BigR
Jag vet inte om det är riktigt samma behov, men jag behöver också en lösning för 4G bredband och vill ha likadan router i fritidshuset som hemma. Har sett en massa routers med inbyggd gateway och SIMplats eller USB-stickor. Men ingen 4G gateway med simkort och RJ45 kontakt för WAN till routern… det skulle vara perfekt.
 
För er som sitter med prisjakts filtrering och försöker hitta rätt prylar.
Kommunikationsstandard > Inbyggd modem (via SIM-kort)

Här är ett par modeller som jag fick fram. https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/3048889,5119667,3136892?categoryId=386

TP-Link Archer MR600 verkar göra det jag behöver (den har WAN-port också @BigR ). Det får nog bli en sån. Behöver jag en till likadan om jag vill skapa mesh-nätverk eller kan jag ta en billigare utan att jag stryper kapaciteten i hela mitt nätverk?
 
Värt att notera att alla "konument 4G wifi routrar" suger på loggning och hur det egentligen routrar.
Testa tex att köra min uppsättning
Tplik archer mr600 med 4g sim (kör extern/guest Wifi) -> Transparant Brandvägg (dvs bandväggen har inget eget IP på de filterande interfacen) -> interna wifi routern. -> alla enheter som mobiler, plattor, chromecasts, etc etc
Har till o med både FTX och sol-inverter på insidan via interna wifi:t
Gäst wifi:t går på DHCP och får adresser från routern på insidan brandväggen.
Interna Wifi:t har jag oftast stängt av DHCP på. Slår bara på det då jag ska lägga in nått nytt för att sen ge fast IP och stänger av DHCPn igen

Råkar du då stoppa någon sladd i någon av routrarnas wan port ---- jo tjena att få alla saker att lira.
nä man är tvungen att bara använda sig av lan portarna istället för wan.

Blir också så förvånad då både FTX & inverter levernatörerna tycker "vi SKA ha remote access till produkten"
Nä! det ska ni fan inte alls ha!
Djälva otyg att de ens frågar om det.
Visst jag kan öppna i brandväggen vid specifika tillfällen från specifika IP nummer.
Och frågar man vilka IPn kommer ni att ev vilja ha remote access ifrån , blir svaret ofstast
"ALLA?"
hahahahahahahahahaha skulle inte tro det
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
h-man h-man skrev:
För er som sitter med prisjakts filtrering och försöker hitta rätt prylar.
Kommunikationsstandard > Inbyggd modem (via SIM-kort)

Här är ett par modeller som jag fick fram. [länk]

TP-Link Archer MR600 verkar göra det jag behöver (den har WAN-port också @BigR ). Det får nog bli en sån. Behöver jag en till likadan om jag vill skapa mesh-nätverk eller kan jag ta en billigare utan att jag stryper kapaciteten i hela mitt nätverk?
Tror du behöver en lika dan om du ska ha samma kapacitet i mesh:en, är dock inte säker.
Jag löste kapacitets problematiken mha att sätta upp TPlink TL-WA801ND som wifi klient och FTX via tråd till den.
Fungerar klockrent
 
h-man h-man skrev:
För er som sitter med prisjakts filtrering och försöker hitta rätt prylar.
Kommunikationsstandard > Inbyggd modem (via SIM-kort)

Här är ett par modeller som jag fick fram. [länk]

TP-Link Archer MR600 verkar göra det jag behöver (den har WAN-port också @BigR ). Det får nog bli en sån. Behöver jag en till likadan om jag vill skapa mesh-nätverk eller kan jag ta en billigare utan att jag stryper kapaciteten i hela mitt nätverk?
h-man h-man skrev:
För er som sitter med prisjakts filtrering och försöker hitta rätt prylar.
Kommunikationsstandard > Inbyggd modem (via SIM-kort)

Här är ett par modeller som jag fick fram. [länk]

TP-Link Archer MR600 verkar göra det jag behöver (den har WAN-port också @BigR ). Det får nog bli en sån. Behöver jag en till likadan om jag vill skapa mesh-nätverk eller kan jag ta en billigare utan att jag stryper kapaciteten i hela mitt nätverk?
Jag har gjort den rundan. Testat allt möjligt. Min erfarenhet är att du inte får bättre än den router som Tele2 erbjuder. Så kolla den. Bara att stoppa i sim-kortet och köra. Har som sagt kört zoom flera timmar dagligen, tillsammans med massa andra streamar och det strular i princip aldrig. Den har dessutom 4 st ethernet-portar. Det enda minuset som i och för sig kan vara ett stort minus är att om någon gamear i huset så är det svårt att få riktigt låg ping för krävande on-line co-op spel med 4g. Ligger på runt 35-40 ms ping hos mig men då har jag masten ca 2 km bort. Jag har monterat en 4g-antenn på taket vilket gör att jag ibland når över 100 mbps hastighet.
 
  • Gilla
h-man
  • Laddar…
Nån ovan (hittar inte var nu) tyckte man skulle ha extern antenn. Behövs det om man redan har "ok" täckning? Jag trodde att antenn gör att man får mottagning (dvs signal vs att inte få signal - inte att hastighet/kapacitet förbättras
 
BigR
@h-man signalen blir bättre, mer data per sekund med en fläskig antennlösning om mottagningen är svag.
Vi har tidigare haft någon sorts lösning med extern antenn och en router från mobiloperatören. Snabb uppkoppling eftersom mottagningen blir toppen med en stor antenn på fasaden. Men att konfigurera det lokala nätverket och enheter är helt värdelöst så den åkte ut. Det är bättre att dela upp det så att man har en gateway/modem för att få in signalen till valfri router för lokalt wifi etc..

Jag har inte kollat marknaden, men typ det här verkar vara något liknande förutom att den också kan ta emot en tråd från ISP.ns fiberkonverter, eller vad man nu har. Vi har ingen fast koppling så enbart möjlighet att peta in ett SIM och koppla in i befintlig router skulle vara perfekt.

https://www.inet.se/produkt/5406459/netgear-lb2120-3g-4g-lte-modem

Nu hatar jag Netgear efter dåliga erfarenheter, så tips på liknande med eller utan extern antenn från andra tillverkare skulle vara fint.
 
R
h-man h-man skrev:
Nån ovan (hittar inte var nu) tyckte man skulle ha extern antenn. Behövs det om man redan har "ok" täckning? Jag trodde att antenn gör att man får mottagning (dvs signal vs att inte få signal - inte att hastighet/kapacitet förbättras
Nej, om du redan har bra täckning så hjälper inte en extern antenn. Men om du har halvbra täckning så att förbindelsen inte går på full hastighet kan en extern antenn hjälpa till att nå en högre hastighet.

Om jag skulle använda mobilt bredband som huvudsaklig uppkoppling skulle jag nog investerad i en antenn utanför huset bara för att vara säker.

Notera dock att det inte hjälper ett smack mot en överbelastad basstation.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
BigR BigR skrev:
@h-man signalen blir bättre, mer data per sekund med en fläskig antennlösning om mottagningen är svag.
Vi har tidigare haft någon sorts lösning med extern antenn och en router från mobiloperatören. Snabb uppkoppling eftersom mottagningen blir toppen med en stor antenn på fasaden. Men att konfigurera det lokala nätverket och enheter är helt värdelöst så den åkte ut. Det är bättre att dela upp det så att man har en gateway/modem för att få in signalen till valfri router för lokalt wifi etc..

Jag har inte kollat marknaden, men typ det här verkar vara något liknande förutom att den också kan ta emot en tråd från ISP.ns fiberkonverter, eller vad man nu har. Vi har ingen fast koppling så enbart möjlighet att peta in ett SIM och koppla in i befintlig router skulle vara perfekt.

[länk]

Nu hatar jag Netgear efter dåliga erfarenheter, så tips på liknande med eller utan extern antenn från andra tillverkare skulle vara fint.
Det där låter som ett par stegs överkurs för mig. Det ska helst vara Plug-n-play
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
BigR
R RoAd skrev:
[klipp]
Notera dock att det inte hjälper ett smack mot en överbelastad basstation.
Det där tål att poängteras. Blev halvjobbigt med pandemin när grannarna kom till stugorna i det vackra vädret och kopplade upp sig på sina teamskonferenser. Tidigare har det varit kvällstidens netflixstunder som gjort att hastigheten gått ned.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Den stora frågan är vad det kostar. Vad kostar det att få ADSL? TS säger att fiber är svindyrt. Hur mycket då? Jag hade lätt lagt 50 tusen på fiber om jag skall ha det till arbete. fiber kommer att vara modernt även om 10-20 år.

Sedan går det ju att kolla när 5G kommer till stugan. En 4G router med SIM-kort kostar väl 2-3 tusen beroende på modell. Ett tips är ju att sätta en extern antenn, kolla att routern har stöd för detta, på en mast och rikta antennen mot närmaste basstation.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Den stora frågan är vad det kostar. Vad kostar det att få ADSL? TS säger att fiber är svindyrt. Hur mycket då? Jag hade lätt lagt 50 tusen på fiber om jag skall ha det till arbete. fiber kommer att vara modernt även om 10-20 år.

Sedan går det ju att kolla när 5G kommer till stugan. En 4G router med SIM-kort kostar väl 2-3 tusen beroende på modell. Ett tips är ju att sätta en extern antenn, kolla att routern har stöd för detta, på en mast och rikta antennen mot närmaste basstation.
Vi kommer dra in fiber så småningom. De har haft kampanjer med installation för 20-25k. Just nu vill de ha 35k för "yttre" installation. Sen tillkommer 5k för gräv på tomten. Och sen blir jag låst till deras rätt kassa/dyra paket. Oavsett vilket så kan man ju argumentera för att det går att räkna hem. Men det hjälper inte mig i sommar

Jag kan leva med att Netflix svajar på kvällen och att sonen gnäller på ping-speed. Men videomöten ska helst funka rätt smärtfritt så att jag kan jobba utan att allt svajar

Det lutar åt att det blir en
Router TP-Link Archer MR600 kopplad på tråd till
AP: TP-Link RE-450

Det här blir inte så blodigt dyrt. Så kan jag köra nåt paket med obegränsad surf i sommar och sen gå över till nåt billigt paket som driftar larm och nån kamera under resten av året. Det ger mig lite uthållighet i mitt lågfrekventa krig mot kommunens bredbandsbolag

Tips på prisvärd antenn som är tillräckligt bra för att göra skillnad? De kopplas med tråd till routern?
 
h-man h-man skrev:
Vi kommer dra in fiber så småningom. De har haft kampanjer med installation för 20-25k. Just nu vill de ha 35k för "yttre" installation. Sen tillkommer 5k för gräv på tomten. Och sen blir jag låst till deras rätt kassa/dyra paket. Oavsett vilket så kan man ju argumentera för att det går att räkna hem. Men det hjälper inte mig i sommar

Jag kan leva med att Netflix svajar på kvällen och att sonen gnäller på ping-speed. Men videomöten ska helst funka rätt smärtfritt så att jag kan jobba utan att allt svajar

Det lutar åt att det blir en
Router TP-Link Archer MR600 kopplad på tråd till
AP: TP-Link RE-450

Det här blir inte så blodigt dyrt. Så kan jag köra nåt paket med obegränsad surf i sommar och sen gå över till nåt billigt paket som driftar larm och nån kamera under resten av året. Det ger mig lite uthållighet i mitt lågfrekventa krig mot kommunens bredbandsbolag

Tips på prisvärd antenn som är tillräckligt bra för att göra skillnad? De kopplas med tråd till routern?
Välj en router först och kolla vilken antenn de rekommenderar. Det viktigaste är att du har en extern antenn och att den hissas upp en bit på en mast. Ju friare sikt du har till basstationen ju bättre signal.
 
BigR BigR skrev:
Jag har inte kollat marknaden, men typ det här verkar vara något liknande förutom att den också kan ta emot en tråd från ISP.ns fiberkonverter, eller vad man nu har. Vi har ingen fast koppling så enbart möjlighet att peta in ett SIM och koppla in i befintlig router skulle vara perfekt.

[länk]
Jag har använt LB2120 när min fiber var ur funktion. Gillar den, men den klarar bara 150Mbit/s, inte 300Mbit/s. Det var dock inget problem trots två ungdomar hemma (Netflix +spel). Jag använde den som rent 4G modem och kopplade till min ordinarie routers WAN. Då funkar alla prylar tex printer som haft fix adresser satta i DHCP.

Den är designad för att kunna jobba som standby/failover för tex fiberanslutningen och då passerar all trafik ”rakt igenom”. Inte fulländad men ok.
 
Redigerat:
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
h-man h-man skrev:
Nån ovan (hittar inte var nu) tyckte man skulle ha extern antenn. Behövs det om man redan har "ok" täckning? Jag trodde att antenn gör att man får mottagning (dvs signal vs att inte få signal - inte att hastighet/kapacitet förbättras
Allt beror på hur bra signal du har. Jag har som sagt 40-60 mbps utan antenn vilket räcker för det mesta för hela familjen med fullt ös på streamandet. Kör bredbandskollen.se på telefonen och se vad du får för hastighet. Min erfarenhet är att du får högre med Tele2,s router men det kan ju vara olika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.