Vet att liknande diskuterats förut men här kommer en annan vinkel. Mkt tacksam för vägledning. :)

Ska installera ny ugn med Perilex kontakt i fritidshus.

Gamla ugnen hade 4 pinnar på kontakten samt 4 sladdar. Nya ugnen har 5 sladdar och jag har köpt en kontakt med 5 pinnar.

Hur ska detta kopplas? Se bilder.

Bild 1: uttag
Bild 2: kontakt gamla ugnen
Bild 3: sladdar gamla ugnen
Bild 4: kontakt nya ugnen (omonterad)
Bild 5: sladdar nya ugnen
Bild 6+7: instruktionsbild nya ugnen


Perilex vägguttag med 4 pinnar för anslutning av ugn, placerad på en grå vägg ovanför ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en grön Perilex-kontakt med fem pinnar för installation av ugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på fyra elektriska sladdar i olika färger, avskalade och redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Omonterad Perilex-kontakt för ugn med fem pinnar mot träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avskalade ändar på en elektrisk kabel med blå, brun, gulgrön och svart ledning som hålls upp mot ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en instruktionsbild för koppling av en ugn med elektriska ledningar och anslutningsschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkabeldiagram för anslutning av en ny ugn med märkning av färger och anslutningar, inklusive L, N och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

E
Nu är ju detta ett seriöst forum så då kommer:
Punkt 1 - byt perilex uttag. Detta får du göra själv mot ett likasinnat - 16 Ampz.

När du gör detta kollar du att där finns 5 ledare, efteråt mäter du upp följande spänningar :

L1-L2, L1-L3, L2-L3 400 Voltz
L1-N 230 Volt
L1-PE 230 Volt
N-PE 0 Volt. Sumra/Ohmmät mellan 0-1.

Nu till kontinuitetsmätningen, Bryt spänningen igen medelst jordfelsbrytaren.
Sumra/Ohmmät liggande 8 ~

Sen kopplat du enligt din första bild 3N~, du ser färgerna där.
 
  • Gilla
marcusnaslund
  • Laddar…
Stort tack. Väljer att moget inse att jag inte ska göra det själv utan anlita ett proffs.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
E
M marcusnaslund skrev:
Stort tack. Väljer att moget inse att jag inte ska göra det själv utan anlita ett proffs.
Kalla dit svärfar annars så löser ni detta steg för steg.

Men hur ni vill, en spänningsprovare och multimeter är ju alltid bra att ha i bakfickorna.
 
  • Gilla
marcusnaslund
  • Laddar…
Tack igen. Har surfat runt och tänker prova att sätta: Brun på topp-vänster. Svart+Grå på topp-höger. Blå på neder-höger. Grön/gul i mitten.
 
E
M marcusnaslund skrev:
Tack igen. Har surfat runt och tänker prova att sätta: Brun på topp-vänster. Svart+Grå på topp-höger. Blå på neder-höger. Grön/gul i mitten.
Surfat runt, varför då?

Du har ju svaren här i tråden.

Hur kom du fram till den slutsatsen du gjorde, att du ska lägga ihop svart+grå?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
E
M marcusnaslund skrev:
Från bild 6
M marcusnaslund skrev:
Från bild 6
Sen kopplat du enligt din första bild 3N~, du ser färgerna där.

Är rådet du får från detta forum i alla fall.
 
  • Gilla
marcusnaslund
  • Laddar…
Tack. Ja denna menar du? Hand håller en elskopplingsschemaklistermärke bredvid vita kablar under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förlåt. Ser vad du menar nu tack. Hur mappar jag L1-3 och N resp Jord till de 5 piggarna. Jord är mitten utgår jag ifrån.
 
E
M marcusnaslund skrev:
Förlåt. Ser vad du menar nu tack. Hur mappar jag L1-3 och N resp Jord till de 5 piggarna. Jord är mitten utgår jag ifrån.
På kabeln har du ju färgerna att gå efter.

Antar du inte tänker byta det trasiga uttaget?

I vilket fall är det kritiska följande :
Blå nolla och grön-gul jord måste hamna exakt rätt.

Blandar du ihop faserna händer inget farligt.

Men försök gärna få dessa rätt, ser du inte markeringarna L1 osv så kan du utgår att det ska hamna enligt följande:

Schematisk bild av en eluttagsanslutning med markeringar för N, PE, L1, L2 och L3 samt ampere.

Som du ser är det hela skapat så du bara kan sticka in proppen på ett sätt.

Säkerhetskontrollerna jag beskrev innan gör att du kan sova med gott samvete men hoppar du över dessa vet du egentligen inte att allt är reko, det kan uppstå ett fel direkt, efter 3 dagar eller 3 år.

Men troligen fungerar det hela, fast vi vet ju inte.

*****. Kommentar från moderator ******

Råden i detta inlägg är bra och korrekta. MEN MAN MÅSTE FÖRST UTFÖRA KONTROLLERNA SOM BESKEVS I ETT AV DE FÖRSTA INLÄGGEN!

Gör man inte kontrollerna, så är risken väldigt stor att man matar 400V till något som ör avsett att gå på 230V. Spisen blir i dessa fall oftast förstörd. Och det går på sekunder eller kortare tid.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
marcusnaslund
  • Laddar…
Stort tack.

Provade precis. Såg bra ut till en början och displayen började lysa etc. Efter någon knapp minut började det blinka här och där med ett knäppande ljud. Slog av strömmen och kopplade ur. Imorgon kommer elektriker.
 
Då din gamla spis inte krävde en neutralledare bör du kontrollera så att den är framdragen till uttaget.

Mvh Daniel
 
  • Gilla
marcusnaslund
  • Laddar…
Snailman
macgunde macgunde skrev:
Då din gamla spis inte krävde en neutralledare bör du kontrollera så att den är framdragen till uttaget.

Mvh Daniel
Ja, precis, det hade ju visat sig om du mätt spänningen i uttaget i första svaret, och hade du bytt uttaget mot ett helt, så hade du ju sett om det inte satt någon ledare ansluten till nollan (om det nu inte gör det)

Man måste nämligen kontrollera hur perilexuttakg är kopplade i verkligheten, de kan antingen vara fullkopplade eller bara kopplade så att den spis som satt där fick alla anslutningar just den behövde.
 
  • Gilla
kortis och 2 till
  • Laddar…
E
Okej, då hoppas vi det hela löser sig till det bästa. Ber om ursäkt ifall det var dåliga eller otydliga råd härifrån, jag tolkade det hela som att du efter inlägg #5 ville chansa på att koppla in spisen utan att tillkalla någon kunnig.

Och detta kunde ju i många fall gått.

Men jag borde kanske understrykt de möjliga konsekvenserna av att skippa dessa steg och försökt hänvisa till Bo Silbergs spis bibel då.

En sak som är viktig att veta också är att det aldrig går att lita på någon okänd i ett forum, allra helst mitt i natten, skriver flera samstämmigt något kan det tyda på att det är rätt, fast helt säkert är det ju aldrig.

Hur som helst, lycka till med det hela. Återkoppla gärna hur det gick.
 
  • Gilla
marcusnaslund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.