Hej!

Jag får ett garagebyggsats levererat inom kort. Garaget är egentligen ett kallt garage, men jag har beställd den med ett isoleringspaket som tillsats. Eftersom jag vill undvika löpande energikostnader, ska garaget inte värmas,
men jag har valt isoleringspaketet i fallet att jag senare eller under sällsynta tillfällen vill ha värme i garaget.

Väggen har vindduk med luftläkt på utsidan. I väggen ska det finnas isoleringsull mellan reglarna. Därefter kommer ångspärrfolie, OSB och gips.

Nu hörde jag att det finns risk för mögel om man inte värmer garaget till ett par plusgrader hela tiden. Stämmer det, även om garaget alltid är ouppvärmt?

Hur kan man minska risken, t. ex. för att kunna under sällsynta tillfällen sätta lite värme i garaget? Kan man behandla reglarna (måla med någonting)?

Vad är bättre: En luftspalt mellan plastfolie och OSB, eller ingen luftspalt?

Finns det något ställe där man kan vända sig till som ge råd?
 
Hur tjock isolering är det? Vad blir det för ventilation?
 
Isoleringen i väggen och ovanför innertaket har ungefär 96 mm tjocklek. Under betongplattan finns 200 mm frigolit. Det ska finnas självdrag ventilation i garaget. Men frågan handlar om möjlig mögel i väggarna.
 
Risk för mögel finns alltid i organiska material som utsätts för luftfuktigheten utomhus.
Däremot är nog den risken ganska liten.

Om du bör göra något i din nuvarande situation så är det att byta ut plastfolien mot en ångbroms istället.
 
Ärligt talat vet jag inte precis hur "folien" ser ut. Jag hade bara antagit att det är en folie. I offerten heter det "ångspärr". Vad är en ångbroms?
 
Det är ganska lite isolering, så jag tror inte det blir några problem. Men det borde inte kosta så mycket att ha ett litet element igång så att det är 5-10 grader varmare inne än ute.
Det bästa är att du sätter in en luftvärmepump på en gång. Välj en modell som går att köra på underhållsvärme 8-10 grader. Det borde inte bli så stor investering i det stora hela.
 
Klimatet blir betydligt trevligare bara du kan hålla temperaturen där inne 5 grader högre än utomhustemperaturen. Kostnaden för det bör vara ytterst minimal, även med direktverkande el.

Oavsett hur du bygger så kommer luftfuktigheten vara väldigt hög i ett helt ouppvärmt utrymme. Risk att saker börjar mögla där inne och att förvara kartonger och papper är bara att glömma.
 
Hur många kWh per år kan det bli om man håller garaget (ca 35 m²) på >+5°C året runt?
 
På Grönland, vid ekvatorn, eller nånstans däremellan?
Jag skulle gissa på under 2000:- med en luftvärmepump.

Nyttan med ett garage som alltid är frostfritt och torrt är helt klart värt det.
 
En sak till:

Kondensvatten kan bildas när varm luft med högre absolut fuktighet träffar på kallare ytor. Bakom folien finns ju isoleringsull, dvs. folien har samma temperatur som OSB. Där kan väl ingen kondensvatten bildas, eller?

Jag antar att man värmer garaget bara när det är kallt ute, dvs man värmer bara när temperaturen i garaget är på väg att gå under 5 grader. Utetemperaturen ändrar sig ju hela tiden och isoleringen betyder att garagets innertemperatur följer utetemperaturen bara långsamt. I så fall finns ofta en temperaturskillnad mellan inuti och ute. Är det redan ett problem?
 
Jag tycker att 2000 kWh per år är mycket. Om man räknar med ett elpris på 1.7 kr / kWh inklusive allt skatt etc. blir det 170 tkr under 50 år. Men elpriset kommer att öka förmodligen.
 
M marvin123 skrev:
Hur många kWh per år kan det bli om man håller garaget (ca 35 m²) på >+5°C året runt?
Jag har ett attefallshus på 25m2 (men ganska högt i tak, 3,2 meter i snitt). Det har samma isolering som du i plattan men 95+45 i väggarna och 190mm i tak, Har hållt huset 21 grader hela året (sedan mars 2020) och det har förbrukat exakt 2130kWh 1/4 2020 - 1/4 2021. Värms med direktverkande elelement. Jag bor strax utanför Göteborg.

Jag skulle uppskatta att det hade dragit max 500kWh om jag nöjt mig med +5 grader.
 
Tomture61
M marvin123 skrev:
Hej!

Jag får ett garagebyggsats levererat inom kort. Garaget är egentligen ett kallt garage, men jag har beställd den med ett isoleringspaket som tillsats. Eftersom jag vill undvika löpande energikostnader, ska garaget inte värmas,
men jag har valt isoleringspaketet i fallet att jag senare eller under sällsynta tillfällen vill ha värme i garaget.

Väggen har vindduk med luftläkt på utsidan. I väggen ska det finnas isoleringsull mellan reglarna. Därefter kommer ångspärrfolie, OSB och gips.

Nu hörde jag att det finns risk för mögel om man inte värmer garaget till ett par plusgrader hela tiden. Stämmer det, även om garaget alltid är ouppvärmt?

Hur kan man minska risken, t. ex. för att kunna under sällsynta tillfällen sätta lite värme i garaget? Kan man behandla reglarna (måla med någonting)?

Vad är bättre: En luftspalt mellan plastfolie och OSB, eller ingen luftspalt?

Finns det något ställe där man kan vända sig till som ge råd?
Borde finnas ett klistrat inlägg om att isolera ouppvärmda byggnader :D
Vill man ha problem så isolera , helst över 200 mm + ångspärr .
Kommer sen som ett brev på posten , mögel och röta .

Varför vill du isolera :thinking:
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Varför vill du isolera :thinking:
Jag vill hålla möjligheten kvar att värma upp garaget på sällsynta tillfällen. Även om jag håller den helt ouppvärmt och bestämmer mig senare att sätta till värme, måste jag isolera nu, eftersom det ska finnas innerväggar som jag inte vill riva.

Kan någon förklara varför det skulle bli fuktig i väggarna om garaget inte är uppvärmt?
 
Tomture61
Fukt i väggar kan uppstå speciellt på vår / höst .
På sommaren är risken stor att byggnaden är kallare än temp utanför , risken för fuktutfällning på insidan av fuktspärren är hög .

Cellulosaisolering och möjligtvis ångbroms mot insidan är min rekommendation för dig , när du kommer att värma ibland .

Byggnader som ej kommer att värmas alls rekommenderar jag att skippa isolering / plast helt , trädelar i byggnaden mår bäst av en luftig miljö .
 
  • Gilla
Herr och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.