Är det en passage mellan två skilda platser eller kan klipparen komma runt på andra sidan trädet? Om det finns fler (och bredare) vägar mellan ytorna skulle jag inte tro att det är något problem om det bara är 70 cm.
 
D Denaxe skrev:
Hmm. Hur göra med gränskabeln här? Är ca 130cm från nedersta trappsteget till trädet på höger sida.
Tanken var att dra kabeln mellan plattorna i skåran som går precis framför trappsteget men det skall tydligen vara 26cm från kanten enligt manualen. Detta innebär att jag får lägga i näst skåra och då blir det kanske lite för smalt? Om jag lägger i nästa skåra så är det 90cm mellan skåran och trädet (plattorna är 40x40). Vid trädet måste kabeln ligga 20cm ifrån (fuskar lite istället för 26cm). Det innebär då en passage på 70cm vilket kanske blir för tajt?

[bild]
lyft plattorna och dra den under och i en böj framför trappan. :)
 
Då har jag också blivit ägare till en LX812i. Vad gäller funktioner och inställningar så känns det som att den har det man behöver. Jag har haft problem med uppkoppling till klipparen, efter att ha fungerat bra till en början står den nu som offline. Men jag har inte heller än gett det ett försök att komma tillrätta med problemet.

Annars, efter två dagars körning har jag kunnat identifiera ett hinder som blir övermäktigt, en brant slänt med förhållandevis löst underlag där klipparen lättar och tror sig ha vält. Slingan är därför nu temporärt lagt runt området som har fyllts på och fått nya gräsfrön. Annars har den klarat vår utmanande tomt över förväntan. Jag återkommer med utlåtande och bilder efter några veckors körning.
 
  • Gilla
Kalendern och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jag har 90 cm mellan altan och ovanmarkspool, -avståndet altan och gränstråd. Funkar bra!
[bild]
Ok, så du har 90-20cm, dvs ca 70cm brett och det funkar? Klipparen har inga problem att komma mellan?
 
T Trrttsch skrev:
Är det en passage mellan två skilda platser eller kan klipparen komma runt på andra sidan trädet? Om det finns fler (och bredare) vägar mellan ytorna skulle jag inte tro att det är något problem om det bara är 70 cm.
På andra sidan trädet sluttar det kraftigt mot grannen så där kommer det förmodligen inte funka. Planen är att klipparen inte alls skall åka där med risk för att den fastnar.
 
D Denaxe skrev:
Ok, så du har 90-20cm, dvs ca 70cm brett och det funkar? Klipparen har inga problem att komma mellan?
Nope, inga problem
 
Då så, nu är Sumo up and running! Drog gränskabeln igår, dock bara halva tomten för att se att allt funkade. Klantade till det lite gällande laddstationen, tänkte fel på vilket varv den tar till laddstationen vilket resulterade i att jag hade mindre inkörssträcka än utkörssträcka. Har bara 2m att leka med där laddstationen står innan det blir 90gr. Men den klarade att hitta hem, dock lite trixigt. Får åtgärda detta sen när det är dags att gräva ner kabeln.
Har ett avstånd på 20cm på gränskabeln vilket jag får utöka i 90gr böjar då det blir lite snävt.
Men vilken fröjd att registrera och installera den via appen! Nog smidigaste installationen jag varit med om. Samma gäller inställningarna på själva roboten. Jobbast var att hitta s/n vilket tog ca 10 sekunder, det säger en del.
En lilla nackdel är att den låter lite när den är igång om man jämnför med Gardena/HQ men så kostar den hälften så mycket också så det kan man leva med.
Mycket nöjd med premiärturen!
 
D Denaxe skrev:
Då så, nu är Sumo up and running! Drog gränskabeln igår, dock bara halva tomten för att se att allt funkade. Klantade till det lite gällande laddstationen, tänkte fel på vilket varv den tar till laddstationen vilket resulterade i att jag hade mindre inkörssträcka än utkörssträcka. Har bara 2m att leka med där laddstationen står innan det blir 90gr. Men den klarade att hitta hem, dock lite trixigt. Får åtgärda detta sen när det är dags att gräva ner kabeln.
Har ett avstånd på 20cm på gränskabeln vilket jag får utöka i 90gr böjar då det blir lite snävt.
Men vilken fröjd att registrera och installera den via appen! Nog smidigaste installationen jag varit med om. Samma gäller inställningarna på själva roboten. Jobbast var att hitta s/n vilket tog ca 10 sekunder, det säger en del.
En lilla nackdel är att den låter lite när den är igång om man jämnför med Gardena/HQ men så kostar den hälften så mycket också så det kan man leva med.
Mycket nöjd med premiärturen!
Härligt!
Ang ljudet så håller jag med.
Men eftersom min går dagtid så störs jag inte utav det. Värre kanske för dom som vill klippa riktigt sent/tidigt eller t o m på natten.

Jag har också lite problem med innerhörn med 90 graders svängar.
Tycker jag fått lov att göra svängen lite för stor för att jag ska vara helt nöjd.
Ska prova lite olika dragningar nu i dagarna när jag ändå ska flytta kabeln
 
Man fick vara glad en stund... Gick in i appen och kollade status. Står "Fel. Kabel saknas". Dessutom är den offline...
Parkerade den i laddaren igår kväll och då var allt frid och fröjd. Har inte lagt in något schema i appen då jag inte vill att den skall ut ock klippa nu innan jag justerat gränskabeln... Eller är det så att den går ut och klipper ändå, trotts att jag inte aktiverat något schema i appen än? Den står som 09.00 att starta som default i manualen.
 
D Denaxe skrev:
Man fick vara glad en stund... Gick in i appen och kollade status. Står "Fel. Kabel saknas". Dessutom är den offline...
Parkerade den i laddaren igår kväll och då var allt frid och fröjd. Har inte lagt in något schema i appen då jag inte vill att den skall ut ock klippa nu innan jag justerat gränskabeln... Eller är det så att den går ut och klipper ändå, trotts att jag inte aktiverat något schema i appen än? Den står som 09.00 att starta som default i manualen.
Jag är inte säker, men när jag lade till klipparen i appen så aktiverades det default schema som du nämner med start kl. 9 på vardagar. När det kommer till appen och att den visar offline så är det samma för mig. Det har då hjälpt att fullständigt stänga appen och öppna på nytt, tycks vara en bugg.
 
Provade att stänga appen igår men fick samma felmeddelande. Problemet vat inte kabeln utan roboten var ute och klippte mellan 9-10 (som är default) men när den skulle parkera så kunde den inte parkera rätt så att den laddades. Den stängde då av sig helt (vilket gjorde att den var offline). Satte på den och ställde den korrekt så den började ladda och då var allt frid o fröjd igen. Jag har bara satt upp allt provisoriskt för att se hur det funkar och laddsttionen står inte helt 100 därav att den inte hittade hem korrekt. Trodde inte att den skulle ut och köra igår eftersom schemat inte var aktivt. Glömde stänga av den igår och kom på mig själv nyss varpå jag kollade i appen och den var ute o klippte. Tryckte på hem och denna gång klarade den av att parkera korrekt och inga felmeddelanden. Skall försöka fixa iordning allt i helgen.
 
  • Gilla
MeanMike och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte en landscape 812 för en månad sedan.
Lite snabbt googlande fick mig att stänga av den automatiska uppdateringen via appen då jag hittade rapporter om att några fått sin mjukvara nedgradera från 3.13 till 3.08 vilket inte låter lockande.

Detta är min första robbot, men allt har funkat bra förutom de medföljande kabelskarvarna som kan glappa.

3m skarvar införskaffades och problemet är löst.

Jag tog bort några odlingskragar i samma veva och sådde gräsfrö utan att avgränsa området, något som faktiskt fungerade, gräset har inga problem med att växa trotts att roboten går över.

Min slinga går under en trappa, men något som inte vållar problem det heller.

Däremot har jag reagerat på att appen rapporterar regnavbrott på morgonen och schemat skjuts upp, troligtvis pga dagg.

Spänningen fortsätter...
 
  • Gilla
Kalendern
  • Laddar…
Hej, köpte redan för en månad sedan, men tanken är att försöka installera den i helgen. Tänkte bara fråga vad minsta rekommenderade avstånd mellan två 90 graders böjar är i ett innerhörn? Dvs, vad är minsta bredden på ett U? :cool:
 
M mangeroffe skrev:
Hej, köpte redan för en månad sedan, men tanken är att försöka installera den i helgen. Tänkte bara fråga vad minsta rekommenderade avstånd mellan två 90 graders böjar är i ett innerhörn? Dvs, vad är minsta bredden på ett U? :cool:
En meter klarar den lätt, skulle gissa att minsta måttet är strax över maskinens längd
 
  • Gilla
mangeroffe
  • Laddar…
M mangeroffe skrev:
Hej, köpte redan för en månad sedan, men tanken är att försöka installera den i helgen. Tänkte bara fråga vad minsta rekommenderade avstånd mellan två 90 graders böjar är i ett innerhörn? Dvs, vad är minsta bredden på ett U? :cool:
Inga problem, dessutom nysått men det växer ändå
 
  • Gräsklippare bredvid nysått gräsområde och buskage nära en trätrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mangeroffe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.