M mnils skrev:
Alltså vad är det för sossebank du råkat ut för? 1.5MSEK är ju ingen omöjlig summa att spara ihop på några år och för du över från andra svenska banker så är det ju dem som ansvarar för ev penningtvätt.

När jag köpte hus för några år sedan öppnade jag ett nytt konto i Handelsbanken och förde dit det jag skulle betala kontant, ca 1.8MSEK och sedan så la banken till mitt nya lån, och löste säljarens lån samt skickade resten av pengarna till säljaren, inga konstigheter inga frågor och då hade jag inga andra privata affärer i den banken tidigare.

Kolla genast med andra banker, det här var ju helt vansinnigt!
Hurså sosse-bank??? Har du inga hästar hemma alls? Det handlar inte om politik. Det handlar om lag och att kriminella utnyttjar alla upptänkliga vägar att kringgå dem.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
BettanG BettanG skrev:
Det handlar om lag och att kriminella utnyttjar alla upptänkliga vägar att kringgå dem.
Fast som det beskrivs i detta fall verkar det inte handla om lag utan om en idiot!
 
  • Gilla
hansbertil och 3 till
  • Laddar…
T
BettanG BettanG skrev:
Hurså sosse-bank??? Har du inga hästar hemma alls? Det handlar inte om politik. Det handlar om lag och att kriminella utnyttjar alla upptänkliga vägar att kringgå dem.
Att man blir misstänkt för att man faller ur ramarna om man har mycket sparade pengar och lite lån kan väl visserligen ha politiska orsaker, men vi ska inte diskutera politik här. Hästar är nog också OT.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Horribel service och hantering av din bank! Håller med alla i att du bör absolut byta bank. Eftersom er nya fastighet kodas som lantbruksfastighet skulle jag tipsa om banken Landshypotek. Handläggningstiden är dock nu tyvärr 6-8 veckor. Lycka till!
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det är väl inte orimligt att han sparat 10-20 om han nu levt billigt under tiden och tjänat hyfsat?
Hur menar du att TS tar ut kontanter på 10-20 000 varje månad och sparar osynligt hemma i madrassen ? Man överför v äl sitt sparande till nischbanken elektroniskt och då finns det ju bevis på sparandet..
 
T tanaris skrev:
Att man blir misstänkt för att man faller ur ramarna om man har mycket sparade pengar och lite lån kan väl visserligen ha politiska orsaker, men vi ska inte diskutera politik här. Hästar är nog också OT.
Du glider undan i frågan. Ser man det så så kan det förutom politiska orsaker ha alla andra upptänkliga orsaker dessutom. Men säg mig vilken bank som på riktigt är en sosse-bank. Såvitt jag märkt är nästan alla banker, i varjefall storbanker, raka motsatsen. :thinking:
F ö tror jag att killen visst kan ha sparat ihop sitt kapital och det gjorde han rätt i. Banken kanske surar över missade ränteintäkter.:p
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
M mnils skrev:
Alltså vad är det för sossebank du råkat ut för? 1.5MSEK är ju ingen omöjlig summa att spara ihop på några år och för du över från andra svenska banker så är det ju dem som ansvarar för ev penningtvätt…
Nej, det stämmer inte. Alla banker som tar emot pengar på sina konton är skyldiga enligt penningtvättslagen att veta varifrån de kommer.
Hur man gör det och vilka underlag man kräver in kan skilja sig mycket mellan banker och delvis mellan handläggare. Det går inte heller att jämföra med hur det såg ut för 10 år sedan som andra gjort eftersom arbetet mot penningtvätt ändrats helt på senaste 5 - 10 åren.

Penningtvätt är ett gissel och ska motverkas. Dock kan man hoppas att bankerna skapar mer kundtillvända metoder för att göra det.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
B Budgivare skrev:
S
Jag har inte anknytning till någon straffad person och jag tror knappt att banken får eftersöka sådana uppgifter i en sån här situation. Varken jag eller min sambo är förekommande i belastningsregistret för den delen.
:)
Numera så söker alla på sådana uppgifter. Ex. arbetsgivare, banker, privatpersoner, klubbar och föreningar.

Företag som MR Koll, Bakgrundskollen och Lexbase gör det numera enkelt för vem som helst att se andras belastningsregister. Bankerna var bland de första som skaffade kontrakt med Lexbase, Skolor och många arbetsgivare har också konton på Lexbase för att sålla bland ansökningarna de får in.
 
R
S sjoelund skrev:
Fick inte göra det för kontoutdrag i Excel eller PDF fungerade inte och banken stängt av möjligheten att göra skärmdump på sina transaktioner.
Man kan ju alltid fotografera av skärmen.
 
R rolflidvall skrev:
Man kan ju alltid fotografera av skärmen.
Även skärmklipp fungerar utmärkt finns även mjukvara sol klipper text in i filer både till mac och windows.. till linux finns det mängder av sådant att tanka hem
 
Tack för ditt inlägg. Jag delar en del av dina åsikter, men jag kan inte se hur det skulle vara "orimliga mängder transaktioner"? Menar du från/till nischbankerna, eller på mitt löne/E-sparkonto?

Jag skaffade mitt första konto hos en nischbank 2015. Sedan dess har räntorna förändrats flertalet ggr och jag har haft konton hos totalt 8 banker. Sparränta ville jag förstås ha så hög som möjligt, därför "röstade jag med fötterna" så fort en bank sänkte och tog då ut mina pengar. Insättningsgarantin som du nämner har gjort att det blivit fler konton. När 950.000:- var uppnått så fick det bli ett konto till för resten.

Jag har förståelse för att banken behöver mer bakgrund än bara utdragen från nischbankerna, absolut. Men jag ser inte varför de behöver så här mycket (och säger sig inte ens tänka läsa igenom så mycket) och jag ser inte på minsta lilla vis hur mina pengarörelser är ett "högriskfall". Tacksam för om du ville utveckla där. Jag ser att mitt sparande mycket väl kan avvika från hur de flesta presumtiva bolånekunders sparande ser ut, men att det skulle vara något extremt märkligt eller riskabelt upplägg ser jag faktiskt inte. Arbetet de får lägga ner i relation till summan de får låna ut, där tror jag dock att du kan vara något på spåren.
Jag uppfattade 500 sidor som väldigt mycket , utslaget över 10 år är det över 100 transaktioner per dygn förutsatt att det är ca 30 per sida så jag skulle säga att det är en del, vi ha i vårt hus gemensamt ungefär 3 sidor i månaden och då är det en 2 barnsfamilj.

Anledning till att det avviker är att det är ganska stora belopp som flyttats runt under ett stort antal banker under väldigt lång tid , det avviker från det normala, med det sagt inte automatiskt att det är fel men det är mycket jobb att säkerställa, och är lånet litet så blir det svårt att räkna hem
 
L Liljeros skrev:
Jag uppfattade 500 sidor som väldigt mycket , utslaget över 10 år är det över 100 transaktioner per dygn förutsatt att det är ca 30 per sida så jag skulle säga att det är en del, vi ha i vårt hus gemensamt ungefär 3 sidor i månaden och då är det en 2 barnsfamilj.

Anledning till att det avviker är att det är ganska stora belopp som flyttats runt under ett stort antal banker under väldigt lång tid , det avviker från det normala, med det sagt inte automatiskt att det är fel men det är mycket jobb att säkerställa, och är lånet litet så blir det svårt att räkna hem
Förstår inte hur du räknar ...
vi börjar med inköp ... 3 sidor / månad i 10 år
3*12*10= 360 sidor
kvar har vi 140 sidor

Säg att en transaktion då man flyttar pengar mellan banker genererar 2 rader (en hos sändande bank och en hos mottagande)
ca 30 rader per sida (pga loggor och annat tjafs)
140*30/2 -> 2100 transaktioner på 10 år
-> en flytt av pengar ca var annan dag

Så hur räknade du till 100 per dygn?
 
richardtenggren
D droopy skrev:
Hur menar du att TS tar ut kontanter på 10-20 000 varje månad och sparar osynligt hemma i madrassen ? Man överför v äl sitt sparande till nischbanken elektroniskt och då finns det ju bevis på sparandet..
Nej? Hur tolkade du in detta av mitt inlägg?
 
Jag tror att vi alla kommer hamna i samma sits som TS vid kontakt med våra banker framöver, pga den hårdare penningtvättlagen. Det är inte att bara 'att byta bank', för nästa bank kommer också krångla förr eller senare, pga samma regelverk.

I veckan försökte jag återbetala ett utökat banklån på 150 tkr som jag tog för exakt ett år sedan, men som jag aldrig använde till det jag tänkt (elbetalning för nybyggnation av takkupa och inglasad altan) istället pytsade jag ut pengarna på olika konton och drog in lite extra pengar på börsen. Nu, ett år senare, när villkoret för den fasta (låga) bolåneräntan går ut, tänkte jag lösa lånet. Men eftersom pengarna hade lämnat lånebankens konto måste jag nu bevisa vart de pengarna kommer ifrån som jag nu satt tillbaka. Vadå bevisa? Det är ju samma pengar som banken själv lånade ut för endast ett år sedan, tycker jag. Det är ju som att 'bevisa' att den kW jag förbrukat i min bostad verkligen kommer från den gröna elen jag avtalat med mitt elbolag. Det går ju aldrig bevisa något sådant! Klart som tusan att det inte är exakt samma pengar som jag lånade, men det är ju samma summa, och det är väl huvudsaken. Vad är det då jag ska bevisa?? Snäll som jag är, så sammanställde jag alla transaktioner i en pdf-fil (det var viktigt att det var pdf och det tog flera timmar), med bevis på att det var mina konton och ingen annans och skickade filen via deras e-brevlåda. Men via någon e-brevlåda går det inte att kommunicera. Nej, det ska vara via telefon. Så jag ringde upp och den nya handläggaren var inte intresserad av att gå igenom de sidor jag bifogat i pdf-filen, eftersom de inte var skickade till henne specifikt. Som nu förstår, så är ärendet med det utökade bolånet inte avslutat än...

Det här var bara lite kuriosa om hur det kan bli när man flyttar pengar fram och tillbaka från olika banker, för det är det som är själva (penga)tvätten, och det är transaktionerna banken måste kontrollera. Men vi med rent mjöl i påsen som råkar ut för den blir hårt drabbade. Får se om jag lyckas lösa lånet eller inte...

Tack för att ni läste mitt första inlägg så här långt på byggahus.se
 
  • Gilla
BellaF och 6 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Stämmer verkligen inte. Jag har fått redogöra för gräsklipparförsäljning för någon tusenlapp och då är jag fläckfri och välkänd kund på samma kontor i 25 år. Aldrig ägnat mig åt något misstänkt och har alla lån i den banken (eller numera bara ett, resten är betalt).
Jodå men det kanske skiljer sig åt mellan banker. Använder ofta insättningsautomat och Nordeakonto, där accepteras insättningar upp till 15.000 kr per tillfälle och max 15.00 per rullande 30 dagar. Automaten ställer inga frågor (ännu)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.