T
Väggplattan först, sedan skär klinkern snyggt intill. Avsluta med hård fog endast, ingen jäkla silikon i golvvinkeln.
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
Hörnen ska fogas med mjukfog , vanlig fog ramlar loss efter något år, mot golv i dusch delen (våt son 1 ) ska ingen fog läggas detta för att vattnet som rinner bakom kaklet ska kunna rinna ut nere vid golv. Fogar är ej vattentäta och jag har sett flera som har fogat vid golv och efter en tid så börjar de nedre kakelplattorna missfärgas samt ramla lös på grund av fukt som stannar kvar bakom plattorna för den kan inte rinna ut.

Lycka till
 
nizzehult
Här var det olika bud minsann.
Jag har läst att mellan golv och vägg ska man lägga mjukfog (läs: silikon) därför att dom olika ytorna kan röras och vanlig fog klarar inte detta utan spricker oftast. Så var det också i mitt förra hus, byggt av hantverkare men det blev också mycket riktigt så att silikonet åldrades, blev missfärgat och lossande delvis till slut. Är detta som pest eller kolera, dvs det finns ingen hållbar lösning över tid utan antingen får man leva med att silikonet får bytas ut vart 10:e år (typ) eller så får man acceptera att fogen kan spricka? I hörnen är jag inte speciellt orolig för dessa är förstärkta med plåtvinkel på baksidan hela vägen så den kommer inte att kunna röra sig. Mellan golv och vägg är jag mera tveksam.

@Byske Men menar du att man inte ska ha någon fog alls längs ner i duschdelen (som iofs inte kommer att vara duschplats utan det kommer att stå ett badkar där)? I mitt förra hus var det ju silikon där och där hade jag inga problem med att plattor lossnade, bara missfärgning.

@tank77 OK, då kör jag på det. Lägger sista varvet av väggplattor först och där behöver man inte vara så noga med avslutet då klinkern kommer att gå emot denna. Tack!
 
nizzehult
Nu har jag pratat med proffs. Dom säger så här: om det är kakel som möter klinker ska man lägga mjukfog mellan vägg och golv enl branschreglerna. Är det däremot plastmatta som möter kakel är det mera tveksamt för då kan man mycket riktigt stänga in fukten. I mitt scenario kommer det att finnas utrymme för fukt att vandra mellan sättmassan på väggen och sättmassan i golvet så där finns ingen sån fara.
Invändningar mot detta?

Har lagt allt kakel nu, nu är det dags för klinker.
 
Silikon är djävulens påfund på många sätt och jag anser mig vara "proffs" också med 17år i branschen och lägger silikon i endast enstaka fall.
Jag erbjuder alltid mig att åka tillbaka till kunder och lägga det gratis i efterhand OM det skulle vara önskvärt men det har aldrig behövt ske.

Jag lägger aldrig silikon i golv/väggvinklarna och de som gör detta gör det oftast för att dölja dåligt skurna plattor.
Själv lägger jag hellre lite extra tid på att skära plattorna snyggt så det inte behövs.

I väggvinklarna lägger man en minimal silikonsträng och man ska sträva efter att få så smal silikon som möjligt så den liknar de vanliga hårdfogarna i bredd.
Själv föredrar jag att tejpa för jag anser det blir såååå mycket skarpare och snyggare fogar oavsett erfarenhet eller inte.
 
  • Gilla
F.Taleman och 4 till
  • Laddar…
nizzehult
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Silikon är djävulens påfund på många sätt och jag anser mig vara "proffs" också med 17år i branschen och lägger silikon i endast enstaka fall.
Jag erbjuder alltid mig att åka tillbaka till kunder och lägga det gratis i efterhand OM det skulle vara önskvärt men det har aldrig behövt ske.

Jag lägger aldrig silikon i golv/väggvinklarna och de som gör detta gör det oftast för att dölja dåligt skurna plattor.
Själv lägger jag hellre lite extra tid på att skära plattorna snyggt så det inte behövs.

I väggvinklarna lägger man en minimal silikonsträng och man ska sträva efter att få så smal silikon som möjligt så den liknar de vanliga hårdfogarna i bredd.
Själv föredrar jag att tejpa för jag anser det blir såååå mycket skarpare och snyggare fogar oavsett erfarenhet eller inte.
Tja, du har kanske din metod men jag har nu pratat med två professionella golvläggare som sammanlagt har 50 års erfarenhet av golvläggning och plattsättning och som har lagt hundratals golv och båda är helt eniga: det ska läggas en mjukfog typ silikon mellan golv och vägg. Men! Vissa saker är viktiga:
- Rillorna på väggen ska givetvis vara vertikala så att vattnet kan rinna den vägen. Rillorna på golvet i våtzon ett ska sen leda mot brunnen.
- Det ska finnas ett mellanrum mellan vägg och fog, en liten ficka helt enkelt. Vattnet kommer då att kunna rinna in i fogen, ner i rillan och sen ut i rillorna i golvet och inte bli ståendes som pölar.
- Silikonet ska absolut inte fylla hela fickan utan bara ligga som en utanpåliggande sträng.

Det är sen enklare att i framtiden byta ut missfärgad eller skadad silikon än att byta fogen.

I väggvinklarna behövs inget silikon om man har styvat upp hörnen med plåt som jag gjort utan där räcker det med fogmassa.
 
Redigerat:
T
nizzehult nizzehult skrev:
Tja, du har kanske din metod men jag har nu pratat med två professionella golvläggare som sammanlagt har 50 års erfarenhet av golvläggning och plattsättning och som har lagt hundratals golv och båda är helt eniga: det ska läggas en mjukfog typ silikon mellan golv och vägg. Men! Vissa saker är viktiga:
- Rillorna på väggen ska givetvis vara vertikala så att vattnet kan rinna den vägen. Rillorna på golvet i våtzon ett ska sen leda mot brunnen.
- Det ska finnas ett mellanrum mellan vägg och fog, en liten ficka helt enkelt. Vattnet kommer då att kunna rinna in i fogen, ner i rillan och sen ut i rillorna i golvet och inte bli ståendes som pölar.
- Silikonet ska absolut inte fylla hela fickan utan bara ligga som en utanpåliggande sträng.

Det är sen enklare att i framtiden byta ut missfärgad eller skadad silikon än att byta fogen.

I väggvinklarna behövs inget silikon om man har styvat upp hörnen med plåt som jag gjort utan där räcker det med fogmassa.
Om man gör rätt så ska rillorna gå ihop när man trycker dit plattan.


Och nej, ingen jäkla silikon i golvvinkeln, gör absolut ingen nytta alls och blir bara en smutssamlare.
 
  • Gilla
F.Taleman och 1 till
  • Laddar…
B
nizzehult nizzehult skrev:
Tja, du har kanske din metod men jag har nu pratat med två professionella golvläggare som sammanlagt har 50 års erfarenhet av golvläggning och plattsättning och som har lagt hundratals golv och båda är helt eniga: det ska läggas en mjukfog typ silikon mellan golv och vägg. Men! Vissa saker är viktiga:
- Rillorna på väggen ska givetvis vara vertikala så att vattnet kan rinna den vägen. Rillorna på golvet i våtzon ett ska sen leda mot brunnen.
- Det ska finnas ett mellanrum mellan vägg och fog, en liten ficka helt enkelt. Vattnet kommer då att kunna rinna in i fogen, ner i rillan och sen ut i rillorna i golvet och slutligen hamna i brunnen.
- Silikonet ska absolut inte fylla hela fickan utan bara ligga som en utanpåliggande sträng.

Det är sen enklare att i framtiden byta ut missfärgad eller skadad silikon än att byta fogen.

I väggvinklarna behövs inget silikon om man har styvat upp hörnen med plåt som jag gjort utan där räcker det med fogmassa.
nizzehult nizzehult skrev:
Tja, du har kanske din metod men jag har nu pratat med två professionella golvläggare som sammanlagt har 50 års erfarenhet av golvläggning och plattsättning och som har lagt hundratals golv och båda är helt eniga: det ska läggas en mjukfog typ silikon mellan golv och vägg. Men! Vissa saker är viktiga:
- Rillorna på väggen ska givetvis vara vertikala så att vattnet kan rinna den vägen. Rillorna på golvet i våtzon ett ska sen leda mot brunnen.
- Det ska finnas ett mellanrum mellan vägg och fog, en liten ficka helt enkelt. Vattnet kommer då att kunna rinna in i fogen, ner i rillan och sen ut i rillorna i golvet och slutligen hamna i brunnen.
- Silikonet ska absolut inte fylla hela fickan utan bara ligga som en utanpåliggande sträng.

Det är sen enklare att i framtiden byta ut missfärgad eller skadad silikon än att byta fogen.

I väggvinklarna behövs inget silikon om man har styvat upp hörnen med plåt som jag gjort utan där räcker det med fogmassa.
Försöker du övertala dig själv, eller andra här på forumet att det ska vara mjukfog i golv/vägg och hårdfog i vägg/vägg vinkel? Tycker du har fått ganska tydliga rekommendationer i forumet på att inte ha silikon i golvvinkeln, men om du vill ha det i ditt badrum så kör på bara!
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
nizzehult
T tank77 skrev:
Om man gör rätt så ska rillorna gå ihop när man trycker dit plattan.

[media]
Och nej, ingen jäkla silikon i golvvinkeln, gör absolut ingen nytta alls och blir bara en smutssamlare.
Intressant film. Jag har sett flera instruktionsfilmer (från både firmor och yrkesmän) där man har svept ut fixet i halvcirklar. Här ser man varför man inte ska göra så.

Menar du att man inte ska ha nåt alls mellan golv/vägg, inte ens fog?

@Baskavoda Jag lyssnar bara på vad erfarna yrkesmän säger som har lagt hundratals golv under lång tid - mot betalning och med reklamationsrätt. Det smäller i mina öron rätt högt. Fanns det stora skäl att göra annorlunda skulle dom givetvis ha gjort det.
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
B
nizzehult nizzehult skrev:
Intressant film. Jag har sett flera instruktionsfilmer (från både firmor och yrkesmän) där man har svept ut fixet i halvcirklar. Här ser man varför man inte ska göra så.

Menar du att man inte ska ha nåt alls mellan golv/vägg, inte ens fog?

@Baskavoda Jag lyssnar bara på vad erfarna yrkesmän säger som har lagt hundratals golv under lång tid - mot betalning och med reklamationsrätt. Det smäller i mina öron rätt högt. Fanns det stora skäl att göra annorlunda skulle dom givetvis ha gjort det.
Erfarenhet är absolut mycket värt, men utvecklingen går framåt och ibland hänger inte de gamla erfarna med i utvecklingen oavsett hur många tusen kakelplattor som har monterats av deras händer. Kan vara bra att lyssna på de som är nyutbildade och där med är uppdaterade med det som gäller idag. Undantag förekommer givetvis
 
  • Gilla
FDT och 1 till
  • Laddar…
nizzehult
B Baskavoda skrev:
Erfarenhet är absolut mycket värt, men utvecklingen går framåt och ibland hänger inte de gamla erfarna med i utvecklingen oavsett hur många tusen kakelplattor som har monterats av deras händer. Kan vara bra att lyssna på de som är nyutbildade och där med är uppdaterade med det som gäller idag. Undantag förekommer givetvis
Tja, så kan man ju också tänka men silikon, fix och kakel/klinker har funnits och använts i plattsättning i våtrum i minst 50 år så det har ju inte direkt skett några revolutionerande förändringar där. Förutom att branschorganisationerna satt lite nya krav.
Jag fick detta råd: lägg ett murarsnöre i skarven som först tvålats in. Skarven ska vara hyfsat stor och som en ficka. Dra sen en silikonsträng i skarven. Därefter drar man ur snöret - troligen innan allt silikonet torkat. Då har man fått ett mellanrum bakom där eventuellt vatten kan transporteras. Görs någon eller några meter åt gången. Behövs sen bara göras i våtzon 1.
 
  • Wow
  • Haha
Krille-72 och 2 till
  • Laddar…
Ja jisses...

Jag lägger ner att komma med råd när folk som inte är i branschen tror sig veta bättre än oss som jobbar med det och/eller hellre lyssnar på de som oftast har noll koll på dagens branschregler.

Lycka till... men läs gärna vad branschreglerna säger om silikon ! ;)
 
  • Gilla
Annaet och 4 till
  • Laddar…
nizzehult
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ja jisses...

Jag lägger ner att komma med råd när folk som inte är i branschen tror sig veta bättre än oss som jobbar med det och/eller hellre lyssnar på de som oftast har noll koll på dagens branschregler.

Lycka till... men läs gärna vad branschreglerna säger om silikon ! ;)
Ja, det är tråkigt att du känner så men det är konstigt att man får olika svar från olika yrkesmän. Den ena av de hantverkare som jag pratat med följer branschreglerna stenhårt och har koll på dem och han säger att om man gör på rätt sätt så är mjukfog att föredra. Jag tänker så här: i ett hus med gjuten platta där det inte föreligger någon risk för rörelser i golvet kan man kanske hoppa över silikonet men i detta fall där det är plintgrund så kommer det att uppstå små rörelser och då kommer allt annat än silikon att spricka.

Sen hittar jag detta i BBV 7.2:

Mjukfogar
För rörelsefogar i ytskiktet ska fogmassa avsedd för mjukfogar i våtutrymmen användas. Byggtekniska rörelsefogar utförs normalt i ytskiktet vid materialövergångar i underlaget och i nyproduktion där risk finns för rörelser i detsamma.
 
nizzehult
Kan bara konstatera att åsikterna går isär här men här är det ytterligare en firma som förordar mjukfog mellan vägg- eller golvvinkel:
https://kakeldaxgruppen.se/fogar-och-silikon

Jag ska i sanningens namn erkänna att jag inte riktigt bestämt mig gällande detta än men nu är iaf såväl golv som väggar helt klara och det är dags att foga.
En enkel fråga då: börjar man med vägg/golvvinkel eller sparar man dessa till sist? Oavsett lösning. Rentav maskerar detta till det är dags?
 
BirgitS
nizzehult nizzehult skrev:
Kan bara konstatera att åsikterna går isär här men här är det ytterligare en firma som förordar mjukfog mellan vägg- eller golvvinkel:
[länk]

Jag ska i sanningens namn erkänna att jag inte riktigt bestämt mig gällande detta än men nu är iaf såväl golv som väggar helt klara och det är dags att foga.
En enkel fråga då: börjar man med vägg/golvvinkel eller sparar man dessa till sist? Oavsett lösning. Rentav maskerar detta till det är dags?
Notera att det står så här på länken
Om silikon monteras mellan golv/väggvinkeln måste man grunda med en cementbaserad fog först så att fukten mellan tätskiktet och plattorna kan cirkulera.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.