H Sanninilsson skrev:
Länka gärna vilken du tycker vi ska använda. Köper helst någon i kvalité. Pris spelar mindre roll då jag vill ha det som är bra
Hur stort är huset ?
 
Redigerat:
  • Gilla
Husärlivet
  • Laddar…
Har ni kollat på typ:
Klimat K7 Tilluftsventil K2 Termostat
 
larsbj larsbj skrev:
Hur stort är huset ?
70 kvm nere 20 uppe så litet
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det sitter alltid en ilagd avbärarplanka över fönster i plankhus.
Det är INTE rekommendabelt att bara borra stora hål i den.
Lite liknande denna:
[länk]
Kan jag sätta Bredvid? Så fall hur långt ifrån fönstret.?
 
larsbj larsbj skrev:
Ja menar att man klara sig bra med en av denna typen.
[länk]

Men såklart inget fel med att köpa en mer avancerade
[länk]

fast den har bara 27 l per sekund och TS behöver 31,5 l per sekund (0,35x(70+20))
 
D Derbyboy skrev:
fast den har bara 27/l per sekund och TS behöver 31,5 l per sekund (0,35x(70+20))
Samma med den Pax ja länkade till.
Dels är det kanske inte lämpligt med ett högre flöde I ett litet rum. Man får nog anta lite i köket också.
Dels behöver man inte räkna alla kvadratmeter, tex toan går bort och om det är en hall där luften passerar på sin väg från sovrummet till toan räknas även den som ventilerad med "överluft"
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
H Sanninilsson skrev:
Kan jag sätta Bredvid? Så fall hur långt ifrån fönstret.?
Jag satte mina så långt ifrån dörren som möjligt för bästa luftväxling i rummet.
30cm vid sidan av fönstret känns ju "safe".
8" breda var ofta planken som mest.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag satte mina så långt ifrån dörren som möjligt för bästa luftväxling i rummet.
30cm vid sidan av fönstret känns ju "safe".
8" breda var ofta planken som mest.
Perfekt. Blir i hörnet av rummet där vi har en skänk.
 
H Sanninilsson skrev:
70 kvm nere 20 uppe så litet
30 uppe va de...
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
A
H Sanninilsson skrev:
70 kvm nere 20 uppe så litet
@Derbyboy uträkning är korrekt utifrån dimensionering av rekommenderad luftväxling i boendemiljö.

Fläkten som länkades till är en bra grundfläkt men ljudnivån kan bli störande och inte säkert det går att ställa ner flödet om du har fler fläktar.

Om du tänker att du behöver en fläkt per badrum och även en i tvättstugan så ska du försöka hitta fläktar som ger 10-15 l/s (om du har 3) på ett lågt varvtal så slipper du jobbigt fläktljud.

https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...Aqy2QWPaXSDCfO1U80MyKr3qHzaY8U_hoClUYQAvD_BwE

En sån här fläkt ger cirka 38l/s vid fullt varvtal. Om du har två fläktar på halvfart får du ut ungefär det ventilationsbehovet som behövs och du klarar dig med två.
 
Jag håller också på med ventilationen i mitt fritidshus 80m2. Tidigare självdrag nu tänkte jag sätta in en mekanisk frånluftdon badrum.

Jag kan bara göra en genomföring på 100 mm och den fläkt jag valt (sky) ger då 32 l per sekund.

Jag behöver 28 l per sekund. Jag inser att fläkten jag valt kommer låta en del vid 28 l per sekund. Tyvärr…
 
mathiash77 skrev:
@Derbyboy uträkning är korrekt utifrån dimensionering av rekommenderad luftväxling i boendemiljö.

Fläkten som länkades till är en bra grundfläkt men ljudnivån kan bli störande och inte säkert det går att ställa ner flödet om du har fler fläktar.

Om du tänker att du behöver en fläkt per badrum och även en i tvättstugan så ska du försöka hitta fläktar som ger 10-15 l/s (om du har 3) på ett lågt varvtal så slipper du jobbigt fläktljud.

[länk]

En sån här fläkt ger cirka 38l/s vid fullt varvtal. Om du har två fläktar på halvfart får du ut ungefär det ventilationsbehovet som behövs och du klarar dig med två.
Har tvättstuga i källaren. Där står en stor Woods avfuktare som tar han om hela källaren. Vi kommer göra uttag för tvm o tork i badrummet vi ska bygga i nov. Så en redig fläkt i badrummet vill vi ha.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Det räcker med en, tänk på om det är den enda i huset kan det bli mycket kallluft just där.
Tack för hjälpen med val av placering av tilluftsdon. Gått några dygn nu och känns inte instängt längre på nedanplan. Bara 1 Ivar nu på åvanvåning. Mvh
 
  • Vitmålad husvägg med ett tilluftsdon monterat ovanför ett fönster och utemöbler i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.