falska. Utan kolla med kolleger, släktingar, grannar. Kolla var det pågår arbeten i närområdet, ring på och fråga husägaren om firman är bra osv.

Och räkna i din tidplan med att en bra firma är fullbokad i minst 6 månader frammåt, ibland i flera år. Och firman är lika kräsen med att kolla upp dig som du är med att kolla firman. Får de inte bra referenser på dig så är kön väääldigt lång. En firma som kan börja inom några veckor är en varningssignal.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Workingclasshero och 17 till
  • Laddar…
Tack för svaret.
Det där med att köerna är så långa idag och att jag ska behöva känna entrepenören i andra eller tredje led för att kunna få till något innan sommaren låter dock lite sjukt. Får väl hoppas att det inte stämmer där jag bor :)

En sak tycker jag låter helt sjukt.

Enl den här artikeln: https://www.byggahus.se/badrum/kostnad-bygga-nytt-badrum så är totalentrepenad dyrare än delad sådan.

I alla andra branscher jag varit involverad så är paketdealen billigare. Allt görs samtidigt, man kan lägga upp tiden mer effektivt och firman är glad att de får allt jobb själva.

Varför/är det dyrare när det gäller renoveringar och hur jobbar man bäst med delentrepenad i så fall?
 
Ett fastprisprojekt är (nästan) alltid dyrare än att anlita på löpande räkning. Därför att entreprenören måste ta till marginaler för "lagom oväntade problem". Större oväntade problem friskriver de sig oftast för. Vi fastpris får du betala för alla problem som kan uppstå, även om bara hälften av problemen uppstår.

Risken med löpande är att du kan få någon som fifflar med timmarna, du kan få någon som tar 5ggr längre tid än firman som erbjuder fastpris. osv. Här är det viktigt med referenser, en duktig hantverkare tjänar mer på sitt goda rykte, än han kan tjäna geneom att fiffla med tidredovisningen. En duktig hantverkare behöver inte maska ihop massor med timmar, det strular bara till det med nästa kund i kön. Den duktige hantverkaren har "alltid" en nästa kund som står och väntar. Och en duktig hantverkare arbetar i många fall dubbelt så fort eller ännu snabbare än en oerfaren hantverkare. Stirra dig inte blind på det offererade timpriset. Anlita någon med bra verifierade referenser (alltså inte några omdömen på olika omdömestjänster på nätet), och ta den som verkar bäst, såvida inte hans pris är extremt mycket högre än den näst bästa, det blir billigare trots lite högre timpris.
 
  • Gilla
Ingenjören och 5 till
  • Laddar…
Jora. Fastpris vs Timpris är jag helt på hempularen. Låter lågiskt.

Tänker mer Full entrepand vs Delad.

Alltså att antingen anlita: snickare, montör rörmockare, elektriker osv för sig (oavsett form) eller att göra allt från en firma. Av någon anledning tycks det senare generellt bli dyrare även om båda är fastpris.
 
Om du själv tar in resp hatverkare så får du lägre timpris. Om du låter din valda hantverkare ta in underentreprenörer så läggs det på ett entreprenörsarvode på 10-20%. Men samordningen lär ju bli bättre om du låter någon annan än du själv stå för det.
 
ByggaB ByggaB skrev:
för att kunna få till något innan sommaren låter dock lite sjukt.
Det är ju sommar? Får du någon som kan börja på måndag så är det nog något lurt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Det här är så udda för mig som inte har erfarenhet av branschen i sig. Men det funkar väl så.
Kan förstå ett sådant arvode för materialkostnader om man alltså inte orkar köpa in själv. Men för arbete känns det bara konstigt.

Är inte det här det de kallar för generalentrepenad då?

Borde inte de som gör "totalentrepenad" ha egna gubbar som kan exempelivs VVS eller El eller vad man nu skulle behöva ta in någon från utsidan för?

Nåväl är väl så det funkar i a f.
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Det är ju sommar? Får du någon som kan börja på måndag så är det nog något lurt.
Innan sommaren är slut # tänkte jag säga :)
 
Du lär få svårt att hitta en bra hantverkare innan sommaren är slut. De har längre kö än så. Och även hantverkare tar semester.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Kanske får skippa badrummet då eller göra den största delen av arbetet själv med lite bärhjälp.


Tack för tipsen
 
  • Gilla
Plumber2000
  • Laddar…
Innan sommaren är slut (skolorna börjar), är det ca åtta veckor, utav dessa är det minst fyra veckor semesterledighet, alltså fyra aktiva arbetsveckor kvar tills skolorna börjar.

Å nu under pandemin så har många fler anlitat hantverkare till olika projekt, så det medför också längre köer samt att det börjar bli brist på vissa material, nu senast så flaggar kabeltillverkarna att det kan bli brist på halogenfri kabel/tråd.
https://www.elinstallatoren.se/2021/06/nexans-vd-risk-for-kabelbrist-i-host/
 
ByggaB ByggaB skrev:
Undrar vad ni skulle säga är bäst.
Finns det förresten någon tid på sommaren då hantverkarna har minst att göra och därför är mest intresserade av nya jobb? ?
När det kommer till badrumsrenovering är min rekommendation att anlita en firma som håller i allting. Du kan komma undan billigare om du håller i det själv, men det är mycket att tänka på och samköra. Hör med grannar som nyligen renoverat, bor du i en BRF så hör med dem om de vet vilka som nyligen har renoverat och kan lämna referenser på företag.

När det kommer till att hitta firmor, så i Stockholm ligger starten i September om du vill ha ett större jobb utfört.
 
Tror du (TS) gör en liten tankevurpa kring prissättningen för delad entreprenad jämfört med en totalentreprenad.
I en delad entreprenad får du själv hantera all planering och samordning, se till att de olika momenten sker i rätt tid och rätt ordning. I en totalentreprenad får du en(1) part som hanterar allt detta åt dig. Du behöver själv inte rådda med någon samordning eller ringa runt en massa utan den tjänsten läggs på totalentreprenören. Till detta går en del timmar och ansvar och det får man såklart betala för. Så att de det som en paket-deal som borde vara billigare är tyvärr ett feltänk.

Angående diverse förmedlingssidor och de entreprenörer som man hittar där så är det ju helt enkelt så att de allra bästa och mest eftertraktade entreprenörerna inte behöver använda sig av sådana och därför inte har något intresse av att betala för att vara med i diverse tjänster/portaler/förmedlingar.
De kan leva på sina referenser. Kunderna kommer till dem helt enkelt och de behöver inte aktivt jaga nya kunder. Det är effekten av att göra bra jobb med nöjda kunder :)
 
  • Gilla
Peter_Bromma och 5 till
  • Laddar…
Jag har använt offerttjänster ett par gånger. Vissa hantverkare har autoreply så att det skickas ett svar fem minuter efter att du lägt in ditt ärende på sidan. Jag lade in det vid tvåtiden på natten och fick ändå omedelbart svar från ett par stycken. De skriver att de gärna kommer och tittar på uppdraget, så att jämföra priser kräver alltid att du tar hem hantverkarna, även om det bara gäller att skruva i en skruv och du beskriver uppdraget in i minsta detalj.

Min senaste förfrågan gav två svar som såg vettiga ut till en början. Den ena var en polack som jobbat som hantverkare många år i Tyskland, men nu blivit tillsammans med en svensk dam. Han var svår att kommunicera med men jäklar vilket bra jobb han och hans gubbar gjorde!!! Riktigt snyggt resultat, inget stök på byggplatsen, material till självkostnadspris och bra input om lösningar som jag själv inte kommit på.
Eftersom jag jobbar som skattmas så vill jag gärna kolla runt lite innan jag anlitar någon, så att jag inte stöder någon skurkverksamhet. Det är inte snyggt om jag skulle anlita svart arbetskraft exempelvis. Den andra byggfirman som visade intresse hade inga anställda enligt registren men de arbetade ändå i hela Sverige, Den som ägde och styrde bolaget sätt i sju andra bolagsstyrelser, saknade inkomst och bodde oftast på en parkbänk i Norrköping. Bolaget hade skulder hos kronofogden och gick med minusresultat på papperet. Det företaget valde jag inte. Antagligen är jag yrkesskadad och överdrivet misstänksam.

Så det kan bli både bra och dåligt.
 
  • Gilla
Zaazu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.