C cpalm skrev:
I praktiken har de väl det om de inte tillåter TS att använda pengarna för att betala huset han köpt?
Han ska väl bara visa var han har fått pengarna ifrån? Och det gör han med uttagskvitton.
 
C
M mickef skrev:
Han ska väl bara visa var han har fått pengarna ifrån? Och det gör han med uttagskvitton.
Det har ju visat sig inte vara så bara. Och innan dess får man väl förutsätta att de vägrar betala ut pengarna(?)

Ja, det kanske är enklare om du läser tråden trots allt?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det har ju visat sig inte vara så bara. Och innan dess får man väl förutsätta att de vägrar betala ut pengarna(?)

Ja, det kanske är enklare om du läser tråden trots allt?
Det kanske är utrett innan men jag har svårt att tänka mig att en bankinrättning kan tänka sig att låsa mina tillgångar överhuvudtaget utan bevisade oegentligheter. När jag väl har fått ut mina kontanter garanterar Riksbanken deras legitimitet som betalningsmedel. Om det långivande bankkontoret inte hanterar kontanter får de hänvisa till ett kontor som gör det. Och vill de veta var pengarna kommer ifrån så finns det uttagskvitton. Vill de rota vidare får de göra det hos de banker som huserat pengarna tills nu, det kan inte vara min uppgift.
 
Såg i ett inlägg att det var Sparbanken Sjuhärad du hade problem med – de har alltid krånglade alltid för mig med (de spärrade mitt kort X antal gånger helt i onödan, var tvungen att komma in till kontoret varje gång. Sålde även en SAAB för några år sedan, kontant betalning, var ett h-vete att sätta in dem på mitt egna konto – och detta gällde 20 000 lite drygt ... Byte direkt ifrån dem därefter).

I alla fall, tog bolån via Nordea här i Borås i fjol – de var verkligen hur hjälpsamma och trevliga som helst. Till saken hör att jag driver egen firma och var riktigt orolig för hur de skulle hantera mitt fall – men löste sig snabbt och enkelt med ett kontoutdrag över nuvarande tillgångar samt deklaration och bokslut från året innan, gick igenom allt hos dem på en timma eller mindre.

PM:a gärna om du vill ha uppgifter för min bankkontakt.
 
P
Q Qvirreee skrev:
Om du väntar på att nykterhetsrörelsen blir en maktfaktor i svensk politik och förbjuder alkohol kanske du inte ska hålla andan under tiden…
Det kan hända det inflytandet har minskat. Ett tag var nykteristerna klart överrepresenterade i riksdagen.

Det spelar dock inte så stor roll, utan var bara exempel på ett särintresse. När övervakningen av medborgarna är tillräckligt stor hamnar demokratin i fara.
Annars så kanske du blir glad av att läsa på om kontraheringsplikten. Och att din rätt till bankkonto och debetkort är säkrad.
[länk]
Ingår rätten att kunna betala räkningar utan att äga en dator eller en smartfon?
 
Redigerat:
P
N Nisken skrev:
En absolut majoritet av väljarna vill ha ett rättvist skattesystem, där ALLA betalar sin del och inte smiter undan. Många smiter undan, när de lättvindigt och riskfritt kan det - särskilt när de ser att många andra gör det.
Då får vi väl ta och införa ett rättvist skattesystem. Jag betalar gärna min del, men jag vill inte betala en större del än andra för det är inte rättvist.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Måste vara därför övervakningsstater är så populära och går så bra.
Kina går jättebra, och bättre på övervakning av medborgarna, eller snarare undersåtarna, finns nog inte.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
P
N Nisken skrev:
Alla stater är med ditt sätt att se det "övervakningsstater", de kontrollerar ju sina gränser map resande och varor, rösträtten för sina medborgare, skattskyldighet. Nämn EN stat som INTE har sådana kontroller OCH mer....
Inga demokratiska stater kontrollerar rösträtten för sina medborgare. I ett fritt demokratiskt land är alla medborgare fria att rösta på vem eller vad de vill. I en del demokratiska länder (t.ex. Sverige) får t.o.m. icke-medborgare rösta i vissa val.
 
P
M mickef skrev:
Vill de rota vidare får de göra det hos de banker som huserat pengarna tills nu, det kan inte vara min uppgift.
Tyvärr är det din uppgift.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ingår rätten att kunna betala räkningar utan att äga en dator eller en smartfon?
Ja. Om det erbjuds till någon kund måste det erbjudas alla kunder. Priset får vara det banken tror att tjänsten är värd för dig, inte vad deras kostnad för att tillhandahålla den är.
Om de misstänker penningtvätt får de dock neka dig.
 
Problemet är dock om någon banktjänsteman kräver orimligt med dokumentation som inte går att få fram tex, har kunden inget annat val än att byta bank. Banken har enbart rättigheter, inga skyldigheter i det fall dom anar "penningtvätt" :(
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Problemet är dock om någon banktjänsteman kräver orimligt med dokumentation som inte går att få fram tex, har kunden inget annat val än att byta bank. Banken har enbart rättigheter, inga skyldigheter i det fall dom anar "penningtvätt" :(
Nej, banken har bara skyldigheter. Dock inte mot kunden.
 
P
S sjoelund skrev:
Ja. Om det erbjuds till någon kund måste det erbjudas alla kunder. Priset får vara det banken tror att tjänsten är värd för dig, inte vad deras kostnad för att tillhandahålla den är.
Här anar jag ett potentiellt problem.
 
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Banken har enbart rättigheter, inga skyldigheter i det fall dom anar "penningtvätt" :(
Det är pga att banken har luddigt utformade skyldigheter mot staten som TS problem har uppstått.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Plus att vissa tjänstemän tolkar reglerna med röööven!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.