Hej,
Poolfunderingarna går vidare, och nu är de inne på att göra en med lecablock som bas.
Någon som gjort detta eller något liknande?
Materialval? Kakel? Vad täta med?

I mitt fall tänker jag mig en mindre pool med yttermått 180x180 cm (innermått 160x160 cm) med djup på 1 meter (varav cirka 60 cm under jord och inbyggd på ett soldäck). Fasta inbyggda "sittbänkar".

Tanken är att poolen skall fyllas (egen brunn) och tömmas (vattna gräsmattan) vid varje badtillfälle.
 
  • Gilla
Sommarstuga 2017
  • Laddar…
Hej!

Konstruktionen kan jag inget om men funderar, eftersom jag sysslar med det just nu, blir det inte kallt med nytt källvatten varje gång före bad.

Alve
 
LUDDET skrev:
Hej!

Konstruktionen kan jag inget om men funderar, eftersom jag sysslar med det just nu, blir det inte kallt med nytt källvatten varje gång före bad.

Alve
Tanken är att den skall användas varma sommardagar, då vi inte har någon närliggande sjö att svalka av oss i. Så jag räknar med att vattnet håller lämplig temperatur några timmar efter påfyllningen.
 
3m3 vatten tar lite tid att värma... + att pumpa upp för den delen...

tror du borde räkna lite mer på det du tänker göra, tror du kommer tjäna rätt bra på att fixa poolkittet och rena vattnet
 
tiggre skrev:
3m3 vatten tar lite tid att värma... + att pumpa upp för den delen...

tror du borde räkna lite mer på det du tänker göra, tror du kommer tjäna rätt bra på att fixa poolkittet och rena vattnet
Mina beräkningar säger att den kommer att rymma max cirka 2 000 liter (innermått 160x160 cm med volym borträknad för de fasta bänkarna. Sedan skall det ju gå att kliva i utan att vatten forsar över..). Enligt pumpautomatens kapacitet (60 liter/minut) borde det vara avverkat på en dryg halvtimme.

Om jag fyller på detta på morgonen, och vi säger att det är 25 grader varmt ute, så borde vattnet hålla en klart angenäm temperatur framåt kvällen, eller?
 
Följer detta med spänning.
Hade själv funderingar om att göra något liknande men då köra en billigare variant av pump typ lekpool för att slippa fylla med vatten varje dag. Detta funkar ju med den lilla lekpoolen vi har nu.
 
GoForIt skrev:
Om jag fyller på detta på morgonen, och vi säger att det är 25 grader varmt ute, så borde vattnet hålla en klart angenäm temperatur framåt kvällen, eller?
Det skulle jag verkligen inte tro. Det tar betydligt längre tid än så.
 
jon_h skrev:
Det skulle jag verkligen inte tro. Det tar betydligt längre tid än så.
Med bara 60 cm under jord..?
I jämförelse med en "kall" insjö?
 
danny_falun skrev:
Kika här


Pool, forum, swimmingpool - allt du behöver veta om pooler!
Jag har kollat igenom där, men tyckte tyvärr inte det gav särskilt mycket gällande min frågeställning..

Men tack för tipset!
 
Tack för alla inputs så långt..

Är det någon som har tips när det gäller tätningen av poolen, och dess ytmaterial?
Fungerar det med frostgodkänt kakel/klinker, och särskild sättmassa/fog för utomhusbruk?
 
GoForIt skrev:
Med bara 60 cm under jord..?
I jämförelse med en "kall" insjö?
Ja, jag tror det, men jag kan absolut ha fel. Jämförde med hur länge vattnet är kallt i en sådan där liten pool av presenningsliknande duk och stålpinnar. Det brukar ta flera dygn med bra väder innan de är hyfsade, och då värms de nog upp bättre genom den tunna duken längs sidorna än om man murar den som du tänkt.

Fast kanske med mörk beklädnad invändigt och solsken?

Vad gäller utförandet så finns det särskilt tätskikt för pooler (t ex 1K-DS från Schönox), och så frostbeständiga plattor och ett bra fix (t ex Schönox PFK). Det kommer bli kanon.
 
jon_h skrev:
Vad gäller utförandet så finns det särskilt tätskikt för pooler (t ex 1K-DS från Schönox), och så frostbeständiga plattor och ett bra fix (t ex Schönox PFK). Det kommer bli kanon.
Ja, de verkade ju lämpliga.
Dock verkar ju Schönox endast finnas för proffessionella hantverkare.. :rolleyes:

Kan man komma åt det som privatkund ändå, eller finns det andra förslag?
 
Det kan man absolut. De finns på olika kakelfirmor, och de säljer ju alltid till privatpersoner. Annars är det exakt samma produkter som Casco, bara under ett annat namn. Fast jag vet inte om just dessa produkter finns under Cascos namn.

Edit: Maxit/Deitermann har också grejer. Se här.
 
se till att du hittar nån som kan göra matematiken åt dig först bara

1. vatten/pump... kommer du kunna pumpa upp 2m3 vatten titt som tätt utan att det påverkar din brunn?

2. temperaturökning på 2m3 vatten 60cm ner i backen (antar vattnet har en temperatur på 8-10 grader), tror du skall vara glad om du kommer upp till 16-18 grader innan solen går ner...

ser fram emot rapport i sommar (hoppas faktiskt jag har fel)

ps. rekommenderar bastuforumet om mina farhågor visar sig sanna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.