S SusoDus skrev:
Det här var bara lite kuriosa om hur det kan bli när man flyttar pengar fram och tillbaka från olika banker
Jag flyttar relativt ofta, åtminstone några gånger per år, rätt stora belopp mellan olika banker och har aldrig stött på några problem hittills i alla fall. Hur visar sig dessa problem ren praktisk? För mig handlar det om några klick i en webläsare och vips är beloppet borta från avsändarbanken och dagen efter syns det hos mottagarbanken.

Vad händer när någon bank "krånglar"?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad händer när någon bank "krånglar"?
Så vitt jag vet så får du flytta hur mycket pengar du vill och hur ofta du vill elektroniskt (inom bankens egna begränsningsregler förstås). Problemet kommer när man ska ge pengar till banken i form av tex insättning av kontanta medel eller återbetalning av lån. Det är då du ska bevisa varifrån pengarna kommer, oavsett om pengarna enbart överförts elektroniskt eller ej. Det är då man kan få problem, eller snarare får problem.
Jag hade ingen aaaning om att banken skulle krångla med ett så kortfristigt lån som ett år, som de dessutom lånat ut själva.
Att man även som flitig sparare ska hamna i klistret, som TS i denna tråd, är bara så tråkigt. Jag lider med dig!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S SusoDus skrev:
Problemet kommer när man ska ge pengar till banken i form av tex insättning av kontanta medel eller återbetalning av lån.
Men vad händer rent praktiskt? Om jag för över pengarna till ett konto i den bank jag har lånet, vilket vi verkar ense om att det går enkelt, och därefter meddelar banken att jag önskar lösa lånet och att de ska ta pengar från utpekat konto. Vad händer?

Som konsument har man alltid rätt att lösa ett lån, menar du att de vägrar. Bryter inte banken då mot 32§ Konsumentkreditlagen och borde få smäll på fingrarna av Konsumentverket (tillsynsmyndigheten).
 
JO! Banken leker finanspolisen fast dom har inte fattat sin roll i det hela och förstör bara för vanliga privatkunder istället. Banken tolkar direktiv och regler som en full grävling... Gå till lokala tidningar och skriv på Facebook, prata även med kontorschefen om du inte redan gjort det. Detta har ju spårat ur totalt!
 
  • Gilla
MickeN292 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om jag för över pengarna till ett konto i den bank jag har lånet, vilket vi verkar ense om att det går enkelt, och därefter meddelar banken att jag önskar lösa lånet och att de ska ta pengar från utpekat konto. Vad händer?
För mig hände det (för mindre än ett år sedan) att banken ville veta varifrån pengarna kom när jag skulle lösa ett mindre lån. Jag svarade att de kom från löpande sparande och då ville banken se tre månaders inbetalningshistorik från den ISK som pengarna sparades i (på en annan bank). Det fanns alltså inget krav att redovisa krona för krona, utan det räckte att jag visade på ett kontinuerligt sparande som lätt skulle komma upp i det aktuella beloppet över tid.

Vad som hade hänt om jag styvnackat hävdat att de inte hade med min ekonomi att göra vet jag inte. I slutänden hade jag väl blivit utkastad som kund, varvid jag antar att de tagit mina innestående medel för att lösa lånet. Jag hade dock glömt min foliehatt hemma den dagen, så rättshaverismen var inte stark nog för att jag skulle bråka.
 
P
Livanbygger Livanbygger skrev:
Nu har iofs handpenningen inte varit mer än ett par hundratusen men ändå, faktum kvarstår, att det för de flesta inte är något problem att visa varifrån pengarna kommer, utan snarare att visa att man har nog med pengar :crysmile:
Att en laglydig medborgare överhuvudtaget får problem pga en sån här lag mycket illa. Staten ska inte gå hur långt som helst för att stävja brottslighet med metoder som drabbar oskyldiga.

Det går att ha ett totalt övervakningssamhälle som i Kina (där det på vissa sätt är värre än i boken 1984). Det reducerar möjligheterna till att begå brott rejält (utom bland övervakarna förstås), men det leder också till rejält sänkt livskvalitet hos medborgarna. Det måste finnas en balans.

Lagen mot penningtvätt är en dåligt skriven lag eller en dåligt tillämpad lag; förmodligen en kombination.
 
  • Gilla
LaoLars och 7 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För mig hände det (för mindre än ett år sedan) att banken ville veta varifrån pengarna kom när jag skulle lösa ett mindre lån.
Har jag en dålig dag hade jag nog tagit på mig hatten och svarat "från min privata förmögenhet" bara för att se reaktionen. :cool:
 
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Stickan56
Huddingebo Huddingebo skrev:
Bror köpte sin bostadsrätt för ca 10 år sedan med pengar direkt från bankkonto.
Var inga problem då.
För 10 år sedan var det inga problem som nu.
Jag skall göra ett kontantillträde på en lägenhet och har hållit på och tjafsat i tre veckor med banken som skall göra överföringen på tillträdesdagen.
Jag gjorde en kontantaffär på huset 2018 och det var samma krångel då.

Stickan
 
P
emmschen emmschen skrev:
Personligen har jag mer och mer börjat använda kontanter de senaste åren, bakåtsträvare som jag är :p
Ett problem med kontanter är att man kan få problem att sätta in kontanterna på ett bankkonto innan sedlarna blir ogiltiga (vilket alla sedlar blir med (o)regelbundna mellanrum). Jag löste ett sånt problem genom att använda en insättningsautomat när jag inte fick sätta in pengarna i kassan på banken. Det tar dock längre tid att använda en insättningsautomat.

Ett annat problem med kontanter är att fler och fler butiker, mm, skyltar med att de är kontantlösa.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ett problem med kontanter är att man kan få problem att sätta in kontanterna på ett bankkonto
Skulle bli glad om jag hade de problemen. :p Extremt sällan jag sätter in kontanter. Sist var nog i samband med att vissa mynt blev ogiltiga 2017. Då "dumpade" jag en nokaspåse på kanske tio kilo med några tusen i bankkassan. Jag var nog inte ensam om detta vid denna tid för det tog närmare tre månader innan den påsen var räknad om jag minns rätt.

Det var dock ingen som undrade vilken automat jag rånat... :cool:
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Om jag gör en kommentar på mitt egna inlägg, så skulle de ju teoretiskt kunna vara så att om jag beviljas ett lån A (och där måste jag också tala om vad jag ska ha pengarna till) och sen betalar tillbaka det inom kort med motiveringen med att jag ångrade mig (vilket jag gjorde) så skulle jag ju i teorin faktiskt ha använt pengarna till det jag sagt att jag skulle, i mitt fall investerat i mitt hus, men löst lånet med tvivelaktigt förvärvade pengar. Det skulle funka bra om vi inte hade penningtvättlagen. Om jag sedan säljer huset och får ut ett högre säljpris pga den investering jag gjorde med lån A, ja då får jag ju tillbaka de tvivelaktigt förvärvade pengarna som vinst i en helt laglig husaffär. Voilá, jag har tvättat pengar!
Men suck vad problem det ställer till med för oss hederliga kufar!
Men så är det överallt: alla regler är bara till för den lilla klick som aldrig kan följa några regler. Det är vi andra som måste rätta oss efter dem.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Skulle bli glad om jag hade de problemen. :p Extremt sällan jag sätter in kontanter. Sist var nog i samband med att vissa mynt blev ogiltiga 2017. Då "dumpade" jag en nokaspåse på kanske tio kilo med några tusen i bankkassan. Jag var nog inte ensam om detta vid denna tid för det tog närmare tre månader innan den påsen var räknad om jag minns rätt.

Det var dock ingen som undrade vilken automat jag rånat... :cool:
Mitt problem, och lösningen på det med en insättningsautomat, inträffade när vissa sedlar blev ogiltiga för kanske 5-6 år sen. Den automaten tycktes inte ha någon beloppsgräns.

Mynt hade jag inte så många, men jag minns vagt något om att banken inte tog emot alltför många kg mynt.
 
P
D Dr Jumping Jack skrev:
Varför la du 30 min på banken. Det är ju bara att visa kvittot. Dessutom frågar inte banken om summor under 10 000 om inte kunden ger ett misstänkt intryck.
Köpare brukar sällan ge säljare ett kvitto …
Dessutom är 1800 kr för ett begagnat objektiv knappast något som ens köparen nödvändigtvis kräver att få kvitto på. Om säljare och köpare litar på varandra behövs inga kvitton i en sådan affär.
 
S SusoDus skrev:
Jag tror att vi alla kommer hamna i samma sits som TS vid kontakt med våra banker framöver, pga den hårdare penningtvättlagen. Det är inte att bara 'att byta bank', för nästa bank kommer också krångla förr eller senare, pga samma regelverk.

I veckan försökte jag återbetala ett utökat banklån på 150 tkr som jag tog för exakt ett år sedan, men som jag aldrig använde till det jag tänkt (elbetalning för nybyggnation av takkupa och inglasad altan) istället pytsade jag ut pengarna på olika konton och drog in lite extra pengar på börsen. Nu, ett år senare, när villkoret för den fasta (låga) bolåneräntan går ut, tänkte jag lösa lånet. Men eftersom pengarna hade lämnat lånebankens konto måste jag nu bevisa vart de pengarna kommer ifrån som jag nu satt tillbaka. Vadå bevisa? Det är ju samma pengar som banken själv lånade ut för endast ett år sedan, tycker jag. Det är ju som att 'bevisa' att den kW jag förbrukat i min bostad verkligen kommer från den gröna elen jag avtalat med mitt elbolag. Det går ju aldrig bevisa något sådant! Klart som tusan att det inte är exakt samma pengar som jag lånade, men det är ju samma summa, och det är väl huvudsaken. Vad är det då jag ska bevisa?? Snäll som jag är, så sammanställde jag alla transaktioner i en pdf-fil (det var viktigt att det var pdf och det tog flera timmar), med bevis på att det var mina konton och ingen annans och skickade filen via deras e-brevlåda. Men via någon e-brevlåda går det inte att kommunicera. Nej, det ska vara via telefon. Så jag ringde upp och den nya handläggaren var inte intresserad av att gå igenom de sidor jag bifogat i pdf-filen, eftersom de inte var skickade till henne specifikt. Som nu förstår, så är ärendet med det utökade bolånet inte avslutat än...

Det här var bara lite kuriosa om hur det kan bli när man flyttar pengar fram och tillbaka från olika banker, för det är det som är själva (penga)tvätten, och det är transaktionerna banken måste kontrollera. Men vi med rent mjöl i påsen som råkar ut för den blir hårt drabbade. Får se om jag lyckas lösa lånet eller inte...

Tack för att ni läste mitt första inlägg så här långt på byggahus.se
Ska du sätta in de kontant?

Jag har aldrig haft problem med att skicka elektroniskt mellan bankerna, har lf och avanza. Skickar emellanåt stora summor mellan lf och 2 konton på avanza. Aldrig hört något.

Löste ett billån i våras på drygt 76000, inte en fråga.
Om jag vill lösa lån via LF så behöver jag bara skicka över från avanza och skicka ett meddelande om det till handläggaren, inga frågor alls.

Enda banken jag haft problem med var Handelsbanken, skulle sätta in 25000 kontant. Trots handskrivet kvitto och bilder på båten jag sålde så var kassören vrång och otrevlig. Så när jag löste ett litet lån fick jag kommentaren - Skönt att bli av med det?
-Ja jävligt skönt att bli av med er. =)
 
  • Gilla
  • Haha
sir_daniel och 3 till
  • Laddar…
S SusoDus skrev:
Om jag gör en kommentar på mitt egna inlägg, så skulle de ju teoretiskt kunna vara så att om jag beviljas ett lån A (och där måste jag också tala om vad jag ska ha pengarna till) och sen betalar tillbaka det inom kort med motiveringen med att jag ångrade mig (vilket jag gjorde) så skulle jag ju i teorin faktiskt ha använt pengarna till det jag sagt att jag skulle, i mitt fall investerat i mitt hus, men löst lånet med tvivelaktigt förvärvade pengar. Det skulle funka bra om vi inte hade penningtvättlagen. Om jag sedan säljer huset och får ut ett högre säljpris pga den investering jag gjorde med lån A, ja då får jag ju tillbaka de tvivelaktigt förvärvade pengarna som vinst i en helt laglig husaffär. Voilá, jag har tvättat pengar!
Men suck vad problem det ställer till med för oss hederliga kufar!
Men så är det överallt: alla regler är bara till för den lilla klick som aldrig kan följa några regler. Det är vi andra som måste rätta oss efter dem.
Men på vilket sätt behöver du lånet i den här situationen? Du hade ju lika gärna kunnat köpa varorna/tjänsterna direkt med de tvivelaktiga pengarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.