B Budgivare skrev:
Vi skrev kontrakt på en fastighet i måndags, handpenningen betalas i morgon.

På banken idag när vi sökte bolån fick vi veta att det utifrån nuvarande underlag inte gick att styrka var pengarna för insatsen kom ifrån. Jag har sparat undan från lönen efter att räkningarna betalts sedan många år tillbaka. Sedan 2015 har jag sparat i s.k högräntekonton hos olika nischbanker, där jag flyttat pengarna utifrån vilka som erbjudit bäst ränta. Jag har på detta sätt sparat ihop omkring 1.500.000:-

Jag lämnade kontoutdrag till lånehandläggaren från samtliga nischbanker, som visade insättningar och uttag, samt kontoutdrag på summor från 5000:- ut/in, i mitt lönekonto från idag till två år bakåt. Längre än två år gick inte att gå.

När lånehandläggaren sa att det inte var tillräckligt styrkt så undrade jag hur jag då skulle gå tillväga och hon uppmande mig att beställa kontoutdrag från 10(!) år tillbaka. Jag sa att det då kommer bli oerhörda mängder papper och hon sa att "ja, och det kommer vi inte att vilja gå igenom". Jag sa att jag då kunde ge in de utdrag som visade när lön och ev andra insättningar kommit in, samt då de gått över från lönekontot till högräntekontot i andra banker. Det skulle heller inte gå sa hon, då jag inte fick "Klippa och klistra i utdragen".

Hur f-n ska man göra då? Vi sa att det nog borde fungera om jag bad banken jag beställde kontoutdrag ifrån att filtrera transaktionerna och bara ta med de på 5000:- in och 5000:- ut. Det skulle nog fungera. Men det visade sig att banken inte kunde göra denna filtrering.. Utan det var allt eller inget, hela månader/år.

Banken jag beställde kontoutdrag ifrån undrade också (tre olika handläggare) om jag verkligen ville beställa så mycket, samt sa att det kostade 400:- per konto och 800:- i timmen. Det lät som att det kunde bli riktigt dyrt.

Så här sitter vi.. Tillträde och överföring av köpesumman (som är på 2.300.000:-, är den 2 juli, inte mycket tid kvar alltså. Lånet vi söker är på 1.000.000:-, tanken har slagit oss att söka privatlån på 500.000:- var, och se om säljaren går med på att ta emot betalning via en direktöverföring till sin bank. Men frågan blir vad som händer sen när man vill amortera av privatlånen. Förmodligen lär de bankerna också vilja veta var pengarna kommer ifrån. Eller om det kanske går att söka bolån i efterhand, med huset som säkerhet. Eller om bankerna kommer att vilja veta var pengarna för själva köpet av huset kom ifrån..

Jag ringde lånehandläggaren och sa vad banken sagt, att det blev väldigt mkt papoper och att de inte kunde filtrera. Samt att jag kunde inkomma med deklarationer, lönespecifikationer och utdrag från särskilt stora inbetalningar jag fått på mitt lönekonto, men hon lät inte så imponerad. Hon skulle lämna det vidare till beslutsfattaren. Om det skulle bli nej, så undrade jag om de då kunde precisera vad det isg var som "gick igenom" och vad som inte gjorde det, så att vi isf kunde komplettera med vad som nu kundet änkas "Inte hålla". Men det skulle inte gå, fick vi nej så fick vi nej och då kunde vi gå till någon annan bank, men rutinerna såg likadana ut även där.

Jag kan alltså inte räkna med i nuläget att det kommer anses styrkt att det är "vita" pengar (vilket varenda krona är) och alltså få ett nej från banken. Vad finns då för alternativ?

Jag ska ringa mäklaren i morgon, kanske har han stött på något liknande tidigare.

Kanske har någon här inne som läser, varit med om en liknande situation..? Hur kan man i sådana fall ta sig runt den?

Planen i nuläget är att när kontoutdragen kommer, frösöka välja ut så få papper som möjligt, men som ändå visar lön in på kontot, och överföring till sparkonton (insättningarna kommer synas på utdragen från dessa sparkonton) samt en sammmanställning över våra utgifter (vi bor riktigt billigt i nuvarande hyresrätt) och deklarationer för så långt bak som jag nu kan få tag på. På det viset kanske det går att göra nbågorlunda trovärdigt att besparingarna härrör från skattade pengar. Och sen får vi försöka säka bolån hos så många banker som möjligt, för att se om iaf någon av dem kan tänka sig att gå igenom lite tjockare buntar med papper.

Kom som en rejäl j-vla kalldusch det här, det kunde jag aldrig tänka mig att det här skulle drabba en, så som jag gått och gnetat ihop pengar under så många år nu..

Har säkert utelämnat något, fråga gärna om någon undrar något. Tacksam för reflektioner kring situationen!
Jag var med om liknande (minns ej vilken av bankerna) när jag köpte mitt hus för 2 år sedan. Och jag hade bara sparat ihop ca 200 tusen under många år. Fick be banken skicka utdrag på senaste 2 åren. Blev helt chockad men de förklarade att de var skyldiga att göra allt för att minimera/utesluta risk för "pengatvättt" typ.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
ISK konto
Jo precis. Än så länge. Men där är ju Magdalena och rotar också nu. Det är inte meningen att privatpersoner ska kunna spara och ha egna resurser. Det värsta är ändå att man påstår att en högre beskattning där skulle kunna vara till fördel för pensionärerna, vilket är en ren lögn. Man har ju ”lånat” (läs ”stulit”) pensionspengar förr för att rädda banken. Detta är fortfarande inte återbetalat, trots att banken numera gör miljardvinster och tar ut enorma utdelningar.
 
  • Gilla
  • Älska
martin43 och 6 till
  • Laddar…
J jani84 skrev:
Så du har jobbat och sparat ihop 1,5milj?

det låter ju för mig med ganska anmärkningsvärt. Nu vet jag ju såklart ingenting om din ekonomiska situation eller något annat för den delen men om man tänker lite på bankerna ser på det hela:

vi säger att du sparar 2000kr varje månad. Inte många som klarar av det utöver allt annat men vi utgår från det nu ändå.

2000kr/månad = 24000kr/år

efter 10år = 240000kr

efter 20år = 480000kr

Efter 50år = 1,2milj

Sen lite ränta på det som du säger men jag kan inte tänka mig att oavsett vilken bank du väljer så skulle någon ge dig mer än kanske 3-4% i ränta?

att spara ihop 1,5milj på detta vis skulle ta en smärre evighet. Jag vet som sagt ingenting om dig: ålder, lön etc men jag tycker inte att det är så konstigt om banken ifrågasätter dig ifall du sagt att du sparat ihop 1,5milj med hjälp av ”högräntekonton”

du skriver att du sparat i dessa konton sedan 2015.

ett jäkla sparande isf om du på så kort tid sparat ihop 1,5milj.
Han kanske inte söp sönder sig i ung ålder och hade pengar som intresse? Då är det inte ens jobbigt att spara ihop 1.5. På 15 år är det bara ett snitt på 8333kr månaden.

Klarar ett hushåll endast av 2000kr månaden då finns där stora problem om man har ett arbete. Och då skall man inte bo i villa.
Han kanske skickat över en större summa 2015 också för att få någon ränta som inte de större bankerna erbjuder, vem vill ha 1.5 miljon hos swedbank till 0%?

Swedbank är dessutom en riktig skitbank.
Det är orimligt att begära utdrag för allt tio år tillbaka, och sen ha mage till att vara så krånglig och lat att man vägrar gå genom handlingarna om man fixar det.
 
  • Gilla
fäboden
  • Laddar…
B Budgivare skrev:
Vi skrev kontrakt på en fastighet i måndags, handpenningen betalas i morgon.

På banken idag när vi sökte bolån fick vi veta att det utifrån nuvarande underlag inte gick att styrka var pengarna för insatsen kom ifrån. Jag har sparat undan från lönen efter att räkningarna betalts sedan många år tillbaka. Sedan 2015 har jag sparat i s.k högräntekonton hos olika nischbanker, där jag flyttat pengarna utifrån vilka som erbjudit bäst ränta. Jag har på detta sätt sparat ihop omkring 1.500.000:-

Jag lämnade kontoutdrag till lånehandläggaren från samtliga nischbanker, som visade insättningar och uttag, samt kontoutdrag på summor från 5000:- ut/in, i mitt lönekonto från idag till två år bakåt. Längre än två år gick inte att gå.

När lånehandläggaren sa att det inte var tillräckligt styrkt så undrade jag hur jag då skulle gå tillväga och hon uppmande mig att beställa kontoutdrag från 10(!) år tillbaka. Jag sa att det då kommer bli oerhörda mängder papper och hon sa att "ja, och det kommer vi inte att vilja gå igenom". Jag sa att jag då kunde ge in de utdrag som visade när lön och ev andra insättningar kommit in, samt då de gått över från lönekontot till högräntekontot i andra banker. Det skulle heller inte gå sa hon, då jag inte fick "Klippa och klistra i utdragen".

Hur f-n ska man göra då? Vi sa att det nog borde fungera om jag bad banken jag beställde kontoutdrag ifrån att filtrera transaktionerna och bara ta med de på 5000:- in och 5000:- ut. Det skulle nog fungera. Men det visade sig att banken inte kunde göra denna filtrering.. Utan det var allt eller inget, hela månader/år.

Banken jag beställde kontoutdrag ifrån undrade också (tre olika handläggare) om jag verkligen ville beställa så mycket, samt sa att det kostade 400:- per konto och 800:- i timmen. Det lät som att det kunde bli riktigt dyrt.

Så här sitter vi.. Tillträde och överföring av köpesumman (som är på 2.300.000:-, är den 2 juli, inte mycket tid kvar alltså. Lånet vi söker är på 1.000.000:-, tanken har slagit oss att söka privatlån på 500.000:- var, och se om säljaren går med på att ta emot betalning via en direktöverföring till sin bank. Men frågan blir vad som händer sen när man vill amortera av privatlånen. Förmodligen lär de bankerna också vilja veta var pengarna kommer ifrån. Eller om det kanske går att söka bolån i efterhand, med huset som säkerhet. Eller om bankerna kommer att vilja veta var pengarna för själva köpet av huset kom ifrån..

Jag ringde lånehandläggaren och sa vad banken sagt, att det blev väldigt mkt papoper och att de inte kunde filtrera. Samt att jag kunde inkomma med deklarationer, lönespecifikationer och utdrag från särskilt stora inbetalningar jag fått på mitt lönekonto, men hon lät inte så imponerad. Hon skulle lämna det vidare till beslutsfattaren. Om det skulle bli nej, så undrade jag om de då kunde precisera vad det isg var som "gick igenom" och vad som inte gjorde det, så att vi isf kunde komplettera med vad som nu kundet änkas "Inte hålla". Men det skulle inte gå, fick vi nej så fick vi nej och då kunde vi gå till någon annan bank, men rutinerna såg likadana ut även där.

Jag kan alltså inte räkna med i nuläget att det kommer anses styrkt att det är "vita" pengar (vilket varenda krona är) och alltså få ett nej från banken. Vad finns då för alternativ?

Jag ska ringa mäklaren i morgon, kanske har han stött på något liknande tidigare.

Kanske har någon här inne som läser, varit med om en liknande situation..? Hur kan man i sådana fall ta sig runt den?

Planen i nuläget är att när kontoutdragen kommer, frösöka välja ut så få papper som möjligt, men som ändå visar lön in på kontot, och överföring till sparkonton (insättningarna kommer synas på utdragen från dessa sparkonton) samt en sammmanställning över våra utgifter (vi bor riktigt billigt i nuvarande hyresrätt) och deklarationer för så långt bak som jag nu kan få tag på. På det viset kanske det går att göra nbågorlunda trovärdigt att besparingarna härrör från skattade pengar. Och sen får vi försöka säka bolån hos så många banker som möjligt, för att se om iaf någon av dem kan tänka sig att gå igenom lite tjockare buntar med papper.

Kom som en rejäl j-vla kalldusch det här, det kunde jag aldrig tänka mig att det här skulle drabba en, så som jag gått och gnetat ihop pengar under så många år nu..

Har säkert utelämnat något, fråga gärna om någon undrar något. Tacksam för reflektioner kring situationen!
vi lever i ett sjukt land!! BYT BANK
 
  • Gilla
funderarn
  • Laddar…
Så du har fått ihop över en miljon med att spara 5tkr/månaden på olika räntekonton senaste 5-6 åren?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
lasse l1 lasse l1 skrev:
senil ingenjör må va rätt beskrivning men "sossebank" ?????
Nä sossebank är en motsägelse som inte funkar rent dum till och med
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Bror köpte sin bostadsrätt för ca 10 år sedan med pengar direkt från bankkonto.
Var inga problem då.
10 år sedan.. Det var ju då när bankerna ville, hör och häpna, befatta sig med riktiga pengar. Tro det eller ej! :surprised:
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
P Pygge70 skrev:
Jag var med om liknande (minns ej vilken av bankerna) när jag köpte mitt hus för 2 år sedan. Och jag hade bara sparat ihop ca 200 tusen under många år. Fick be banken skicka utdrag på senaste 2 åren. Blev helt chockad men de förklarade att de var skyldiga att göra allt för att minimera/utesluta risk för "pengatvättt" typ.
”Pengatvätt” haha :crysmile:
Det är ju det som är så galet..
För bankerna själva är ju ganska bra själva på att tvätta pengar både här och där. Sen får de betala lite böter, som är en piss i Mississippi i förhållande till de gigantiska vinsterna de gör. Sen börjar det om från början igen. Men privatpersoner misstänkliggörs bara man vill höja sin swishgräns för att köpa en bil t.ex. Trots att det är ens egna vita pengar, och de inte har ett skit att göra med vad man ska ha dem till. Personligen har jag mer och mer börjat använda kontanter de senaste åren, bakåtsträvare som jag är :p
 
  • Gilla
fäboden och 4 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Det där gäller väl inte längre. Ofta när man handlar på nätet mot faktura tas ett uc. Min fiberleverantör tar regelbundet uc på mig. Det blir ju massor av uc under några få år.
Det finns olika sorters kreditupplysningar.
 
Detta råd kommer kosta några kronor initialt men du kommer tjäna in dem snabbt.
Det du köper är inte ett vanligt hus utan ett företag. Du kommer automatiskts klassas som företagare av tex skatteverket och det finns en hel del att tjäna på det men det blir mer pappersarbete.
Ta kontakt med en redovisningfirma, typ Ludvig o Co (de har jag själv och är mycket nöjd med) och boka ett möte för rådgivning.
De kan tipsa dig om bra banker som jobbar med jordbruk. Du har redan råkat ut för att vissa banker inte vill ge dig vanliga bolån och det beror på att du inta hamnat i rätt hos dem då du snart är egenföretagare, du hör hemma på företagssidan i banken efter detta köp.
Du kommer också ev behöva försäkringar för att få bra ränta. Att få igång företaget med riktigt redovisning finns mycket att vinna på och i uppstarten kommer du kunna dra av mycket utgifter så du får lägre skatt. Att tex rulla upp underskott är också viktigt för framtiden.

För övrigt tycker jag att du kan ta vilken bank som helst bara du får lånen och kan slutföra köpet, kolla med mäklaren vilka hen jobbar med, troligen smidigast. Välj rörliga lån. Skit i den perfekta räntan i detta läge. När allt är klart kör du igång ett bank byte och då tar du även med att banken kan integreras med ditt redovisningsprogram i bedömningen då det spara tid.

Misstänker att rådet du får från redovisningsfirman är att upprätta flera konton där du håller isär privata och företagspengar. Jag kör flera olika banker parallellt men det har du nog redan fattat värdet av och Sparbanken har nog också fattat du inte kommer vara en lojal mjölkkossa kanske därför de krånglar.

Är man lite om sig och kring sig så är ett lantbruk en perfekt grund. Med tanke på dina inlägg så tror jag det kommer passa dig väl.

Välkommen till klubben!
 
  • Gilla
emmschen och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det där måste ju vara nåt bankerna har hittat på för att försvåra konkurrensen? På vilket sätt minskar min betalningsförmåga för att jag frågar 5 banker innan jag beslutar mig för vart jag ska låna pengarna?
Ingenting påverkar det.
Att du frågar runt på banker för att få bästa ränta tex fattar vilken funtad handläggare som helst.

Om du frågar 5 banker om du kan få bättre ränta, och 5 banker tar en uc. Och den 6e frågar dig varför, och ger förklaringen så är det inga konstigheter om de inte är tappade.
 
Byt bank är ju alt 1.
Om du ändå vill fortsätta borde väl alla banker kunna producera kontoutdrag via sina internetbanken i Excelformat åkt att du gör det själv via några kopieringen.
Sedan låter du eccel filtrera på alla transaktioner över 5000.
Sen maila allt till handläggaren.
 
Hjälper kanske inte TS, men SEB är riktigt bra i den här aspekten tycker jag. Där kan man filtrera kontohistoriken på olika sätt (inklusive på belopp). Man kan också generera kontoutdrag som PDF för åtminstone fyra år tillbaka.

Likt TS så har jag sparat mycket hos nischbanker under åren, mestadels på Hoist och hos Marginalen (som nu var vuxit till sig till en "riktig" bank). Hos Hoist kan man skapa kontoutdrag från åtminstone tio år tillbaka i tiden per konto. Hos Marginalen går det också långt tillbaka i tiden men då blir det ett kontoutdrag per månad om man inte har det som Excel.

För de som tycker att det är orimligt att spara ihop 1,5 msek... Jag sparar personligen ca 15000 i månaden plus eventuell utdelning som jag tar ut från mitt bolag (ca 200k netto om året). Tjänar precis runt brytpunkten för statlig skatt (ca 44k i månaden brutto). Även utan utdelningen (som är svårt för en vanlig anställt) så blir det 180k om året. Frun sparar i princip samma (fast ingen utdelning pga att hon jobbar kommunalt). Påstår inte att alla kan spara som vi gör, men nog finns det de som gör det och mer därtill. Vi sparar ganska exakt 50% av nettoinkomsterna.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
emmschen emmschen skrev:
Se om du kan hitta nån liten lokal och hyfsat oberoende bank.
Som Sparbanken Sjuhärad?
 
  • Haha
  • Gilla
JonasGBG och 4 till
  • Laddar…
Beroende på var du har sparat pengarna så kan du ju låna där. Vet inte hur det är på Avanza men Nordnet har ju förmånliga bolån om man har en slant sparad hos dem. Kanske kan vara en väg att gå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.