blackarrow blackarrow skrev:
Billiga Mesh system fungerar också som repeater, eller så får man reservera tex 2.4Ghz bandet för Mesh-till-Mesh trafiken och använda bara 5GHz till Wi-Fi.
Eller så satsar man på dyrare Mesh med en extra radio för backhaul så Wi-Fi och Mesh-till-Mesh-trafiken kan flyta på samtidigt på olika radiokanaler.
Japp, jag har ett TP-Link som gör så. Men givetvis är kabel snabbare men moderna meshsystem duger gott för det mesta. Jag kör mycket Teams över mitt trots att jag bara får 150 Mbps pga dålig placering. Borde dra kabel mellan några meshburkar men orkar inte just nu.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Japp, jag har ett TP-Link som gör så. Men givetvis är kabel snabbare men moderna meshsystem duger gott för det mesta. Jag kör mycket Teams över mitt trots att jag bara får 150 Mbps pga dålig placering. Borde dra kabel mellan några meshburkar men orkar inte just nu.
Hmm, bara 150Mbit/s... :p
Jag kanske är onödigt skeptisk till lösningar som inte är tekniskt optimalt bra.

Ibland kan en lite bättre produkt bara kosta några hundra extra, eller så drar man en kabel och prestandaökningen motsvarar tusenlappar. :surprised: Eller så kanske ett snäpp bättre produkt kostar flera tusen mer, typ värsta Mesh-lösningarna.

Det är nog därför som jag gillar AP eller Mesh-noder så långe de är anslutna med kabel.
 
Antenntips finns väl iofs i andra trådar på byggahus, men
HITTA DIN NÄRMSTA MAST FÖR TELE2/TELENOR 4G OCH TELE2/TELIA 3G
https://www.lohelectronics.se/mega_...-mast-for-tele2-telenor-4g-och-tele2-telia-3g
Tele2 och Telenor bygger 4G nät tillsammans samtidigt som Tele2 och Telia bygger 3G nätet tillsammans. Har du Tele2/Comviq/Telenor/Telia/Halebop eller annan operatör som utnyttjar deras nät, då kan du med ovanstående karta hitta närmsta masten.
Har man lite otur kan byte mellan 3G och 4G göra att man behöver ändra riktning på antennen.

Firman får bra omdömen. Här kommer tips på 2 bra antenner som får 5 stjärnor i deras recensioner.
Folk skriver om hur mottagningen förbättras efter antennköp.
https://www.lohelectronics.se/kommu...r/poynting-xpol-mimo-9dbi-650-2700-mhz-antenn
https://www.lohelectronics.se/kommu...antenn-11dbi-sma-med-kabel-700-2900-mhz-3g-4g
 
Funktionen heter ”4G-router” och satsa på ett etablerat märke och en router av god kvalitet. Vi körde på 4G i stugan och funkade ypperligt med dubbla videomöten och TV-stream samtidigt.

Om det är många som surfar 4G någon dag så kan du ställa om till 3G temporärt.

Skippa ADSL som stängs ner på löpande band.
Här är ett alternativt med lite mer kvalitet än enbart router (du kan söka på din adress för garantihastighet): https://www.telenor.se/handla/bredband/bredband-via-mobilnatet/ . Jag jobbar på Telenor så skickar den länken men alla operatörer erbjuder ovan tjänst med olika garantier.[/QUOTE]
 
  • Gilla
h-man
  • Laddar…
@h-man Har du provat hastigheten från mobilerna på olika tider under dagen, eller att koppla upp dig och använda det som vanlgit för att se hur det funkar?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Hmm, bara 150Mbit/s... :p
Jag kanske är onödigt skeptisk till lösningar som inte är tekniskt optimalt bra.

Ibland kan en lite bättre produkt bara kosta några hundra extra, eller så drar man en kabel och prestandaökningen motsvarar tusenlappar. :surprised: Eller så kanske ett snäpp bättre produkt kostar flera tusen mer, typ värsta Mesh-lösningarna.

Det är nog därför som jag gillar AP eller Mesh-noder så långe de är anslutna med kabel.
"Bara 150 mbps" är alltså i relation till att jag har 250/250 abonnemang och att jag får 200 mbps en meter från första meshburken. Givetvis är inte 150 mbps otillräckligt för att köra Teams.
 
A Anders_Nilsson skrev:
"Bara 150 mbps" är alltså i relation till att jag har 250/250 abonnemang och att jag får 200 mbps en meter från första meshburken. Givetvis är inte 150 mbps otillräckligt för att köra Teams.
Då får man säga att mina 150 mbps med 4g och router är rätt så bra. Tele2 har tydligen uppdaterat sin mast som ligger nån kilometer bort, huset ligger dessutom på landsbygden. Blivit rejält mycket snabbare och stabilare sen dess. Har inte haft lägre än 140 de senaste dagarna och toppat på runt 170. Förhoppningsvis har TS en sån mast i närheten och kan få bra kräm med en sån lösning. Bästa är att ringa runt och få testsimkort för att se vilken operatör som funkar bäst i området. Min erfarenhet är att tele2 alltid är snabbare om masterna har samma förutsättningar med avstånd och liknade. Klockade nu direkt i telefonen på 4g hemma i Göteborg. Fick 120 mbps vilket inte är fy skam. På landet ligger jag på bara runt 30 mbps direkt i telefonen (alltså inte via routern). Så routern och antenn på taket ger ca 120 mbps extra där.
 
A Andy78 skrev:
@h-man Har du provat hastigheten från mobilerna på olika tider under dagen, eller att koppla upp dig och använda det som vanlgit för att se hur det funkar?
Nej. Bara engångstest med två lurar. Täckningen kan vara lite svajig inne i huset men bättre på baksidan där sikten mot masten gissningsvis är lite friare
 
T th3stinger skrev:
Kan du dra kabel så är det den bästa lösningen. Därefter kan du ansluta en AP o du har en valid/stabil anslutning med lång räckvidd.
Annars föredras MESH men även där tappar du liiiite prestanda DOCK inte lika mycket som du gör med en repeater.
Men vilken typ av AP klarar jag mig med om jag ansluter den med kabel?
 
S Stugmannen skrev:
Vad har du för operatör? Tele2,s 4g är erkänt snabbast om du har deras mast i trakten.
Jag har testat med Tele2 och Telia. Det blev ungefär samma resultat för båda
 
Nån frågade var huset ligger. Det ligger norr om Helsingborg. "Borde" vara bra täckning men det känns som om det är lite radioskugga. När man fortfarande betalade roamingavgifter fick man vara försiktig pga man ofta hamnade på danska näten. Med extern antenn blir det säkert bra
 
h-man h-man skrev:
Nån frågade var huset ligger. Det ligger norr om Helsingborg. "Borde" vara bra täckning men det känns som om det är lite radioskugga. När man fortfarande betalade roamingavgifter fick man vara försiktig pga man ofta hamnade på danska näten. Med extern antenn blir det säkert bra
hur har det gått?
 
S Stugmannen skrev:
hur har det gått?
Jag har precis dragit igång modemet och tryckt in ett Tele2sim med obegränsad surf. En skuffelse initialt. Modemet står lite kasst placerat. Jag tror/hoppas på bättre drag när jag kopplat in takantennen (men det får vänta tills imorgon)
 
  • Skärmdump av Archer MR600 modem gränssnitt som visar låg uppladdning och nedladdning hastighet samt använd data.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inbyggt modem i routern?
 
A Andy78 skrev:
Är det inbyggt modem i routern?
öhm, ja. Det antar jag. Är inte 100på skillnaden dock
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.