A
J Jensa86 skrev:
Jag hade gjort både och, dränkt de i papper så de fått jobba som in i helvete om de ville få ihop nått av det och sen ändå bytt bank. Ingen annan kommer kräva något liknande, de har ju inget att göra med hur insatsen betalas alls.
Lagen om penningtvätt
 
Tråkig situation!
Det är väl rimligtvis nischbanken som tagit emot din pengar från första början som skall kontrollera att det är ”vita pengar”. När de väl finns där, har funnits där i många år, är det ju märkligt att din ”lånebank” kan ifrågasätta detta. Du kan ju visa att din 1,5Mkr fanns i andra banker innan husköpet. Det är orimligt att man varje gång man flyttar ett kapital (mellan banker, mellan konton, ISK eller andra placeringar) skall bevisa samma ska till flera parter (banker). Har jag aldrig råkat ut för. Däremot har SEB ifrågasatt var 5000kr i julklapp/födelsdaspengar, som barnen skulle sätt i på kontot kom från. De gör de inte om…
Byt bank.
Skicka en förfrågan till några lokal banker och beskriv din situation. ”Jag har sparat ihop… etc etc och har haft det placerat i bank A och bank B. jag vill låna x kr av er för resterande köpeskilling. Till vilken ränta kan jag göra det?” Då vet de situationen och kan inte lika lätt ifrågasätta den senare.
Lycka till!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Man skulle ju kunna hävda att man sålt begagnat ditt o datt och därmed inte fått kvitton.
man får ju sälja för 50tusen per år utan att skatteverket tycker att man ska skatta.
https://www.skatteverket.se/privat/...forsaljning.4.7b610ded10741da92fa8000834.html

Och vad kan banken säga om det?
Inte ett skit.
Och är man hård säjer man antingen litar ni på mig eller så får ni göra en anmälan om misstänkt penningtvätt som ni då är enl lag skylldiga att göra.
 
Jag skulle föreslå att du byter bankperson till att börja med!

Funkar inte det, be att få tala med deras chef.

Om banken då inte ger med sig, BYT BANK!!!

Banken du byter till kommer att göra jobbet åt dig, du behöver inte lyfta ett finger!
 
B Budgivare skrev:
Pengarna ligger i nuläget på min bank sedan barnsben - Sparbanken Skåne. Jag tog ut dem för att nischbankerna ibland kan ta 2-3 bankdagar på sig med överföringen.
Är det inte här som problemet ligger?
Du tog ut pengarna från nischbankerna och gjorde insättningar hos din bank?
Då måste ju din bank ta reda på varifrån pengarna kommer!

Förmodligen hade allt gått mycket smidigare om du hade gjort överföringar mellan bankerna i stället, men jag vet inte säkert.
 
Trist situation och kloka råd har redan getts. Hoppas det löser sig.

Förstår dock att det blir problem med banker och lagen om penningtvätt när landet har en finansminister som är av åsikten att 100 000 sek på ett ISK konto är att betrakta som en förmögenhet...
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Däremot har SEB ifrågasatt var 5000kr i julklapp/födelsdaspengar, som barnen skulle sätt i på kontot kom från
De måste tyvärr ställa frågan Var kommer pengarna ifrån?, även om man som bankkund tycker det är både onödigt och kränkande och 'Det ska väl ni skita i!'
Problemet blir om/när de ställer nästa fråga: Kan du bevisa det?
Är svaret nej, så är du presumtiv penningtvättare. Punkt slut.
Det är då man vänder på klacken och går därifrån.
Det är väl den där sista frågan som man kanske inte alla gånger kan bevisa, och vad f-n gör man då? Jag tycker mig se att alla banker blir snävare och snävare. Hoppas det snart blir en tydligare gräns på hur långt bevisbördan kan gå. Om den ena banken nekar dig, börjar kanske nästa dra öronen åt sig och till slut står man där med skägget i brevlådan.
R Rkarlsson skrev:
Ska du sätta in de kontant?
Nej, jag skulle inte sätta in pengarna kontant. Pengarna har varit på mina olika konton i olika banken hela tiden. Men det vet ju inte banken, så jag måste bevisa detta. Inga problem om det var samma summa som flyttades runt, men jag delade upp det på olika konton och det var det svårt att hänga med alla svängar, även för mig som gjort transaktionerna. Svårt att spåra dem, helt enkelt. Och copy/paste verkar ju inte fungera, enligt TS, så jag får se om jag lyckas lösa mitt lån med mitt försök till bevisföring.
 
P pmd skrev:
Köpare brukar sällan ge säljare ett kvitto …
Dessutom är 1800 kr för ett begagnat objektiv knappast något som ens köparen nödvändigtvis kräver att få kvitto på. Om säljare och köpare litar på varandra behövs inga kvitton i en sådan affär.
Banken frågar inte på summor under 10 000. Det här måste vara ett undantag. Men 1800 kan man väl bara konsumera? Idag måste köparen kunna dokumentera att det inte är stöldgods och säljaren att det inte är penningtvätt. Det går inte längre att göra upp med ett handslag.
 
B Budgivare skrev:
Tack för de fortsatta svaren, de är guld värda.
Ett sätt, men lite krångligt, är att
  • Ta ut allt på papper
  • Skanna in det med OCR
  • Konvertera till Excel
  • Filtrera
 
S SusoDus skrev:
De måste tyvärr ställa frågan Var kommer pengarna ifrån?, även om man som bankkund tycker det är både onödigt och kränkande och 'Det ska väl ni skita i!'
Problemet blir om/när de ställer nästa fråga: Kan du bevisa det?
Är svaret nej, så är du presumtiv penningtvättare. Punkt slut.
Det är då man vänder på klacken och går därifrån.
Det är väl den där sista frågan som man kanske inte alla gånger kan bevisa, och vad f-n gör man då? Jag tycker mig se att alla banker blir snävare och snävare. Hoppas det snart blir en tydligare gräns på hur långt bevisbördan kan gå. Om den ena banken nekar dig, börjar kanske nästa dra öronen åt sig och till slut står man där med skägget i brevlådan.


Nej, jag skulle inte sätta in pengarna kontant. Pengarna har varit på mina olika konton i olika banken hela tiden. Men det vet ju inte banken, så jag måste bevisa detta. Inga problem om det var samma summa som flyttades runt, men jag delade upp det på olika konton och det var det svårt att hänga med alla svängar, även för mig som gjort transaktionerna. Svårt att spåra dem, helt enkelt. Och copy/paste verkar ju inte fungera, enligt TS, så jag får se om jag lyckas lösa mitt lån med mitt försök till bevisföring.
Byt bankman. Boka ett fysiskt möte och visa bankmannen så de ser var pengarna är ifrån.
Om du inte hade sagt något alls om att du skulle lösa lånet och bara skickat över pengarna till banken du har lån hos så hade de kanske inte ens frågat. Löjligt av de.
 
B Budgivare skrev:
Tacksam för reflektioner kring situationen!
Skurkar klarar ju att tvätta pengar. Kanske något för dig också hahaha
 
Bisarrt. Det hade ju inte varit så konstigt att de var skeptiska om du kom med 1 500 000 sparade i kontanter. Men från ett bankkonto?
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Livanbygger Livanbygger skrev:
Nej så är det ju inte alls, de kriminella har fått det väsentligt mycket svårare att använda traditionella banker för att tvätta pengar. Tack vare lagstiftning i Sverige och andra EU länder. Att kriminella och företagsfifflare fortfarande använder sig av skatteparadis är ju en helt annan sak.

Det här drabbar i regel inte en vanlig person, tänk på att det är få förunnat att kunna spara 10-15000 kr varje månad över en 10 års period...Kul och inspirerande för den som lyckas att hederligt spara en så ansenlig summa, men kom in i matchen, det är inget ”problem” för gemene man :)
Annat är det med skor.. :)
 
P
B Budgivare skrev:
Vi skrev kontrakt på en fastighet i måndags, handpenningen betalas i morgon.

På banken idag när vi sökte bolån fick vi veta att det utifrån nuvarande underlag inte gick att styrka var pengarna för insatsen kom ifrån. Jag har sparat undan från lönen efter att räkningarna betalts sedan många år tillbaka. Sedan 2015 har jag sparat i s.k högräntekonton hos olika nischbanker, där jag flyttat pengarna utifrån vilka som erbjudit bäst ränta. Jag har på detta sätt sparat ihop omkring 1.500.000:-

Jag lämnade kontoutdrag till lånehandläggaren från samtliga nischbanker, som visade insättningar och uttag, samt kontoutdrag på summor från 5000:- ut/in, i mitt lönekonto från idag till två år bakåt. Längre än två år gick inte att gå.

När lånehandläggaren sa att det inte var tillräckligt styrkt så undrade jag hur jag då skulle gå tillväga och hon uppmande mig att beställa kontoutdrag från 10(!) år tillbaka. Jag sa att det då kommer bli oerhörda mängder papper och hon sa att "ja, och det kommer vi inte att vilja gå igenom". Jag sa att jag då kunde ge in de utdrag som visade när lön och ev andra insättningar kommit in, samt då de gått över från lönekontot till högräntekontot i andra banker. Det skulle heller inte gå sa hon, då jag inte fick "Klippa och klistra i utdragen".

Hur f-n ska man göra då? Vi sa att det nog borde fungera om jag bad banken jag beställde kontoutdrag ifrån att filtrera transaktionerna och bara ta med de på 5000:- in och 5000:- ut. Det skulle nog fungera. Men det visade sig att banken inte kunde göra denna filtrering.. Utan det var allt eller inget, hela månader/år.

Banken jag beställde kontoutdrag ifrån undrade också (tre olika handläggare) om jag verkligen ville beställa så mycket, samt sa att det kostade 400:- per konto och 800:- i timmen. Det lät som att det kunde bli riktigt dyrt.

Så här sitter vi.. Tillträde och överföring av köpesumman (som är på 2.300.000:-, är den 2 juli, inte mycket tid kvar alltså. Lånet vi söker är på 1.000.000:-, tanken har slagit oss att söka privatlån på 500.000:- var, och se om säljaren går med på att ta emot betalning via en direktöverföring till sin bank. Men frågan blir vad som händer sen när man vill amortera av privatlånen. Förmodligen lär de bankerna också vilja veta var pengarna kommer ifrån. Eller om det kanske går att söka bolån i efterhand, med huset som säkerhet. Eller om bankerna kommer att vilja veta var pengarna för själva köpet av huset kom ifrån..

Jag ringde lånehandläggaren och sa vad banken sagt, att det blev väldigt mkt papoper och att de inte kunde filtrera. Samt att jag kunde inkomma med deklarationer, lönespecifikationer och utdrag från särskilt stora inbetalningar jag fått på mitt lönekonto, men hon lät inte så imponerad. Hon skulle lämna det vidare till beslutsfattaren. Om det skulle bli nej, så undrade jag om de då kunde precisera vad det isg var som "gick igenom" och vad som inte gjorde det, så att vi isf kunde komplettera med vad som nu kundet änkas "Inte hålla". Men det skulle inte gå, fick vi nej så fick vi nej och då kunde vi gå till någon annan bank, men rutinerna såg likadana ut även där.

Jag kan alltså inte räkna med i nuläget att det kommer anses styrkt att det är "vita" pengar (vilket varenda krona är) och alltså få ett nej från banken. Vad finns då för alternativ?

Jag ska ringa mäklaren i morgon, kanske har han stött på något liknande tidigare.

Kanske har någon här inne som läser, varit med om en liknande situation..? Hur kan man i sådana fall ta sig runt den?

Planen i nuläget är att när kontoutdragen kommer, frösöka välja ut så få papper som möjligt, men som ändå visar lön in på kontot, och överföring till sparkonton (insättningarna kommer synas på utdragen från dessa sparkonton) samt en sammmanställning över våra utgifter (vi bor riktigt billigt i nuvarande hyresrätt) och deklarationer för så långt bak som jag nu kan få tag på. På det viset kanske det går att göra nbågorlunda trovärdigt att besparingarna härrör från skattade pengar. Och sen får vi försöka säka bolån hos så många banker som möjligt, för att se om iaf någon av dem kan tänka sig att gå igenom lite tjockare buntar med papper.

Kom som en rejäl j-vla kalldusch det här, det kunde jag aldrig tänka mig att det här skulle drabba en, så som jag gått och gnetat ihop pengar under så många år nu..

Har säkert utelämnat något, fråga gärna om någon undrar något. Tacksam för reflektioner kring situationen!
Sverige är helt kört !
 
  • Haha
lat
  • Laddar…
Om det handlar om mindre summor än i ts' fall kan man ju både sätta in och ta ut kontanter i automat. Hur blir det då med penningtvättslagen, ringer banken och frågar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.