Ska lägga papp på ett altantak inför läggning av dubbelfalsad plåt nästa vecka.
Plåtisen, som ska vara mycket duktig, tycker att val av papp är av mindre betydelse.

Tillverkarna verkar vara lite petigare. Problemet är att produkterna de rekommendrar inte verkar helt lätta att få tag på med kort varsel för en konsument.

Mataki: rekommenderar Haloten Steel, men YEP 2500 är godkänt
Icopal: rekommendrar Flexisteel YEP 1800, men men YEP 2500 är godkänt

YEP 2500 är godkänt, men den är så tjock att skarvar riskerar att synas igenom plåten har jag läst.

Så till frågan: Kan jag använda YAP 2200 istället? Nån som har erfarenhet.

En fråga till. Det verkar otroligt drygt att spika pappspik, så jag tänkte klamra. Funkar galvaniserad klammer eller måste man ha rostfri?
 
Synliga klammer ska vara rostfria
 
P Plåtis22 skrev:
Synliga klammer ska vara rostfria
Jag tänkte klamra dolt.
 
Vad kan hända om man har YAP2200 istället för godkänd papp?
 
Då duger galvat
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Rickard.
Yep 2500 och yap2200 är i princip lika tjocka och samma problem finns vid båda, det skiljer alltså bara 3 hekto asfalt/m3.

Yep har dock högre kvalité i asfalten. Dumsnålt tycker jag,har för mig att teknikhandboken.se skriver några rader varför det behövs bra papp under bandtäckning.

Alla produkterna finns att beställa på välsorterade byggvaruhus och det kan vara värt att testa pruta då vissa har lite galna listpriser har jag sett.
 
Redigerat:
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Tack för svaren.

Jag behöver pappen nu till helgen så att beställa är nog för sent.

Men nu hittade jag Haloten Steel på en K-Rauta inte alltför långt bort.
[länk]
Dyrare än andra men jag kör nog på den.
Klokt pruta aldrig på pappkvalitet
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
När jag ändå har folk på tråden...

Det är ett valmat altantak, ca 30 kvm. Är den här läggningen av papp att rekommendera? Dvs att lägga de två sidorna först och sist utåt med överlapp åt sidorna?

Valmat altantak med ny lagd takpapp och överlappning åt sidorna på ett bostadshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
haloten steel använder vi alltid vid bandtäckning
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
@7ender är det ditt altantak? Hur blev anlsutningen till träpanelen efter bandtäckningen?
 
Man tackar, fina bilder i den andra tråden. Hur kom ni överens med plåtisen hur anslutningen mot träfasaden skulle förberedas? Tycker du tätningen blev bra, går det någon plåt upp under panelen, eller slutar det som det är? Många frågor...
 
M -MH- skrev:
Man tackar, fina bilder i den andra tråden. Hur kom ni överens med plåtisen hur anslutningen mot träfasaden skulle förberedas? Tycker du tätningen blev bra, går det någon plåt upp under panelen, eller slutar det som det är? Många frågor...
Han ville ha minst 15cm plåttäckning upp på fasaden, ganska precis så mycket jag hade upp till undersida fönsterfoder. Jag snedkapade panelen så det blev lite droppnäsa. Sen bände jag ut panelen lite för att få in ett metallblad till multimaskin och kapade nedersta spikarna. Jag vet inte hur långt upp bakom panelen plåten går, men minst 5cm skulle jag gissa.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.