Har snickrat ihop en låda tänkt till dynor, parasoll och liknande. Behöver hjälp att hitta ideer för hur jag ska få den att uppfylla sitt syfte. Har stött på problem efter problem. Det regnade in i lådan varpå jag tätade med silikon samt tätlister mot locket. Då jag hade lådan stängd blev den våt av kondens inuti, samt svartmyror började bygga bo på de minst våta platserna i lådan. Jag borrade upp ventiler och satte nät för, för att slippa kondens och fler myror. Har lagt myrr runt lådan och vid tätlister samt inuti lådan. Ändå dyker svartmyror upp. Kondensen verkar ha gett sig med mina ventiler. Ännu oklart om det kommer att regna in i ventilerna då det inte regnat än sen ventilerna borrades upp. Största problemet är nu svartmyrorna. Tips på hur jag kan bli av med dem? Tips på vad jag kan göra om det regnar in i ventilerna? Handbyggd förvaringslåda i trä med öppet lock och installerade ventilgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre hörn av en handbyggd förvaringslåda med nätöverdrag och ventiler för att förebygga kondens och myrantåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädynlåda för utomhusförvaring öppen med synliga tätningar och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Düsseldorff
Det där börjar ju bli ett litet hus. Regn i ventilerna får du lösa med fönsterbleck. Sen får du tvåstegstäta lådan. Luftspalt, isolering, hela rasket. Vore nog bra att installera en värmepump och rinnande vatten också. Sen kommer kuddarna må som små prinsar.
 
  • Haha
  • Gilla
KarolinaOrnstedt och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Det där börjar ju bli ett litet hus. Regn i ventilerna får du lösa med fönsterbleck. Sen får du tvåstegstäta lådan. Luftspalt, isolering, hela rasket. Vore nog bra att installera en värmepump och rinnande vatten också. Sen kommer kuddarna må som små prinsar.
Tack för supersnabbt svar. Fönsterbleck låter ju självklart! Så enkelt att jag inte tänkte på det! Tvåstegstäta låter som ännu mer jobb som jag inte är lika pigg på men tack för även den ide'n.
 
Düsseldorff
Ja det var kanske inte helt allvarligt menat. Men fönsterbleck för vattnet borde funka.
 
nikasp
Jag tror inte riktigt på den där lösningen. Känns som att det är stor risk för att dynorna möglar i den där lådan. Jag funderar själv på någon förvaring som ett väggskåp med insektsnät och ej mot mark. Mer något som skyddar från regn uppifrån och solblekning.
 
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Ja det var kanske inte helt allvarligt menat. Men fönsterbleck för vattnet borde funka.
Jag misstänkte att det var skämt m tvåstegsisolering, tanken var ändå bra nånstans men nää, ger mig inte på det.
 
nikasp nikasp skrev:
Jag tror inte riktigt på den där lösningen. Känns som att det är stor risk för att dynorna möglar i den där lådan. Jag funderar själv på någon förvaring som ett väggskåp med insektsnät och ej mot mark. Mer något som skyddar från regn uppifrån och solblekning.
Jo, exakt. Har inte vågat lägga i en enda pryl där än, undrar oxå om det nånsin blir nåt bra av lådan. Så synd då jag ändå lagt mycket jobb på den. Kanske skulle byggt upp den på nåt från första början. Några låga fötter kanske.
 
Lådan ser inte så tung ut så lägg något under för att få upp den från marken. Sen kollar du vad som händer vid regn.
 
Z z_bumbi skrev:
Lådan ser inte så tung ut så lägg något under för att få upp den från marken. Sen kollar du vad som händer vid regn.
Japp, bra ide'. Lådan är sjukt tung men jag orkar nog lyfta upp den för o få in domkraft för o lägga några klossar under. Tack!
 
Skruv upp några hyllplan under något förrådstak istället. Du ber om problem och jobbar i motvind…
 
Lägg in en myrdosa så blir du av med svartmyrorna.
 
E Eld skrev:
Lägg in en myrdosa så blir du av med svartmyrorna.
Det kanske skulle funka bättre än myrr som jag spridit ut. Eller som komplement. Den kan ju ligga kvar där även när jag nån gång kommer kunna lägga dynor däri. Jag ger inte upp. Tack för rådet.
 
P
F Fixaren2 skrev:
Har snickrat ihop en låda tänkt till dynor, parasoll och liknande. Behöver hjälp att hitta ideer för hur jag ska få den att uppfylla sitt syfte. Har stött på problem efter problem. Det regnade in i lådan varpå jag tätade med silikon samt tätlister mot locket. Då jag hade lådan stängd blev den våt av kondens inuti, samt svartmyror började bygga bo på de minst våta platserna i lådan. Jag borrade upp ventiler och satte nät för, för att slippa kondens och fler myror. Har lagt myrr runt lådan och vid tätlister samt inuti lådan. Ändå dyker svartmyror upp. Kondensen verkar ha gett sig med mina ventiler. Ännu oklart om det kommer att regna in i ventilerna då det inte regnat än sen ventilerna borrades upp. Största problemet är nu svartmyrorna. Tips på hur jag kan bli av med dem? Tips på vad jag kan göra om det regnar in i ventilerna? [bild] [bild] [bild]

Jag köpte en dynlåda från Bauhas av fabrikatet Biohort för några år sedan. Den var inte billig men den är totalt vattentät och de få insekter som kommer in märks inte.
Dessutom har den 20 års garanti.
 
  • Gilla
hampasnöret
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Jag köpte en dynlåda från Bauhas av fabrikatet Biohort för några år sedan. Den var inte billig men den är totalt vattentät och de få insekter som kommer in märks inte.
Dessutom har den 20 års garanti.
Vi får se om jag till slut behöver överge mitt kära hantverk. Jag tackar för tipset.
 
H
Om det inte fungerar med att förvara dynor kanske du kan ta bort locket och odla / plantera blommor i den.

Lådan är fin så det är synd om den inte kan användas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.