M
B Budgivare skrev:
Men hade Handelsbanken inga frågor där menar du, var dina 1.8MSEK kom ifrån..? Lite väl slött då kan kanske tyckas.. Men jag ska ge dem ett samtal och höra om de tar lantbruksfastigheter, fast då till villalån ist för jordbrukskredit.
Nu har jag visserligen företagets affärer i samma bank men jag har som princip att aldrig ha företagets och privata tillgångar i samma bank/korg. Så hur mycket tillgångar jag har privat och hur jag fått ihop dem vet Handelsbanken ingenting om.

Om du har 1.5M och du skall upp med 2.3 + omkostnader så är det ju inte så mycket ni fattas så det borde gå att få ihop det från andra håll och sedan lägga om lånen när köpet gått igenom.
 
  • Gilla
Erik JL och 5 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Nej, snarare att banken inte vet om du lyckats låna 1 mille / bank av alla de andra bankerna också och att du bluffar med din totala låneskuld.
Ja kanske, undrar hur lång tid det tar innan skulden syns hos upplysningsföretagen. Är det eftersläpning så borde man teoretiskt kunna låna hos flera banker kort efter varandra. När det gäller blancolån då. Det funkar ju såklart inte vid lån mot säkerhet.
 
  • Gilla
roger2011 och 1 till
  • Laddar…
Bankerna är inga rookies även om handläggarna kan vara det. Så det känns som att TS har utelämnat något.
För 5000 kr/månad i 5-6 till inlåningskonto bör inte kunna ge 1,5 msek.

Årsbeskeden från varje bank/institut borde kunna visa tillväxten år för år och tillsammans med kundens kontoutdrag ska det räcka för att visa trovärdigheten i TS berättelse.

Om det nu bara är månadssparande som ligger bakom kapitalet
 
  • Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Jag kanske har missat det, men ligger pengarna i nuläget hos Sparbanken eller hos någon annan bank?
 
S
B Budgivare skrev:
Vi skrev kontrakt på en fastighet i måndags, handpenningen betalas i morgon.

På banken idag när vi sökte bolån fick vi veta att det utifrån nuvarande underlag inte gick att styrka var pengarna för insatsen kom ifrån. Jag har sparat undan från lönen efter att räkningarna betalts sedan många år tillbaka. Sedan 2015 har jag sparat i s.k högräntekonton hos olika nischbanker, där jag flyttat pengarna utifrån vilka som erbjudit bäst ränta. Jag har på detta sätt sparat ihop omkring 1.500.000:-

Jag lämnade kontoutdrag till lånehandläggaren från samtliga nischbanker, som visade insättningar och uttag, samt kontoutdrag på summor från 5000:- ut/in, i mitt lönekonto från idag till två år bakåt. Längre än två år gick inte att gå.

När lånehandläggaren sa att det inte var tillräckligt styrkt så undrade jag hur jag då skulle gå tillväga och hon uppmande mig att beställa kontoutdrag från 10(!) år tillbaka. Jag sa att det då kommer bli oerhörda mängder papper och hon sa att "ja, och det kommer vi inte att vilja gå igenom". Jag sa att jag då kunde ge in de utdrag som visade när lön och ev andra insättningar kommit in, samt då de gått över från lönekontot till högräntekontot i andra banker. Det skulle heller inte gå sa hon, då jag inte fick "Klippa och klistra i utdragen".

Hur f-n ska man göra då? Vi sa att det nog borde fungera om jag bad banken jag beställde kontoutdrag ifrån att filtrera transaktionerna och bara ta med de på 5000:- in och 5000:- ut. Det skulle nog fungera. Men det visade sig att banken inte kunde göra denna filtrering.. Utan det var allt eller inget, hela månader/år.

Banken jag beställde kontoutdrag ifrån undrade också (tre olika handläggare) om jag verkligen ville beställa så mycket, samt sa att det kostade 400:- per konto och 800:- i timmen. Det lät som att det kunde bli riktigt dyrt.

Så här sitter vi.. Tillträde och överföring av köpesumman (som är på 2.300.000:-, är den 2 juli, inte mycket tid kvar alltså. Lånet vi söker är på 1.000.000:-, tanken har slagit oss att söka privatlån på 500.000:- var, och se om säljaren går med på att ta emot betalning via en direktöverföring till sin bank. Men frågan blir vad som händer sen när man vill amortera av privatlånen. Förmodligen lär de bankerna också vilja veta var pengarna kommer ifrån. Eller om det kanske går att söka bolån i efterhand, med huset som säkerhet. Eller om bankerna kommer att vilja veta var pengarna för själva köpet av huset kom ifrån..

Jag ringde lånehandläggaren och sa vad banken sagt, att det blev väldigt mkt papoper och att de inte kunde filtrera. Samt att jag kunde inkomma med deklarationer, lönespecifikationer och utdrag från särskilt stora inbetalningar jag fått på mitt lönekonto, men hon lät inte så imponerad. Hon skulle lämna det vidare till beslutsfattaren. Om det skulle bli nej, så undrade jag om de då kunde precisera vad det isg var som "gick igenom" och vad som inte gjorde det, så att vi isf kunde komplettera med vad som nu kundet änkas "Inte hålla". Men det skulle inte gå, fick vi nej så fick vi nej och då kunde vi gå till någon annan bank, men rutinerna såg likadana ut även där.

Jag kan alltså inte räkna med i nuläget att det kommer anses styrkt att det är "vita" pengar (vilket varenda krona är) och alltså få ett nej från banken. Vad finns då för alternativ?

Jag ska ringa mäklaren i morgon, kanske har han stött på något liknande tidigare.

Kanske har någon här inne som läser, varit med om en liknande situation..? Hur kan man i sådana fall ta sig runt den?

Planen i nuläget är att när kontoutdragen kommer, frösöka välja ut så få papper som möjligt, men som ändå visar lön in på kontot, och överföring till sparkonton (insättningarna kommer synas på utdragen från dessa sparkonton) samt en sammmanställning över våra utgifter (vi bor riktigt billigt i nuvarande hyresrätt) och deklarationer för så långt bak som jag nu kan få tag på. På det viset kanske det går att göra nbågorlunda trovärdigt att besparingarna härrör från skattade pengar. Och sen får vi försöka säka bolån hos så många banker som möjligt, för att se om iaf någon av dem kan tänka sig att gå igenom lite tjockare buntar med papper.

Kom som en rejäl j-vla kalldusch det här, det kunde jag aldrig tänka mig att det här skulle drabba en, så som jag gått och gnetat ihop pengar under så många år nu..

Har säkert utelämnat något, fråga gärna om någon undrar något. Tacksam för reflektioner kring situationen!
Det borde vara upp till banken att bevisa att det är tvättade pengar, om dom nu misstänker det.
Egentligen har banken inte ett dyft med att göra var kontatinsatsen kommer ifrån. Dom har ju varit kåta på att vräka ut pengar i åratal med endast förväntat försäljningspris som säkerhet, men nu ska varje litet uttag synas. Dock slipper ju dom höga potentaterna undan. Det räcker med att kolla på Handelsbankens hantering av Sverker Martin-Lööfs ättelägg. Han flyttar ju pengar i 100 tkr poster från diverse konton utomlands som ingen har insyn i. Börja rota där innan dom ger sig på tvättat folk.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 4 till
  • Laddar…
@
B Budgivare skrev:
Vi skrev kontrakt på en fastighet i måndags, handpenningen betalas i morgon.

På banken idag när vi sökte bolån fick vi veta att det utifrån nuvarande underlag inte gick att styrka var pengarna för insatsen kom ifrån. Jag har sparat undan från lönen efter att räkningarna betalts sedan många år tillbaka. Sedan 2015 har jag sparat i s.k högräntekonton hos olika nischbanker, där jag flyttat pengarna utifrån vilka som erbjudit bäst ränta. Jag har på detta sätt sparat ihop omkring 1.500.000:-

Jag lämnade kontoutdrag till lånehandläggaren från samtliga nischbanker, som visade insättningar och uttag, samt kontoutdrag på summor från 5000:- ut/in, i mitt lönekonto från idag till två år bakåt. Längre än två år gick inte att gå.

När lånehandläggaren sa att det inte var tillräckligt styrkt så undrade jag hur jag då skulle gå tillväga och hon uppmande mig att beställa kontoutdrag från 10(!) år tillbaka. Jag sa att det då kommer bli oerhörda mängder papper och hon sa att "ja, och det kommer vi inte att vilja gå igenom". Jag sa att jag då kunde ge in de utdrag som visade när lön och ev andra insättningar kommit in, samt då de gått över från lönekontot till högräntekontot i andra banker. Det skulle heller inte gå sa hon, då jag inte fick "Klippa och klistra i utdragen".

Hur f-n ska man göra då? Vi sa att det nog borde fungera om jag bad banken jag beställde kontoutdrag ifrån att filtrera transaktionerna och bara ta med de på 5000:- in och 5000:- ut. Det skulle nog fungera. Men det visade sig att banken inte kunde göra denna filtrering.. Utan det var allt eller inget, hela månader/år.

Banken jag beställde kontoutdrag ifrån undrade också (tre olika handläggare) om jag verkligen ville beställa så mycket, samt sa att det kostade 400:- per konto och 800:- i timmen. Det lät som att det kunde bli riktigt dyrt.

Så här sitter vi.. Tillträde och överföring av köpesumman (som är på 2.300.000:-, är den 2 juli, inte mycket tid kvar alltså. Lånet vi söker är på 1.000.000:-, tanken har slagit oss att söka privatlån på 500.000:- var, och se om säljaren går med på att ta emot betalning via en direktöverföring till sin bank. Men frågan blir vad som händer sen när man vill amortera av privatlånen. Förmodligen lär de bankerna också vilja veta var pengarna kommer ifrån. Eller om det kanske går att söka bolån i efterhand, med huset som säkerhet. Eller om bankerna kommer att vilja veta var pengarna för själva köpet av huset kom ifrån..

Jag ringde lånehandläggaren och sa vad banken sagt, att det blev väldigt mkt papoper och att de inte kunde filtrera. Samt att jag kunde inkomma med deklarationer, lönespecifikationer och utdrag från särskilt stora inbetalningar jag fått på mitt lönekonto, men hon lät inte så imponerad. Hon skulle lämna det vidare till beslutsfattaren. Om det skulle bli nej, så undrade jag om de då kunde precisera vad det isg var som "gick igenom" och vad som inte gjorde det, så att vi isf kunde komplettera med vad som nu kundet änkas "Inte hålla". Men det skulle inte gå, fick vi nej så fick vi nej och då kunde vi gå till någon annan bank, men rutinerna såg likadana ut även där.

Jag kan alltså inte räkna med i nuläget att det kommer anses styrkt att det är "vita" pengar (vilket varenda krona är) och alltså få ett nej från banken. Vad finns då för alternativ?

Jag ska ringa mäklaren i morgon, kanske har han stött på något liknande tidigare.

Kanske har någon här inne som läser, varit med om en liknande situation..? Hur kan man i sådana fall ta sig runt den?

Planen i nuläget är att när kontoutdragen kommer, frösöka välja ut så få papper som möjligt, men som ändå visar lön in på kontot, och överföring till sparkonton (insättningarna kommer synas på utdragen från dessa sparkonton) samt en sammmanställning över våra utgifter (vi bor riktigt billigt i nuvarande hyresrätt) och deklarationer för så långt bak som jag nu kan få tag på. På det viset kanske det går att göra nbågorlunda trovärdigt att besparingarna härrör från skattade pengar. Och sen får vi försöka säka bolån hos så många banker som möjligt, för att se om iaf någon av dem kan tänka sig att gå igenom lite tjockare buntar med papper.

Kom som en rejäl j-vla kalldusch det här, det kunde jag aldrig tänka mig att det här skulle drabba en, så som jag gått och gnetat ihop pengar under så många år nu..

Har säkert utelämnat något, fråga gärna om någon undrar något. Tacksam för reflektioner kring situationen!
Bankerna kan såklart skicka underlagen till varandra i excel filer som gör det enkelt att filtrera ut relevant information. Om den andra banken skickar direkt till din "nya" bank så kan ju inte heller du mixtra med underlaget (y)
 
  • Gilla
Filuran
  • Laddar…
Tack snälla alla som svarar, det är uppskattat! Jag läser allting flera gånger och vartenda tips kan vara värdefullt. Att banken måste ha kundkännedom i enlighet med penningtvättslagen, det är jag helt på det klara med. Lagen finns av en anledning och frågar man mig så är det bra att den finns. Men i detta fall har den fått helt orimliga proportioner och jag kan bara hoppas att det är just dessa två enskiulda banker som jag varit i kontakt med, som har väldigt egendomliga rutiner för att uppnå kundkännedom samt lustiga rutiner då de ber en kund att förklara/visa var sparandet kommer ifrån.

Några länkar: https://lawline.se/answers/varfor-ifragasatter-banken-var-mitt-sparande-kommer-fran ("Är pengarna enbart sparade medel från överskott av lön kommer du inte ha några problem att bevisa varifrån de kommit." - Jo, jag tackar jag..)

https://www.swedishbankers.se/media/4510/1709_svenska_2002.pdf ("Om banken misstänker penningtvätt ska det rapporteras till Polisen" - Det ser jag fram emot, kanske kan jag använda den nedlagda utredningen till att få teckna mitt bolån. Papperspallen innehållande varenda enskild transaktion till/från mitt lönekonto, kommer ju då att vara gediget genomgången av en utredare. Dessvärre har jag inte den här tiden)

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/lag-ratt/vad-sager-lagen/penningtvatt/kundkannedom/ ("Banken får helt enkelt inte vare sig gå in i avtal eller utföra enstaka transaktioner åt en kund om de inte kan uppnå tillräcklig kundkännedom [...] Åtgärderna som verksamhetsutövaren ska vidta ska vara anpassade till den risk som kunden anses utgöra utifrån företagets riskbedömning av sin verksamhet. Om risken bedöms som låg till normal så ska företaget bara vidta grundläggande åtgärder, som är id-kontroll och frågor om affärens syfte och art" - Se där, jag måste alltså anses utgöra högre än låg eller normal risk.. )

Som @Jonatan79 skrev tidigare i tråden så finns det risk för att handläggaren i Sjuhärad och möjligen även handläggaren i Skåne inte riktigt begripit att tolka penningtvättslagen ordentligt, alternativt är det Sparbankerna som har en rätt så rigorös hållning till den. Men det handlar alltså ytterst om att banken måste ha en tillräckligt god kundkännedom för att genomföra transaktioner. Vägen dit till kundkännedomen torde ju iaf i lagens ögon kunna se annorlunda ut. Jag frågade förvisso detta, men handläggaren svarade att det är såhär det brukar se ut. Jag har ändå svårt för att tro henne, inte f-n är det normalt förfarande att de ber nya kunder inkomma med kontoutdrag så långt tillbaka (och dessutom säger att de inte vill gå igenom så mycket papper).

En av alla de tankar (allt för många nu) jag har är just att jag får försöka göra det stärkt bortom rimligt tvivel att mitt sparande är kommet från lön och jag får försöka uppfylla kravet på kundkännedom så gott jag kan. Jag får försöka sammanställa en "presentation" som visar min lön och övriga inkomster, mina deklarationer som tar upp inkomster från arbete/kapital/ev sjukpenning, underlag på belopp som varit lite väl höga (arv och försäkringsutbetalningar kan ev ha förekommit under aktuell period). Sammanställningen får väl bli på ett enkelt och överskådligt sätt, på 15-20 A4, jag vet inte var gränsen går för en generell lånehandläggares förmåga att ta in skrift eller hur långt uppmärksamhetsspann en sådan kan tänkas ha. Sen får kontoutdragen från löne och E-Sparkonto (hundra till tusentals sidor), samtliga lönespecifikationer (120 x 3-4 sidor) och kontoutdragen från nischbankerna ligga på pallen bredvid som bilagor, så kan handläggaren djupdyka vid behov eller intresse.

tommib tommib skrev:
Jo, tanken var att du skulle lösa problemet med den här banken men sen byta i alla fall när allt är klart. Och vara övertydlig med vad det beror på.

Troligen är det mycket lättare att flytta ett bolån än att söka ett helt nytt (lite som Danske bank ovan i din beskrivning).
Byta gör jag så fort det bara skulle gå, om jag nu ens får något lån i den här banken.. Inte för att jag vill ha med dem att göra egentligen, men som det ser ut nu får jag gå till så många som bara möjligt. Rädslan jag har är att samtliga övriga banker kommer att avkräva mig samma sak som Sparbanken Sjuhärad.

M MrDizzy skrev:
Vilken soppa du sitter i.
Byt bank.
Ring alla du kan komma på för att slippa de där idioterna på din nuvarande bank.
testa landshypotek , nordea, länsförsäkringar, de tar lantbruksfastigheter.

Ta den bank som ger er lån utan strul, och obunden 3-månaders
Sen byter man till nån som ger bättre ränta

Har ett par vänner som just håller på att flytta till Spanien permanent. De är lika gamla som jag 45 och kommer att leva på avkastningen på sitt kapital till pension där nere. Några bostadsaffärrer och båda har tjänat löjligt bra med $$ och stoppat in mycket på börsen som sen givit stor utdelning.
De har nu på ca 7år dragit ihop 5-6 Miljoner .... Skulle de behöva visa alla transaktioner .... jo tjena!
Tack, jag kommer att göra så. Nordea pratade jag med tidigare, de kunde erbjuda villalån fast det var lantbruk. Landshypotek och Länsförsäkringar erbjöd bara jordbrukskredit, med högre ränts. Landshypotek hade dessutom lång väntetid.
L Lutte skrev:
Hur tänker dom? Dom vill ha bevis på att det är vita pengar och när du då vill inkomma med kontoutdrag som bevisar det så får det inte vara för mycket papper! För att dom inte har tid, men dom har tid att janka om vart pengarna kommer från!

Helt jävla otroligt, är enklare att vara kriminell i Sverige o bli bjuden på pizza av snuten än att vara en laglydig medborgare.

Du får ge dom en rejäl bunt med papper och när/om du får lånet så påtalar du att i enlighet med gdpr lagen vill du att dokumenten förstörs med en dokumentförstörare. Övervakad av dig, godta inget annat!
Precis så tänker dem. Jag frågade flera gånger. Det får inte vara för mycket papper, och jag får heller inte klippa ut det relevanta.

Jag frågade handläggaren om det nu skulle bli ett "nej" från hennes överordnade, med hänvisning till att det inte var styrkt var pengarna kom ifrån, kunde de isf precisera mer vilken bit det var som inte gick att "gröna". Men det skulle inte gå, utan fick vi avslag så fick vi vända oss någon annanstans.

M myrstack skrev:
Ska man vara petig så säger tydligen banken att du inte får klippa och klistra, detta är ett rätt hårt krav. Att du inte får lämna in för mycket är rätt subjektivt. Hur ska de kunna veta att en pall papper i ditt perspektiv är något då plöjer på en kvart
Tack för en bra synpunkt! Kravet på att inte klippa och klistra är starkt och tydligt. Men vad är egentligen "för mycket"? Om jag kan plöja en pall på en kvart, så får jag väl förutsätta att en banktjänsteman skall kunna detsamma.

Livanbygger Livanbygger skrev:
Vilken tråkig situation! Hoppas det ordnar sig för trådskaparen :heart: Men till det sura är ju att banken MÅSTE kräva de här underlagen, gör de inte det så riskerar de exempelvis stora vitebelopp. Det är alltså inte bankens fel, utan regelverket. En bank som inte ställer kundkännedomsfrågor skulle inte bedriva kunnna verksamhet länge.

Glöm inte att penningtvättlagen finns för att motverka grov brottslighet. Även om den ibland ställer till det för ”vanligt” folk så är det ett sätt att göra livet surt för knarklangare, människosmugglare och andra svin.
Tack för din välönskan. Som jag tolkat det så måste inte bankerna kräva just precis de här underlagen, utan kundkännedom och kunskap kring medels ursprung ska de kunna uppnå på annat sätt än genom (samtliga) kontoutdrag (som de ändå säger sig inte orka läsa), kanske i synnerhet motiverat då det rör sig om en situation likt denna.
L Leif i Skåne skrev:
Om man har BankID kan ma ta ur ett Excel-fil från banken och i den kan man göra urval och skriva ut.
Jag skickade in en sådan fil till lånehandläggaren, men den stärckte sig bara två år tillbaka. Men jag fick ev. en idé av ditt inlägg. Jag skulle kanske kunna sammanställa en komplett historik över transaktionerna från mitt löne och sparkonto de senaste tio åren, i digital form. Transaktioner av intresse kanske jag kan färgmarkera, Sedan tar jag med en laptop till handläggarens kontor, och hon kan enkelt söka upp vad det nu är som hon hängt upp sig på. Alternativt fråga mig, så söker jag snabbt fram det.

Anna_H Anna_H skrev:
Att de inte "har lust" att gå igenom för mycket papper är irrelevant. Kostnaden för att ta ut kontoutdragen torde vara avdragsgill för övrigt.
Det verkade inte vara irrelevant. Det enda sättet jag egentligen kan tolka henne på, är att det egentligen redan är kört. Jag får inte klippa och klistra och det är "inte hennes jobb" att gå igenom större mängder papper. Tack för din fundering kring om kostnaden är avdragsgill! Jag kommer lätt att försöka när det beger sig.

S Stefan1972 skrev:
fast situationen är ju aningen märklig. Pengarna ligger ju på konton redan och borde vara "kontrollerade" Vore ju en sak om ts kom med cash i en påse och ville betala kontant. Låter mer som att banken är sur över att sparandet inte ligger inom den lånande banken. Undrar liksom om de hade krävt samma papper då.......antagligen inte.
Den tanken gnager i mig också! Pengarna finns liksom redan på min bank. Innan dess har de suttit på olika nischbanker och jag har aldrig haft minsta problem, varken att sätta in eller ta ut. Flera gånger har det rört sig om belopp på över miljonen. Och dessa banker har jag när jag blivit kund hos dem sagt att det rör sig om sparande och att jag avsett att sätta in kanske 5000:- i månaden. Sen har det kommit "bamsesummor" och ingen har haft något problem med det. Jag får ta med mig denna fråga till banken, även om jag gissar att svaret blir "vi kan inte svara på hur andra banker gjort för att uppfylla kundkännedomen blaha blaha ..."

Anna_H Anna_H skrev:
Jo, det är irrelevant, de får ju acceptera de bevis de krävt att man ska lägga fram.
Hon krävde egentligen bevis som hon inte tänkte gå igenom då det blev så mycket. Och skalade jag ner det så skulle det inte räcka. Men jag kommer att ha den ståndpunkten, att "Du sa att jag var tvungen att styrka var pengarna kom ifrån, och det här är det enda sättet jag kan göra det. Här är en sammanställning, bilagorna som utgör grunden för sammanställningen ligger på pallen, varsågod att kika". Vid avslag kommer jag kräva skriftlig motiveringe.
Livanbygger Livanbygger skrev:
Nej så är det ju inte alls, de kriminella har fått det väsentligt mycket svårare att använda traditionella banker för att tvätta pengar. Tack vare lagstiftning i Sverige och andra EU länder. Att kriminella och företagsfifflare fortfarande använder sig av skatteparadis är ju en helt annan sak.

Det här drabbar i regel inte en vanlig person, tänk på att det är få förunnat att kunna spara 10-15000 kr varje månad över en 10 års period...Kul och inspirerande för den som lyckas att hederligt spara en så ansenlig summa, men kom in i matchen, det är inget ”problem” för gemene man :)
Kriminella i stil med bankerna ja.. Vilket j-vla hyckleri från banken det kändes som att sitta på en av "de värsta" bankerna med sitt livs besparingar och uppleva att jag inte blev trodd.

Mitt sparande sträcker sig längre än 10 år tillbaka och det har faktiskt varit kul. Många säger att det "inte går att arbeta sig rik" i Sverige idag. Om 1.5 miljoner betyder att man är rik, så är jag undantaget som bekräftar den eventuella regeln. Men just nu känns det som att mitt sparande snarast ligger mig till last..

M Modig skrev:
För att undvika att klippa och klistra kan du kanske markera löneinsättningar (och eventuella andra insättningar) + alla överföringar till sparkonto med överstrykningspenna.

Hoppas verkligen att situationen löser sig.
Tack för ditt tips. Detta är någonting jag överväger, men är rädd för att det kommer bli sjukt många papper ändå. Men tror att det får bli såhär, fast då med utdragen som bilaga. Så får varje sida med uppgifter av intresse ha en bläddermarkering, sen understrukit transaktioner som styrker min sak.

M Muuuuurtin skrev:
Jag hade krävt att få prata med chefen alternativt byta handläggare. Jag reagerar kanske inte just på att de begär dig styrka var pengarna kommer ifrån, utan på att handläggaren verkar vilja göra det omöjligt för dig. Det minsta man kan begära är ju att dom är beredda att kontrollera det material dom begär, oavsett hur omfattande det råkar bli för just dig. Det får mig att tro att du har fått en trött handläggare som hatar sitt jobb, chefen vill nog gärna dra in ett till bolån till den lilla sparbanken.

Jag har erfarenhet både av ICA Banken och SBAB i närtid och de krävde också underlag i form av kontoutdrag för alla transaktioner från flera olika banker.

Se förresten till att inte gå runt till för många banker och låta dom ta kreditupplysning nu bara! Varje uc sänker din kreditvärdighet och blir det för många så kommer du få svårt att få lån!
Jag hoppas innerligt att det rör sig om en trött eller på annat sätt avigt inställd handläggare, och att andra banker inte har samma förfarande. Blir jag nekad lån så vill jag definitivt prata med chefen.

Hur långt bak krävde/behövde du gå i kontoutdragen till ICA/SBAB?

Min kreditvärdighet har jag varit rädd om. Jag har aldrig haft ett lån i hela mitt liv, allt betalas vid köp. Inga avbetalningar eller kredit. Jag har förvisso två kreditkort hos Shell och Preem, men dessa har jag insatt 15.000:- vardera på, för att de erbjuder sparränta på 2.0%. Samt att det ger rabatt när man tankar. Så ingern kredit är utnyttjad där. Mitt kreditbetyg hos UC är "Utmärkt", 0.1 poäng tror jag att det var. Därför stör det mig att jag nu ska behöva ta fler kreditupplysningar för lånelöfte hos fler banker. Men jag ser inte ut att ha något val..

useless useless skrev:
Det där måste ju vara nåt bankerna har hittat på för att försvåra konkurrensen? På vilket sätt minskar min betalningsförmåga för att jag frågar 5 banker innan jag beslutar mig för vart jag ska låna pengarna?
Jag tror det funkar som så att varje kreditupplysning som någon tagit, sätter grunden till hur ens kreditvärdighet räknas ut. Om man har många tagna kreditupplysningar på kort tid så kan det tolkas som att man är i ekonomiskt trångomål, eller helt enkelt är korkad med sina pengar. I det här fallet BORDE det dock inte vara ett problem, då det syns vilka som begärt kreditupplysning och det är då bara bankerna. "Datorn" kommer kanske att sänka min kreditvärdighet trots att jag inte har lånat något, men jag tror inte att det ska påverka mina chanser till bolån, när det inte är mer än 1.000.000:- som jag vill låna.

Livanbygger Livanbygger skrev:
Det har nog inte med antalet förfrågningar i sig att göra, utan snarare om man blir nekad av flera banker så tyder det ju på att lånebehovet är större än betalningsförmågan. För en person med sund ekonomi så borde det ju inte påverka om man har några UC eller ej.
Jag tror inte att ett nekande kommer att synas där, utifall att det beror på problemet jag beskrivit i tråden. Men jag vet förstås inte. Bryr mig inte så hårt heller, det viktiga är att jag får loss ett lån så att vi kan få köpa huset vi drömt om ack så lkänge nu.. Min kreditvärdighet kommer att hämta sig snabbt, då mitt ekonomiska beteende knappast kommer att ändra sig nämnvärt (även om bankerna tycks vilja detta).

M mnils skrev:
Nu har jag visserligen företagets affärer i samma bank men jag har som princip att aldrig ha företagets och privata tillgångar i samma bank/korg. Så hur mycket tillgångar jag har privat och hur jag fått ihop dem vet Handelsbanken ingenting om.

Om du har 1.5M och du skall upp med 2.3 + omkostnader så är det ju inte så mycket ni fattas så det borde gå att få ihop det från andra håll och sedan lägga om lånen när köpet gått igenom.
Så tänkte jag också och övervägde privatlån. Men jag skulle tro att det inte ändrar någonting. Det kommer fortfarande att finnas 1.5 miljoner på mitt konto som ev. inte kan styrkas var de kommer ifrån. Så om jag lånar 800.000:- så kommer banken nog ändå att undra var resten kommer ifrån, iom att det blir banken som genomför transaktionen till mäklar/säljarkontot.

En handläggare i Sparbanken Skåne föreslog att jag kunde söka lån på 85% av köpeskillingen och sedan amortera av "pö om pö" men dett atyckte jag lät som en riktigt idiotisk idé, då de inte kommer att vilja ta emot större summor till amorteringen om jag inte kan styrka var dessa kommer ifrån.. Så då sitter jag belånad till en betydligt högre grad än vad jag tänkt.. Med hög räntekostnad som följd.

Men jag kanske missar något här (jag tänker inte alltför klart nu, det hela är mycket psykologiskt påfrestande) så jag vore väldigt tacksam för om du utvecklade ditt inlägg!

oshu oshu skrev:
Bankerna är inga rookies även om handläggarna kan vara det. Så det känns som att TS har utelämnat något.
För 5000 kr/månad i 5-6 till inlåningskonto bör inte kunna ge 1,5 msek.

Årsbeskeden från varje bank/institut borde kunna visa tillväxten år för år och tillsammans med kundens kontoutdrag ska det räcka för att visa trovärdigheten i TS berättelse.

Om det nu bara är månadssparande som ligger bakom kapitalet
Tack för det första kritiska/ifrågasättande inlägget i tråden. TS har dock inte utelämnat något i den här saken. Jag tror helle rinte att jag sagt att jag sparat 5000:- i månaden i 5-6 år. Mitt sparande har varit längre än 10 år, minns inte riktigt när jag började dock. Men summorna jag sparat i månaden har varierat. Förra deklarationen fick jag t.ex runt 60.000:- tillbaka på skatten, det åkte rätt in på kontot. Något år har jag nog fått arv efter min bortgångna far, det har också åkt rakt in. Men absoluta merparten kommer ifrån lön.

Samtliga årsbesked från nischbankerna har jag inte sparade, den första skaffade jag 2015. Men det syns ju på kontoutdragen från dessa bankerna, hur utbetalning av ränta skett och till vilka belopp. Det syns också på deklarationerna, "Inkomst från kapital" eller liknande.

SÅ dessa kontoutdrag i kombination med kontoutdrag från mitt löne/e-sparkonto i Sparbanken Skåne borde absolut räcka för att visa trovärdigheten. Problemet är att banken inte ville ägna sig åt så mycket pappersarbete, och jag fick heller inte bara lämna in de relevanta delarna.
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Jag kanske har missat det, men ligger pengarna i nuläget hos Sparbanken eller hos någon annan bank?
Pengarna ligger i nuläget på min bank sedan barnsben - Sparbanken Skåne. Jag tog ut dem för att nischbankerna ibland kan ta 2-3 bankdagar på sig med överföringen.

Det är hos Sparbanken Sjuhärad jag sökt lån, och möttes av bemötandet beskrivet i tråden.

@ @ndreas skrev:
Bankerna kan såklart skicka underlagen till varandra i excel filer som gör det enkelt att filtrera ut relevant information. Om den andra banken skickar direkt till din "nya" bank så kan ju inte heller du mixtra med underlaget (y)
Tack för detta inlägg, jag tar det med mig! Misstänker dock att handläggaren inte lär vara alltför intresserad av att filtrera ut relevanta överföringar.. Men jag kan definitivt erbjuda henne detta!

Sparbanken Skåne sa dock att man fick dessa kontoutdrag skickade till sin Internetbank, i form av ett dokument under "Mina meddelanden" eller vad det nu bar. Jag hpoppas för Guds skull att det kommer vara lätt att söka i dokumentet.. Så att det inte bara består av bilder eller liknande..
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
harry73
Kan ni inte föra över summan till mäklarens klientmedelskonto som handpenning?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Kanske inte helt seriöst förslag men en variant kanske är att sätta in slantarna på valfritt spelbolag (Svenska Spel/ATG/PokerStars) som du litar på och ta ut dem dagen efter och hävda spelvinst.:D Det är väl snart det enda acceptabla sättet att bli förmögen i Sverige. :cry:

Sen vet jag inte hur Svenska siter reagerar om man pytsar in en mille. På Stars borde det vara problemfritt skulle jag tro då det bara handlar om typ 100 buy ins i en $1050 turnering... :surprised:
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
BlackDragon och 5 till
  • Laddar…
Med en personlig bankman hos banken kan man eventuellt reda ut sådana problem, vi har under flera år gjort engångsamorteringar på vårt lån i Swedbank allt eftersom vi sparat ihop pengar då byggandet medför väldigt varierade utgifter och en månadsvis amortering blir dumt då det är oflexibel, vilket fungerat utmärkt fram tills i våras då de verkade infört nytt regelverk och då ville de veta varifrån vi fått våra pengar ifrån. Jag sa att det var överskott från lön å hänvisade till vår personliga bankman som vi tidigare låtit uföra dessa engångsammorteringar och efter de kollat med henne var det inga problem och vi behövde inte bevisa något då hon känner till vår ekonomi och upplägg, trots att även en del av pengarna överförts från fruns konto i en annan bank. Är iofs swedbank som är lite mer vilda västern än vissa andra banker ;), men kan vara ett tips för folk som får liknande problem.
 
  • Gilla
Erik JL och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Bror köpte sin bostadsrätt för ca 10 år sedan med pengar direkt från bankkonto.
Var inga problem då.
Reglerna har ändrats och blivit mycket hårdare sedan dess.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
För två år sen när jag sålde mitt gamla hus för att bygga nytt då satte jag in 2.5 miljoner till SBAB genom överföring från min dåvarande bank.
Alla pengar fördes över med 50000 kr i taget under 2 veckors tid utan att jag fick en enda fråga var pengarna kom ifrån.
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
B Budgivare skrev:
Vi skrev kontrakt på en fastighet i måndags, handpenningen betalas i morgon.

På banken idag när vi sökte bolån fick vi veta att det utifrån nuvarande underlag inte gick att styrka var pengarna för insatsen kom ifrån. Jag har sparat undan från lönen efter att räkningarna betalts sedan många år tillbaka. Sedan 2015 har jag sparat i s.k högräntekonton hos olika nischbanker, där jag flyttat pengarna utifrån vilka som erbjudit bäst ränta. Jag har på detta sätt sparat ihop omkring 1.500.000:-

Jag lämnade kontoutdrag till lånehandläggaren från samtliga nischbanker, som visade insättningar och uttag, samt kontoutdrag på summor från 5000:- ut/in, i mitt lönekonto från idag till två år bakåt. Längre än två år gick inte att gå.

När lånehandläggaren sa att det inte var tillräckligt styrkt så undrade jag hur jag då skulle gå tillväga och hon uppmande mig att beställa kontoutdrag från 10(!) år tillbaka. Jag sa att det då kommer bli oerhörda mängder papper och hon sa att "ja, och det kommer vi inte att vilja gå igenom". Jag sa att jag då kunde ge in de utdrag som visade när lön och ev andra insättningar kommit in, samt då de gått över från lönekontot till högräntekontot i andra banker. Det skulle heller inte gå sa hon, då jag inte fick "Klippa och klistra i utdragen".

Hur f-n ska man göra då? Vi sa att det nog borde fungera om jag bad banken jag beställde kontoutdrag ifrån att filtrera transaktionerna och bara ta med de på 5000:- in och 5000:- ut. Det skulle nog fungera. Men det visade sig att banken inte kunde göra denna filtrering.. Utan det var allt eller inget, hela månader/år.

Banken jag beställde kontoutdrag ifrån undrade också (tre olika handläggare) om jag verkligen ville beställa så mycket, samt sa att det kostade 400:- per konto och 800:- i timmen. Det lät som att det kunde bli riktigt dyrt.

Så här sitter vi.. Tillträde och överföring av köpesumman (som är på 2.300.000:-, är den 2 juli, inte mycket tid kvar alltså. Lånet vi söker är på 1.000.000:-, tanken har slagit oss att söka privatlån på 500.000:- var, och se om säljaren går med på att ta emot betalning via en direktöverföring till sin bank. Men frågan blir vad som händer sen när man vill amortera av privatlånen. Förmodligen lär de bankerna också vilja veta var pengarna kommer ifrån. Eller om det kanske går att söka bolån i efterhand, med huset som säkerhet. Eller om bankerna kommer att vilja veta var pengarna för själva köpet av huset kom ifrån..

Jag ringde lånehandläggaren och sa vad banken sagt, att det blev väldigt mkt papoper och att de inte kunde filtrera. Samt att jag kunde inkomma med deklarationer, lönespecifikationer och utdrag från särskilt stora inbetalningar jag fått på mitt lönekonto, men hon lät inte så imponerad. Hon skulle lämna det vidare till beslutsfattaren. Om det skulle bli nej, så undrade jag om de då kunde precisera vad det isg var som "gick igenom" och vad som inte gjorde det, så att vi isf kunde komplettera med vad som nu kundet änkas "Inte hålla". Men det skulle inte gå, fick vi nej så fick vi nej och då kunde vi gå till någon annan bank, men rutinerna såg likadana ut även där.

Jag kan alltså inte räkna med i nuläget att det kommer anses styrkt att det är "vita" pengar (vilket varenda krona är) och alltså få ett nej från banken. Vad finns då för alternativ?

Jag ska ringa mäklaren i morgon, kanske har han stött på något liknande tidigare.

Kanske har någon här inne som läser, varit med om en liknande situation..? Hur kan man i sådana fall ta sig runt den?

Planen i nuläget är att när kontoutdragen kommer, frösöka välja ut så få papper som möjligt, men som ändå visar lön in på kontot, och överföring till sparkonton (insättningarna kommer synas på utdragen från dessa sparkonton) samt en sammmanställning över våra utgifter (vi bor riktigt billigt i nuvarande hyresrätt) och deklarationer för så långt bak som jag nu kan få tag på. På det viset kanske det går att göra nbågorlunda trovärdigt att besparingarna härrör från skattade pengar. Och sen får vi försöka säka bolån hos så många banker som möjligt, för att se om iaf någon av dem kan tänka sig att gå igenom lite tjockare buntar med papper.

Kom som en rejäl j-vla kalldusch det här, det kunde jag aldrig tänka mig att det här skulle drabba en, så som jag gått och gnetat ihop pengar under så många år nu..

Har säkert utelämnat något, fråga gärna om någon undrar något. Tacksam för reflektioner kring situationen!

Bankerna har tyvärr fått totalt tuppjuck var det gäller kundkännedom och varifrån pengar kommer. Jag är dessutom extremt tveksam till om detta förhindrar pengatvätt öht utan ställer bara till problem för gemene man.
Totalt humor-befriade är dom dessutom när det gäller sin kundkännedom.

En omständligare väg är ju att gå in med en handpenning som motsvarar det belopp ni enkelt kan få fram underlag för, sedan ta lån på resten och extra-amortera under ett par års tid tills ni har betalat av den del av pengarna som du faktiskt hade.
 
  • Gilla
Erik JL och 5 till
  • Laddar…
B Budgivare skrev:
På banken idag när vi sökte bolån fick vi veta att det utifrån nuvarande underlag inte gick att styrka var pengarna för insatsen kom ifrån.
Har banken med detta att göra egentligen? Detta är väl inga pengar som "sätts in" på banken utan en betalning från köpare till säljare. Missförstår jag helt?
 
  • Gilla
Erik JL och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.