P pmd skrev:
Tyvärr är det din uppgift.
Det är väl bankens uppgift att ifrågasätta vad jag har fått pengarna från i första skedet, väl insatta på kontot är de redan "tvättade". Om de är tvingade att kontrollera vad jag gör med dem, vet jag inte men det är ju enkelt att redovisa.
 
P
De är tvungna att verifiera att det inte är "tvättade" pengar, vilket innebär du är tvungen att visa dem att dina pengar är vita. Läs inläggen av TS så får du veta hur det kan gå till.
 
P pmd skrev:
De är tvungna att verifiera att det inte är "tvättade" pengar, vilket innebär du är tvungen att visa dem att dina pengar är vita. Läs inläggen av TS så får du veta hur det kan gå till.
Det är väl isf nischbankerna som har haft otvättade pengar och ska verifiera motsatsen?
 
  • Wow
Stickan56
  • Laddar…
P
Det är TS som är kund hos Sparbanken Sjuhärad.
 
P pmd skrev:
Det är TS som är kund hos Sparbanken Sjuhärad.
Om det är mig som svaret avser så är min utgångspunkt att TS kommer med kontanter.
 
P
Jag har uppfattat TS som att han har pengarna på ett konto på den bank hos vilken han söker lån för sitt fastighetsköp.
 
P pmd skrev:
Jag har uppfattat TS som att han har pengarna på ett konto på den bank hos vilken han söker lån för sitt fastighetsköp.
Jag uppfattar det inte så, men har som sagt inte läst igenom alla inlägg, och ser det som osannolikt att det är fallet.
 
J jani84 skrev:
Ne visst. Men isf har han en lön på vadå? 40-50? Varför skulle isf banken bråka om ett lån på 1milj?
Rimmar inte.
Räcker gott och väl med en lön på 20-30
Om förutsättningarna stämmer
Du är inte ts och ts är inte du.
 
M mickef skrev:
Jag uppfattar det inte så, men har som sagt inte läst igenom alla inlägg, och ser det som osannolikt att det är fallet.
Jag ser det som mest sannolikt. Det är enkelt att föra över egna pengar till eget konto. Banken frågar inte varifrån pengarna kommer innan det är dags att använda dem för att öppna eller amortera lån.
 
S sjoelund skrev:
Jag ser det som mest sannolikt. Det är enkelt att föra över egna pengar till eget konto. Banken frågar inte varifrån pengarna kommer innan det är dags att använda dem för att öppna eller amortera lån.
Jag skulle föra över en slant från mitt lönekonto till min frus i samma bank. Jag blev uppringd av en tjänsteman som undrade varför och jag svarade att hon ville det -Ok, tack och ha en bra dag, typ blev svaret.
 
  • Wow
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Jag skulle föra över en slant från mitt lönekonto till min frus i samma bank. Jag blev uppringd av en tjänsteman som undrade varför och jag svarade att hon ville det -Ok, tack och ha en bra dag, typ blev svaret.
Då förde du över till en annan person. Bankerna har koll på vem ett konto tillhör och jag har aldrig fått någon fråga när jag fört över miljoner mellan mina egna konton. Flertalet av de mindre bankerna tillåter dessutom enbart överföringar till ett konto som de kontrollerat att du äger.

Men de frågar ändå varifrån pengarna kommer om du vill amortera...
 
S sjoelund skrev:
Men de frågar ändå varifrån pengarna kommer om du vill amortera...
Och mitt svar är från banken x där jag har sparat i tusen år.
 
  • Haha
Stickan56
  • Laddar…
Mikael_L
M mickef skrev:
Och mitt svar är från banken x där jag har sparat i tusen år.
Och då svarar banken.
"Jahapp, då kommer vi inte överföra några pengar, enligt lag måste vi ta reda på varifrån pengarna kommer!"

Your call ...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
C
M mickef skrev:
Jag uppfattar det inte så, men har som sagt inte läst igenom alla inlägg, och ser det som osannolikt att det är fallet.
Som sagt @mickef , läs tråden först så slipper vi ta alltsammans från början med dig...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och då svarar banken.
"Jahapp, då kommer vi inte överföra några pengar, enligt lag måste vi ta reda på varifrån pengarna kommer!"

Your call ...
I mitt fall har jag kontanter i en dokumentportfölj med uttagskvitton från svenska bankinrättningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.