Tjo!

Är jag lite blind, eller går det inte att söka i de här forumen? :)

mvh!
 
harry73
Skärmdump av en diskussionstråd på byggforum med en användare som frågar om sökfunktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pirx
  • Laddar…
Tack! Tänkte väl att det borde gå.

Jag lyckas dock inte hitta den länkad på websidan. Var finns den?
 
harry73 harry73 skrev:
[bild]
Ok, lätt att hitta i mobilen bara kanske? :)
Har ingen sån meny i webläsaren.
 
Nu hittade jag den! Jag utgick från att sök-funktionen skulle finnas inne i forumet... :)

Skärmdump av Byggahus.se forummeny med valmöjligheten "Visa 4 till" markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
Den finns också på datorn. Kolla sidomenyn. Finns en länk för fler menyoptioner eller så.
Förövrigt beror var menyn syns inte på mobil eller dator, men på bredden av fönstret.
Så försök att minska bredden på ditt browserfönster och då ändras menyplaceringen
 
Du kan även söka i forum i den globala sökfunktionen som syns högst upp på sidan.

Först söker du på ett ord. Därefter väljer du vilket delforum du vill att sökningen ska göras i.

Skärmdump av sökresultat på byggforum med öppen kategori-dropdown och sökfältet fyllt med "bio".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och om du redan befinner dig i ett forum så kan du välja att utföra sökning direkt i just det forumet genom att välja ett alternativ längst ner i rullistan.

Skärmdump av en sökfunktion på en webbplats där ordet "bio" har skrivits in och ger flera sökförslag samt alternativ för forumssökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi planerar även att fixa så att man kan utföra en avancerad sökning där man kan skriva in ett sökbegrepp och välja författare, forum (likt forumsökningen fast globalt) och kanske något till via ett nytt formulär som är mer lättåtkomligt men det har ej hunnits med än.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
C
Har "gnällt" på detta tidigare, men det är i sammanhanget också värt att notera att väl dolda "forumsök" av någon anledning ger mycket mer relevanta resultat än sökrutan. Sökrutan är faktiskt riktigt usel om man får säga så.
 
  • Gilla
pirx
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har "gnällt" på detta tidigare, men det är i sammanhanget också värt att notera att väl dolda "forumsök" av någon anledning ger mycket mer relevanta resultat än sökrutan. Sökrutan är faktiskt riktigt usel om man får säga så.
Japp, jag söker oftare via Google och specifikt på byggahus..

https://www.google.com/search?q=site:byggahus.se
 
C cpalm skrev:
Har "gnällt" på detta tidigare, men det är i sammanhanget också värt att notera att väl dolda "forumsök" av någon anledning ger mycket mer relevanta resultat än sökrutan. Sökrutan är faktiskt riktigt usel om man får säga så.
På vilket sätt tycker du att forumsöken ger relevantare svar?

Tycker du att forumsöken är relevantare för att den listar sökresultaten i datumordning istället för relevansordning?

Eller är det något annat?
 
C
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Eller är det något annat?
Vi har ju varit igenom detta tidigare. Men om vi tar min senaste sökning på "ghetto ac" t.ex. så kommer första träffen som överhuvudtaget innehåller ordet "ghetto" först på sidan 10.
Forumsök har förvisso liknande problem, så långtifrån bra, men där hittar jag tråden jag sökte på sidan 2.

Söker man med flera sökord, i synnerhet relativt vanligt förekommande ord, blir det helt meningslöst om inte sökalgoritmen prioriterar träffar där alla orden ingår.
 
Svar ordnade efter relevans gör, enligt min erfarenhet, aldrig att de svar jag tycker är relevanta hamnar särskilt högt. Det brukar oftast bara bli förvirrande och svårare att hitta det man söker.
 
C cpalm skrev:
Vi har ju varit igenom detta tidigare. Men om vi tar min senaste sökning på "ghetto ac" t.ex. så kommer första träffen som överhuvudtaget innehåller ordet "ghetto" först på sidan 10.
Forumsök har förvisso liknande problem, så långtifrån bra, men där hittar jag tråden jag sökte på sidan 2.

Söker man med flera sökord, i synnerhet relativt vanligt förekommande ord, blir det helt meningslöst om inte sökalgoritmen prioriterar träffar där alla orden ingår.
Söker du oftast på fler än ett ord?
Problemet med ditt exempel är att det första ordet ”ghetto” och det andra ordet ”ac” anses som lika viktiga och att sökalgoritmen i för stor utsträckning behandlar din sökning som ”ghetto” OR ”ac” istället för ”ghetto” AND ”ac”.
 
useless useless skrev:
Svar ordnade efter relevans gör, enligt min erfarenhet, aldrig att de svar jag tycker är relevanta hamnar särskilt högt. Det brukar oftast bara bli förvirrande och svårare att hitta det man söker.
Blir du förvirrad av att det står ett gammalt datum (datumet när tråden skapades) på första sökresultatet när du sorterar på datum? Hade det varit bättre för dig om du teasern till första inlägget ej hade varit med överhuvudtaget utan istället bytts ut till en direktlänk till inlägget där det finns en träff (senaste högst upp)?
 
  • Skärmdump av ett diskussionsforum med markerade datum och sökresultat inklusive en bild på en robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.