B Budgivare skrev:
Vi skrev kontrakt på en fastighet i måndags, handpenningen betalas i morgon.

På banken idag när vi sökte bolån fick vi veta att det utifrån nuvarande underlag inte gick att styrka var pengarna för insatsen kom ifrån. Jag har sparat undan från lönen efter att räkningarna betalts sedan många år tillbaka. Sedan 2015 har jag sparat i s.k högräntekonton hos olika nischbanker, där jag flyttat pengarna utifrån vilka som erbjudit bäst ränta. Jag har på detta sätt sparat ihop omkring 1.500.000:-

Jag lämnade kontoutdrag till lånehandläggaren från samtliga nischbanker, som visade insättningar och uttag, samt kontoutdrag på summor från 5000:- ut/in, i mitt lönekonto från idag till två år bakåt. Längre än två år gick inte att gå.

När lånehandläggaren sa att det inte var tillräckligt styrkt så undrade jag hur jag då skulle gå tillväga och hon uppmande mig att beställa kontoutdrag från 10(!) år tillbaka. Jag sa att det då kommer bli oerhörda mängder papper och hon sa att "ja, och det kommer vi inte att vilja gå igenom". Jag sa att jag då kunde ge in de utdrag som visade när lön och ev andra insättningar kommit in, samt då de gått över från lönekontot till högräntekontot i andra banker. Det skulle heller inte gå sa hon, då jag inte fick "Klippa och klistra i utdragen".

Hur f-n ska man göra då? Vi sa att det nog borde fungera om jag bad banken jag beställde kontoutdrag ifrån att filtrera transaktionerna och bara ta med de på 5000:- in och 5000:- ut. Det skulle nog fungera. Men det visade sig att banken inte kunde göra denna filtrering.. Utan det var allt eller inget, hela månader/år.

Banken jag beställde kontoutdrag ifrån undrade också (tre olika handläggare) om jag verkligen ville beställa så mycket, samt sa att det kostade 400:- per konto och 800:- i timmen. Det lät som att det kunde bli riktigt dyrt.

Så här sitter vi.. Tillträde och överföring av köpesumman (som är på 2.300.000:-, är den 2 juli, inte mycket tid kvar alltså. Lånet vi söker är på 1.000.000:-, tanken har slagit oss att söka privatlån på 500.000:- var, och se om säljaren går med på att ta emot betalning via en direktöverföring till sin bank. Men frågan blir vad som händer sen när man vill amortera av privatlånen. Förmodligen lär de bankerna också vilja veta var pengarna kommer ifrån. Eller om det kanske går att söka bolån i efterhand, med huset som säkerhet. Eller om bankerna kommer att vilja veta var pengarna för själva köpet av huset kom ifrån..

Jag ringde lånehandläggaren och sa vad banken sagt, att det blev väldigt mkt papoper och att de inte kunde filtrera. Samt att jag kunde inkomma med deklarationer, lönespecifikationer och utdrag från särskilt stora inbetalningar jag fått på mitt lönekonto, men hon lät inte så imponerad. Hon skulle lämna det vidare till beslutsfattaren. Om det skulle bli nej, så undrade jag om de då kunde precisera vad det isg var som "gick igenom" och vad som inte gjorde det, så att vi isf kunde komplettera med vad som nu kundet änkas "Inte hålla". Men det skulle inte gå, fick vi nej så fick vi nej och då kunde vi gå till någon annan bank, men rutinerna såg likadana ut även där.

Jag kan alltså inte räkna med i nuläget att det kommer anses styrkt att det är "vita" pengar (vilket varenda krona är) och alltså få ett nej från banken. Vad finns då för alternativ?

Jag ska ringa mäklaren i morgon, kanske har han stött på något liknande tidigare.

Kanske har någon här inne som läser, varit med om en liknande situation..? Hur kan man i sådana fall ta sig runt den?

Planen i nuläget är att när kontoutdragen kommer, frösöka välja ut så få papper som möjligt, men som ändå visar lön in på kontot, och överföring till sparkonton (insättningarna kommer synas på utdragen från dessa sparkonton) samt en sammmanställning över våra utgifter (vi bor riktigt billigt i nuvarande hyresrätt) och deklarationer för så långt bak som jag nu kan få tag på. På det viset kanske det går att göra nbågorlunda trovärdigt att besparingarna härrör från skattade pengar. Och sen får vi försöka säka bolån hos så många banker som möjligt, för att se om iaf någon av dem kan tänka sig att gå igenom lite tjockare buntar med papper.

Kom som en rejäl j-vla kalldusch det här, det kunde jag aldrig tänka mig att det här skulle drabba en, så som jag gått och gnetat ihop pengar under så många år nu..

Har säkert utelämnat något, fråga gärna om någon undrar något. Tacksam för reflektioner kring situationen!

Byt bank!
Jag blev väldigt dåligt behandlad av Swedbank tidigare i veckan så tillslut blev jag så upprörd efter 4:e eller 5:e samtalet så jag valde att avbryta låneansökan och istället byta bank.
Tack vare deras kränkning kommer jag även att byta bank helt och hållet.
 
  • Gilla
LaoLars och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det där måste ju vara nåt bankerna har hittat på för att försvåra konkurrensen? På vilket sätt minskar min betalningsförmåga för att jag frågar 5 banker innan jag beslutar mig för vart jag ska låna pengarna?
Det där gäller väl inte längre. Ofta när man handlar på nätet mot faktura tas ett uc. Min fiberleverantör tar regelbundet uc på mig. Det blir ju massor av uc under några få år.
 
J jani84 skrev:
Så du har jobbat och sparat ihop 1,5milj?

det låter ju för mig med ganska anmärkningsvärt. Nu vet jag ju såklart ingenting om din ekonomiska situation eller något annat för den delen men om man tänker lite på bankerna ser på det hela:

vi säger att du sparar 2000kr varje månad. Inte många som klarar av det utöver allt annat men vi utgår från det nu ändå.

2000kr/månad = 24000kr/år

efter 10år = 240000kr

efter 20år = 480000kr

Efter 50år = 1,2milj

Sen lite ränta på det som du säger men jag kan inte tänka mig att oavsett vilken bank du väljer så skulle någon ge dig mer än kanske 3-4% i ränta?

att spara ihop 1,5milj på detta vis skulle ta en smärre evighet. Jag vet som sagt ingenting om dig: ålder, lön etc men jag tycker inte att det är så konstigt om banken ifrågasätter dig ifall du sagt att du sparat ihop 1,5milj med hjälp av ”högräntekonton”

du skriver att du sparat i dessa konton sedan 2015.

ett jäkla sparande isf om du på så kort tid sparat ihop 1,5milj.
Det handlar om prioriteringar, en av mina söner lägger undan 10 000 varje månad med ett ordinärt avlönat jobb, inte högavlönat.
Låg hyra, inga extravaganser, inga utlandsresor men unnar sig god mat och bra kläder (vilket han bör ha i sitt jobb med många kontakter).

Att behöva vända ut och in på sig själv för en bankkvinna som han fick göra vid ett bilköp privat för 2 år sedan där summan 110 000 var aktuell och han satt i telefon och tvingades redogöra för att han faktiskt sparat varenda sekin gjorde mig duktigt förbannad över den överförmyndarmentalitet som staten bedriver mot Svensson.

Pengar som går in på ett lönekonto och sedan vidare till ett sparkonto eller fondkonto är något du inte skall behöva vränga ut och in på dig själv för när du vill använda dem. Djävla Stasi-fasoner enligt mig, men det är väl Stasi vi är på väg mot, verkar det som. Dock drabbar det inte de kriminella som fortsätter med sin verksamhet med en polis och stat som menlös övervakare.

Skall iväg senare idag och köpa bil med en annan son, får väl se om också han förvägras använda sina egna pengar utan att behöva redogöra för varenda sketen sparad krona...
Kanske skall ta med mig några extra 100 A säkringar till hjärnan?

Och till TS, byt bank!
 
  • Gilla
martin43 och 13 till
  • Laddar…
T Terje D skrev:
Dessa jävla banker har fått hålla på länge Först stjäl dom våra pensioner via höga avgifter och passiv förmultning (”aktiv förvaltning”) och så behandlar dom oss kunder som kriminella med detta jävla trams om penningtvätt Jag sålde ett kameraobjektiv i vintras för 1800kr kontant vilket kostade mig en halvtimme hos Sparbanken Syd i form av korsförhör. Till sist blev jag så förbannad att jag hotade med att säga upp alla konton privat/företag och byta bank, då först tog dom emot dessa 1800kr för insättning på mitt eget konto Om det inte vore för att det alltid är vi kunder som ska drabbas, önskar jag att varenda jävla bank går i konkurs
Varför la du 30 min på banken. Det är ju bara att visa kvittot. Dessutom frågar inte banken om summor under 10 000 om inte kunden ger ett misstänkt intryck.
 
Det är lite intressant det där när de frågar var pengarna kommer ifrån.
Lönen som kommer in varför månad som ofta är samma summa, där ställs det inga frågor, var kommer dom pengarna ifrån?
Typ som att det är självklart för att det står "lön" i transaktionen och är från en arbetsgivare?
Man kan ju tycka att då borde dom ställa frågan till denna, var kommer pengarna ifrån som sätts in på en konto vaje månad, jag kan ju bara svara som det är att det är lön och sedan insatt på spar/investering produkter som banken själv sålt på mig.
Var sen pengarna i form av avkastning i ders fonder kommer ifrån kan jag ju omöjligen svara på.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Jag hade gjort så här:
1) kollat med ett par andra banker och försökt få lån där istället. Det stämmer att många kreditupplysningar påverkar kreditvärdigheten men två till på storbankerna kommer inte göra någon skillnad.

2) om inte 1 funkar hade jag tagit ett större lån på tex 75% av köpeskillingen (eller hur mycket de nu kan acceptera som ”vita pengar”. Allt i rörlig ränta så att du kan lösa lån i förtid. Sedan hade jag amorterat större klumpsummor med mina kontanter. De kommer fråga då också men mindre belopp accepteras förhoppningsvis när du uppger att det kommer från sparande. Blir lite större kostnader för dig då du måste ta ut mer pantbrev och att det löper ränta på större lånebelopp. Oavsett om detta funkar så hade jag försökt byta bank under tiden bara för att slippa den jobbiga banken.
 
MultiMan
D Dr Jumping Jack skrev:
Varför la du 30 min på banken. Det är ju bara att visa kvittot. Dessutom frågar inte banken om summor under 10 000 om inte kunden ger ett misstänkt intryck.
Stämmer verkligen inte. Jag har fått redogöra för gräsklipparförsäljning för någon tusenlapp och då är jag fläckfri och välkänd kund på samma kontor i 25 år. Aldrig ägnat mig åt något misstänkt och har alla lån i den banken (eller numera bara ett, resten är betalt).
 
E Eld skrev:
Beställ ut alla kontoutdrag 10 år tillbaka och ge dem varenda papper. Ju tjockare pappersbuntar dess bättre. Gärna en hel pall! Det är ett oskick att hantera kunderna som kriminella utan en tillstymmelse av bevis. De kan få sitta där och bläddra om de vill.
Håller helt med här! Det är ett jäkla sätt. Det finns knappt några vettiga sätt att själv spara pengar nuförtiden. Bankkontot kan man ju inte ha pengarna på, då de inte ger nån ränta och inflation äter upp beloppen så att de bara minskar i värde. Bankerna själva tvättar pengar i ofantlig omfattning, och har sen mage att jaga enstaka privatpersoner som jobbat och sparat under lång tid. Jag hade bytt bank omgående. Se om du kan hitta nån liten lokal och hyfsat oberoende bank. De borde skämmas.
 
  • Gilla
LaoLars och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Min kristallkula säger mig att Svenskar kommer snart börja ha sin bank utomlands i allt större utsträckning ...
Jag upprepar ...
Jag funderar på ett konto i Estland. Där verkar det inte vara så skitnödigt. :)
 
  • Gilla
LaoLars och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har banken med detta att göra egentligen? Detta är väl inga pengar som "sätts in" på banken utan en betalning från köpare till säljare. Missförstår jag helt?
Nu är det inte så enkelt,det är finansinspektionen som kräver omfattande uppföljning av var pengar kommer ifrån detta är dagens verklighet.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Stämmer verkligen inte. Jag har fått redogöra för gräsklipparförsäljning för någon tusenlapp och då är jag fläckfri och välkänd kund på samma kontor i 25 år. Aldrig ägnat mig åt något misstänkt och har alla lån i den banken (eller numera bara ett, resten är betalt).
Hur redogjordes den och hur slutade det hela?
 
B Budgivare skrev:
Tillträde den 2 juli. Så inte allt för mycket tid kvar..

Jag byter gärna bank, antagligen får jag söka lånelöften i morgon hos de banker som ev. tar lantbruksfastigheter med vanliga villalån, sen ta kontakt med dem för att försöka få till så snabbt möte som möjligt.

Jag gillade ditt förslag i slutet av ditt inlägg, det kan jag mycket väl tänka mig, men det kräver bolån från annat håll..
Jag behövde inte ett enda fysiskt möte, varken när jag sökte eller när jag flyttade mitt bolån. Och det var före covid.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Orkade inte läsa alla inlägg, men visst måste du kunna beställa alla kontoutdrag digitalt utan att skriva ut dem och sedan e-posta kontoutdragen till banken? Sedan är det bankens problem att skriva ut dem om de vill. På SEB som jag har så kan man logga in på banken och plocka ut kontoutdrag många år tillbaka utan kostnad. Det bör väl gälla för de flesta banker?
 
  • Gilla
Nick 72 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag upprepar ...
Jag funderar på ett konto i Estland. Där verkar det inte vara så skitnödigt. :)
Och så tänker väl de kriminella också och rätt som det är har dom flyttat till Estland
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
emmschen emmschen skrev:
Håller helt med här! Det är ett jäkla sätt. Det finns knappt några vettiga sätt att själv spara pengar nuförtiden. Bankkontot kan man ju inte ha pengarna på, då de inte ger nån ränta och inflation äter upp beloppen så att de bara minskar i värde. Bankerna själva tvättar pengar i ofantlig omfattning, och har sen mage att jaga enstaka privatpersoner som jobbat och sparat under lång tid. Jag hade bytt bank omgående. Se om du kan hitta nån liten lokal och hyfsat oberoende bank. De borde skämmas.
ISK konto
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.